Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 14:18

Mag ik me ook melden? Ik ga bijna beginnen als freelance tekstschrijver/vertaler. Ik moet nog wat kleine dingen aan mijn website doen, de bedoeling is dat ik volgende week 'live' ga. :)

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 20:48

Leuk! Welkom Dani!

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 08:57

Welkom, Dani! Veel succes met de afronding van je website!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 09:46

Bedankt! :)
Hoe gaat het bij jullie allemaal?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 19:42

Hallo!
Ik ben startend zzp'er. Nou ga ik dit jaar waarschijnlijk een hoop zakelijke km maken in mijn privéauto. Hiervoor houd ik een sluitende kmregistratie bij. Ik dacht dat, om de BTW terug te kunnen krijgen, ik met mijn zakelijke betaalpas de autokosten (benzine) moet betalen (dat zegt in ieder geval de website van MKB Brandstof). Maar nou hoor ik van iemand dat ik de autokosten niet eens mág betalen met mijn zakelijke pas?!

Weet iemand hier het antwoord op? Ik heb de hele site van de Belastingdienst al gehad, en de rest van Google, maar ik vind nergens onderbouwing. Weet iemand waar ik dit kan vinden? :)

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 20:21

Dat mag volgens mij inderdaad een paar jaar al niet meer. Als je het met je zakelijke pas betaald, dan moet je boekhouder het als privé wegschrijven. Ik zou dit met je boekhouder bespreken en als je geen boekhouder hebt, dan zou ik die snel 1 regelen! Dat scheelt je veel geld en vooral heel veel gezoek op Google waar je zelf toch niet uit komt!

En je hebt geen sluitende km registratie nodig als je met een privé auto rijdt, maar alleen een overzicht van de km's die je zakelijk gereden hebt. Die kun je aan het einde van het jaar à € 0,19 per km (volgens mij, weet het niet zeker!) boeken in je administratie als kosten, of zoiets.

Trouwens, welkom in dit topic! Stel je je ook nog even voor?

velvetblack

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 22:20

Vanaf gister is mijn EMA Visagie een officiele eenmanszaak en heb dus voor het eerst in mijn, nog best korte leven, een eigen bedrijfje. Had ik al, maar nu is het officieel :D KVK en BTW nr in the pocket.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 22:41

Gefeliciteerd Elkee! Gaaf gevoel he?

velvetblack

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 23:23

Ja gaaf! Nooit gedacht paar jaar geleden!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 08:33

Welkom hier. Het is inderdaad zoals 11a zegt. Heb je een prive auto die je zakelijk gebruikt? Dan zijn alle kosten prive kosten. Als je deze kosten van je zakelijke rekening betaald hebt in de afgelopen peiode, dan is er niets aan de hand. Dan boek je deze betalingen gewoon als prive opnames.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 09:09

Gefeliciteerd Elkee! :)

Mag ik je gelijk een tip geven? Facebookposts met foto worden veel vaker gedeeld. Dus bij je 'advertentie'-post dat je ook verjaardagen en feestjes doet, zou ik de volgende keer zeker even een foto plaatsen. Dan zien mensen ook beter wat voor moois je ervan kan maken. ;)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 09:19

Oke, bedankt voor de antwoorden. :)
Ik heb wel een boekhouder, maar blijf zelf ook het liefst zoveel mogelijk op de hoogte van alles.

Ik ben Dorine, 26 jaar en heb al eventjes mijn bedrijf Paard en Visie. Ik ben Hippisch Bedrijfskundige en ik geef samen met mijn collega advies op het gebied van paardenvoeding, paardenhuisvesting en verzorging. Verder ben ik bijna klaar met de opleiding tot Sportmasseur en start ik volgende week met de opleiding tot paardensportmasseur volgens de Jack Meagher Methode bij Happy Athlete. Ik werk nu nog parttime in loondienst en ik hoop over een paar maanden over te kunnen gaan tot het uit dienst kunnen treden en mijn volledige inkomen uit mijn bedrijf te kunnen halen. Website staat in onderschrift. :)

velvetblack

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 12:36

Thanks voor de tip Dani! Goede tip :j ik plaats zo'n berichtje vaak als ik ergens mee bezig ben even gauw, dan denk ik inderdaad niet aan een foto erbij. Een foto trekt inderdaad meer aandacht. Ik ga denk ik ook weer een reeks 'voor en na' series maken, dat was best goed bekeken altijd.
Leuk dat je mijn pagina volgt trouwens haha!

Gwen09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 13:04

Hee wat leuk Dorine! Welkom! :)

Weet je nog dat we paar geleden stallen hebben bezocht samen voor onze 'toekomstige' paarden? Leuk dat je nu ook voor jezelf begonnen bent. De website ziet er goed uit. Hoe loopt het tot nu toe?

Wat betreft de km's: ik rijd ook zakelijke km's in mijn privé auto. Ik houd gewoon de km's bij a.d.h.v. Google Maps. Aan het eind van het jaar mag je 19 ct per km aftrekken voor de inkomstenbelasting. Verder zijn alle kosten dus privé kosten. Ik zou je boekhouder eens laten uitzoeken of het wellicht slimmer is om zakelijk een auto te kopen, aangezien je zoveel km's verwacht te gaan maken.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 13:33

Hai Gwen! Bedankt! :)

Ja, ik weet het nog, mijn Tinker staat ook nog steeds op Lagewald gestald.

