Verdiepen in paarden/ mezelf ontw via een cursus/opleiding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 12:14

soeske schreef:
Gister weer Acupressuur lesdag gehad, deze keer met Nelleke Deen. Ging over botten, spieren etc. Was ontzettend leerzaam!

Heeft iemand trouwens ervaring met de holistische opleiding in Noord Holland? Bij DressuurNatuurlijk/

tadaa, die heb ik zondag gezien, met de workshop centered riding, super leuk en nuttig, nu kan ik niet meer normaal lopen van de spierpijn en mijn friesje zijn achterbenen zijn ergens in china gebleven, maar ik heb wel goed op mijn zit kunnen oefenen :+

Buitenzinnig

Re: Verdiepen in paarden/ mezelf ontw via een cursus/opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 12:27

hahaha, goedzo! Ze is leuk he!
Waar heb je de workshop gedaan?

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 12:28

um.. hoe heet het ook alweer... roosenheuvel of iets in die richting, het cursuscentrum in dongen in ieder geval :)

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 16:30

Beterschap, Reiziger!

Een nieuw zadel is een hele investering inderdaad... Succes met je zoektocht Nimue!

Heb het boek van Mark Rashid uit en het sprak me erg aan, eigenlijk veel meer dan Parelli en Hempfling. Ga meer dingen van hem lezen :j

Verder kwam ik dit tegen en dat vond ik wel héél interessant: http://www.keulseweg.nl/opleiding/ Iemand ervaring met hen? Het is voor mij wel een idioot eind van huis (2 uur en een kwartier rijden) maar het spreekt me wel enorm aan. Hoop geld natuurlijk weer, dat wel :+

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 17:20

soeske: had jij nog tijd gehad om te kijken welk boek ik moet kopen? :+

reiziger: idd beterschap, het was nog niet geregistreerd hier :o

justy: nooit van gehoord, zou eerst eens willen weten wie/wat nobco is en wat voor eisen zij stellen aan de bij hen aangesloten opleidingen, want de site zelf vind ik eerlijk gezegd niet bijzonder professioneel overkomen :o

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 17:57

Jade schreef:
soeske: had jij nog tijd gehad om te kijken welk boek ik moet kopen? :+

Ik dacht er vanmiddag nog aan,erg druk gehad.
Ik beloof vanavond te kijken en dan lees je het hier :D
Excuses

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 19:37

Ik ben aan het investeren in een ander paard, geweldig dier tegengekomen

De kaarten heb ik per mail ontvangen van margreet

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 20:37

Coydog, wat voor paard?

Justy schreef:
Heb het boek van Mark Rashid uit en het sprak me erg aan, eigenlijk veel meer dan Parelli en Hempfling. Ga meer dingen van hem lezen :j

Ik vond het boek dat ik van hem gelezen heb ook erg mooi, en heb er alvast nog eentje besteld. Hij schrijft ook erg leuk hé? Ik vind het ook fijn dat hij zo genuanceerd is, en steeds benadrukt dat wat de ene keer werkt de andere keer juist niet zo effectief is. Ik vind dat interessanter dan een vast systeem volgen.

Citaat:
Verder kwam ik dit tegen en dat vond ik wel héél interessant: http://www.keulseweg.nl/opleiding/ Iemand ervaring met hen? Het is voor mij wel een idioot eind van huis (2 uur en een kwartier rijden) maar het spreekt me wel enorm aan. Hoop geld natuurlijk weer, dat wel :+

Ik vind het wel interessant, maar ik vind de site wat beknopt. Niet perse onprofessioneel, maar ik vind de informatie te summier. Ik zou bijvoorbeeld graag willen weten welke thema's er zoal aan de orde komen, hoe die geordend zijn binnen de opleiding, wat de docenten in huis hebben dat ze deze opleiding kunnen aanbieden, etc.

