Studenten Pedagogische Wetenschappen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jettie

Re: Studenten Pedagogische Wetenschappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:44

Sterkte/succes Wineds!

Marije wat een mooie cijers! Super zeg van de opdracht. :oo Wij hadden een 7.

Wineds

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 15:19

Echt, een 10? :wow: Wat goed!

Welke richting hebben jullie gekozen voor de rest van de studie?

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 13:22

Wauw, een 10! Super hoor.
Ik heb dinsdag herkansing statistiek & ik snap er nog steeds he-le-maal niks van. Wat een regelrecht drama.. Tips, iemand?
Ik ben 2e jaars dus moet het echt dit jaar halen

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 13:28

Welke statistiek, 1 of 2?
Ik heb nog wel samenvattingen, maar die zijn te groot voor hotmail

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 13:31

Allereerste, bij ons het dat algemene methodenleer & statistiek..
De theorie lukt wel, maar de berekeningen?! Ik weet simpelweg niet waar ik moet beginnen als ik een som voor mijn neus krijg.
Welk boek werd er bij jou gebruikt?

Lisan89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 17:59

Bijlescursus Jacco Kramer, heeft mij 2 zevens bezorgd na heel wat drama ;-)

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 23:55

Ik heb Jacco Kramer ook voor Testtheorie, Statistiek 1,2 en 3. Dat is bij jullie 1a en b geloof ik?
Testtheorie ging waardeloos, gelukkig Filo wel gehaald.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 10:20

Jammer dat je testtheorie niet gehaald hebt Sneeuw88! Maar filo binnen hebben is wel heel fijn!
Hier alle tentamens en opdrachten wel gehaald en maandag begonnen met het nieuwe blok.
Diagnostiek en behanding A en B, gedrags- en opvoedingsproblemen en psychopathologie (deel 1) Klinkt tot nu toe wel leuk, maar het wordt erg druk. We moeten ook 3 opdrachten maken en vooral het leeswerk van gedrags- en opvoedingsproblemen is enorm..daarnaast moet je het van die docent maar een beetje uitzoeken qua planning enzo. Er wordt niet aangegeven wat je moet lezen voor welke week/welk college..Erg lastig

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 11:58

Herkenbaar Marije.. ik heb zelf een planning gemaakt voor G&O-problemen, volgens mij is het wel te doen. Als je er niet uitkomt mag je hem wel van me overnemen.

Balen dat je testtheorie niet hebt gehaald Sneeuw88!

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 22:32

Ja vond wel fijn dat die vrouw vandaag tenminste wel aangaf waar haar colleges over gaan en welke literatuur daar dan bij hoort. Heb ik vanavond in de trein meteen maar gelezen. Ik zal eens kijken of ik een planning kan maken...heb alleen die boeken in Groningen en ben nu thuisthuis..volgende week maar weer eens kijken..

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 10:04

Jettie schreef:
Herkenbaar Marije.. ik heb zelf een planning gemaakt voor G&O-problemen, volgens mij is het wel te doen. Als je er niet uitkomt mag je hem wel van me overnemen.

Balen dat je testtheorie niet hebt gehaald Sneeuw88!

Heb jij die planning op je computer staan? Zo ja, dan zou ik hem wel graag van je over willen nemen
Ik loop een beetje vast. Ik heb die artikelen van die vrouw van vorige week gelezen en probeer nu aan de gang te gaan met de andere 3 boeken, maar ik weet eigenlijk gewoon niet waar ik moet beginnen zeg maar.
Ook omdat je niet echt een idee hebt of hij in de colleges een bepaald boek al behandeld heeft

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 10:20

You've got mail!

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 10:33

Dankje!

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 14:42

Is er trouwens iemand hier die een boek of samenvatting heeft van het boek Learning and Instruction van Mayer? Ze zijn via internet echt minimaal 85 euro.. |o

_TB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 18:09

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 00:07

Zijn er nog mensen die komend jaar gaan beginnen in Groningen? :)

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 21:51

_TB_ schreef:
hoi!

ik had wat vragen over pedagogische wetenschappen in Utrecht?
Zit iemand hier in Utrecht? En zou hij/zijn misschien wat vragen van mij willen beantwoorden?

