Bokt-ondernemers; wie nog meer? Tips & Ideeën!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Bokt-ondernemers; wie nog meer? Tips & Ideeën!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 11:56

Dat kan ik me voorstellen Nouks, dat is inderdaad altijd maar een kwestie van gokken, óf en hoe mensen het uiteindelijk opgeven. Klopt :)

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 11:57

Erg knap logo Yucca!

Nouks: je kunt toch gewoon een factuur vragen van degene van wie je een dienst afneemt? Als de factuur klopt, dan maakt het toch niet uit of diegene haar zaken bij de BD op orde heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 12:00

@XoNo: Nou ja, ik zit er niet zo op te wachten dat iemand zwart werkt voor mij.... Als ik zelf aan de BD verplichtingen dien te voldoen dan graag de mensen met wie ik samenwerk ook...

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 12:01

Ja, dat kan een principekwestie zijn, mij persoonlijk maakt het niet zoveel uit, mensen moeten zelf weten hoe eerlijk ze zijn.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 12:03

Yucca schreef:
Ik ben weer een stukje verder met mijn ondernemersplan + ik heb de resultaten van mijn ondernemerstest.
Hieruit kwam dat mijn sterke punten liggen op gebied van prestatiegerichtheid en creativiteit en minder op plannen, sociale orientatie en marketing. Nu zoek ik naar een coach die me kan helpen tijdens het starterstraject.
...zoals bij zoveel ZZPers en kleine ondernemers. Tip: werk daaraan tijdens vette jaren, laat marketingkennis opbouwen niet rusten tot het al te laat is! Is een veelgemaakte fout...

Nouks schreef:
@XoNo: Nou ja, ik zit er niet zo op te wachten dat iemand zwart werkt voor mij.... Als ik zelf aan de BD verplichtingen dien te voldoen dan graag de mensen met wie ik samenwerk ook...
Sterker nog, volgens mij probeert de belastingdienst 't ook bij jou als ondernemer als de factuur die jij in je administratie hebt zitten niet blijkt te kloppen.

Nouks schreef:
@Femke,

Bedankt voor je antwoord! Echter, waar ik mijn twijfels bij heb, is niet het "mogen factureren" als particulier (zoals jij ook doet) maar met wat er vervolgens met mijn geld zou gebeuren. Jij fotografeert zo veel dat ik er vanuit ga dat jij belastingtechnisch je zaken goed in orde hebt. Niet dat ik dat zeker weet, maar dat is iets waar ik hoop vanuit te kunnen gaan.

Dat durf ik bij Evyfoto's minder stellig te zeggen. Voor haar zou het maar zo een leuk zakcentje kunnen zijn waar de BD verder niks vanaf weet en daarom zou ik bij haar meer moeite hebben om haar diensten af te nemen dan bij jou.

Is niet gezegd dat jij je zaken gegarandeerd 100% voor elkaar hebt, is niet gezegd dat Evyfoto's d'r inkomsten niet opgeeft, maar gevoelsmatig zou dat wel zo kunnen zijn.... Hobbyist vs gevestigde naam.
Tsja, dat geldt op jouw beurt ook weer voor de kleine ondernemer.

Merk dat veel bedrijven niet heel veel vertrouwen hebben in eenmanszaken, VOFjes e.d. (met name in de IT). Sterker nog: bekende van me die sinds 1-1-2011 niet meer Pietje Puk Freelance heet maar Puk Consultancy BV merkt nú al dat ie serieuzer genomen wordt.

Onder de streep weet je nooit helemaal zeker met wie je te maken hebt, en moeten we gewoon heel veel doen op basis van vertrouwen. Daarmee bedoel ik dat je dus altijd meer hebt aan je gevestigde naam dan aan je BTW-nummer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 12:09

Hee Kevin,

Ben het wel en niet met je eens. Liever werken met grotere bedrijven dan met ZZP'ers zie ik soms gebeuren, maar soms ook juist het tegengestelde. Er zijn ook bedrijven die niet liever doen dan werken met een ZZP'er ipv met log apparaat van bedrijf met meerdere werknemers. Korte lijntjes, contact met degene die het werk doet, etc etc etc.

Belastingtechnisch hoeft kiezen voor ZZP of bedrijf geen verschil te maken. Beide dienen gewoon hun administratie en aangiftes etc netjes in orde te hebben. En dát is dus wel mijn bezwaar tegen particulieren (en dan met name bijklussende hobbyisten).

