Verdiepen in paarden/ mezelf ontw via een cursus/opleiding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 08:58

soeske schreef:
Nimue, succes met je zoektocht!
Margreet heeft inderdaad WOW zadels te koop..
Reiziger, sterkte!
Ga nu eerst lekker rijden.. Daarna maar weer wat aan de studie

Misschien heeeel stomme vraag, maar wordt daar ook tijdens de CR clinics aandacht aan besteed? Bedoel of je zadel goed ligt enzo? Nu ligt die van mij momenteel niet ideaal omdat ze 5 maanden stil heeft gestaan, maar het is toch hopelijk niet zo dat je dan een verkapte WOW verkoopclinic krijgt?? Of ben ik nu te bevooroordeeld...

Nimue

Re: Verdiepen in paarden/ mezelf ontw via een cursus/opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 09:09

Dat kan ik me niet voorstellen Breghje. In de acupressuur workshop is het passen van zadels geloof ik 2 of 3x ter sprake gekomen, en eigenlijk steeds naar aanleiding van vragen van ons. Margreet heeft wel wat verteld over het WOW-zadel, maar dat was omdat ernaar gevraagd werd en steeds ook binnen de context van haar verhaal. Absoluut geen verkooppraatje, al kun je wel goed merken dat ze er enthousiast over is, maar het was echt niet storend of opdringerig.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 09:21

Ah, dat is fijn om te horen. Juist leuk als ze er zo enthousiast over is en dat dan toch weet in te dammen, dat zegt wel iets over haar niveau vind ik.

Hé, ik krijg er echt steeds meer zin in, zit nog net niet de dagen af te tellen hihihih!

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 09:39

waren hier nou mensen die de jaaropleiding accupressuur doen?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 09:55

dekoezegtboe schreef:
waren hier nou mensen die de jaaropleiding accupressuur doen?

uhu, ik :D

Breghje, ja, er word wel aandacht besteed aan hoe je zadel ligt in de CR opleiding, maar absoluut geen verkooppraatjes. Meer dat je zadel wel wat hoger kan liggen/te smal is/ hoe de beugelophanging voor jou is

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 12:09

bij ons is inderdaad alleen gezegd dat het zadel voor mij niet zo geschikt was omdat mijn been iets te ver naar voren lag, en dat de beugelophanging 9 van de 10 keer iets te ver naar voren is. moet me nog steeds inschrijven voor de zadelpas workshop :=

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 12:45

Bij mijn boomloos kan ik de beugelophanging aanpassen. Dat kan echt gigantisch veel schelen. Ik vind het een superzadel, enig nadeel is dat het lastiger is om je onderbenen mooi aangesloten te houden.

Dat boek: hoe beweegt uw paard van Higgins is zeker een aanrader, ik heb hem pas gekocht, superboek.

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 13:54

Nimue schreef:
Justy, waar ik mijn twijfels over heb is niet zozeer over de bereidheid van de consument om bij een coach langs te gaan, maar meer over de bereidheid van verzekeraars e.d. om te vergoeden.

Aha :j Ja, daar zit op zich wel iets in. Alhoewel ik met PGB weinig te maken zal hebben en ik inderdaad als psycholoog makkelijker vergoed zal worden dan een coach.

Lottesjim, je hebt PB, ik ben toch wel benieuwd :)

Vanmorgen weer een ochtendje drollen geschept tussen de paardjes :) Het is echt heerlijk om zo een paar uur in die kudde rond te wandelen, zeker met dit weer! Volgende week heb ik voor het eerst een les bij SH, ben heel benieuwd (niet in de laatste plaats naar het zitten op een westernzadel :+ )!
Laatst bijgewerkt door Justy op 27-04-10 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 13:56

Nu wil ik dat boek ook! :D

Wat betreft zadels, boomloos vind ik op zich wel interessant maar omdat ik mezelf niet zo'n ster vind in stabiel zitten, ben ik bang dat ik er teveel in ga wiebelen en rondstuiteren. Hoe ervaar jij dat Reiziger? Of zit jij van nature heel stabiel?

Groot voordeel van boomloos is natuurlijk de aanschafprijs. :j Sterker nog, als ik mijn oude Kieffer een beetje leuk kan verkopen én het zadel dat ik daarvoor had, hoef ik voor een tweedehands boomloos waarschijnlijk niks bij te leggen.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 15:48

Ik ben ook al jaren bezig om meer te leren. Alleen ik vind alles leuk, en dat is nogal eens verwarrend. Overigens ben ik meer van de korte cursussen/workshops weet eigenlijk niet of dat bij dit topic aansluit?

Ik heb een cursus van Voest gevolgd, Michael Grohmann parelli 3 'cursusje' gedaan, TTouch van Alona, Western workshop (niet mijn ding eerlijk gezegd), daarnaast heel wat kleinere NH cursussen gevolgd.