[STW] Pedagogische wetenschappen aan de universiteit van Utrecht

Beetje late reactie, maar ik zit in Utrecht (komend collegejaar is mijn 3e jaar) dus vraag maar raak :)

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:42

Girassol schreef:
_TB_ schreef:
hoi!

ik had wat vragen over pedagogische wetenschappen in Utrecht?
Zit iemand hier in Utrecht? En zou hij/zijn misschien wat vragen van mij willen beantwoorden?

[STW] Pedagogische wetenschappen aan de universiteit van Utrecht

Beetje late reactie, maar ik zit in Utrecht (komend collegejaar is mijn 3e jaar) dus vraag maar raak :)

Ik las net je topic en zag dat je al wat vragen had neergezet dus ik zal ze even beantwoorden :)

- beviel het?
Ja! Ik heb eerst 2 jaar hbo pedagogiek gedaan, na m'n 1e jaar kon ik naar de uni maar besloot ik toch nog op hbo te blijven. Na 2 jaar hbo dus toch naar de uni gegaan en dat is voor mij echt een goede stap geweest :j Ik heb heel veel aan wat ik heb geleerd bij hbo pedagogiek, maar uni past gewoon veel beter bij mij en daar heb ik tot nu toe ook een hoop van geleerd. Natuurlijk is het wel een hoop theorie allemaal (vooral in het 1e jaar, in het 2e jaar komt er wat meer praktijk bij kijken op pedagogisch gebied zoals het afnemen van testen en het oefenen met gespreksvoering), maar zeker interessant :)

- Hoeveel contacturen had je per week?
In het eerste jaar had ik zo'n 8 contacturen per week. Je bent wel langer op de uni om af te spreken met medestudenten voor groepsopdrachten en je hebt daarnaast natuurlijk ook zelfstudie (zoals literatuur lezen, werken aan opdrachten en tentamens voorbereiden) waar tijd in gaat zitten.

- Hoe zag de indeling van je week eruit? (wanneer hoorcolleges etc)
Dit was mijn rooster in het 1e jaar. (Af en toe had je eens een week dat er geen werkgroep gepland was of dat het verschoven werd naar een andere dag, maar in principe was het vrij constant.)

Blok 1:
Maandag 11.00-12.45: hoorcollege Inleiding in de Pedagogische Wetenschappen
Dinsdag 09.00-10.45: werkgroep Inleiding in de Pedagogische Wetenschappen
Woensdag 09.00-10.45: hoorcollege Methoden, Technieken en Statistiek 1
Donderdag vrij
Vrijdag 09.00-10.45: werkgroep Methoden, Technieken en Statistiek 1

Blok 2:
Maandag vrij
Dinsdag 11.00-12.45: hoorcollege Inleiding in de Psychologie voor Pedagogen (Engelstalig vak)
Woensdag 09.00-10.45: hoorcollege Methoden, Technieken en Statistiek 2
Donderdag 17.15-19.00: hoorcollege Inleiding in de Psychologie voor Pedagogen (2 hoorcolleges per week, geen werkgroep)
Vrijdag 11.00-12.45: werkgroep Methoden, Technieken en Statistiek 2

Blok 3:
Maandag vrij
Dinsdag 11.00-12.45: hoorcollege Opvoeding en Ontwikkeling 1
Dinsdag 13.15-15.00: werkgroep Opvoeding en Ontwikkeling 1
Woensdag 09.00-10.45: hoorcollege Wetenschapsfilosofie en Geschiedenis van de Pedagogische Wetenschappen
Donderdag vrij
Vrijdag 11.00-12.45: instructiecollege Wetenschapsfilosofie en Geschiedenis van de Pedagogische Wetenschappen

