Bokt-ondernemers; wie nog meer? Tips & Ideeën!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 19:05

@ degene die zei dat pootafdrukken vaker worden gebruikt: heb je gelijk in, maar 't is natuurlijk ook een heerlijk voordehandliggend onderwerp dat 't ook goed doet zonder details. In tegenstelling tot de meeste hele beesten bijvoorbeeld...

joyce2 schreef:
@[***]: Thnxx voor de tip/voorbeeld van het logo! Ik ben zelf met zoiets begonnen een paar weken geleden, maar vind het te simpel. Het mag speels, maar het moet ook iets stijlvols hebben, tsja, moeilijk uit te leggen. Ik ben nogal kritisch en niet snel tevreden, haha. Pootafdruk komt of alleen op het visitekaartje te staan, of in het logo verwerkt, achter het laatste deel van de naam. Ik heb al wat opties uitgeprobeerd, maar dat vond ik het leukste. Van het weekend ga ik er nog eens even voor zitten!

Grappig dat je dit zegt. Speels + stijlvol is wel redelijk hoe ik mijn schetsje zou willen omschrijven, terwijl ik je eigen knutselwerkjes veel te amateuristisch en druk vond. Speels ok, maar een stijlvolle of professionele uitstraling vond ik ze niet hebben...

joyce2

Re: Bokt-ondernemers; wie nog meer? Tips & Ideeën!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 00:12

Sorry dat ik je blijkbaar beledigd heb... Dat was niet mijn bedoeling!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 00:32

Beledigd? Nee joh.....

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 10:19

Paan schreef:
Zit nog steeds te dubben of ik nu een simpel boekhoud pakket zal kopen of online zal gaan boekenhouden. Of het komende jaar nog in excel werken. Maar als je dan een pakket koopt, welke dan? Want er zijn zoveel verschillende. Moeilijk hoor.
Dat hangt toch ook samen met de boekhouder waar je mee samenwerkt? Het is wel handig als die ook hetzelfde pakket heeft.
Ik ga vandaag maar eens met de BTW aan de slag :r

Lovepaints

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 11:29

Ik ben ook bezig met de btw en ben er achter gekomen dat ik al mijn buitenlandbetalingen niet goed heb ingeboekt. Eigen schuld maar wel weer wat uurtjes werk om het te corrigeren. :+

Ik heb wel interesse in het boekhoudprogramme Minipak wat hiervoor ook al werd aangeraden; heb al een demo gedownload en ga daar nog even voor zitten.
Er zullen ervast nog wel andere zijn maar ik zoek iets heel simpels. :o

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 11:50

Nouks schreef:
Beledigd? Nee joh.....

Gelukkig :D

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 11:53

Ik heb trouwens contact gehad met diverse administratiekantoren en er kwamen steeds 2 namen naar voren qua pakketten, Minipak en Minox, maar Minipak kwam het meest voorbij!

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 17:18

Minipak heb ik inderdaad ook al meer gehoord. Ik werk niet samen met een boekhouder, ik doe het zelf. En als ik er niet uitkom, vraag ik een collega altijd even. En die checkt ook 1x per half jaar of ik het nog goed doe.

Voor wie nog zit te dubben over het installeren van Ideal: Ik maak nu gebruik van Multisafepay http://www.multisafepay.com/. Dat is ook Ideal, maar ze zijn een stuk goedkoper dan Mollie. Daarnaast betalen ze vaker uit.

