Studenten Pedagogische Wetenschappen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wineds

Re: Studenten Pedagogische Wetenschappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 11:25

Buitenlandstage is wel een hele gave ervaring!! Het staat ook nog eens goed op je cv. en het is heel goed voor je eigen ontwikkeling, je leert echt zelfstandig te zijn, terwijl je tijdens je stage in Nederland soms meer aan het handje wordt gehouden.

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 11:48

Dat is inderdaad wel zo, maar ja daar heb ik nu de mogelijkheid niet meer voor. Ik denk er wel over na om in de zomervakantie een tijd vrijwilligerswerk te gaan doen (wat past bij pedagogiek) in het buitenland :)

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 14:03

daar ben ik inderdaad ook naar aan het zoeken.
De laatste 2 jaar heb ik vakanties begeleid voor mensen met een verstandelijke beperking, binnen nederland. Nu wil ik graag naar het buitenland. Vind het alleen jammer dat het zo duur is en vind het dan ook niet echt meer vrijwilligerswerk maar betaald werk. En dat staat mij wat tegen

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 15:06

Klopt, van wat ik heb gezien kost het aardig wat. Dat is inderdaad wel jammer want dan moet je betalen om te werken.. Als iemand tips heeft over organisaties die betrouwbaar zijn, maar waar de kosten wat minder hoog zijn dan hoor ik ze graag!

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 23:53

Ik heb vandaag mijn eerste college van dit jaar gehad: grondslagen van het recht. Er gaat echt een heleboel zelfstudie en leeswerk in zitten, maar het college was leuk en interessant :) Morgen naar het eerste college van psychosocial development & problems, ik denk dat er ook veel werk gaat zitten in dat vak maar de onderwerpen spreken me wel aan.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-12 19:19

Zijn er mensen uit Groningen wel eens mee geweest op de Engelandreis en zo ja zou(den) die daar wat meer over willen vertellen?

dauphine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 19:37

oh die vraag werd zojuist op de facebook pagina van de tweedejaars in groningen geplaatst... zijn deze antwoorden op gegeven:

Ik ben meegeweest, zeker de moeite waard maar ik zou je aanraden niet alles met h.ans te gaan doen en voornamelijk zelf met een groepje londen te gaan ontdekken, dat is namelijk wel superleuk, het was geloof ik 225 euro ofzo? Maar het is zeker de moeite waard!

Nee het was 450 euro. Maar het was wel erg leuk, je had ook super veel vrije tijd. Genoeg tijd om veel van Londen te zien. En ook de scholen en instellingen waren heel interessant! En ja, H.ans is minder maar niet te veel van aantrekken ;)

Ik heb zelf ook van meerdere mensen gehoorddat het ontzettend leuk was. Zelf was ik vorig jaar vlak ervoor naar Kenia geweest, dus ben niet geweest. Maar zit er voor dit jaar (mits ik de financien rond kan krijgen) wel aan te denken om misschien heen te gaan. Lijkt me wel ontzettend leuk, en ik wil gewoon heel graag nog eens naar Londen.. zou fijn te combineren zijn met studie natuurlijk.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-12 20:03

Oh wat grappig dat die vraag dan net gesteld werd.
Ben wel benieuwd wat je nou precies gaat doen en welke kosten wel en niet inbegrepen zijn, want 450 is best veel geld.
Naar Kenia geweest!? Geweldig zeg, hoe ben je daar terecht gekomen en wat heb je daar gedaan?

dauphine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 21:49

ik heb hiervoor pabo gedaan en ben van daaruit met edukans naar kenia geweest om daar les te geven :-) was echt heel gaaf en een fantastische ervaring!

ik ben ook heel benieuwd wat er allemaal bij inbegrepen zit en wat want ook ik vind 450 euro erg veel.. dus ik zal even navraag doen bij studiegenootjes die daar heen geweest zijn. dan post ik het hker ook wel even :-)

Wineds

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 22:54

Ik ben niet mee geweest op de Engelandreis, heb wel de groep van deze reis op mijn stageplek mogen ontvangen. Van eigenlijk alle meiden ving ik op dat ze het een erg leuke reis vonden. Bij mijn stage heeft eerst de schooldirecteur een praatje gehouden (over de school en speciaal onderwijs in Engeland) en daarna ikzelf (werkzaamheden tijdens mijn stage, onderwerp van mijn thesis, enz.). Vervolgens hebben we de studenten in groepjes de school laten zien, hebben ze lunch gekregen in de grote hal en daarna hebben ze nog een uurtje in een klas naar voorkeur mogen zitten. Op deze manier ga je 3 stageplaatsen bij langs en daar ben je dan 2 of 3 dagen van de reis mee bezig :)

Volgens mij was de prijs zo hoog, omdat er via de (nacht)boot gereisd wordt en dat kost al meer dan 100 euro per persoon.

