[Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gnome

Re: [Centraal] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 11:01

Ik ben vandaag in een keer geslaagd! Super blij mee :)

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 12:13

Gefeliciteerd! *\o/*

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 12:17

Gefeliciteerd!!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 12:24

Gefeliciteerd!!
Ik mag vanmiddag weet twee uurtjes sturen

Nustice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 12:54

Gefeliciteerd!

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 15:48

ikke schreef:
Floriske schreef:
Ik heb beter leren rijden nu ik mijn rijbewijs heb, natuurlijk, maar ik vind dat de 'truucjes' die je leert voor je cbr examen ook wel heel belangrijk kunnen zijn. Bijvoorbeeld het op de goede manier kijken en weten waar je dode hoeken zitten, is mijn inziens onmisbaar en iets wat je niet snel goed zou leren als je zelf zou leren rijden of je vader/moeder dat zou doen misschien :j

Ik zeg ook niet dat het nutteloos is, zeker niet! Maar besef dat het niet veel meer is dan een serie trucs om aan een eis te voldoen.

Denk je echt dat ik na 2000k vlieguren nog kijk binnenspiegel-buitenspiegel-schouder? Echt niet. Ik kijk constant om me heen, speciaal daar waar ik verwacht dat vervelende dingen vandaan komen (remmen ver voor me of malloten met te veel snelheid achter me) en waar ik naar toe wil. Daarna kijk ik welke opties er zijn voor het geval ik het anker uit moet gooien. Dat is geeneens een riedeltje wat ik afdraai, dat is gewoon mijn gewoonte, ik denk er niet eens meer bij na.
Dit doe ik inderdaad ook :j Dat bedoelde ik ook met het eerste stuk van 'beter' leren rijden: je vindt toch je eigen manier waarop het goed gaat en het voor jou makkelijk is.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 15:54

Ik heb t idee dat ik veel zuiniger ben gaan rijden, mijn pa's auto geeft aan wanneer je t best kan schakelen en aan t eind van de rit kan je zien wat je cijfer voor t zuinig rijden ect is (ook t remmen en optrekken word meegeteld) en dat word ook steeds hoger
Ik rijd ook nog gedeeltelijk hoe ik tijdens de les heb leren rijden, maar Idd K doe vaak iets wat ik zelf t makkelijkst vind

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 16:04

ingedebruijn schreef:
Ik ben vandaag in een keer geslaagd! Super blij mee :)

Gefeliciteerd!!!

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 17:20

Bedankt allemaal! Iedereen succes die nog moet!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 17:30

LiannePuthzy schreef:
Ik heb t idee dat ik veel zuiniger ben gaan rijden, mijn pa's auto geeft aan wanneer je t best kan schakelen en aan t eind van de rit kan je zien wat je cijfer voor t zuinig rijden ect is (ook t remmen en optrekken word meegeteld) en dat word ook steeds hoger
Ik rijd ook nog gedeeltelijk hoe ik tijdens de les heb leren rijden, maar Idd K doe vaak iets wat ik zelf t makkelijkst vind

Wat is het kenteken?

Dan weet ik tenminste welke auto ik moet laten staan als ik weer eens op zoek ga.......

Economisch rijden is uitstekend en goed nadenken waar je mee bezig bent ook, maar over het algemeen is schakeladvies opvolgen verkeerde zuinigheid. Je denkt dat ze zuiniger rijdt, totdat je de rekening van het motorrevisiebedrijf overhandigd krijgt.......

Je moet in dat toerengebied rijden waar de motor de beste prestaties geeft (koppel en vermogen) voor het werk wat je van de auto verlangt. Dat toerengebied is vaak wat hoger dan waar die stomme computer mee rekent, omdat die domweg geen rekening houdt met zaken als snelle acceleratie, blijven trekken op hellingen en dat soort "afwijkingen"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 17:33

Het verschilt zo per auto. Die van mij loopt het lekkerst als ik hem bij ong 80 op een rechte weg al doorschakel naar 5, dan is hij ook een stuk zuiniger. Daar staat wel tegenover dat hij met 130 flink bij moet trekken in zn 5 en dat ik dan dus totaal niet zuinig rijd. Conclusie is dat ik meestal ergens tussen de 110 en 120 rijd op de snelweg, daar voel ik me het comfortabelst bij (behalve bij inhalen of überhaupt links rijden uiteraard) en dat is ook de favoriete snelheid van mijn bolide. In mijn lesauto (6 versnellingen) was het absoluut 4 bij 80 en niet 5. Verschilt zo enorm.