Lovepaints

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 17:36

Ik dacht dat de klant bij Multisafepay een account moet aanmaken? Heb gelezen dat veel klanten dan alsnog afhaken.
En uitbetalen kost €0,50 per batch.
Maar in tarieven vast wel goedkoper.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 18:20

Ik ging eerst voor Multisafepay, omdat mn webbouwer dacht dat dat makkelijker inbouwen was, maar via Multisafe komen je klanten eerst op een inlogpagina en wie wil er nou inloggen als je wilt betalen?! Ben gelijk afgehaakt en nu is AssurePay bij mij ingebouwd. Goedkoper dan Multisafepay (als je het via de link aanvraagt die ik laatst hier in het topic had gepost 10 cent per batch) en je klanten hoeven niet eerst in te loggen! Overigens ook makkelijk in te bouwen (volgens webbouwer)

Edit: Hier nogmaals de link
http://www.internetkassa.nu/nieuws/176- ... rland.html

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 18:48

Mijn boekhouder en ik werken met Informer als boekhoudprogramma :j

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 19:11

joyce2 schreef:
Ik ging eerst voor Multisafepay, omdat mn webbouwer dacht dat dat makkelijker inbouwen was, maar via Multisafe komen je klanten eerst op een inlogpagina en wie wil er nou inloggen als je wilt betalen?! Ben gelijk afgehaakt en nu is AssurePay bij mij ingebouwd. Goedkoper dan Multisafepay (als je het via de link aanvraagt die ik laatst hier in het topic had gepost 10 cent per batch) en je klanten hoeven niet eerst in te loggen! Overigens ook makkelijk in te bouwen (volgens webbouwer)

Edit: Hier nogmaals de link
http://www.internetkassa.nu/nieuws/176- ... rland.html

Thnx voor de tip, krijg die vaak vaker en ik ga ff kijken ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 22:02

Nouks schreef:
Heb Evyfotos even opgezocht. Zou ik persoonlijk moeite mee hebben. Ik heb niet het idee dat ze zelfstandig ondernemer is en dat betekent dat je d'r naar alle waarschijnlijkheid zwart betaalt. Je zult geen BTW-factuur krijgen, de BTW niet terug kunnen krijgen en niet naar de BD kunnen verantwoorden waar 't geld gebleven is...

Nee, voor een shoot voor particulieren prima, maar als je foto's nodig hebt voor je bedrijf zou ik persoonlijk iemand die geen ondernemer is niet overwegen...

Hilda79 schreef:
@ Navanja, Ook je andere keuze heeft geen kvk en btw nummer dus kun je de kosten die je bij haar maakt ook niet verhalen en zul je ze privé moeten betalen.

Gezien o.a. ik hier besproken wordt en er nu iets geschreven wordt wat totaal niet klopt, wil ik even van de gelegenheid gebruik maken om dat te corrigeren...
Voordat me hier letterlijk een opdracht door m'n neus geboord gaat worden, door dit soort onjuiste uitspraken...

Je kunt als bedrijf gewoon zónder problemen een dienst of product afnemen van een particulier.
Iedere particulier mag zelfs gewoon een factuur schrijven. Je mag als particulier alleen géén btw in rekening brengen.

En je mag als bedrijf die factuur gewoon net zoals alle andere rekeningen in je boekhouding zetten. En dus gewoon als kosten opgeven.

Het énige verschil, is dat je bij een particulier géén btw hoeft te betalen, en bij een bedrijf wel.

Dus stel dat het bedrag waar het om gaat 50,- euro is.
Dan zal je van de particulier een factuur ontvangen van 50,- euro en de mededeling "geen btw".
En van een bedrijf waar je mee zou samenwerken ontvang je een factuur van 50,- euro + 19% btw over dat bedrag.
Dat moet je dan betalen, en later weer terugvorderen.

Het verschil is dus slechts 19% van het factuur bedrag, dat je tijdelijk niet op je bankrekening hebt staan om rente over te vangen, als je met een bedrijf werkt ;)
En de paar seconden tijd die je kwijt bent om bij je boekhouding die btw weer terug te vragen.