Daarnaast heb ik mijn twijfels bij de manier waarop paardencoaches als paddenstoelen uit de grond schieten. Ik weet dat er hele goeie tussen zitten en ben zelf nog geen prutsers tegengekomen gelukkig, maar het lijkt wel alsof iedereen zichzelf tegenwoordig maar equi-coach vindt. Je ziet een enorme wildgroei, en momenteel is daar nog markt voor maar ik heb begrepen dat er flinke veranderingen op komst zijn binnen het PGB-systeem. Ik denk dat er dan ook veel kritischer naar dit soort begeleiding en coaching gekeken zal gaan worden - momenteel mag je je PGB bij wijze van spreken nog gebruiken om een nieuwe tv te kopen in het kader van verbreding van je vrijetijdsbesteding, maar dat houdt wel een keer op. Ik vraag me af of al die paardencoaches en equitherapeuten dan wel geaccepteerd zullen worden door de instanties die het PGB uitdelen.

Kortom, ik vraag me af of hier over 5 jaar nog wel werk in is. Momenteel is er heel veel interesse voor en kun je er denk ik best wat uren in maken, maar ik betwijfel of dat zo blijft. Hoewel datje natuurlijk niet hoeft tegen te houden als je het vooral uit persoonlijke interesse doet, maar het is wel iets om bij stil te staan als je er ook echt mee wilt gaan werken.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 21:19

nimue, heb je gelijk in ja.. Maar je hebt inderdaad veel goeie en wat mensen die zichzelf zomaar coach noemen.
Hetzelfde als dat mensen zeggen: Ik geef op de Centered riding manier les, terwijl ze daar niet eens een cursus in hebben gevolgd. Alleen maar de boeken hebben gelezen bij wijze van. Beetje jammer vind ik dat.
Zo heb ik van iemand les gehad die zichzelf ook klassiek onderlegd noemde etc. maar eigenlijk vond ik het helemaal niets. alleen maar stappen en op die buiging letten in stap en later pas hogere gangen. Terwijl ik zei: Heb een andalusier, afwisseling is heel belangrijk en niet alleen maar op de volte stappen en buigen. Kan ik zelf ook bedenken...

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 21:36

Ik vind het niet erg als iemand verschillende dingen in zijn lesgeven meeneemt en die ook benoemd, zoals bijv. Centered Riding. Als de cursussen dan niet 100% doorlopen zijn vind ik dat niet zo'n probleem, als diegene maar wel echt goed lesgeeft... maar ja, zelfs iemand die echt goed lesgeeft kan alleen maar bijleren van goeie cursussen, toch?

Ik vind sowieso dat er veel slecht lesgegeven wordt. Of nou ja, slecht... in elk geval op zo'n manier dat de ruiter er niet écht mee vooruit komt. Op veel maneges is het toch vooral kilometers maken, en ook veel jonge meiden die rijles geven aan jongere kinderen weten volgens mij niet echt waar ze mee bezig zijn.

Zonde, want van echt goeie les kun je zoveel vooruit komen.

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 21:39

Nimue: Daar heb je op zich wel gelijk in (wat de veelvoud aan equi-coaches betreft). Aan de andere kant denk ik dat het kaf zich op dat gebied uiteindelijk vanzelf van het koren zal scheiden, juist ook vanwege het feit dat organisaties maar ook consumenten kritischer worden. En uiteraard reken ik mezelf dan tot het koren :+ Zonder gekheid, ik wil dan ook van mezelf weten dat ik weet waar ik mee bezig ben. Ik vertrek wel vanuit mijn studie psychologie dus de klinische kant zit er dan wel, maar juist de koppeling met de paarden is niet altijd even vanzelfsprekend. En eerlijk is eerlijk, ik heb daar zelf nog een lange weg in af te leggen :j

Van Mark Rashid sprak mij inderdaad ook aan dat hij geen methode promoot en niets veroordeelt, maar juist benadrukt dat er zoveel wegen zijn die naar Rome leiden :j

