Duolingo; elkaar motiveren en ervaringen!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mjelleke

Re: Duolingo; elkaar motiveren en ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 21:04

Ik vind de nieuwe juist fijner dan de oude. Ik heb nu iets meer herhaling achter elkaar van hetzelfde onderwerp (de lessen binnen hetzelfde rondje; in de oude app deed ik telkens maar een paar lesjes per onderwerp en had er veel tegelijk op half af staan) maar verder zit er fijnere afwisseling in ik denk ook een betere opbouw.

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 21:07

De nieuwe versie was even wennen, maar ik vind het nu prima zo.
In de oude versie was ik vaak gouden en paarse levels aan het herhalen om te voorkomen dat ze 'kapot' gingen of om ze te repareren. In die tijd had ik ook nieuwe lessen kunnen doen en daadwerkelijk iets leren.
In de nieuwe versie doe ik alleen nog maar nieuwe lessen en leer ik echt nieuwe werkwoorden en woorden. Eerder geleerde (werk)woorden komen vanzelf terug in zinnetjes, dus de herhaling zit er ergens wel ingebouwd.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 00:15

Ik ben prima happy met het nieuwe systeem. Ik vind het inderdaad fijn dat ik niet telkens al die gebroken skills zit te fixen, en ik vind het ergens ook fijn dat ik niet hoef te kiezen welk lesje ik eerst herhaal :+ Want dat kon ik nooit kiezen en nu komen ze allemaal wisselend voorbij. Plus nu doe ik tenminste ook wat van die verhaaltjes, die vergat ik eerst altijd maar dat geeft toch wat afwisseling.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 11:51

Ik moest ook even wennen, maar ben nu ook wel tevreden over de nieuwe versie. De herhaling zit idd nu ingebakken in de route. Ik zou juist nog wel wat meer herhaling willen, vooral met de nieuwe woorden. Ik merk dat ik wel echt tijd nodig heb om me die eigen te maken.

Wat ik vooral heel vervelend van de nieuwe versie vind is dat er heel veel oefeningen zijn waarbij de tekstblokken er al direct staan ipv dat je die zelf nog moet uitzoeken en aanklikken.
Ik hoef dan alleen nog maar "check" te doen. Ofwel: je leert er niets van. Ik meld iedere braaf via het vlaggetje dat "something else wrong" is }:).

Meer hier die dat euvel herkennen?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 12:23

Roodvos schreef:
Ik moest ook even wennen, maar ben nu ook wel tevreden over de nieuwe versie. De herhaling zit idd nu ingebakken in de route. Ik zou juist nog wel wat meer herhaling willen, vooral met de nieuwe woorden. Ik merk dat ik wel echt tijd nodig heb om me die eigen te maken.

Wat ik vooral heel vervelend van de nieuwe versie vind is dat er heel veel oefeningen zijn waarbij de tekstblokken er al direct staan ipv dat je die zelf nog moet uitzoeken en aanklikken.
Ik hoef dan alleen nog maar "check" te doen. Ofwel: je leert er niets van. Ik meld iedere braaf via het vlaggetje dat "something else wrong" is }:).

Nope zegt me niks…

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 13:20

Je kunt linksonderin ook soms op een knopje klikken waardoor je een andere invoermethode kunt kiezen. Dan kun je switchen van blokken naar eigen invoer.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 13:53

Roodvos schreef:

Ik zie dat alleen bij hele lange antwoorden, dan staan er al een paar blokken ingevuld, vind het op die manier niet storend.

JMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 14:54

Voor de mensen die net als ik toch gebruik willen blijven maken van de oude versie. De webvariant heeft via deze link nog de oude layout.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-23 14:58

Held!!

Ik word er meteen weer heel blij van!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 14:59

Helaas bij mij toch de niewe versie ook -O-

En bij de nieuwe nu wil ik een paar levels geel maken in het spaans. Maar de legend knop doet niets, het oefenen doet niets behalve maybe later kan ik er niks mee, niet oefenen ook. -O- Grrrr maar waar start staat is ver boven het nivo waar ik zat en veel te moeilijk. Feedback geeft geen enkele reactie -O-

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 19:14

karuna schreef:
Helaas bij mij toch de niewe versie ook -O-

En bij de nieuwe nu wil ik een paar levels geel maken in het spaans. Maar de legend knop doet niets, het oefenen doet niets behalve maybe later kan ik er niks mee, niet oefenen ook. -O- Grrrr maar waar start staat is ver boven het nivo waar ik zat en veel te moeilijk. Feedback geeft geen enkele reactie -O-
Ik begrijp het niet. Heb je het over de app op je telefoon, of over de webversie (oude of nieuwe versie)?
Of bedoel je misschien paars maken met de Level Up knop? Dat kan gewoon in de nieuwe versie vam de app. Het kost aardig wat diamantjes, maar levert ook veel xp's op, zeker met verdubbelaar.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 21:37