Bovendien noem je de naamsgeving, ook daar hoor ik soms hetzelfde en soms ook juist het tegengestelde. Kwam daar laatst een mooi artikel over tegen: http://www.mkbservicedesk.nl/4492/een-e ... fsnaam.htm

Vond het een erg leuk artikel destijds, en dat terwijl ik zelf mijn bedrijfsnaam een paar jaar geleden heb laten omzetten van mijn eigen naam naar "[***]". :D Maar [***] is natuurlijk nog steeds errug ik :D

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 12:15

@Kevin: Je hebt een goed punt voor wat betreft het marketing stuk. Veel bedrijven vergeten dat inderdaad. Niet alleen zzp'ers, ondanks dat het daar misschien meer gebeurt.

Wel apart dat dat zo werkt, met zzp'er en BV! Ik ga echt niet om naar BV, maar misschien heeft dat weer meer te maken met de branche!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 12:16

@11A heb je ook mijn reactie en linkje gelezen? Ben 't niet per se eens met Kevin... Soms werkt 't zo, maar soms ook absoluut niet. Hangt toch sterk af van de tegenpartij. En als je het mij vraagt doe ik liever zaken met een tegenpartij die graag samenwerkt met een persóón dan mijn bedrijf in een logge bedrijfsvorm te gieten om vervolgens naar de pijpen van de potentiële opdrachtgever te gaan dansen... Dan verliest 't naar mijn idee toch een stuk authenticiteit (in mijn geval dan). Want zo zit ik niet in elkaar.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 12:25

Nouks schreef:
@11A heb je ook mijn reactie en linkje gelezen? Ben 't niet per se eens met Kevin... Soms werkt 't zo, maar soms ook absoluut niet. Hangt toch sterk af van de tegenpartij. En als je het mij vraagt doe ik liever zaken met een tegenpartij die graag samenwerkt met een persóón dan mijn bedrijf in een logge bedrijfsvorm te gieten om vervolgens naar de pijpen van de potentiële opdrachtgever te gaan dansen... Dan verliest 't naar mijn idee toch een stuk authenticiteit (in mijn geval dan). Want zo zit ik niet in elkaar.
Sinds wanneer is een BV een logge bedrijfsvorm? Als jij Nouks BV zou worden hoeft er niet veel te veranderen..

Zelfde geldt voor Puk Consultancy BV. Ook niks veranderd, behalve dat Puk financieel niet meer zo gauw onderuit gaat als ie de werknemer die hij binnenkort nodig heeft niet meer kan betalen.
Laatst bijgewerkt door Apostrof op 17-01-11 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 12:28

Bij een eenmanszaak weet je zeker dat er niet teveel mensen mee gemoeid zijn, bij een BV is die kans groter. Nee, ik vind een BV niet per definitie log, maar zijn doorgaans wel logger (wat een gek woord eigenlijk!) dan een eenmanszaak.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 12:30

@Nouks: Ik heb je reactie wel gelezen, maar ik zit nu extern op een kantoor te werken, dus kan je link niet gaan lezen.
Ik werk zelf ook liever met freelancers, omdat je dan meteen weet met wie je te maken hebt. Ik ben het dus wel met je eens en ik ga ook echt niet om naar bv, maar deels kan ik het voor sommige sectoren wel indenken als iemand liever te maken heeft met een bv, maar dan gaat het echt over giga projecten!

Wow, wat een raar woord dat jullie gebruiken... Log? Kan ik niet, maar ik snap jullie denk ik wel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 12:30

HLPhoto schreef:
Sinds wanneer is een BV een logge bedrijfsvorm? Als jij [***] BV zou worden hoeft er niet veel te veranderen..

Het gaat me niet om BV of eenmanszaak, het gaat me erom hoe je je presenteert: als "kijk ik ben [***] en ik fotografeer" of als "kijk mijn bedrijf heet Fotostudio Twente en wij communiceren in de wij-vorm".

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 12:32

Nouks schreef:
HLPhoto schreef:
Sinds wanneer is een BV een logge bedrijfsvorm? Als jij Nouks BV zou worden hoeft er niet veel te veranderen..

Het gaat me niet om BV of eenmanszaak, het gaat me erom hoe je je presenteert: als "kijk ik ben Anouk en ik fotografeer" of als "kijk mijn bedrijf heet Fotostudio Twente en wij communiceren in de wij-vorm".

Daar ben ik het mee eens! En hoeveel eenmanszaken presenteren zich niet als wij? Zonder personeel? TE VEEL!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 12:36

Inderdaad.... En voor sommige bedrijven (het voorbeeld van Kevin wellicht) zal dat misschien best werken, maar voor andere zal dat juist averechts zijn. Ik weet wel wat mijn voorkeur (en die van mijn opdrachtgevers) heeft; lekker persoonlijk.

