[Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 23:05

Felien_Kyra schreef:
Waaah ik kan nu al zenuwachtig zijn voor mijn afrijden van 1 augustus :')
Ik snap ook nogsteeds niet hoe mensen rijlessen leuk kunnen vinden, als k hem straks heb vind ik het helemaal prima, valt niemand mijn mini foutjes op :')

Vond vooral de humor leuk :') alleen rijden is zo saai, geen droge opmerkingen ect :') :')
Maar voor de rest wel lekker rustig

WithinYuuri

Re: [Centraal] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 07:15

Hahaha ik vind rijles wel leuk, geen idee waarom precies, maar vind het gewoon leuk om een beetje rond te rijden denk ik.
Even puur ter interesse trouwens: hoeveel rijlessen van hoe lang hebben degenen die hun rijbewijs nu hebben (of bijna hebben, dus die al een afrijdatum hebben) gehad? :)

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 08:15

Ik heb er 50 gehad als ik moet afrijden, maar geloof me, ik ben niet goed in autorijden. Mijn instructeur zei ook al van: komt ook mede omdat je het niet leuk vind waarschijnlijk.

Oja, ook had ik mijn theorie echt super laat pas gehaald, dus kon nog niet afrijden.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 08:34

Ik heb nu volgens mij 7 lessen gehad? Vorige week theorie gehaald, de TTT op eind deze maand staan, en afrijden moet ik half september. En ja, ook ik ben nu al zenuwachtig. :=

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 10:10

Ik heb 87 uur les gehad en 8 uur simulator(inclusief de uren voorrijden dat zijn er 3) lessen duren 2 uur, les voor t examen 1
Maar ik kwam sws van heel ver had een instructeur al gezegd en ben niet zo snel met dingen leren
Laatst bijgewerkt door LiannePuthzy op 04-07-17 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 10:34

Ik heb 24 lessen gehad van een uur en 9 in de simulator

WithinYuuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 10:47

absque_dubio schreef:
Ik heb nu volgens mij 7 lessen gehad? Vorige week theorie gehaald, de TTT op eind deze maand staan, en afrijden moet ik half september. En ja, ook ik ben nu al zenuwachtig. :=

Wow dat is snel, hoe lang duren je lessen? Wel hele wisselende aantallen dus haha, wist ik natuurlijk al wel maar toch. Ik ben redelijk goed in autorijden (tenminste volgens mn instructeur leer ik het allemaal best snel en vergeleken met vrienden gaat het geloof ik ook vrij vlotjes), maar dat komt denk ik ook omdat ik het heel leuk vind. Mijn 'doel' was dus om het binnen 20 lessen (van 1,5 uur) te halen, maar heb dat inmiddels maar laten varen in een 'ik zie wel hoeveel lessen ik nodig heb' (maar stiekem heb ik nog steeds wel een doel hoor, namelijk 30 lessen :P)

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 10:58

Ik heb 30 lessen van een uur gehad. Door mijn pakket, anders had ik het in 26-27 uur ook wel gered

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 11:02

Ik heb nu 19 lessen gehad, afrijden staat geplant op 31 augustus... dus nog lesje of 5. Hopelijk haal ik hem :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 11:08

Ik zit nu op zo'n 40 uur...

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 11:12

Mijn lessen duren 1 uur, en ik heb een pakket van 30 lessen maar ik durf nog niet te zeggen of ik het daarmee red hoor. :+
En ik moet eerlijk bekennen dat ik de ene les fantastisch rijdt, en de andere les dramatisch. Als ik moe ben (ik werk 6 dagen dus ik ben 6 dagen van smorgens 6 tot savonds 8-9 de deur uit minimaal) dan gaat het echt bar slecht..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 14:55

Ik heb 15 uur gereden in Utrecht, toen 20 in Almere en toen heb ik de eerste keer afgereden. Toen door schoonheidsfoutjes en extreme zenuwen gezakt. Daarna 4 uur gereden, weer afgereden, weer gezakt door zenuwen := Toen nog een keer 4 uur, afgereden met een betablokker en gehaald. De controle over de auto had ik vrij snel te pakken maar ik reed vooral nog vaak te twijfelachtig, waar je gewoon hard op zakt. Moet zeggen dat ik pas sinds ik m'n rijbewijs heb en bijna dagelijks rijd ook echt het idee heb alsof ik kan autorijden, toen ik hem net had voelde ik me echt kamikwaze en een gevaar op de weg. Was ook elke keer nog heel zenuwachtig om alleen in de auto te stappen.