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 21:41

Nimue, daar heb je gelijk in ja. Dingen mee nemen uit andere principes doe ik ook, maar ik zie nu dat ik het verkeerd verwoord heb.
Mensen noemen zich vaak een bepaalde instructeur, bv. een CR instructeur terwijl ze niet eens een diploma hebben. Dingen meenemen uit een ander principe, wel of geen cursus gevolgd, geen problemen mee. Alleen maar goed! Als het ook correct word lesgegeven. Alleen een naam geven als je er geen diploma voor hebt, nee, dat gaat niet bij mij.
Nu moet ik zeggen dat ik ook nog niet mijn CR diploma heb, maar ben wel in opleiding, in Juni hoop ik het te halen..
Van die meiden die gewoon wat lesgeven en een hele les wat voltes laten rijden en op t laatst nog even in galop, nee, kan er bij mij ook niet in..

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 22:52

Justy, waar ik mijn twijfels over heb is niet zozeer over de bereidheid van de consument om bij een coach langs te gaan, maar meer over de bereidheid van verzekeraars e.d. om te vergoeden. Veel equitherapie en coaching en begeleiding wordt nu betaald uit het PGB, en als de organisaties die daarover gaan straks bepaalde eisen stellen, zou het wel eens kunnen dat die vergoedingen wegvallen. Hoe goed je ook bent, als er ineens regelgeving komt die stelt dat jij niet meer vergoed wordt, raak je toch wel een hoop klanten kwijt denk ik.

Als psycholoog (zeker met een BIG registratie) heb je dan wel een streepje voor denk ik. Als je sowieso al begeleiding mag bieden mag je bij die begeleiding vast ook een extra hulpmiddel inzetten, in dit geval het paard.

Ik snap wel wat je bedoelt over willen weten waar je mee bezig bent. Ik vind dit ook niet iets om zomaar even na een weekendcursusje te gaan doen, of om gewoon eens uit te proberen. Je moet wel echt gedegen kennis meebrengen, en dan vind ik het prima als je je eigen ervaringen en kennis op een bepaalde manier integreert, maar ik vind het wel echt belangrijk dat je weet wat je doet. Je werkt met kwetsbare mensen, en zomaar een beetje wat doen en zien waar het schip strandt is echt heel riskant.

Soeske, ik had je inderdaad wat anders begrepen. Ik vind er niks mis mee als een instructeur principes uit CR meeneemt, ook al haalt hij die uit een boek, als hij ze goed kan toepassen. Maar jezelf echt CR-instructeur noemen, dat is wel even een paar stappen verder.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 22:57

Nimue, lag aan mij hoor, legde het wat raar uit, klopt.
Nu eerst de boeken bekijken voor Jade

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 23:10

:D

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 23:11

ben het er wel mee eens dat er veel slecht les wordt gegeven. centered riding vind ik dan bij uitstek iets wat handig is omdat je zelf kan checken op de site of je inderdaad een gediplomeerd instructeur/instructrice hebt.
soeske: welk level ga je voor? :)

lottesjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 23:11

justy, wat betreft de keulseweg.
ik ben naar de open dag geweest van de zomer en heb ook op andere manieren kennisgemaakt.
eventueel wil ik je meer vertellen via pb (als me dat technisch lukt, want ben niet zo actief op bokt)
er zijn verschillende opleidingen tot 'paardencoach'. ik zou me heel goed orienteren door open dagen, te bellen, een proefsessie te doen of nog beter... mensen die de opleiding hebben gevolgd uit te horen.

het klopt dat de coaches die met paarden werken zich enorm snel verveelvoudigen.
dit kan verschillende dingen betekenen....
a)er zijn veel mensen die dit werk willen doen ('ik wil graag met mensen en paarden werken')
b)er is veel vraag naar
c)paardencoaching werkt
d)het is een hype
e)een combinatie van bovenstaande opties

ik kies voor optie e ;)

binnen het coachen met paarden zijn inmiddels al van heuse substromingen te spreken (Epona Equine Facilitated Learning, Systemisch werk met paarden, EAGALA, hippotherapie). Ik vind het enorm interessant om de verschillende werkwijze zoveel mogelijk aan den lijve te ervaren en met de ene aanpak of coach heb ik meer dan met de andere.