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 13:17

Ik had gisteren Pauw en Witteman gezien en daar hadden ze het o.a. over de documentaire 'De regels van Matthijs'. Misschien interessant voor mensen hier?

'Regisseur Marc Schmidt filmt zijn jeugdvriend Matthijs, die als autist wanhopig orde in de chaos om hem heen probeert te scheppen. Schmidt volgt Matthijs dicht op de huid, veelal bij hem in huis. Daar vormt een ogenschijnlijke bende, vol aantekeningen, potjes en loshangende draden juist een veilige plek voor de bewoner. Explosieve confrontaties met de buitenwereld worden afgewisseld met gestileerde observaties en persoonlijke ontboezemingen van Matthijs. Over waarom sommige woorden hem hoorndol maken, over zijn spel met de camera, over zijn stemmingswisselingen en wat het verschil is tussen ‘niet-autisten’ en een autist, die het moeilijk vindt om te doorgronden wat mensen achter hun woorden werkelijk zeggen. Beetje bij beetje ontrafelt de film Matthijs’ complexe denkwereld en toont de catastrofale gevolgen die deze uiteindelijk voor hem heeft.'
(http://www.filmfestival.nl/publiek/film ... n-matthijs)

De film wordt komende maandag (8 oktober) uitgezonden om 22.55 op Nederland 2 en de herhaling is dinsdag (9 oktober) om 11.40.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 13:25

Bedankt voor de tip. Had het in een voorstukje van P&W wel voorbij zien komen.
Staat genoteerd in de agenda :P

dauphine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 19:38

Bedankt voor de tip inderdaad! Ik noteer hem ook, wil hegraag zien!

Lisan89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 21:45

Ik heb me aangemeld voor een mailing van Hans Knot, daarbij krijg je vacatures, workshops en elke week televisietips, wel een aanrader op zich!!

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 21:46

heb ik idd ook, erg handig

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 21:48

Ik had 'De regels van Matthijs' opgenomen en ik heb 'm net gekeken. Fascinerend en tragisch..

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 22:14

Hoe gaat het bij jullie met de studie?

Mijn eerste blok zit erop, ik had vanochtend m'n laatste tentamen. Mijn eerste tentamen van Grondslagen van het Recht heb ik gehaald en nu is het dus afwachten of ik het tweede tentamen ook heb gehaald, maar ik denk dat het wel is gelukt. Komende dinsdag hoor ik als het goed is ook of ik de paper en het tentamen van Psychosocial Development & Problems heb gehaald. Ik denk dat ik de paper wel heb gehaald maar niet met een geweldig goed cijfer. En het tentamen zal ik waarschijnlijk moeten herkansen, dat ging niet echt goed.

Komende maandag ga ik naar de masterstagevoorlichting van orthopedagogiek en ook maar naar die van maatschappelijke opvoedingsvraagstukken (MOV). Ik was van plan om de master orthopedagogiek te doen (ik volg nu ook het studiepad van orthopedagogiek), maar ik ben er niet meer helemaal zeker van. Het handige is dat studenten met het studiepad orthopedagogiek zowel de master orthopedagogiek kunnen gaan doen, maar ook kunnen kiezen voor de master MOV zonder dat je het studiepad MOV hebt gevolgd in je bachelor.

En dan begint komende woensdag mijn tweede blok alweer met Jeugdrecht en Religion, fundamentalism and conflict. Volgens mij gaat er echt veel werk zitten in dat laatste vak dus ik hoop maar dat het leuk is :')

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 10:55

Mooi dat je tentamens en opdrachten over het algemeen goed gingen Girassol.
Hier ook beide tentamens gehaald. Cijfers nog even afwachten. Wel een 6,5 terug, maar niet zo tevreden mee dus ga nog naar de inzage.
Hier is het 2e blok van de minoren ook weer begonnen. "effectiviteit van de jeugdzorg" en "Leerproblemen 2"
Beide wel interessant, maar het vorige deel van jeugdzorg vond ik leuker. Dit gaat over de effectiviteit van interventies enzo. Beetje theoretisch.
Jou vakken klinken ook bijzonder Girassol

Ik heb over 2 weken als het goed is een praktijkweek op een basisschool. Moeten we een week meelopen en een aantal opdrachten uitvoeren. Klinkt wel leuk, maar wel weer een boel werk. Ik merk dat we nu steeds meer opdrachten en casussen krijgen en moeten maken. Gaat een hoop werk in zitten

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 12:31

Fijn dat je je tentamens hebt gehaald :j Oh ja als het vooral gaat over effectstudies enzo dan kan ik me voorstellen dat het niet allemaal even interessant is. Wel super leuk dat je een week mee gaat lopen op een basisschool. Wat ga je daar precies doen?