De app op ipad reageert niet op oefenen of legend lager xan waar start staat bij Spaans. En de start staat verder dan ik was. En bij frans kan ik juist niet verder

Mmm maar *\o/* duolingo op mijn telefoon heeft nog de oude versie. Ik moest wel inloggen weer maar dit oefent wel fijner

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 21:56

Ik ben een stuk terug gezet en die 'jump here' knop doet niks |o

Ik ga morgen eens kijken op die webversie, maar dan moet ik mijn login weer even vinden.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-23 22:38

_Mirjam schreef:

Ik ga morgen eens kijken op die webversie, maar dan moet ik mijn login weer even vinden.

Login ging bij mij automatisch.
Blijkbaar gegevens onthouden

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 22:57

_Mirjam schreef:

Dat heb ik dus ook. Ik kon een keer en daarna niet meer.webversie ook de nieuwe met het zelfde probleem

Foon heeft de oude versie nog

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 10:55

Misschien zitbhet probleem dan in de Apple versie? Ik doe Duolingo eigenlijk alleen op mijn Android mobiel en daarop werkt de app prima.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 11:18

Albertina71 schreef:
Misschien zitbhet probleem dan in de Apple versie? Ik doe Duolingo eigenlijk alleen op mijn Android mobiel en daarop werkt de app prima.

Apple werkt hier ook prima moet ik zeggen.

App al verwijderd en opnieuw geïnstalleerd? Telefoon uit gezet en naar een paar minuten weer aangezet? Wil ook nog wel eens helpen

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 11:45

Ik kan hier met Apple ook springen, maar dat was eerst volgens mij niet in de nieuwe versie. Afgelopen weekend had mijn moeder het op d’r Android geïnstalleerd en die had een oudere versie van de nieuwe versie dan ik.
Er kan dus wel degelijk verschil zijn per apparaat.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 15:14

Ik ben deze vakantie begonnen (Arabisch, want ik vind het zo interessant om eens wat van dat schrift te weten.) Leuk maar soms snap ik DuoLingo niet helemaal. Mijn laatste drie oefeningen (in hoofdstuk 5?) werden aangemerkt als 'hard' maar waren echt beginnersoefeningen. En ik kreeg eindelijk een paar leuke (woord met betekenis) en vervolgens zie je die oefening niet meer terug. Een beetje meer keuze in wat je doet zou ik niet erg vinden.

bora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 11:52

Ik ben nu ook net een maandje via duolingo bezig met frans. Veel komt er wel bekent voor. Maar heb net zoals vroeger problemen met de vervoegingen van de werkwoorden.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 11:58

Ik dacht vroeger altijd dat ik geen talenknobbel had, ik haalde geregeld onvoldoendes voor de talen. Tegenwoordig weet ik dat ik heel veel taalgevoel heb. De oorzaak van mijn onvoldoendes lag in het feit dat ik heb een broertje dood aan stampen, grammatica en idioom leren werd daardoor een uitdaging.

Had je mij een paar maanden geleden naar vervoegingen in het Frans gevraagd had ik je die ook schuldig moeten blijven, maar na een paar maanden Duolingo kan ik ze goed toepassen. Ik begin patronen te herkennen. Hoe ze heten weet ik nog steeds niet, en dat zal waarschijnlijk ook wel nooit komen, maar dat vind ik ook niet zo spannend.

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 12:46

Dorus schreef:
Ik dacht vroeger altijd dat ik geen talenknobbel had, ik haalde geregeld onvoldoendes voor de talen. Tegenwoordig weet ik dat ik heel veel taalgevoel heb. De oorzaak van mijn onvoldoendes lag in het feit dat ik heb een broertje dood aan stampen, grammatica en idioom leren werd daardoor een uitdaging.

Had je mij een paar maanden geleden naar vervoegingen in het Frans gevraagd had ik je die ook schuldig moeten blijven, maar na een paar maanden Duolingo kan ik ze goed toepassen. Ik begin patronen te herkennen. Hoe ze heten weet ik nog steeds niet, en dat zal waarschijnlijk ook wel nooit komen, maar dat vind ik ook niet zo spannend.

Dit gevoel herken ik bij mezelf ook. Op de basisschool vonden ze dat ik een talenknobbel had en ik werd naar het gymnasium gestuurd. Na de brugklas gelijk teruggezet naar het atheneum omdat ik voor Latijn (en de andere talen) vooral onvoldoendes haalde. Mijn hele motivatie is toen ook om zeep geholpen, in de vierde klas werd me letterlijk verteld dat ik me in het Engels nooit zou kunnen redden.

Maar ik werd een gamer en leerde op die manier Engels. Zo goed dat me regelmatig gevraagd is of ik er als tweede taal thuis mee opgegroeid was.