Ik ga in juli een centered riding dagje van Vanda Oosterhuis meemaken. Wel vaker centered riding lessen gedaan, maar van Vanda verwacht ik toch wel wat meer. Opgegeven voor een cursus ehbo bij paarden. Ook het NB pakket van PN besteld om daarna de cursus te gaan doen. Daarnaast wil ik heel graag een (sport)massage cursus gaan doen maar dat soort cursussen duren vaak langer en daar heb ik de tijd niet voor (en het geld ook niet) Dus ik ben ook op zoek naar een korte massage cursus, dan misschien niet zo doeltreffend maar minstens zo leuk denk ik. (tips?)

Je leest ik ben wat zwabberend, zonder richting zeg maar :o Erg leuk om jullie ervaringen/meningen te lezen! Ik blijf in ieder geval meelezen.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 15:58

Nimue volgens mij stuiter ik niet :D

Ik zit er net zo stevig in als in een boomzadel, enig nadeel vind ik dat mijn benen snel afsteken, daar moet ik wel op letten.
Je hebt zoveel verschillende types, is maar net wat je zelf fijn vind. Dressuur of veelzijdigheid, met of zonder wrong..Of western. Ik heb zelf de Lexington, die heeft een diepe zit, en redelijk wat kniewrong.

Misschien een keertje uitproberen of je het wat vind? Ken je iemand die een boomloos heeft? Ik woon een beetje ver weg voor je, anders had je hem op mijn paard kunnen uitproberen.

Sleeper welkom! Ja hoor ook korte cursussen vinden we hier interessant!

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 16:04

Ik moest even grijnzen om je onderschrift sleeper :D

Ik heb ook een keer een dagcursus gedaan bij Vanda. En een paar weken terug de dagcursus paarden massage bij massage hippique.
Behalve daar, kan je ook massage doen bij het NHI, en in Barneveld. (www.cursuscentrum.nl)
Ergens anders ben ik het nog niet tegen gekomen, en prijzig is het overal..Waar ga jij EHBO doen?

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 16:08

@reiziger, dank je voor je welkom.

Hoe vond je de dagcursus paarden massage? Klopt dat het overal prijzig is maar als je een cursus van maanden gaat doen is het prijziger dan als je een korte doet (zo bedoelde ik dat meer :) ) Van Barneveld heb ik ooit een heel informatie pakket aangevraagd, ook erg interessant.

De ehbo cursus ga ik bij stal mansour doen.

edit. De site van Hippque gelezen en dat is wel wat ik zoek.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 16:18

Ik vond het heel erg leuk..Groepsgenootje met wie ik mee reed ging de week erna meteen de weekcursus doen, en ik was best een beetje jaloers eigenlijk.. ;)
Maar ze heeft beloofd binnenkort een keertje bij me op stal langs te komen om me e.e.a te laten zien. Kan ik mijn kennis ook weer even opfrissen.
We hebben ons tijdens de dagcursus vooral gericht op rug, buik en billen. Er werd ook veel gewerkt met het geven van druk, o.a om verklevingen op te heffen. En we kregen een overzicht met alle spieren en hun functies, en die moesten we dmv stickers op een paard plakken. Ik vond het super!

Ik vind korte cursussen ook leuk, maar ik werk wel dat de kennis snel weer wegzakt. Ik heb nu pas dus massage gedaan, en acupressuur, maar ik moet wel af en toe in m'n mapje kijken en het ook echt oppakken, anders verdwijnt alles wat ik geleerd heb. Maar misschien is dat met een weekcursus ook wel zo. Of ik wordt gewoon oud en vergeetachtig..

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 16:26

Grappig trouwens, nu ik jou op Barneveld attendeer, ben ik zelf ook weer eens gaan kijken op de site;

Gezonde beweging:
De anatomie, het skelet, de spieren en gewrichten zijn de onderwerpen die als eerste behandeld worden. Verder komen de opbouw en functie van de hoef en afwijkende beenstanden aan de orde. Een demonstratie hoefbekappen maakt deel uit van de workshop. Het hoe en waarom van een aankoop keuring wordt behandeld aan de hand van röntgenfoto’s en echo. Ook het monsteren van een paard voor een klinisch onderzoek komt aan bod.