Als ik ernaar terugkijk denk ik dat ik te snel te veel van mezelf gevraagd heb, ben gelijk in m'n eentje de ring van Utrecht over gegaan naar de garage in Nieuwegein, en dat ging in principe goed maar mijn auto heeft nogal een gebruiksaanwijzing waardoor ik hem telkens af liet slaan, daar nogal van in paniek raakte en in de stress raakte. Na een tijdje ben ik vooral veel binnen Almere gaan rijden en nu dagelijks naar school, en nu gaat het perfect. Maak me overal een stuk minder druk om en heb eindelijk het idee alsof ik er een beetje tussen pas := Al blijf je aan sommige dingen wel merken dat je een beginnende bestuurder bent, ik blijf als het druk is liever wat langer achter een vrachtwagen plakken dan dat ik hem gelijk ergens tussen duw.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 15:33

Had ik ook Emma! Echt in het begin voelde ik me heeeel erg onzeker in de auto. Dat is gelukkig nu helemaal over. :)

In april had ik vol trots mijn eerste autootje gekocht.. *\o/* Ben ik gisteren heel knullig aangereden (tegenpartij zijn fout) en zit er nu al een mooie deuk in. -O-

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 16:43

Ik voelde me alleen de eerste keer heel onzeker, 2e keer ging een stuk beter naast de 2 betonnen plantenbakken waar ik overheen ben gereden (gelukkig is mij ma's auto 14 jaar oud)
Nu gaat t eigenlijk prima, ga ook binnenkort met de auto op vakantie en zelf ook een stuk rijden (behalve t gedeelte op Guernsey daar gaat mijn pa rijde)
De eerste keer in mijn pa's auto (nagelnieuwe vw transporter) vond ik wel heel spannend

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 16:44

LadyMadonna schreef:
Ik zit nu op zo'n 40 uur...

Maakt uit dat jij ouder bent dan de gemiddelde lesser hier.

Emmaa_: je leert pas autorijden als je je rijbewijs hebt. Beetje gecharcheerd is autorijles versie van aap-kunstje-leren om te voldoen aan de eis van het CBR.
Dat is ook niet raar. Het is eigenlijk ook niet te doen in relatief korte tijd fatsoenlijk (meer dan basic) te leren autorijden.
Wat dan wel weer jammer is, is dat er zo weinig aandacht is voor vervolgcursussen waarbij je specifieke stukjes rijtechniek beter leert beheersen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 17:01

Klopt inderdaad heel erg ikke. Ik heb leren rijden in mijn lesauto en toen ik voor het eerst in m'n eigen auto stapte voelde het echt alsof ik opnieuw moest leren rijden.. Voor mij was het grootste leerpunt filerijden (constant wegrijden vanuit stilstand was echt heel fijn om de koppeling onder de knie te krijgen) en toch ook wel blijven doen. Vooral inparkeren ging aan het begin echt heel slecht in mijn eigen auto, puur omdat hij een andere draaicirkel heeft en ik mijn normale truucjes dus niet kon toepassen. Ook is hij wat gevoeliger, geen diesel (dus moet gas geven als ik achteruit wil rijden) en slaat hij onwijs snel af. Nu ik dat allemaal onder controle heb voel ik me heel comfortabel in de auto, maar daarvoor was dat echt niet het geval. Je leert inderdaad bepaalde kunstjes als je leert autorijden maar echt leren doe je pas als je zelf de weg op gaat.

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 17:04

Ik heb beter leren rijden nu ik mijn rijbewijs heb, natuurlijk, maar ik vind dat de 'truucjes' die je leert voor je cbr examen ook wel heel belangrijk kunnen zijn. Bijvoorbeeld het op de goede manier kijken en weten waar je dode hoeken zitten, is mijn inziens onmisbaar en iets wat je niet snel goed zou leren als je zelf zou leren rijden of je vader/moeder dat zou doen misschien :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 17:06

Oh absoluut, maar vooral de 'vuistregels' die je vaak van een instructeur leert werken mijn inziens in de praktijk soms wel anders. Ik moet ook zeggen dat ik heel anders kijk sinds ik mijn rijbewijs heb. Ik kijk bijvoorbeeld ook als ik wil inhalen altijd ook nog even over mijn linkerschouder, terwijl ik dat tijdens les niet mocht doen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 17:14