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 12:41

Nouks, wat een geweldig artikel. Zo mee eens!! Mijn bedrijfsnaam, word dus ook mijn eigen naam. Alleen vind ik alleen mijn eigen naam een beetje schraal, ik zou er eigenlijk wat onder moeten zetten, maar wat..?!
Ik was er altijd van overtuigd dat het mijn eigen naam zou zijn, niets is zo uniek namelijk..

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 12:42

Heb je al een fotograaf gevonden Navanja?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 12:43

Ja, ik snap die wij-vorm ook nooit. Ik heb een eenmanszaak en dat ís gewoon erg persoonlijk. Daarbij draait mijn bedrijf om, jawel...MIJ :D Dus zou raar zijn als ik teksten op mijn site plaats in de wij vorm, mensen denken half dat ik schizofreen ben :')

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 12:58

@yvonne, ik ben aan het vergelijken. Maar ik vind Femke haar foto's gewoon heel erg mooi, eerlijk gezegd..
En het is niet op korte termijn, ik wil de shoot toch in de zomer laten doen hoor.

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:01

Mij is altijd aangeleerd om in welke bedrijfsvorm dan ook in de wij-vorm te schrijven. Bij mij wordt er dan ook met bedrijfspromotie en materiaal in de wij-vorm geschreven en gehandeld. Daarnaast neem ik bij de fotografie vaak een assistent mee, met de paarden heb ik ook meerdere mensen die mij helpen en met het design nu ook. Daarnaast vind ik persoonlijk de wij-vorm netter staan dan de ik vorm....
Deze mensen sturen mij (in dien nodig) een nota (een particulier mag geen factuur leveren!) zodat ik de kosten gewoon netjes in mijn boekhouding kan verwerken.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:02

XoNo schreef:
Bij een eenmanszaak weet je zeker dat er niet teveel mensen mee gemoeid zijn, bij een BV is die kans groter. Nee, ik vind een BV niet per definitie log, maar zijn doorgaans wel logger (wat een gek woord eigenlijk!) dan een eenmanszaak.
Dat zeg ik dus: In feite zegt het niks. Het enige wat je van een BV weet is dat persoon in kwestie persoonlijk niet failliet is als z'n bedrijf stukloopt en dat ie aan wat meer eisen moet voldoen voor de belastingdienst. Ook heeft persoon in kwestie privé z'n zaakjes vrij goed voor elkaar gehad toen ie die BV oprichtte, anders was ie namelijk na B.V. i.o. stukgelopen.

Over dat stukje van Richard Engelfriet: Zit enerzijds wat in, anderzijds ook niet. Vind eigenlijk dat jullie dat stukje hier onterecht gebruiken om íets grotere bedrijven een negatieve weerklank te geven terwijl Richard Engelfriet gewoon een ziektebeeld beschrijft, nl. grootheidswaanzin.

Hoe je jezelf presenteert heeft namelijk met je ambitie te maken. Ben je ZZPer om ZZPer te blijven? Klinkt als dat Nouks inderdaad de keuze al gemaakt heeft om in principe alleen en voor zichzelf te werken. Ze presenteert zich als "ik ben een kleine zelfstandige en blijf een kleine zelfstandige", en hoewel daar helemaal niks mis mee is heb ik die keuze duidelijk iets anders gemaakt: Als de dingen gaan zoals ik ze nu voor me zie gaat er inderdaad ooit meer met mijn bedrijfje gebeuren dan ik er nu mee doe (maar het voert wat ver om mijn eigen - in mijn optiek unieke - bedrijfsplannen open en bloot op bokt te gooien ;) ). Feit is dat ik bezig ben een merk op te bouwen waarvoor ik een tijd nodig gehad heb om te zoeken naar de juiste naam. Ik wil geen imago opbouwen op basis van wie ik ben, ik wil een bedrijf vormgeven en het een bepaalde vorm laten hebben onafhankelijk van wie er precies achter de voordeur zit(ten) of op welke gevel het staat. Heeft alvast één heel groot voordeel: als ik straks 65 ben en ik heb iets nuttigs opgebouwd is het voor mij een stuk makkelijker om het stokje door te geven en de boel te verkopen. Mijn opvolger koopt dan namelijk een bedrijf met een naam en een imago, het is al eens vaker aangetoond dat dat bij een bedrijfsoverdracht heel wat meer opbrengt dan een bedrijf met de naam en het imago van een persoon. Geloof je dat niet? Vraag jezelf dan eens af wanneer ik als 1.94m lange halve neger serieuzer genomen zou worden:
A) wanneer ik je een kaartje geef waar "Nouks" (of eigenlijk "Anouk Timmerman Fotografie") op staat (zonder functie!), of;
B) wanneer ik je een kaartje geef waar "Fotostudio Twente" op staat?

