Op eigen houtje een taal leren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Re: Op eigen houtje een taal leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 18:55

Lesexpres! Bij iedere les uitleg, oefeningen en toets! Heeft ook Pools. Ik houd daar Russisch een beetje bij.

Merula123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 19:52

Ik ben nog steeds bezig met Italiaans, ik oefen elke dag met Duolingo en Memrise :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 20:00

maava schreef:
Ik ben ook nogsteeds bezig met japan. Heb een hele fijne app gevonden, wanikani, maar het abbonement daarvoor is best duur. Dat is wel jammer.

Mijn zoon heeft Japans geleerd als jochie van 10 van Pokemon en Animes kijken in het Japans met Engelse onder titeling.
:D :+ hij is op zijn 18e gaan backpacken in japan en daar bleek dat hij het heel goed spreekt.
Grappig en wij ouders maar denken dat je niets leert van Pokémon :D :D

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 09:22

janouk schreef:
maava schreef:
Ik ben ook nogsteeds bezig met japan. Heb een hele fijne app gevonden, wanikani, maar het abbonement daarvoor is best duur. Dat is wel jammer.

Mijn zoon heeft Japans geleerd als jochie van 10 van Pokemon en Animes kijken in het Japans met Engelse onder titeling.
:D :+ hij is op zijn 18e gaan backpacken in japan en daar bleek dat hij het heel goed spreekt.
Grappig en wij ouders maar denken dat je niets leert van Pokémon :D :D

Anime leer je inderdaad veel van, alleen word er in anime vaak veel minder formeel gesproken dan ze in het echt gebruiken. Backpacken staat zowiso nog hoog op mijn lijstje. :D

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 13:36

Wat leuk dat er nog wat anderen ook Koreaans leren :) Ik vind het echt een uitdaging maar wel ontzettend leuk. Welke apps of websites gebruiken jullie? Ik gebruik voornamelijk Lingodeer nu met memrise en tinycards om woorden te leren. Ook kijk ik vaak filmpjes van talk to me in korean op youtube als ik iets niet helemaal begrijp. Ze hebben ook veel videos over woordenschat en om te oefenen met spellen en luisteren.

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 22:13

Talk to me in Korean kijk ik ook soms :) Kijk ook nog iemand anders op yt soms, maar die naam weet ik niet meteen xD
Verder gebruik ik vooral howtostudykorean.com (originele naam), ik vind daar alles heel duidelijk uitgelegd qua grammatica dingen.
En woordjes via memrise dus!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 00:14

Hoe gaat het hier? Ik hou heel erg van talen. Maar als perfectionist is het ook heel lastig, want het is nooit genoeg en een taal is zo eindeloos :D

Ik spreek Nederlands, vloeiend Engels (dikke yay voor tv met ondertiteling en mijn werk), voldoende Frans en redelijk Italiano. Duits kan ik lezen en Spaans begrijp ik de generale gedachte van een tekst.

En nu bezig met Portugees op Duolingo! Wegens vakantieplannen :D

Ik zit er aardig in en hoop tegen volgend voorjaar een minieme basis te hebben!

Hoop dat wat mensen weer reageren!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-18 08:23

Portugees is zo'n prachtige taal! Als je al wat Italiaans en Spaans kunt zal het vast makkelijker gaan.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 10:58

Klopt! Veel gelijkaardigheden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 15:01

Ik ben nog steeds bezig met Koreaans! Volgende maand ga ik ook naar Zuid-Korea voor mijn minor waarbij ik ook taallessen ga volgen, ben benieuwd.

PollyPancake

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 19:11

Ik ben nog steeds bezig met Pools. Laatste tijd weinig aan gedaan omdat ik een cursus had van mijn werk waar veel extra tijd in ging zitten. Ben wel net terug van een weekje Polen en merkte wel dat het oefenen met Duolingo wel een beetje had geholpen, ik herkende hier en daar wel wat woordjes. Maar ook weer veel nieuwe woorden geleerd deze week. Het werkt toch het best als je de taal die je wilt leren constant om je heen hoort. En lezen helpt bij mij ook goed, bijvoorbeeld de borden in winkels e.d.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 19:14

Ja het blijft wel beperkt dat thuis leren met een app.

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 19:16

Ik ben nog even bezig met mn thesis en afstuderen, daarna ga ik weer aan de slag met het Koreaans.
Gaaf dat je in Zuid-Korea lessen gaat volgen Linda! Taal leren gaat idd het beste als je het constant rondom je hebt.... Ik wil er zelf ook ooit eens heen, maar eerst een job vinden en wat sparen haha.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 15:44

mysa schreef:
Zo, dus je kunt al best wat converseren in die drie talen? Pools zal misschien op Russisch lijken? 6 naamvallen! Nominatief, genitief, datief, accusatief, instrumentalis en locatief. Welke geslachten dan? Ken alleen m/v/o.

Pools lijkt genoeg op Russisch. Het heeft één naamval meer en ook gewoon maar drie geslachten. Naast het schrift is er nog één belangrijk ding gemakkelijker dan in het Russisch: de klemtoon is voorspelbaar.

Ik heb tijdens het WK voetbal beloofd dat als het IJslands elftal een resultaat zou halen tegen Argentinië, ik IJslands zou gaan leren. Het werd 1-1, mede dankzij de IJslandse keeper die een penalty van Messi stopte. (En ooit een clip voor het Eurovisie Songfestival regisseerde, maar dat terzijde). Dus... daar sta ik dan met mijn belofte. Ég verð Íslensk læra, jaja...

