Wie doet er een studie voor het onderwijs?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Wie doet er een studie voor het onderwijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 20:02

Ja precies, ik moet zeggen dat ik nu op vrijdag maar drie klassen heb en de eerste klas was echt heel lekker aan het werk, 50 minuten lang dus eigenlijk mag ik blij zijn.
De tweede klas (BK) zitten gewoon een aantal drukke jongens in. Was wel fijn dat de meiden duidelijk aangaven dat zij wel wouden en dat ze het beu zijn dat die gasten de boel verzieken, maar die zijn zo sfeerbepalend!
En die laatste klas was niet onwillig verder, als je zegt dat het genoeg is, dan is het ook klaar, maar als ze onderling zo ruzieachtig zijn, voelt de sfeer ook drukkend aan.

Het zal het weer wel zijn, ik ben zelf vandaag ook een beetje itchy.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 15:42

Bij mij op school hebben we lesblokken van 80 minuten. Als een les dan niet lekker loopt en je moet de volle 80 minuten nog uitzitten, zoals gisteren dus, dan word je vanzelf wel itchy in de loop van de dag :D

't Was eigenlijk niet dat ik kids had die eruit sprongen gisteren, de groepen waren gewoon in zijn geheel druk. Tja, vrijdag he, dan hebben ze al weekend in het hoofd.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 20:14

ik ben dan ook heel blij dat de vrijdagmiddagen bij ons standaard vrijgeroosterd zijn :D

80 minuten is langgggg als het niet lekker loopt :j

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 10:04

ik moet een POP schrijven voor mijn opleiding en heb totaal geen inspiratie. Ik kom nog uit de tijd dat je gewoon een boek kreeg, dat leerde en tentamen deed.

Wie heeft er een voorbeeld POP voor me? :\

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 10:47

Verder vind je de opleiding wel leuk?
Mijn god, ik zie je alleen maar mopperen :')

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 10:49

Natasja91 schreef:
Verder vind je de opleiding wel leuk?
Mijn god, ik zie je alleen maar mopperen :')

Nee ik vind het verschrikkelijk, maar het moet.

Dit schreef ik net aan een vriend van me

Citaat:
We moeten ook een instroomdossier samenstellen en wat moet daar in komen?

"Je levensverhaal en je sleutelervaringen"

"In je leven heb je ervaringen opgedaan die van grote invloed zijn geweeest op je kijk op het leven en op d ekeuzes die je hebt gemaakt. Die ervaringen worden ook wel sleutelervaringen genoemd. Je kan denken aan ziekten, reizen, opleidingen, overlijden van dierbaren, geboorte broer/zus etc. Probeer de ervaringen te beschrijven en de invloed die ze hebben gehad in je leven. Bepaalde sleutelervaringen hebben er toe geleid dat je op een bepaald moment de keuze hebt gemaakt om leerkracht te worden."

en even verderop:

"Wat inspireert jou in het beroep leraar?"

en dan:

"Je tekent je leven als een rivier. Elke keer als je leven een andere wending nam teken je een bocht in de rivier. Bij de bocht beschrijf je wat er gebeurde waarom je toen in een andere richting verder bent gegaan"

Ik geloof niet dat ik hier heel erg veel zin in heb om dit te gaan doen. Als ik eerlijk opschrijf dat ik altijd al graag het onderwijs in wilde maar heb geprobeert te vluchten voor alle belachelijke onderwijsvernieuwingen, wordt dat natuurlijk weer niet in dank afgenomen. En als ik dan ook nog opschrijf dat het de minst erge manier is om brood op de plank te krijgen en dat het handig is als je naast je eigen bedrijf ergens in loondienst bent zodat je pensioen en verzekeringen betaald worden, kan ik meteen vertrekken.