Floriske schreef:
Ik heb beter leren rijden nu ik mijn rijbewijs heb, natuurlijk, maar ik vind dat de 'truucjes' die je leert voor je cbr examen ook wel heel belangrijk kunnen zijn. Bijvoorbeeld het op de goede manier kijken en weten waar je dode hoeken zitten, is mijn inziens onmisbaar en iets wat je niet snel goed zou leren als je zelf zou leren rijden of je vader/moeder dat zou doen misschien :j

Ik zeg ook niet dat het nutteloos is, zeker niet! Maar besef dat het niet veel meer is dan een serie trucs om aan een eis te voldoen.

Denk je echt dat ik na 2000k vlieguren nog kijk binnenspiegel-buitenspiegel-schouder? Echt niet. Ik kijk constant om me heen, speciaal daar waar ik verwacht dat vervelende dingen vandaan komen (remmen ver voor me of malloten met te veel snelheid achter me) en waar ik naar toe wil. Daarna kijk ik welke opties er zijn voor het geval ik het anker uit moet gooien. Dat is geeneens een riedeltje wat ik afdraai, dat is gewoon mijn gewoonte, ik denk er niet eens meer bij na.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 18:20

Emmaa_ schreef:
Oh absoluut, maar vooral de 'vuistregels' die je vaak van een instructeur leert werken mijn inziens in de praktijk soms wel anders. Ik moet ook zeggen dat ik heel anders kijk sinds ik mijn rijbewijs heb. Ik kijk bijvoorbeeld ook als ik wil inhalen altijd ook nog even over mijn linkerschouder, terwijl ik dat tijdens les niet mocht doen.

Oh, ik moest dat juist altijd! Mis je dan niet je dode hoek als je dat niet zou doen?

Ik heb mijn rijbewijs nu ruim een jaar en vind het superleuk om te rijden, ik ben alleen onwijs onzeker over mijn parkeerskills. Ik heb sinds mijn examen nooit meer iets van fileparkeren of achteruit inparkeren gedaan en nu vertrouw ik mezelf totaaaal niet meer. En rijden door smalle, steile steegjes in bergdorpjes in andermans auto durf ik stiekem nog niet zo goed, maar dat kun je hier zo moeilijk oefenen :D

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 21:04

Ik ga het maar voorstellen om eens te gaan kijken voor zo'n betablokker. Als dat me kan helpen, waarom niet :) Ik zat net nog op bed te denken, ik wil het zo graag halen, morgen weer autorijles en zit er nu al tegen op. Plan het ook altijd gelijk 's ochtends om 8 of 9 uur zodat ik er gelijk aan het begin van de dag al van af ben..

Nustice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 21:29

Felien_Kyra schreef:
Ik ga het maar voorstellen om eens te gaan kijken voor zo'n betablokker. Als dat me kan helpen, waarom niet :) Ik zat net nog op bed te denken, ik wil het zo graag halen, morgen weer autorijles en zit er nu al tegen op. Plan het ook altijd gelijk 's ochtends om 8 of 9 uur zodat ik er gelijk aan het begin van de dag al van af ben..

Wat vervelend dat je het niet leuk vind. Heeft dat een reden?

Ik keek altijd uit naar mn rijlessen. Vind het stiekem nog wel eens jammer dat het niet meer hoeft. Was echt elke les een feestje haha.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 21:53

Nustice schreef:
Felien_Kyra schreef:

Ik keek altijd uit naar mn rijlessen. Vind het stiekem nog wel eens jammer dat het niet meer hoeft. Was echt elke les een feestje haha.

Same hier, vond les geweldig (behalve als ik 1 van de 2 instructeurs had die ik nie aardig vond :') )

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 21:56

Ik vind het ook niet perse leuk hoor... eerder noodzakelijk

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 22:38

Nustice schreef:
Felien_Kyra schreef:

mm mijn rij-instructeur wordt voor mijn gevoel altijd boos ofzo als ik iets verkeerd doe. Ik denk dat ik hierdoor ook een stukje onzeker ben geworden als het gaat om autorijden. Waarschijnlijk is hij gewoon zo en bedoeld hij het helemaal niet verkeerd... Hij is niet alleen maar bozig hoor, kan t ook wel goed met hem vinden maarja.