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 17:42

Maar dat verschilt ook per motor. Kijk in mijn twingo schakel ik altijd 1-2 versnellingen terug als ik in ga halen (75pk, 1 liter benzine) maar daar rij ik gerust 70 mee in z'n 5, zolang het maar een vlakke weg is en ik toch op cruise control kan rijden omdat ik niet met ander verkeer rekening hoef te houden en telkens meer gas/minder gas/remmen moet doen.

Mijn vaders auto rij ik prima 80 in z'n 6, maar dit is een 160pk 2.0 liter (? de liters weet ik niet zeker) dieselmotor. Tuurlijk ga ik niet in zn 6 inhalen, dan schakel ik even naar 5. Dat is meestal ruim voldoende. Ook hiervoor geldt: vlakke weg, weinig ander verkeer dus niet veel snelheidswisselingen.

Het is mijn inziens compleet afhankelijk van de omstandigheden. Tuurlijk schakel je terug als je een helling op gaat of goed gas gaat geven om in te halen, nog buitenom het feit dat flink gas geven in lage toeren om in te halen vaak weinig zin heeft omdat de auto dan nog voor geen meter optrekt.
Mijn vader rijdt al jaren op dezelfde manier en zijn auto's halen altijd ruim de 300.000 km in 4 a 5 jaar tijd (zakelijk+prive verkeer) zonder grote mankementen. Dan krijgt hij altijd een nieuwe omdat tussen de 300.000 en 400.000 altijd wel een mankement komt dat de auto niet waard is om te repareren. Op dat moment krijgt hij een nieuwe.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 17:43

Lekker gereden... plan om naartoe te werken: begin oktober afrijden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 17:44

Terugschakelen om in te halen hoef ik in mijn bolide niet te doen, met 120 in zn 5 zit ik al vrij hoog in de toeren :)) maar dat is wel echt een oudje met de benodigde mankementen en gebruiksaanwijzing.

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 17:57

Ja 120 schakel ik ook niet meer terug in de twingo _O- mijn vaders auto overigens ook niet, van 120 naar 130 gaat prima snel in zn 6. Maar stel ik zit achter een vrachtwagen met 90 en je mag er 120, dan schakel ik in de twingo wel naar zn 4, als ik daarmee in zn 5 blijf zit in na 2 minuten en 20 auto's achter me misschien op 120 :Y)
In mn vaders auto als ik in de 6 zat naar 5, maar meestal zit ik dan nog in de 5 omdat ik sws niet achter vrachtwagens wil rijden, ik rij gewoon de maximumsnelheid overal :Y)

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 18:13

ikke schreef:
LiannePuthzy schreef:

Wat is het kenteken?

Dan weet ik tenminste welke auto ik moet laten staan als ik weer eens op zoek ga.......

Economisch rijden is uitstekend en goed nadenken waar je mee bezig bent ook, maar over het algemeen is schakeladvies opvolgen verkeerde zuinigheid. Je denkt dat ze zuiniger rijdt, totdat je de rekening van het motorrevisiebedrijf overhandigd krijgt.......

Je moet in dat toerengebied rijden waar de motor de beste prestaties geeft (koppel en vermogen) voor het werk wat je van de auto verlangt. Dat toerengebied is vaak wat hoger dan waar die stomme computer mee rekent, omdat die domweg geen rekening houdt met zaken als snelle acceleratie, blijven trekken op hellingen en dat soort "afwijkingen"

