
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
ikke schreef:Dit doe ik inderdaad ookFloriske schreef:Ik heb beter leren rijden nu ik mijn rijbewijs heb, natuurlijk, maar ik vind dat de 'truucjes' die je leert voor je cbr examen ook wel heel belangrijk kunnen zijn. Bijvoorbeeld het op de goede manier kijken en weten waar je dode hoeken zitten, is mijn inziens onmisbaar en iets wat je niet snel goed zou leren als je zelf zou leren rijden of je vader/moeder dat zou doen misschien
Ik zeg ook niet dat het nutteloos is, zeker niet! Maar besef dat het niet veel meer is dan een serie trucs om aan een eis te voldoen.
Denk je echt dat ik na 2000k vlieguren nog kijk binnenspiegel-buitenspiegel-schouder? Echt niet. Ik kijk constant om me heen, speciaal daar waar ik verwacht dat vervelende dingen vandaan komen (remmen ver voor me of malloten met te veel snelheid achter me) en waar ik naar toe wil. Daarna kijk ik welke opties er zijn voor het geval ik het anker uit moet gooien. Dat is geeneens een riedeltje wat ik afdraai, dat is gewoon mijn gewoonte, ik denk er niet eens meer bij na.
LiannePuthzy schreef:Ik heb t idee dat ik veel zuiniger ben gaan rijden, mijn pa's auto geeft aan wanneer je t best kan schakelen en aan t eind van de rit kan je zien wat je cijfer voor t zuinig rijden ect is (ook t remmen en optrekken word meegeteld) en dat word ook steeds hoger
Ik rijd ook nog gedeeltelijk hoe ik tijdens de les heb leren rijden, maar Idd K doe vaak iets wat ik zelf t makkelijkst vind
ikke schreef:LiannePuthzy schreef:Ik heb t idee dat ik veel zuiniger ben gaan rijden, mijn pa's auto geeft aan wanneer je t best kan schakelen en aan t eind van de rit kan je zien wat je cijfer voor t zuinig rijden ect is (ook t remmen en optrekken word meegeteld) en dat word ook steeds hoger
Ik rijd ook nog gedeeltelijk hoe ik tijdens de les heb leren rijden, maar Idd K doe vaak iets wat ik zelf t makkelijkst vind
Wat is het kenteken?
Dan weet ik tenminste welke auto ik moet laten staan als ik weer eens op zoek ga.......
Economisch rijden is uitstekend en goed nadenken waar je mee bezig bent ook, maar over het algemeen is schakeladvies opvolgen verkeerde zuinigheid. Je denkt dat ze zuiniger rijdt, totdat je de rekening van het motorrevisiebedrijf overhandigd krijgt.......
Je moet in dat toerengebied rijden waar de motor de beste prestaties geeft (koppel en vermogen) voor het werk wat je van de auto verlangt. Dat toerengebied is vaak wat hoger dan waar die stomme computer mee rekent, omdat die domweg geen rekening houdt met zaken als snelle acceleratie, blijven trekken op hellingen en dat soort "afwijkingen"
Floriske schreef:Ja 120 schakel ik ook niet meer terug in de twingomijn vaders auto overigens ook niet, van 120 naar 130 gaat prima snel in zn 6. Maar stel ik zit achter een vrachtwagen met 90 en je mag er 120, dan schakel ik in de twingo wel naar zn 4, als ik daarmee in zn 5 blijf zit in na 2 minuten en 20 auto's achter me misschien op 120
In mn vaders auto als ik in de 6 zat naar 5, maar meestal zit ik dan nog in de 5 omdat ik sws niet achter vrachtwagens wil rijden, ik rij gewoon de maximumsnelheid overal
ikke schreef:Floriske schreef:Ja 120 schakel ik ook niet meer terug in de twingomijn vaders auto overigens ook niet, van 120 naar 130 gaat prima snel in zn 6. Maar stel ik zit achter een vrachtwagen met 90 en je mag er 120, dan schakel ik in de twingo wel naar zn 4, als ik daarmee in zn 5 blijf zit in na 2 minuten en 20 auto's achter me misschien op 120
In mn vaders auto als ik in de 6 zat naar 5, maar meestal zit ik dan nog in de 5 omdat ik sws niet achter vrachtwagens wil rijden, ik rij gewoon de maximumsnelheid overal
En ik schakel dus gerust terug naar 4 bij 120km/h.![]()
Het klopt dat het verschilt per auto, vandaar ook dat ik zeg dat je moet kijken naar motorkarakteristieken en gewenste power.
50 doet mijn auto in drie, dan loopt ie net 2000 toeren. Als ik vanaf stilstand wegrijdt, ga ik gerust tot 60 in twee; loopt ie net 3500 toeren. Dan 100 in drie, 120 - 130 in 4 en dan kan ik nog door naar 5![]()
Bij het stoplicht ben je vlugger dan ik, maar daarna leg je het drie keer af. Dat doen lange bakken
Floriske schreef:Ik schakel bij 120 niet terug naar 4 omdat ik de benzine uit mn portomonnee voel vliegenQua toeren kan dat idd prima
Het is gewoon een benzine auto dus ik kan 70 in z'n 2 rijden voor ik in het rode kom hahaha
Bij mijn vaders auto (diesel) ligt dat natuurlijk anders. Ik moet ook zeggen dat ik het ideale trekpunt ook echt veel lager in de toeren voel liggen