Dit klinkt wel erg interessant! Ook hebben ze 3 cursussen sportmassage. Ik heb de brochure aangevraagd, kan ik er op de bank lekker over lezen.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 18:34

Sleeper schreef:
Ik ga in juli een centered riding dagje van Vanda Oosterhuis meemaken. Wel vaker centered riding lessen gedaan, maar van Vanda verwacht ik toch wel wat meer

Vanda is erg leuk. Heb er ook 2 dagen doorgebracht met lessen, grondwerk etc. Echt leuk, kunt alles vragen en ze is ook erg spontaan

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 19:21

Sleeper: Welkom! Korte cursussen vind ik juist interessant, mede omdat ik het geld voor langere dingen gewoon niet heb :+

Hebben jullie overigens ook een soort plan van 'dit en dit wil ik bereiken binnen nu en...'? Ik wil denk ik wel zoiets maken, maar het moeilijke is dat je natuurlijk altijd met een paard te maken hebt, en soms gaat het goed, en soms minder. Nu ben ik bv. gewoon flink aan het oefenen met het freestylesysteem van Voest, enkele lijn en DLL, en dat wilik eerst onder de knie hebben voor ik allerlei andere NH richtingen in ga zwerven. Zodat je ten minste een solide basis hebt. Maargoed, eerst maar weer wat sparen en ik sta te stuiteren om CR lessen bij Soeske te nemen, maar daarvoor moet ik eerst ook wat dingetjes regelen :+

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 19:42

gaat goed komen Djoni ;)
Ik heb geen plan. Met mijn eigen paard zie ik wel hoe ver ik kom, mijn (ons) plan is om elke keer lol te hebben en zien wat we aan elkaar hebben en kijken wat er gebeurd als we een wisselwerking van dingen hebben.
Ik hoop wel mijn CR diploma te halen in Juni en mijn acupressuur in Maart. Dat zijn wel doelen. Ander doel is massage gaan doen en uiteindelijke doel om ostaopatie te gaan doen voor paarden, maar dat moet ik nog afwachten allemaal

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 19:47

Sleeper, welkom! Hier nog zo'n zwabberaar, haha... maar zo heb je wel lekker veel om mee bezig te zijn, al mis ik bij mezelf soms ook wel het doorzettingsvermogen om me op één ding te richten.

Reiziger, jammer dat jij idd wat ver weg woont, ik ken hier niemand met zo'n zadel. Wel hebben ze natuurlijk die testzadels, misschien vraag ik dat maar eens aan. Ik merkte vandaag zonder zadel weer dat pony dan toch lekkerder loopt dan met, in elk geval in stap - in draf dan weer niet, maar dat komt omdat ik niet zo fraai zit zonder zadel vermoed ik. ;)
Het is echt iets van de laatste weken, daarvoor liep ze echt wel goed met dit zadel, maar ik krijg nu echt het idee dat het haar dwars zit.

Djoni, aan zoiets zat ik ook te denken. Niet zozeer van 'ik wil Z rijden' (gaat em toch niet worden ;)), maar meer bijvoorbeeld drie onderwerpen uitkiezen en met mezelf afspreken dat ik me daarin ga verdiepen tot het eind van het jaar ofzo. Een lijstje maken met boeken die ik wil lezen en workshops die ik wil doen, zoiets.

Ik vind het supermoeilijk om puur in de omgang met mijn paard concrete doelen te stellen. Ik wil beter leren rijden en beter met paarden leren werken, allicht... maar waar ik dat beter dan aan wil afmeten, daar ben ik nog niet uit. Daarnaast zuo ik ook wel meer willen gaan doen, maar ik weet niet zo goed hoe ik dat concreet wil vormgeven. Meer lessen en meer trainen met mijn eigen pony? Een bijrijdpaard lijkt me niet zo haalbaar, ik heb niet dagelijks tijd daarvoor en zit ook nog met een heel laag energieniveau - soms kan ik uren bezig zijn, soms is een half uurtje poetsen + mesten eigenlijk al teveel.

Ergens wil ik ook wel graag één ding vinden om voor te gaan, maar ik vind zoveel leuk en er is zoveel waar ik me in wil verdiepen! Zadels, anatomie, acupressuur, massage, voeding, centered riding, werken vanaf de grond... ik vind het allemaal even boeiend, en ik kan gewoon niet kiezen. :D

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 09:44

Ik zit een beetje met het dilemma of ik het nou allemaal voor de lol doe, of dat ik er ook echt wat mee wil. Al is het maar zeer parttime naast mijn baan. Ik vind mijn baan namelijk ook erg leuk, ben daar eigenlijk best tevreden mee..

Ik weet wel vrij goed welke richting ik interessant vind, dat is massage, CR, en alles wat met gezonde beweging/revalidatie te maken heeft. Dus kies ik ervoor om dan ook echt CR, sportmassage te gaan doen, en daarnaast mijn rijbewijs en een auto? Zodat ik ook echt naar een klant toe kan?
Dat is financieel zo'n meerjarenplan. En daarnaast, ik heb nog nooit iets met lesgeven gedaan, en dat moet wel voor de cursus CR.