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 12:43

We moeten een beetje observeren in de klas en gesprek hebben met de leerkracht/ib'er/directeur over het beleid omtrent leerproblemen en hoogbegaafdheid bij hun op school.
Daarnaast vragen we welke leerling bekend is met een achterstand op spelling en een leerling op technisch lezen. We proberen dan aan de hand van toetsgegevens een hypothese (die wel zelf moeten opstellen) te toetsen. Daarnaast gaan we een begrijpend lezen les analyseren.

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 12:47

Klinkt als aardig wat werk, maar leuk om even in de praktijk bezig te zijn :)

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 15:22

Ik heb net de cijfers teruggekregen van Psychosocial Development & Problems: een 5,5 voor het tentamen en een 9! voor de paper *\o/* Ik dacht dat ik een 3 of 4 zou krijgen voor het tentamen dus ik rekende eigenlijk al op een herkansing, maar dat is dus gewoon klaar nu :D Ik ben ook echt trots op het cijfer voor m'n paper want het is een niveau 3 vak en ik heb de paper in m'n eentje geschreven en in het Engels. Sorry als het opschepperig overkomt, dat is het niet zo bedoeld, ik ben gewoon heel blij :')
Gisteravond was ik naar de master stagevoorlichtingen geweest, ik twijfel nog steeds tussen de master orthopedagogiek en MOV dus daar ga ik van het weekend eens even goed voor zitten en eens nadenken over waar ik graag stage zou willen lopen en of ik in Nederland wil blijven of niet. Morgen het eerste college van het nieuwe blok :)

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 17:06

@ Phylos: het is inmiddels al een tijd geleden, maar hoe waren je praktijkweken gegaan?

Vanavond 22.55 op Nederland 2: NCRV Document 'Rauwer'.

'Tom mag van zijn moeder alleen rauw en onverwarmd voedsel eten. Dat hij daardoor ernstig ondervoed is en een groeiachterstand heeft, lijkt zijn moeder niet te willen inzien.

In Rauw maakten kijkers voor het eerst kennis met Tom en zijn moeder Francis. De film zorgde voor heftige en boze reacties. Tom mag namelijk sinds zijn vijfde alleen rauw, ongekookt en onverwarmd voedsel eten. Volgens zijn moeder is dat de enige gezonde manier van leven.

Ernstig ondervoed
Vijf jaar later zocht filmmaker Anneloek Sollart Tom en zijn moeder nogmaals op. In de vervolgfilm Rauwer blijkt dat er niets is veranderd. Tom eet nog steeds gehoorzaam de rauwe groentegerechten die zijn moeder klaarmaakt. Inmiddels is Tom wel medisch onderzocht. Het resultaat is schokkend. Uit het onderzoek blijkt dat hij te weinig calorieën binnenkrijgt en een kalkgebrek heeft. Volgens de kinderarts is hij ernstig ondervoed. Zonder bijvoeding wordt hij 12 tot 15 centimeter kleiner dan zijn leeftijdsgenoten.

Verwaarlozing
Het dieet heeft er inmiddels ook voor gezorgd dat Tom niet meer naar school gaat. Volgens zijn moeder is het onmogelijk dat haar zoon op een middelbare school blijft eten zoals zij dat van hem verlangt. Haar besluit hem voortaan thuis les te geven heeft vergaande gevolgen. Na de melding van kindermishandeling, moet Francis met Tom voor de rechter verschijnen. Ze wordt officieel beschuldigd van verwaarlozing en geestelijke mishandeling. Bovendien wordt ze geadviseerd haar voedingspatroon aan te passen. Francis is echter niet van plan op te geven. Naar eigen zeggen heeft ze het beste met haar kind voor.'
- http://www.tvgids.nl/artikel/53401/Erns ... rauw_eten/

Fabienne_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 12:08

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 22:54

Even een oproepje in dit topic:

Het komende collegejaar start ik met de masteropleiding Orthopedagogiek en ik ben hard op zoek naar een stageplek in/rond Utrecht of Veenendaal. Mocht iemand iets weten, dan hoor ik het uiteraard heel graag!