Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 20:14

Die liggen inderdaad hetzelfde als in NL. 21 en 6 %[/quote]

Ik bedoelde ook eerder de personenbelasting en dergelijke

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 21:06

Hallo,

een vrij nieuwe meelezer hier, er staan hier een hoop bruikbare tips!
Ik ben in de gelegenheid om binnenkort een privehandeltje in wol uit te breiden naar een bedrijfje.
Dit is allemaal nog niet zeker, maar de kans bestaat. Binnenkort weet ik hier meer over.

Echter zit ik met een vraag die niemand mij correct lijkt te kunnen beantwoorden.
Het zit namelijk zo: Op het moment brengt een vriend van mijn vriend (een Zweedse) mij de wol als hij op visite komt hier in Nederland. Dus eigenlijk om de reiskosten een beetje te dekken via marktplaats.

Nu hier het probleem: De BTW, en type bedrijfsvoering, ik kom er hier in Nederland niet uit en hij komt er in Zweden niet uit.
We werken samen, we kopen beiden de wol op en we delen de kosten voor de transport. We zijn dus eigenlijk werkpartners. In de toekomst wil ik ook naar mijn vriend emigreren in Zweden, dus hoe doen we dat nou met de BTW als we officieel de markt op gaan? Betaald "hij" in Zweden en ben ik gewoon zijn handelspartner? Of ben ik officeel de importeur terwijl ik zelf ook wel eens op en neer zal gaan rijden?

Even stapsgewijs:

Hij koopt de wol op, hij heeft de contact in Zweden en ik ken deze contactpersoon ook. Het is gewoon praktischer omdat hij daar toch al zit en ik hier in Nederland.
We gooien de wol in een bus en rijden die naar Nederland waar we het verkopen. Uiteraard verrekenen we de kosten die gemaakt zijn correct volgens het boek.
Maar niemand kan ons vertellen waar de btw afgedragen moet worden en hoe het nou precies in zijn werk gaat of wat het beste type bedrijf zou zijn (in gedachte houdend dat in de toekomst alles vanuit zweden zal gaan gebeuren). Wie oh wie kan ons een beetje uit de brand helpen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 21:36

Zweden hoort toch gewoon bij de EU zeker qua importeren?

Dan hoef je geen BTW te betalen bij het kopen van de wol MITS je een BTW nummer hebt dat je leverancier op zijn factuur kan zetten.

Je klanten betalen wel gewoon BTW aan jou en dat draag jij af aan de Nederlandse belastingdienst zolang je in Nederland gevestigd bent. Tenminste: als je het als bedrijf gaat doen met BTW nummer.

Ga je niet als bedrijf in- en verkopen dan moet je leverancier BTW aan je berekenen (en afdragen) want die mag alleen zonder BTW leveren als jij een BTW nummer hebt dat ze op de factuur kunnen zetten.

En jij levert aan je klanten dan zonder BTW te berekenen want dan is het hobbymatig. heb je geen BTW-nummer dan kan je ook geen BTW afdragen aan de Belastingdienst en mag je het dus ook niet aan je klanten berekenen.

hotchocolat

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 22:49

Bij inkoop bij een buitenlands bedrijf moet de BTW worden verlegd. Dit kan alleen als je over een BTW nr beschikt.

Ik zit in Duitsland, koop in bij leverancries in NL, DLD en Frankrijk. Frankrijk en NL berekenen geen BTW.
DLD wel omdat ik daar gevestigd ben, dit kan ik wel weer terug krijgen. Over mijn uiteindelijke verkopen draag ik 19% en 7% BTW af.