En iedere nette particulier geeft z'n overig geworven inkomsten gewoon keurig netjes op bij de jaarlijkse belastingopgave.
Dus om dat gelijk in een hokje te stoppen als "zwart werk" is slechts suggestief en bovendien in mijn persoonlijke geval; incorrect.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 22:04

Fijn dat je alles zo precies weet Femke, welkom hier. Nog meer kennis is altijd welkom.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 22:39

Dat is inderdaad een fijne uitleg, Femke! Ik probeerde het al uit te leggen, hoewel me dat niet helemaal lukte.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 22:56

Als particulier mag je inderdaad best een keer een factuur schrijven aan een bedrijf, uiteraard zonder BTW.

Maar:
Ook al sta je niet ingeschreven bij de Kvk, en ben je voor de inkomstenbelasting geen ondernemer, dan zou het nog wel eens zo kunnen zijn dat de belastingdienst je wel als ondernemer voor de BTW ziet. Vooral als het om freelance opdrachten gaat, die niet incidenteel voorkomen.
Onderstaande link is van de belastingdienst:
http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ ... #P81_14484

Verder wil ik hier niet op ingaan.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 10:10

Femke, mag ik vragen waarom jij tot op heden nog niet officieel ondernemer bent? Wat voor redenen heb jij daarvoor? Pure nieuwsgierigheid :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 10:20

Dat mag. Je hebt antwoord per pb :)

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 10:46

Morgen!

Ik ben weer een stukje verder met mijn ondernemersplan + ik heb de resultaten van mijn ondernemerstest.
Hieruit kwam dat mijn sterke punten liggen op gebied van prestatiegerichtheid en creativiteit en minder op plannen, sociale orientatie en marketing. Nu zoek ik naar een coach die me kan helpen tijdens het starterstraject.

Over logo's: http://www.brandsupply.nl Erg leuk site waarbij je voor een zelfgekozen bedrag een logo (en/of website, briefpapier, visitekaartjes,ect kan laten ontwerpen. Ik vind dat er vaak erg leuke resultaten tussen zitten, en dat voor zo weinig geld!

Zelf heb ik dit weekend ook nog een pre-logo ontwerp gemaakt voor het bedrijf van mijn ouders.
Vraagje aan jullie buitenstaanders, is het vervelend dat recreatie en golfclub achter elkaar staan, zien jullie dat als 1 woord, of echt 2 aparte dingen, oftwel, hoe 'lezen' jullie het logo?:

Afbeelding

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 10:53

Ik zag het meteen als 2 aparte dingen.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 10:57

Twee aparte dingen die je bij dezelfde ondernemer misschien wel op dezelfde locatie kunt vinden.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 10:59

Yucca, prachtig logo! Heb je dat zelf bedacht?
Ik vind het ook heel duidelijk 2 aparte dingen

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 11:17

Ja zelf bedacht, ze zijn inmiddels toe aan een derde verandering van hun logo, dus ik mocht weer aan de bak :)

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 11:18

Hilda79 schreef:
Twee aparte dingen die je bij dezelfde ondernemer misschien wel op dezelfde locatie kunt vinden.

:j precies wat het is, fijn dat het dus zo overkomt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 11:32

@Femke,

Bedankt voor je antwoord! Echter, waar ik mijn twijfels bij heb, is niet het "mogen factureren" als particulier (zoals jij ook doet) maar met wat er vervolgens met mijn geld zou gebeuren. Jij fotografeert zo veel dat ik er vanuit ga dat jij belastingtechnisch je zaken goed in orde hebt. Niet dat ik dat zeker weet, maar dat is iets waar ik hoop vanuit te kunnen gaan.

Dat durf ik bij Evyfoto's minder stellig te zeggen. Voor haar zou het maar zo een leuk zakcentje kunnen zijn waar de BD verder niks vanaf weet en daarom zou ik bij haar meer moeite hebben om haar diensten af te nemen dan bij jou.

Is niet gezegd dat jij je zaken gegarandeerd 100% voor elkaar hebt, is niet gezegd dat Evyfoto's d'r inkomsten niet opgeeft, maar gevoelsmatig zou dat wel zo kunnen zijn.... Hobbyist vs gevestigde naam.