Ik kan me niet herinneren dat we in Alkmaar (HBO chemie) moesten opschrijven wat ons inspireerde om laborant te worden en welke sleutelervaringen in ons ons er toe bracht om achter een HPLC plaats te nemen. Een klasgenoot (ook een beta) merkte terecht op dat ze dit 'new age' geneuzel vond. Dit is toch verschrikkelijk? Ik heb nog geen fatsoenlijke les gehad over leertheorieën, belangrijke psychologe, didactiek en pedagogiek. Alles is in groepjes knutselen aan onbenullige projectjes op het niveau van vmbo-kader 2e klas. Rollenspellen komen natuurlijk ook veel voor, ik mag dan graag de lastige leerling spelen. Tentamens, boeken, nee die bestaan niet meer.

Ik wil wat léren, niet slap ouwenelen over mijn priveleven -:(-

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 10:53

Ik heb het met je te doen.
Lijkt me lastig om zo negatief tegenover alles te staan.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 10:54

over mijn hbo chemie opleiding was ik niet negatief :7

Dit slappe geneuzel was precies de reden waarom ik destijds het onderwijs úit ging 8)7

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 10:57

Ben het met arabesk eens. De leraaropleiding stikt van dit soort nutteloze opdrachten. Doen er gewoon niet toe en zijn ook niet belangrijk om later zelf toe te passen. Ik heb op de HRO ook vaak zat geroepen dat ik het een en al onzin vond, werd nooit iets mee gedaan.

Ook vond ik dat de HRO alleen maar gericht is op Havo en hoger en ook volwassen onderwijs en het overgrote deel van ons die in het vmbo terecht kwamen (zoals ik dus) moesten het maar uitzoeken, werden niet voorbereid.

Nee onderwijs kan flink waardeloos zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:29

Wij moeten inderdaad ook werken aan onze POP's en PAP's... Sta er nog een beetje verwilderd bij :')

Verder lig ik continue met het stageburo overhoop. Eerst roepen ze; je moet een samenwerkings- of opleidingsschool hebben. Dan hoor ik weer dat er te weinig van die scholen zijn voor alle studenten, en dat die plekken bijna altijd worden gegeven aan voltijders. Vervolgens zeggen ze dat je natuurlijk ook een andere school kunt zoeken. Als ik dan zeg dat ik die heb gevonden geven ze geen reactie >;) Ondertussen wil mijn mentor voor alles wel tekenen als ik maar begeleiding krijg én het doorgeef aan het stageburo *zucht* ^)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 14:16

Arabesk, ik adviseer je van harte om per direct te stoppen met een opleiding waar je geen poedersuiker aanvindt en waar je zo tegenaan schopt. Als je werkelijk alles new age geneuzel vindt (zeer grappig overigens uit jouw mond) snap je imo de essentie van het leraarschap niet. Een flinke dosis zelfkennis is de eerste vereiste om een goede leraar te worden wat mij betreft. Daar sla jij de plank al flink mis. Wellicht heb je zelf niet door hoe dit overkomt, maar als je het altijd zoveel beter weet vraag ik me serieus af met wat voor houding jij voor de klas staat. Voor de klas staan ga je met deze houding overigens sowieso al niet volhouden, of je wordt zo'n verbitterde leraar. Daar hebben kinderen echt geen reet aan, dan kan je echt beter wat anders gaan zoeken.

Ik erger me dood aan je gedrag hier.

Ik las dit topic altijd met veel plezier, maar die lol is er aardig af met dat negatieve gebraak de hele tijd. Jammer.

Edit: begrijp me niet verkeerd trouwens, ook ik heb zeer veel kanttekeningen geplaatst bij de opleiding, maar dit slaat werkelijk alles.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 14:19

Het ligt niet aan mij, de hele klas denkt er zo over. Misschien komt het wel omdat we allemaal beta's zijn en gewoon te nuchter zijn voor die flauwekul :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 14:22

Het scheelt uiteraard dat de rest van je klas naast je staat terwijl je les staat te geven :Z Of er dan uberhaupt nog veel contact mee zal hebben :Z

**Enough said** :evaw:

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 14:23

Ik kan me niet voorstellen dat het tekenen van een rivier als symbool voor je leven werkelijk bijdraagt aan mijn kwaliteiten als leraar :+

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 14:40

Mooi verwoord Liek :D

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 14:49

Ben het niet met je eens Liek, ze zouden best een wat interessanter en vooral nuttiger vakken en onderwerpen aan kunnen bieden op een leraaropleiding.
Al dat geteken en gepuzzel om jezelf te leren kennen prima, doe dat lekker en op een sph of spw ofzo.