Of ga ik gewoon blij zijn met wat ik heb, mijn paarden, mijn paardrijlessen, en mijn leuke baan? En af en toe een cursus, voor de fun?

En, heel eerlijk, ik vind op vakantie gaan ook leuk, nieuwe dingen kopen voor m'n huis, kleren, boeken, terrasje, gewoon genieten, dus ik ben ook wel een beetje een bourgondier met een gat in z'n hand, kan niet zo goed sparen :o

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 11:20

Dat speelt bij mij ook, Reiziger. Het idee er toch ooit 'iets' mee te doen, misschien niet eens voor het geld maar bijvoorbeeld wel lesgeven, andere mensen helpen, etc. Ik weet wel dat ik er niet echt mijn werk van wil maken, ik wil geen fulltime zelfstandige worden en bovendien is het ook mijn hobby en dat wil ik wel zo houden. Het moet geen verplichting worden.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 18:26

Dat is bij mij dus ook precies het dilemma, het moet leuk blijven, geen verplichting..

Nu werk ik 30 uur, en ben daarnaast vogelvrij. Vandaag de hele dag op stal gehangen, buitenritje gemaakt, limonade gedronken met m'n bijrijdster, daarna aan de koffie met stalgenoten, vervolgens met z'n allen naar de ruitersportzaak, daarna weer limonade..
Ofwel, niks nuttigs, maar zoooo heerlijk :D

Ik kán gewoon niet continu alles volgepland hebben, steeds moéten sparen voor van alles. Maar ik ben wel leergierig, en wil alles weten, vind cursussen superleuk, op de momenten dat het mij uitkomt..Volgens mij ben ik hier mijn eigen antwoord al aan het geven, hihi :+

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 18:42

Haha, zo ben ik dus ook. Cursusje hier, cursusje daar... een opleiding is ook prima, als het dan één of twee jaar is, dat is voor mij goed te overzien. Sowieso vind ik een opleiding altijd veel minder als een verplichting voelen dan moeten werken. ;)

Ik werk nu eigenlijk al behoorlijk veel met paarden. Cliënten begeleiden bij rijles, dagbesteding op een zorgboerderij, etc. En ik vind het leuk om te doen, maar het is niet hetzelfde als zelf met de paarden aan de slag zijn, dat merk ik wel heel duidelijk.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 18:54

Je bedoelt omdat je het dan niet op je eigen manier kan doen? Dat is ook wel een goeie om eens te overdenken, ja..
Ik ben toen ik 19 was een korte periode groom geweest. Even in Nederland, daarna een half jaar in Duitsland op een springstal. De hele dag met paarden, maar niet op de manier waarop ik het zelf zou doen.
Rijden met hulpteugels, beperkte weidegang, stapmolens, en elk weekeind op concours..Niet persé slecht, maar niet míjn manier.

Nu met mijn eigen paarden zelf alles kunnen bepalen, me verdiepen in voer, rijstijlen, etc en dan eruit pakken wat bij mij past, is ook wel een rijkdom.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 19:11

Dat speelt voor mij zeker mee. Ik kom op twee verschillende stallen, en op geen van beide voel ik me 100% vrij om op mijn manier met de paarden om te gaan. De ene stal is een typische manege waar het allemaal niet gaat zoals ik met mijn eigen paard zou omgaan, zeg maar... dat vind ik niet altijd leuk. De andere is een mooie stal waar veel aandacht is voor paardenwelzijn, maar waar de visie op bepaalde punten net afwijkt van de mijne. Ik word daar wat onzeker van, en dat krijg je direct terug van de paardjes natuurlijk. ;) Dat is ook iets van mijzelf, ik moet eigenlijk leren om ook daar gewoon mijn eigen plan te trekken. Ik doe dingen immers niet zomaar, ik kan ze onderbouwen, en ze staan daar echt wel open voor andere visies en ik wijk ook niet dermate af dat het problemen zou geven.

Toch merk ik dat verschil wel, hoe je met je eigen paard bezig bent of met andermands paard. Daarnaast vind ik het ook gewoon heel anders om met een kind + paard bezig te zijn, dan alleen met een paard. Wel leerzaam hoor. Ik doe veel gevoelsmatig, en dat werkt vaak best aardig, maar als je een kindje begeleidt moet je dingen benoemen en uitleggen. Ik merk dat ik dat vaak heel moeilijk vind.

Daarnaast moet je je professioneel opstellen, moet het op vaste tijden en moet je bepaalde dingen doen, terwijl mijn pet daar soms niet helemaal naar staat. Bij mijn eigen pony kan ik lekker doen waar ik zin in heb, ook als dat een keer gewoon op een krukje in de wei zitten is. Die vrijheid heb ik in mijn werksituaties niet, en dat is logisch, maar het voelt daardoor wel heel anders merk ik.