Ik leerde in een half jaar beginners-Deens met duolingo, voordat ik zes jaar geleden emigreerde. Na één jaar hier in Denemarken op de taalschool had ik het Deens zover onder de knie dat ik hier ook naar de universiteit zou mogen.

De manier van leren betekent heel veel. Rijtjes stampen had ik niks aan, al kon ik van veel woorden prima omschrijven wat het betekende. Ik heb geen idee of talen op school nog steeds zo gegeven worden, voor mij heeft het in ieder geval nooit gewerkt. Ook in het Nederlands trouwens niet. Ik kon altijd goede essays schrijven, maar ontleden is me altijd een groot vraagteken gebleven. Blijkbaar leer ik veel beter met mijn taalgevoel dan met de verschillende termen en regeltjes.

Mijn Duits begint nu ook heel langzaam op gang te komen.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 14:55

_Mirjam schreef:
Dorus schreef:

Dit gevoel herken ik bij mezelf ook. Op de basisschool vonden ze dat ik een talenknobbel had en ik werd naar het gymnasium gestuurd. Na de brugklas gelijk teruggezet naar het atheneum omdat ik voor Latijn (en de andere talen) vooral onvoldoendes haalde. Mijn hele motivatie is toen ook om zeep geholpen, in de vierde klas werd me letterlijk verteld dat ik me in het Engels nooit zou kunnen redden.

Maar ik werd een gamer en leerde op die manier Engels. Zo goed dat me regelmatig gevraagd is of ik er als tweede taal thuis mee opgegroeid was.

Ik leerde in een half jaar beginners-Deens met duolingo, voordat ik zes jaar geleden emigreerde. Na één jaar hier in Denemarken op de taalschool had ik het Deens zover onder de knie dat ik hier ook naar de universiteit zou mogen.

De manier van leren betekent heel veel. Rijtjes stampen had ik niks aan, al kon ik van veel woorden prima omschrijven wat het betekende. Ik heb geen idee of talen op school nog steeds zo gegeven worden, voor mij heeft het in ieder geval nooit gewerkt. Ook in het Nederlands trouwens niet. Ik kon altijd goede essays schrijven, maar ontleden is me altijd een groot vraagteken gebleven. Blijkbaar leer ik veel beter met mijn taalgevoel dan met de verschillende termen en regeltjes.

Mijn Duits begint nu ook heel langzaam op gang te komen.

Herkenbaar. Het eerste jaar Engels ging nog wel (herhaling van de basisschool), maar daarna kelderden mijn cijfers. Frans en later Duits gingen mij niet veel beter af. Daarom heb ik toen in het tweede jaar niet voor Latijn gekozen. Achteraf spijt van natuurlijk.

Bij mij was het Take That die me gered heeft. MTV (toen nog zonder ondertiteling), Engelstalige tijdschriften. Pen palls in Engels en later ook Duits. Mijn eerste fulltime baan was in een internationale omgeving waar Engels de voertaal was. Dat heeft me heel erg geholpen mijn Engels te verbeteren. Ondertussen heb ik er al ruim 15 jaar op zitten bij bedrijven met Engels als voertaal en komt het er net zo makkelijk uit als Nederlands.

De correcte uitspraak pik ik trouwens heel makkelijk op. Ik kopieer geluid. Na een dag in Den Haag heeft deze Brabantse dan ook een pijnlijke droge keel _O- Op de middelbare school kreeg ik van mijn Engelse docente de vraag of ik een tijd in de VS had doorgebracht, maar dat accent had ik puur van tv opgepikt. Omdat ik het Amerikaanse accent niet zo mooi vind ben ik toen moeite gaan doen om het naar het Engelse accent om te vormen. En daar ben ik volgens mij best aardig in geslaagd, een paar jaar terug werd ik door een collega voor Engelse aangezien :o

Overigens is dat ook mijn probleem. Doordat mijn uitspraak zo goed is denken ze meteen dat ik de taal heel goed spreek. Wat met Duits en met name Frans nogal eens problemen oplevert omdat ik die talen helemaal niet zo goed spreek _O-

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 23:42

Werkt die Duolingo Classroom ook in de nieuwe versie?
Nu ik verder kom in het Grieks wordt het moeilijker en ben ik nog weleens door mijn hartjes heen :+
Dan is een Classroom aanmaken, of meedoen in een Classroom misschien handiger? :?

JMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 19:30

Albertina71 schreef:
Werkt die Duolingo Classroom ook in de nieuwe versie?
Nu ik verder kom in het Grieks wordt het moeilijker en ben ik nog weleens door mijn hartjes heen :+
Dan is een Classroom aanmaken, of meedoen in een Classroom misschien handiger? :?

Classroom werkt ook nog in de nieuwe versie, daarin is niets veranderd.