Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Natasja91 schreef:Verder vind je de opleiding wel leuk?
Mijn god, ik zie je alleen maar mopperen
Citaat:We moeten ook een instroomdossier samenstellen en wat moet daar in komen?
"Je levensverhaal en je sleutelervaringen"
"In je leven heb je ervaringen opgedaan die van grote invloed zijn geweeest op je kijk op het leven en op d ekeuzes die je hebt gemaakt. Die ervaringen worden ook wel sleutelervaringen genoemd. Je kan denken aan ziekten, reizen, opleidingen, overlijden van dierbaren, geboorte broer/zus etc. Probeer de ervaringen te beschrijven en de invloed die ze hebben gehad in je leven. Bepaalde sleutelervaringen hebben er toe geleid dat je op een bepaald moment de keuze hebt gemaakt om leerkracht te worden."
en even verderop:
"Wat inspireert jou in het beroep leraar?"
en dan:
"Je tekent je leven als een rivier. Elke keer als je leven een andere wending nam teken je een bocht in de rivier. Bij de bocht beschrijf je wat er gebeurde waarom je toen in een andere richting verder bent gegaan"
Ik geloof niet dat ik hier heel erg veel zin in heb om dit te gaan doen. Als ik eerlijk opschrijf dat ik altijd al graag het onderwijs in wilde maar heb geprobeert te vluchten voor alle belachelijke onderwijsvernieuwingen, wordt dat natuurlijk weer niet in dank afgenomen. En als ik dan ook nog opschrijf dat het de minst erge manier is om brood op de plank te krijgen en dat het handig is als je naast je eigen bedrijf ergens in loondienst bent zodat je pensioen en verzekeringen betaald worden, kan ik meteen vertrekken.
Ik kan me niet herinneren dat we in Alkmaar (HBO chemie) moesten opschrijven wat ons inspireerde om laborant te worden en welke sleutelervaringen in ons ons er toe bracht om achter een HPLC plaats te nemen. Een klasgenoot (ook een beta) merkte terecht op dat ze dit 'new age' geneuzel vond. Dit is toch verschrikkelijk? Ik heb nog geen fatsoenlijke les gehad over leertheorieën, belangrijke psychologe, didactiek en pedagogiek. Alles is in groepjes knutselen aan onbenullige projectjes op het niveau van vmbo-kader 2e klas. Rollenspellen komen natuurlijk ook veel voor, ik mag dan graag de lastige leerling spelen. Tentamens, boeken, nee die bestaan niet meer.

Ondertussen wil mijn mentor voor alles wel tekenen als ik maar begeleiding krijg én het doorgeef aan het stageburo *zucht*