Het is maar wat je uit wil stralen ;) Ik ben niet Nouks, dat is direct duidelijk als ik voor je sta. Ik pas wél veel beter in "Fotostudio Twente".
Eén van de weinige personen die het gelukt is om z'n eigen naam tot een brand te maken is heel kort geleden overleden, nl. Albert Heijn. Maar om nou te zeggen dat dat geen logge organisatie geworden is...?

Eens iets anders doen dan in z'n puurste vorm ZZPen maakt niet log of bureaucratisch, ook niet als er "BV" achter die naam staat. Een bedrijfje met 15 medewerkers is nauwelijks logger of trager dan een ZZPer (voor- en nadelen meegerekend).
Het is enkel een ander uitgangspunt...

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:27

Kaisa schreef:
Mij is altijd aangeleerd om in welke bedrijfsvorm dan ook in de wij-vorm te schrijven. Bij mij wordt er dan ook met bedrijfspromotie en materiaal in de wij-vorm geschreven en gehandeld. Daarnaast neem ik bij de fotografie vaak een assistent mee, met de paarden heb ik ook meerdere mensen die mij helpen en met het design nu ook. Daarnaast vind ik persoonlijk de wij-vorm netter staan dan de ik vorm....
Deze mensen sturen mij (in dien nodig) een nota (een particulier mag geen factuur leveren!) zodat ik de kosten gewoon netjes in mijn boekhouding kan verwerken.

Toch vind ik het vreemd overkomen, sorry :o

Ik heb ook weleens hulp bij bepaalde paarden en op wedstrijden ben ik ook nooit alleen, maar uiteindelijk ben IK nog steeds degene waar mijn onderneming om draait. Zonder Colin, geen CR Performance Horses. Zo is het met jouw onderneming net zo. Pas in een onderneming waar de persoon die het uitvoert ondergeschikt is aan het doel, vind ik een wij-vorm gepast. Ik vind het, ik zie HLPhoto het woord nu gebruiken, overkomen als grootheidswaanzin. Net of je een kast van een onderneming hebt opgezet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:28

Dé Albert Heijn is in 1945 al overleden trouwens ;)
Junior (kleinzoon van AH Senior) is inderdaad recentelijk overleden.

Junior kwam pas bij AH werken toen z'n opa al 4 jaar dood was.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:36

Femke schreef:
Dé Albert Heijn is in 1945 al overleden trouwens ;)
Junior (kleinzoon van AH Senior) is inderdaad recentelijk overleden.

Junior kwam pas bij AH werken toen z'n opa al 4 jaar dood was.
Klopt! Ken het verhaal niet precies, maar weet wel dat er achter het blauwe logo vroeger één persoon heeft gezeten. Volgens mij is kleinzoon overigens wél degene geweest die Albert Heijn tot een merk gemaakt heeft ipv een kruidenierszaakje.. zou AH tot een ultiem voorbeeld van het verschil maken, maar ook dat weet ik niet zeker.

Wat betreft grootheidswaanzin: Je bent officieel pas "directeur" wanneer je ook daadwerkelijk die functie hebt. Iemand met een eenmanszaak die "directeur" op z'n kaartje heeft staan is volgens mij gewoon incorrect - een eenmanszaak heeft een eigenaar en een VOF meerdere eigenaars.

De directeur van een BV heeft van de aanheelhouder(s) officieel een bestuursfunctie gekregen binnen het bedrijf dat in hun eigendom is, ook al is die "directeur" zelf misschien de enige aandeelhouder en bestuurder.
Laatst bijgewerkt door Apostrof op 17-01-11 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:38

De AH die vorige week overleden is, heeft de zelfbediening en de streepjescode in Nederland geïntroduceerd! Dus niet alleen AH veranderd, maar ook de rest van de supermarkten en nog veel meer!
Maar dit deed ie wel binnen het bedrijf...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:41

@Kevin: Ik vind het grappig dat je AH aanhaalt als voorbeeld. Dat is juist wat mij betreft hét voorbeeld dat je niet van je eigen persoon af hoeft te stappen om groot te kunnen worden, terwijl jij juist het tegengestelde predikt (eenpitters die zich groter voordoen dan ze zijn).

Overigens heb ik recent een extra domeinnaam en handelsnaam geregistreerd voor activiteiten die ik juist níet als eenpitter wil gaan uitvoeren. Vind het idd raar om andere mensen onder mijn naam te laten werken.