Blok 4:
Maandag vrij
Dinsdag 11.00-12.45: hoorcollege Opvoeding en Ontwikkeling 2
Dinsdag 13.15-15.00: werkgroep Opvoeding en Ontwikkeling 2
Woensdag 15.15-17.00: hoorcollege Opvoeding en Maatschappij
Donderdag vrij
Vrijdag 09.00-10.45: werkgroep Opvoeding en Maatschappij

Oh ja en er was ook 1 of 2 keer een hoorcollege van de Leerlijn Wetenschapsfilosofie en Ethiek (die leerlijn loopt door je hele bacheloropleiding).

-Is de uu goed georganiseerd?
Ik vind van wel. Het ene vak is wel beter georganiseerd dan het andere (bij 1 vak had ik afgelopen jaar een vrijstelling en dat was bijna misgegaan omdat de coördinator van dat vak wat chaotisch was, maar gelukkig was ze erg goed te bereiken en was het snel geregeld). Voor zover ik heb ervaren is de UU wel goed georganiseerd en de opleiding ook.

- Hoe verliepen de tentamenweken? (Rooster, moeilijksheidsgraad)
Bij mij verlopen de tentamenweken tot nu toe prima. Qua moeilijkheidsgraad vind ik het wel meevallen, het is niet echt een zware studie ofzo. Soms is een tentamen wel wat pittig. In het 1e jaar had ik dat met statistiek (daar ben ik niet zo goed in) en dat heb ik wel een keer moeten herkansen, maar dat heb ik gewoon gehaald en ik hoefde dat vak dus niet het volgende jaar opnieuw te volgen. Tenzij je echt totaal niks doet en niet naar hoorcolleges gaat, is het echt prima te doen met tentamens. Opdrachten gaat ook echt wel tijd in zitten, maar als je het een beetje serieus aanpakt dan is dat ook goed te doen.

Qua rooster:
Blok 1: tentamen Inleiding in de Pedagogische Wetenschappen op een donderdag van 13.30 tot 16.00; tentamen Methoden, Technieken en Statistiek 1 de vrijdag erna van 11.00 tot 13.00.
Blok 2: tentamen Inleiding in de Psychologie voor Pedagogen op een donderdag van 13.30 tot 16.00; tentamen Methoden, Technieken en Statistiek 2 de vrijdag erna van 08.30 tot 10.30
Blok 3: tentamen Wetenschapsfilosofie en Geschiedenis van de Pedagogische Wetenschappen op een woensdag van 17.00 tot 19.30; tentamen Opvoeding en Ontwikkeling 1 op een donderdag (1 week later) van 17.00 - 19.00 of 19.30
Blok 4: tentamen Opvoeding en Ontwikkeling 2 op een dinsdag van 08.30 - 10.30; tentamen Opvoeding en Maatschappij op de woensdag erna van 17.00 tot 19.30

_TB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 20:32

Girassol! Heel erg bedankt voor je uitgebreide reactie!! :) Top.

Elspelsz88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 19:18

Hoi.

Mag ik mij ook melden?

Ik ga Pedagogiek studeren ( wel HBO) in Groningen, heb er zin in maar vind het ook spannend. :)

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 20:01

Elspelz88: Wat mij betreft, welkom! :)

Ik start volgende maandag weer en ik heb er wel weer zin in :j Ik heb besloten geen minor te doen maar zelf vakken uit te kiezen. Mijn eerste blok heb ik 'Grondslagen van het recht' en 'Psychosocial development & problems' en mijn tweede blok 'Jeugdrecht' en 'Religion, fundamentalism and conflict'. In mijn laatste twee blokken heb ik, naast de bachelorthesis, 'Motorische ontwikkeling en -stoornissen' en 'Familierelaties' in de planning. En ik hoop dat ik snel m'n boeken voor 'Grondslagen van het recht' geleverd krijg van Studystore, want die hadden er eigenlijk al moeten zijn -O-

Wat gaat de rest zo'n beetje doen komend collegejaar? :)

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 22:38

Wow dat klinkt allemaal erg interessant. Wat een keuzevrijheid ook, dat is bij ons wel wat anders. Waar studeer jij?