Er zijn vast coaches die vanuit PGB betaald worden, maar ook 'gewoon' door particulieren, organisaties of via werkgevers van clienten.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 23:15

Jade schreef:
ben het er wel mee eens dat er veel slecht les wordt gegeven. centered riding vind ik dan bij uitstek iets wat handig is omdat je zelf kan checken op de site of je inderdaad een gediplomeerd instructeur/instructrice hebt.

Moet je me niet afleiden ;)
Ik ga eerst voor 1 natuurlijk ;) Wil zo ver mogelijk proberen te komen, voor level 4 geloof ik moet je Z rijden ofzo.. Wedstrijden.. 2 of 3 moet wel te halen zijn denk ik..

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 23:19

soeske schreef:
Jade schreef:

Moet je me niet afleiden ;)
Ik ga eerst voor 1 natuurlijk ;) Wil zo ver mogelijk proberen te komen, voor level 4 geloof ik moet je Z rijden ofzo.. Wedstrijden.. 2 of 3 moet wel te halen zijn denk ik..

zoals het nu staat zou je dan de 2e in nederland zijn :D begreep wel dat het een langdurig proces is om tot 4 te komen :=

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 23:22

als je echt wat simpel met bewegingsleer zeg maar bezig wilt is Hoe beweegt uw paard van Gillian Higgins een goed boek. Fotos van paarden waar een skelet op getekend is en dan draaft/springt etc.,uitleg over bv veelvoorkomende problemen, stretchoefeningen, massage dingetjes, hoe positie van hoofd en hals de manier van bewegen beinvloed met tekeningen..
Voor een echte atlas inderdaad het boek: Anatomie van het paard, maar staat niet in wat beweegt zeg maar. alleen benamingen.
het paard in beweging van Sara Wyche heeft alleen maar tekeningen, verder ook mooi beschreven (anatomie van de ruiterfouten, anatomie van de hulpen, uitrusting word beschreven, anatomie paard)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 23:23

klopt dat het een langdurig proces is.. maar ik rijdt ook geen Z haha

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 23:27

Van level 1 naar 2:
Min. 2 jaar level 1 instr. zijn
2 update clinics hebben gevolgd
van 2 level 4 instr. een aanbeveling hebben dat je er aan toe bent om level 2 te worden en aanvragen

Van 2 naar 3 min. 3 jaar level 2 instr. zijn etc.etc..
Van 3 naar 4 min 3 jaar level 3 instr. zijn etc.etc

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 23:28

bedankt, zal eens gaan kijken. begreep nav het praatje van mijn fysio dat echt goede onderbouwde boeken die dieper op de stof in gaan mbt bewegingsleer (nog) niet bestaan over paarden. wachten tot zij het doet dus :+

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 23:30

soeske schreef:
Van level 1 naar 2:
Min. 2 jaar level 1 instr. zijn
2 update clinics hebben gevolgd
van 2 level 4 instr. een aanbeveling hebben dat je er aan toe bent om level 2 te worden en aanvragen

Van 2 naar 3 min. 3 jaar level 2 instr. zijn etc.etc..
Van 3 naar 4 min 3 jaar level 3 instr. zijn etc.etc

ja, en dan was er ook nog iets dat je naarmate je hoger op kwam steeds meer aanbevelingen nodig had oid, het begon mij in ieder geval al te duizelen :+
en het enige wat ik vroeg was of er een vervolg dag was omdat we niet op alle onderwerpen waar ze mee begon even diep in was gegaan omdat ze gewoon de tijd niet had... :+

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 23:34

Dat klopt. Denk dat je het meeste aan Hoe beweegt uw paard hebt. Mooie tekeningen erbij, uitleg etc.
Als ze het doet, geef het ff door ;)
En idd, overal recommendes op hebben jah :)