Je leert jezelf pas kennen als je echt voor de klas komt te staan.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 14:49

Rock, heb je nog steeds niets gehoord van dat stagebureau joh? Schiet lekker op dan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 15:05

Ik heb begrepen dat Arabesk al voor de klas staat? Ik kan me voorstellen dat het dan best moeilijk is om kinderlijk toegesproken te worden. Uit haar verhaal maak ik niet op dat ze problemen heeft met zelfreflectie, maar wel met de manier waarop.

Nee, ik ga er weer achteraan, per mail, en proberen om dinsdag dusdanig vroeg te zijn dat ik ze over hun bureau kan trekken >;)

Kreeg trouwens wel op het hart gedrukt om pas in februari te beginnen aan m'n stage, door m'n mentor.

Ik hou jullie op de hoogte ;)

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 15:48

Inmiddels begin ik aan mijn tweede jaar voor de klas, en ik vind dat ik er nog steeds geen zak van kan. Maar ik leer het wel. In de praktijk.
Ik heb een hekel aan fictieve opdrachten en dat soort flauwekul. Ik hou van stagelopen, en dáár begeleiding bij krijgen. En dán vind ik het niet er om een POP te schrijven, plan van aanpak te maken en daarop te reflecteren. Maar hou het alsjeblieft wel een beetje praktisch en to the point.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 15:55

Precies Gjilke, daar sluit ik me dus bij aan. Leren in de praktijk is zo vele malen nuttiger dan rollenspellen ed.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 16:13

Ik heb mijn stage voor het eerst vanuit school gekregen! De vorige twee jaar waren ze of te laat of was er nergens plek en moest je zelf maar wat vinden.
Ik mag vanaf november in Doetinchem stagelopen, nog even zien welke klassen maar ik hoop havo en vwo, anders heb ik dat nooit gehad.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 16:28

Ik heb nog nooit een rollenspel hoeven doen hoor..
POP en PAP's schrijf ik puur voor mijn stage.
Alleen begin vorig jaar een beginsituatie geschreven voordat ik begon met stage lopen.

ABV volg ik op locatie, waardoor we alle stof die we krijgen ook meteen toepassen: op elke school waar we komen is ervoor gezorgd dat we individueel of in groepjes contact hebben met de docenten en leerlingen van die school. Voor interviewtjes, korte lessen, observaties of andere dingen.

Met metawerk vorig jaar hebben we aan ons portfolio gebouwd met goede begeleiding en hulp, taaltesten, leerstijltesten, competentietesten, we hebben een complete mediator-presentatie in elkaar gezet en gepresenteerd, reflecties over vakken en docenten ingevuld en weet ik het wat nog niet meer.
Dit jaar zijn we ook vooral bezig met zelfontwikkeling: we doen leuke opdrachten die onze groepsband versterken, we krijgen inzicht in verschillende rollen binnen onze klas, werken in stappen aan een sterke POP, reflecteren op elkaars lessen aan de hand van video opnames, vormen discussiegroepen waarin iedereen een keer discussieleider is en nog veeeel meer.

Dus tja, ik zie het probleem niet zo en vind tot nu toe al die opdrachten nuttig. Geeft heel wat inzicht in je eigen ik en je leerproces.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 16:31

Natasja, jij zit ook bij de HvA toch? Ik herken de vakken :')

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 16:32

Hahaha ja klopt :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 16:35

Hihi :D

Ik heb al veel mensen in m'n klas gehoord dat ze Metawerk eigenlijk maar onzin vinden, en verwarrend. Ik vind het zelf tot nu toe best een leuk vak, hoewel we nog niet ver zijn. Hebben vooral uitleg gekregen over Intranet en BSCW en een CV + motivatie moeten opstellen.