De website wordt over een paar maanden omgegooid tot wat professionelers. Tot nu toe zijn we nog niet zo actief geweest op het gebied van advisering, o.a. omdat ik nog in loondienst ben en daarnaast erg druk met de genoemde studies en mijn collega een kindje heeft gekregen. Maar ik verwacht dus straks met die paardensportmassage wel veel meer bezig te gaan zijn als zzp'er.

Jij houdt alleen je zakelijke km bij of ook je privé km? Ik ga sowieso eerst maar eens kijken hoeveel km ik dit jaar ga maken en dan ga ik inderdaad wel eens informeren over de voor- en nadelen van een zakelijke auto. Ik kan er nu nog slecht een inschatting van maken.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 14:30

Is hier toevallig nog iemand op zoek naar winkel of kantoor inventaris ?
Ik sluit de winkel en heb dus heeel erg veel over.
o.a. tegometall winkel stellingen, kleding rekken, paskamer, toonbank, kassa apparatuur, kleerhangers, winkelmandjes, en nog veel meer..

Ook nog vrij nieuw kantoor meubilair, bureaus, stoelen, ladeblokken,kasten, whiteboards.

Wellicht dat ik er hier iemand blij mee kan maken.
hoeft niet de hoofdprijs te kosten, maar naar een opkoper vind ik zonde.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 22:02

Heb je een lijst met spullen en prijzen Peerke_? Wij kunnen altijd wel wat gebruiken.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 22:04

Nee niet echt :')
Zal je even PBen, heb wel wat foto's van het een en ander :j

Voor eventueel ander geïnteresseerden hierbij ook enkele foto's
Let niet op de rotzooi :')

Kassa :
Afbeelding

Kledingrekken :
Afbeelding

Paskamer met kleding rekken er aan.
Afbeelding

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 20:43

Peerke, stuur mij ook maar een lijstje of zo, ken wel iemand die naar eea op zoek is. Of heb je het ook op MP staan?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 10:00

Jammer dat ik niets nodig heb, het ziet er mooi uit zo met dat hout!

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 13:37

11AFotograaf schreef:
Dat mag volgens mij inderdaad een paar jaar al niet meer. Als je het met je zakelijke pas betaald, dan moet je boekhouder het als privé wegschrijven. Ik zou dit met je boekhouder bespreken en als je geen boekhouder hebt, dan zou ik die snel 1 regelen! Dat scheelt je veel geld en vooral heel veel gezoek op Google waar je zelf toch niet uit komt!

En je hebt geen sluitende km registratie nodig als je met een privé auto rijdt, maar alleen een overzicht van de km's die je zakelijk gereden hebt. Die kun je aan het einde van het jaar à € 0,19 per km (volgens mij, weet het niet zeker!) boeken in je administratie als kosten, of zoiets.

Trouwens, welkom in dit topic! Stel je je ook nog even voor?

Dit klopt, zo doe ik het ook.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 16:19

dorientjuh schreef:
Jij houdt alleen je zakelijke km bij of ook je privé km? Ik ga sowieso eerst maar eens kijken hoeveel km ik dit jaar ga maken en dan ga ik inderdaad wel eens informeren over de voor- en nadelen van een zakelijke auto. Ik kan er nu nog slecht een inschatting van maken.

Je hoeft je privé km's niet bij te houden. Daar heeft de Belastingdienst niets mee te maken, omdat de auto niet op je zaak staat. En dan nog alleen als je geen bijtelling wilt betalen en dus aan kunt/wilt tonen dat je maar 500km privé per jaar rijdt met je auto. Op alle andere manieren is een sluitende kmregistratie niet nodig!
Je kunt dus ook aan de hand van je agenda en de bonnen in je boekhouding je km registratie maken. Maar waarom vraag je dit niet aan je boekhouder? Hij zal het je precies uit kunnen leggen. En als je hem niet vertrouwd, dan zou ik een ander zoeken, want dan zit er iets niet goed!

Gefeliciteerd met je eigen bedrijf, Elkee!

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 17:46

Oh, maar goed dat ik hier lees dat ik brandstofkosten niet met de zakelijke pas mag betalen. Zal het wegzetten als priveboeking als ik mijn administratie ga doen. Heb het nl een paar keer gedaan omdat ik best veel zakelijke km's had gemaakt.

Gwen09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 19:56

Hoi Dorine, zoals Mariska al aangeeft hoef je je privé km's niet bij te houden. Dus dat doe ik dan ook indd niet! En de zakelijke km's reken ik eens in de zoveel tijd a.d.h.v. mijn agenda. Werkt prima zo!

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 21:01

Hoi iedereen, ik waai ook nog eens binnen :) Dit weekend was de opening van onze nieuwe winkel. De verhuis is dus rond geraakt! Het zijn heel zware weken geweest, ik wist echt niet dat er ZOVEEL in een winkel stond/lag :D
De klanten waren heel positief en de opkomst was goed, dus we zijn tevreden. Morgen voor het eerst sinds heel lang een dag rust, ik word waarschijnlijk de komende 16 uur niet meer wakker :+