Ik studeer in Groningen (3e jaar) en aangezien ik de richting Orthopedagogiek volg moet ik eigenlijk wel de verdiepingsminor kiezen (vanwege die aantekening). Deze duurt het eerste half jaar.
Van de 3 (OPB, leerproblemen en jeugdzorg) moeten wij er 2 kiezen (ik heb leerproblemen en jeugdzorg)
Daarnaast moeten we een minorpracticum volgen wat begint met een algemeen deel en straks in blok 2 komen daar 2 praktijk weken bij, waarvan voor leerproblemen je een hele week op een school moet meelopen. Dat lijkt me erg leuk.
Het tweede half jaar hebben we de bachelorthesis, statistiek en nog keuze uit 3 vakken (1 kiezen)

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 15:34

Ik studeer in Utrecht :) Ik volg het studiepad Orthopedagogiek, maar ik heb alle verplichte vakken (algemeen voor de opleiding en ook voor mijn studiepad) gewoon al gehaald. Dus het derde jaar is sowieso je bachelorthesis, maar voor de rest eigenlijk profileringsruimte. Als je er dan voor kiest om een minor te volgen dan heb je een bepaald vakkenpakket van 4 vakken. Je hebt daarnaast dan nog 2 vakken die je zelf kan kiezen en het maakt dan niet uit wat je kiest dus dat kan ook van een andere opleiding zijn zoals Spaans. Je moet alleen wel rekening houden met het niveau van het vak, dat moet wel hoog genoeg zijn, en de ingangseisen. Ik heb ervoor gekozen om geen minor te volgen, maar echt zelf m'n vakken te kiezen. Dat kan ook gewoon en ik wil me nu nog niet teveel verdiepen in 1 thema als ik nog de kans heb om van alles wat mee te krijgen. De vakken die ik heb gekozen uit mijn eigen opleiding zijn (naast de bachelorthesis) 'Grondslagen van het recht', 'Jeugdrecht', 'Psychosocial development & problems' en 'Motorische ontwikkeling en -stoornissen'. Het vak 'Religion, fundamentalism and conflict' hoort bij de opleiding culturele antropologie en het vak 'Familierelaties' hoort bij de opleiding sociologie. Het is hier dus wel anders geregeld dan bij Groningen merk ik. Wel heel leuk dat jullie praktijkweken erbij hebben :) Hier heb je ook de keuze om een bachelorstage te doen in je 1e halfjaar als je dat wil en voor je bachelorthesis heb je die mogelijkheid ook, er zijn dan een beperkt aantal plekken beschikbaar. Of je kan naar het buitenland, dat is natuurlijk ook een optie, iemand uit een werkgroep van het vorige jaar studeert het eerste halfjaar van dit collegejaar politiek-georiënteerde vakken in Amerika.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-12 16:50

Zo dat is inderdaad heel anders! Ik vind het wel jammer dat wij dat stukje profileringsruimte niet hebben.
Bij ons kun je ook naar het buitenland inderdaad. Maar bij orthopedagogiek raden ze dat dan weer af ivm die verdieping en je aantekening. In je master zou je wel naar het buitenland kunnen, maar ik ben er nog niet achter of dat nou zo verstandig is. Je hoort ook wel vaak dat je bij de stageadres uiteindelijk ook werk kunt vinden, of via via. En die ingangen heb je dan niet als je in het buitenland stage hebt gelopen

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 21:57

Oh ja, bij ons kan je bij de master orthopedagogiek juist weer niet naar het buitenland. Maar ik zou dat inderdaad zelf ook niet doen i.v.m. stage lopen, dan is het toch fijn als je meteen in Nederland wat mensen leren kennen die je eventueel verder kunnen helpen.