Geen idee, weet wel dat t t nieuwe model vw transporter is

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 18:14

Floriske schreef:
Ja 120 schakel ik ook niet meer terug in de twingo _O- mijn vaders auto overigens ook niet, van 120 naar 130 gaat prima snel in zn 6. Maar stel ik zit achter een vrachtwagen met 90 en je mag er 120, dan schakel ik in de twingo wel naar zn 4, als ik daarmee in zn 5 blijf zit in na 2 minuten en 20 auto's achter me misschien op 120 :Y)
In mn vaders auto als ik in de 6 zat naar 5, maar meestal zit ik dan nog in de 5 omdat ik sws niet achter vrachtwagens wil rijden, ik rij gewoon de maximumsnelheid overal :Y)

En ik schakel dus gerust terug naar 4 bij 120km/h. :D

Het klopt dat het verschilt per auto, vandaar ook dat ik zeg dat je moet kijken naar motorkarakteristieken en gewenste power.
50 doet mijn auto in drie, dan loopt ie net 2000 toeren. Als ik vanaf stilstand wegrijdt, ga ik gerust tot 60 in twee; loopt ie net 3500 toeren. Dan 100 in drie, 120 - 130 in 4 en dan kan ik nog door naar 5 :D
Bij het stoplicht ben je vlugger dan ik, maar daarna leg je het drie keer af. Dat doen lange bakken :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 18:47

ikke schreef:
Floriske schreef:

En ik schakel dus gerust terug naar 4 bij 120km/h. :D

Het klopt dat het verschilt per auto, vandaar ook dat ik zeg dat je moet kijken naar motorkarakteristieken en gewenste power.
50 doet mijn auto in drie, dan loopt ie net 2000 toeren. Als ik vanaf stilstand wegrijdt, ga ik gerust tot 60 in twee; loopt ie net 3500 toeren. Dan 100 in drie, 120 - 130 in 4 en dan kan ik nog door naar 5 :D
Bij het stoplicht ben je vlugger dan ik, maar daarna leg je het drie keer af. Dat doen lange bakken :D

Dit is ook ongeveer hoe ik het doe denk ik. Schakel vrij snel door naar 2 maar als ik echt vaart moet maken om de snelweg op te gaan laat ik hem tot 4000 in 3 staan en schakel dan pas door naar 4. Dan vanuit 4 tot gewenste snelheid bij invoegen en pas als ik echt ingevoegd en klaar met kijken ben naar 5.

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 19:40

Ik schakel bij 120 niet terug naar 4 omdat ik de benzine uit mn portomonnee voel vliegen _O- Qua toeren kan dat idd prima :j Het is gewoon een benzine auto dus ik kan 70 in z'n 2 rijden voor ik in het rode kom hahaha

Bij mijn vaders auto (diesel) ligt dat natuurlijk anders. Ik moet ook zeggen dat ik het ideale trekpunt ook echt veel lager in de toeren voel liggen :j

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 20:00

Floriske schreef:
Ik schakel bij 120 niet terug naar 4 omdat ik de benzine uit mn portomonnee voel vliegen _O- Qua toeren kan dat idd prima :j Het is gewoon een benzine auto dus ik kan 70 in z'n 2 rijden voor ik in het rode kom hahaha

Bij mijn vaders auto (diesel) ligt dat natuurlijk anders. Ik moet ook zeggen dat ik het ideale trekpunt ook echt veel lager in de toeren voel liggen :j

Klopt, Diesel heeft een andere motorkarakteristiek dan benzine.
Ik schakel ook niet voor de lol terug, maar als ik een snelle actie wil, heb ik in 4 een betere turbodruk, dus betere cilindervulling en dus meer power. Benzine-turbo blokjes moet je vaak ietsje hoger in de toeren jagen voordat als die extra paarden echt wakker worden :D

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 22:19

Mijn twingo heeft niet eens een turbo :+ Dus tenzij ik ong 30 mensen op wil houden, moet ik wel terug met mn 75pk en 1 liter :')

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 14:10

17 oktober afrijden *\o/*

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 15:57

Mooi vooruitzicht ladymadonna!

ik ga morgen voor het eerst de snelweg op ^^ ben benieuwd, lekker vroeg om 07.30 in de ochten :')

WithinYuuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 16:34

Nice allebei :) Ik mag morgen ook weer, om 11 uur dus gelukkig niet zo druk dan. Vrijdag mag ik om 9 uur.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 14:13

Ik heb zometeen om half 4 les