Bij ons is het mogelijk om een kleine onderneming aan te melden, ik weet niet of dat in NL ook mogelijk is. Het hele BTW verhaal zit dan anders in elkaar (je betaal dan geen BTW over je verkopen, de grens hiervoor bij ons is €17.500 per jaar)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 13:09

11AFotograaf schreef:
WenK schreef:
Volgens hun (Rabo) zakelijk tarievenlijst is inloggen via de app wel gratis. Ik heb ook Rabo, was op dat moment voor mij het makkelijkst. Zit ook nog in de 2 jaar starterskorting, dus dat is vrij gunstig. Tegen de tijd dat die eindigt zou ik wel eens kunnen kijken of ik om kan en wil, wat goedkoper kan is altijd mooi meegenomen.

Gelukkig! Dan weet ik niet waar al die inlogs van komen, maar dat zal ik dan eens beter in de gaten houden. Wel fijn dat de app gratis is, want daar log ik met regelmaat op in.

Bedankt voor alle informatie, Pmarena! Ik ga er nog even over nadenken wat ik doe. Ben zelf ook wel tevreden over de Rabo...

Nou, ik heb eens gekeken op de site (een klant van mij heeft rabo) maar ik kom er ook niet uit. Chat sessie gestart, maar die duurde zo lang, ik moest door, heb het afgekapt. Blijft vreemd. Ik kom er wel op terug zodra ik de afschriften van de kosten vind. Daar moet op staan wat de specificatie is. Dan hoor je weer van mij.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 13:25

Voor mij hoef je dat overzicht niet op te zoeken, Rien! Ik heb die zelf en krijg binnenkort die van Q2 weer binnen! Heb op de vorige pagina een toelichting gegeven op het overzicht van Pmarena

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 09:43

Kynshiri, je bent niet de enige die van zijn stoel valt hoor qua bankkosten.
Ik zit bij het Belgische Record, is een dochter van ING en betaal ook niks qua kosten, niet voor online banking, pasjes, visakaart en de hele meuk. Niks niks niks. Elk kwartaal betaal ik max 5 euro aan taksen geloof ik (zijn echt belachelijke mini-bedragjes). Interest is dan weer ook niks, maar ja, tov 100 euro kosten per kwartaal en geld veilig geparkeerd hebben vind ik dat totaal niet erg. Sparen doe ik wel elders.
Heb ooit geprobeerd een rekening te openen in NL en werd doodgeslagen met kosten zonder dat daar ook maar iets extra qua prestatie tegenover stond. Werd er goed kwaad van, het enige wat ze konden was zeggen 'ja maar u bent een professionele account en dus hebt u een zakelijke rekening NODIG'.
Twee jaar later is iedereen aan IBAN gewend en heb nog nooit een klant horen piepen dat ze dat niet acceptabel vond qua betaalwijze.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 21:31

Vraag: als ik iets op eBay koop (uit Ierland), hoe verwerk ik dit in mijn btw aangifte? Kom er via Google en de belastingdienst site niet echt uit, en hier zitten vast mensen die dit vaker doen ;)

phietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 00:52

Hallo,

Ik zou graag meelezen schrijven sparren met jullie.

Ik start binnenkort met mijn eigen bedrijf.
Ik ga mij richten om al gehele gezondheid van het paard en voor de ruiter houding en zit.
Ik ben gecertificeerd thermograaf en heb een jarenlange ervaring in de voeding en gezondheid en ga dit het komende jaar verder uitbouwen met nog meer tools. Daarnaast wil ik me richten op een correcte houding/zit, vooral voor mensen met klachten of een paard met klachten.Ben orun, jury en wil het aanvullen met andere takken als centered riding etc.

Mijn missie is mensen een stukje kennis of inzicht te kunnen geven in het houden, trainen en rijden van het paard.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 08:46

Welkom phietje, Klinkt goed alvast!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 16:19

Welkom!