Maar serieus: zolang mijn proefschrift nog niet (bijna) af is, staat dit soort plannen wel op een laag pitje. Prioriteiten moet je kunnen stellen...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-18 15:54

En hoe ga je dat aanpakken musiqolog? Nobel streven, dat wel.

Ik heb al een hele tijd niets gedaan. Het IJslands wat ik tegenkom gaat goed, sommige teksten kan ik lezen zonder er bij na te denken. Best bizar,en altijd een leuk kantelpunt in het taalverwervingsproces. Maar ik zoek het even niet actief op. Pauzetje heeft ook het beoogde bezink-effect denk ik. Juist doordat ik nu even niets doe is er ruimte voor output. Waardoor ik de afgelopen tijd gedachtes voor een deel in het IJslands denk :')

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 22:08

Koper schreef:
En hoe ga je dat aanpakken musiqolog? Nobel streven, dat wel.

Voorlopig nog vrij weinig dus. Ik kan het me echt niet permitteren met dringender zaken aan mijn hoofd. Ik snuffel wat aan de grammatica (ik ben een talennerd; ik leer voor mijn lol talen met veel vormpjes) en als ik een korte tekst tegenkom probeer ik die te lezen. Ken je de IJslandse cartoonist Hugleikur Dagsson? Als je van zieke humor houdt is dat een dikke aanrader. :)

Als het schip met tijd komt binnenvaren ga ik het wat grondiger aanpakken. Omdat IJslands een Germaanse taal is, kan ik de woordenschat wel leren door gewoon te blijven lezen. De nieuwe woorden moet ik dan maar overschrijven (op papier, bedoel ik) om ze beter te kunnen onthouden. Liedjes luisteren, filmpjes kijken... en dan een keer naar IJsland. Ik wil dat heel graag, maar bij musiqolog zijn er helaas altijd twee soorten "willen". Plannen maken gaat makkelijk; ze daadwerkelijk uitvoeren, daar zie ik zwaar tegenop. Dus wanneer dat reisje ervan komt... geen idee. Maar het zou een ideale manier zijn om de taal te leren. Op vakantie wil ik zoveel mogelijk de landstaal spreken. Ik vind het vreselijk dat je overal ter wereld alleen maar Engels hoort, dus wat dat betreft ben ik zwaar gemotiveerd.

(Ik zal de enige Bokker zijn die graag naar IJsland wil en niet voor de paarden komt. Dat kan mijn gewicht niet aan.)

Op dit moment staan er niet minder dan vier talen op mijn lijstje: Russisch, Welsh, IJslands en Portugees. Ik kan dat niet allemaal gelijk doen. IJslands en Portugees zijn (voor ons) nog relatief gemakkelijk; als ik die onder de knie krijg kan ik weer verder.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-18 22:16

musiqolog schreef:
Omdat IJslands een Germaanse taal is, kan ik de woordenschat wel leren door gewoon te blijven lezen.

Ik zal je even uit de droom helpen. Het IJslands is weliswaar een Germaanse taal maar ook een heel puristische en daarbij ook tamelijk synthetisch. Ze maken woorden zo IJslands mogelijk. Woorden als tölva, strætó en Bandaríkin zijn daarmee heel Germaans maar lijken niet op de woorden die in andere Germaanse talen de zelfde betekenis hebben. Ook de fonetica werkt niet altijd zoals je al gewend bent. Ik heb dacht ik al eens het voorbeeld van Dyflinn gepost. Kan er nog steeds niet aan wennen.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 10:39

Je hoeft me uit geen enkele droom te helpen, dankjewel. Ik heb net iets te veel IJslands gelezen om dat niet te weten. Ik vergelijk hierboven het IJslands met een Slavische (Russisch) en een Keltische taal (Welsh). Je zult het toch hopelijk met me eens zijn dat IJslands voor een Nederlander nog altijd gemakkelijker is dan die twee?

Het probleem van de andere klankleer heb je in wezen met elke taal. Hoe lang heeft het geduurd voordat je Engels (met zijn th-klanken) of Frans (met zijn nasalen) er een beetje behoorlijk uit kreeg?

("Dankzij de nieuwste genetische modificatie hebben we nog maar één koe en één kip nodig.")
Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-18 12:54

Neem me vooral niet kwalijk :Y)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 01:02

Hebben jullie tips hoe ik met een local een taal kan oefenen?

Ik zit inmiddels wat verder met mijn Portugees en wil graag beginnen spreken :j

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 17:34

Zijn er bij jou in de buurt geen language cafes? Tandem Language is ook super handig. :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-18 17:53

Zoek een student. Er is vast wel een universiteit in de buurt met Portugese uitwisselingsstudenten. In ruil zou je kunnen helpen met wat Nederlands leren.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 21:01

Dat zijn goede ideeen :j

Aagje_Nimbly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 23:59

Is er iemand die momenteel bezig is met Franse taal :) ? Ik oefen al een poosje met Memrise en nu ook met Duolingo. Misschien kunnen we elkaar helpen/motiveren/tips geven. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 00:07

Aagje_Nimbly schreef:
Is er iemand die momenteel bezig is met Franse taal :) ? Ik oefen al een poosje met Memrise en nu ook met Duolingo. Misschien kunnen we elkaar helpen/motiveren/tips geven. :D

Oui! We gaan de komende jaren echt veel naar Frankrijk op vakantie, dus ik ben mijn schoolfrans (6 jaar) aan het ophalen. Moet zeggen dat ik nog vrij veel weet. Deed Duolingo maar dat heb ik even op een laag pitje staan. Wil eerst even terug naar de grammatica. Zoek nog een goed leerboek :D