Gwen09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 10:56

Wat leuk Phietje! Welkom! :)

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 15:13

pmarena schreef:
Ik heb zojuist een zakelijke rekening bij Knab geopend, klinkt wel goed :j

Wij wilde overstappen naar Knab, maar helaas gaat dat niet. Je kan bij Knab namelijk geen contant geld storten.
Althans... Dat zou via GWK moeten gaan. Die zit hier wel, maar daar kan je alleen als particulier storten of zakelijk als je bij de SNS bank zit.
Wij zouden dan iedere keer naar Rotterdam moeten rijden en daar ga ik echt niet aan beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 15:26

En als je als particulier gewoon stort naar je eigen particuliere rekening.
Om het vervolgens daarna zelf naar je zakelijke rekening over te boeken?

Dan heb je dat probleem niet.
Zet je er gewoon als omschrijving bij "storting contant zakelijk" ofzo.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 15:40

Ik geloof niet dat onze accountant daar heel blij mee gaat zijn. En dan heb je altijd 3 dubbele kosten.

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 20:20

Ik heb geen kosten bij het storten op privérekening hoor. Maar ik stort dan ook maar eens per twee maanden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 20:45

Ja klopt :j

Maar ik heb niet met contant geld te maken dus dat is simpel zat :)
Voor mij is Knab helemaal prima, heeft wel wat leuke extraatjes t.o.v. de Rabo ook :)

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 21:50

Ik heb veel contant geld helaas. Storten op privé rekening is bij mijn bank de eerste 6 keer gratis, daarna 6 euro geloof ik. Met sealbag stort ik voor 2nogwat plus een beetje per biljet op mijn zakelijke rekening. Ik spaar op tot het maximale stortbedrag en stort dan af, in zo groot mogelijke coupures. Zo hou ik de kosten zo laag mogelijk.

Knab is daardoor voor mij helaas niet interessant. Daarvoor is echt een te groot deel contant.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 22:03

Gek dat jullie moeten betalen om te storten! Bij ons kost het niets, tenzij je grote hoeveelheden muntgeld binnenbrengt. Ik ga dan ook dagelijks storten, wil zo weinig mogelijk geld in de kassa houden :)

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 16:05

Hier storten we ook met de sealbag. Nu doen we dat 2 keer per week. Kost iets van 3 euro per keer.
Bij de GWK kost het € 6,50 per storting. Dat is een te groot bedrag.
Heb het met onze accountant besproken, maar privé storten en dan naar de zaak over storten is geen optie.
Dus Knab valt voor ons ook af.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 16:38

LadyMadonna schreef:
Vraag: als ik iets op eBay koop (uit Ierland), hoe verwerk ik dit in mijn btw aangifte? Kom er via Google en de belastingdienst site niet echt uit, en hier zitten vast mensen die dit vaker doen ;)

Niemand hier antwoord op?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 16:43

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 16:48

Is afhankelijk van wie je het koopt. Is dat een bedrijf, dan kun je je btw nummer doorgeven, mag diegene een factuur maken met een BTW tarief van 0% en boek jij die ook zo in. Dan hoef je dus geen btw te betalen. Is het een particulier, dan boek je gewoon het complete bedrag in en kun je er ook geen btw uit halen.
Als je je btw nummer bij een bedrijf niet doorgeeft, dan kun je de btw pas terughalen als je een paar honderd euro aan btw uit dat land moet halen. Dan kan je via de Nederlandse Belastingdienst een aanvraag doen bij de (in dit geval) Ierse Belastingdienst.

Ik koop met regelmaat cursussen en zo uit Amerika en boek dan gewoon het bedrag dat ik betaal helemaal als kosten (wat ik in Euro's heb betaald) in mijn boekhouding, zonder BTW. Is heel makkelijk en niets speciaals.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 21:39

Ik heb nu wat, ik wil iets kopen in de UK, dus dat moet ik in GBP (ponden) betalen. Als bankoverschrijving.
Maar dat kost blijkbaar 25 euro per transfer? Wist niet dat dat zoveel was :=

Voorheen altijd spullen uit de UK via PayPal ofzo betaald :)

phietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 22:39

Ik heb rekening bij Regiobank geopend. Dat is gratis storten bij ons. En halen. 6,75 / mnd en dan 1250 transacties ..