Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 10:33

Bedankt voor de tips, ik weet nu wel ongeveer hoe ik het ga doen.
2 handelsnamen, een boekhouding dus dan maakt het niet uit of je met het ene maar weinig winst maakt of een beetje verlies. En dus ook 3 opdrachtgevers/klanten in totaal. Dat is mooi, moet lukken.
Dan nog 2 websites/huisstijlen en dan moet het allemaal goed komen :)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 10:35

Dat ligt ook aan het uren criterium. Als je niet als ondernemer aangemerkt wordt bij de belastingdienst, dan geef je de inkomsten die je bijverdiend hebt op bij "overige inkomsten" of een dergelijke term. Dus iemand in loondienst, die pakweg 3 uur per week iets voor iemand doet. Als je wel aan je uren criterium komt (minstens 1225 uur per jaar in de eigen zaak werken) dan moet je wel degelijk meerdere opdrachtgevers hebben; immers dan wordt je bij de belastingdienst als ondernemer aangemerkt.

Overigens gaan wij per 1 juli ook naar twee handelsnamen en per 1-1-16 naar twee bedrijven.

pmarena

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 10:55

Ja dat is een nettere uitleg inderdaad +:)+

Dat urencriterium zal hij sowieso wel niet halen mag ik hopen :P
Dus dan maakt het voor hem sowieso niet uit eigenlijk :)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 11:22

Ach, 20 uur per dag werken, 1 uur eten en 3 uur slapen heeft ook zo zijn charme (not).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 11:28

We wilden maar even voorkomen dat zijn pas herwonnen vrijheid meteen weer in zijn oude baan gaat zitten :P

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 16:19

_Caitlinnn schreef:
Bedankt voor de tips :)
Ja denk dat dat ook het grootste probleem is.. dat je veel overhoud.

Ik ken iemand die heeft het gewoon via facebook zeg maar.
Mensen bestellen eerst en zij besteld dan wat er besteld is door de klant en verkoopt het door zeg maar.
Weet alleen echt niet wat voor leverancier ze gebruikt want het is best goedkoop.
Beetje H&M en uwantisell vergelijkbaar .

Ik ken ook iemand die dat doet via Facebook, Fashion by Melis ofzo. Vreselijk! Koopt gewoon spullen in via AliExpress of LightInTheBox om die weer voor een hoger bedrag door te verkopen. En klantenservice, ho maar!

Als je zoiets wilt doen kan je het beter goed aanpakken. Ik vond dat Karen erg goede tips heeft gegeven!

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 20:37

Plien91 schreef:
Wat komt de belastingdienst dan allemaal controleren, Juud?

Ik heb wel 'ns gehoord dat ze in de medische wereld niet zo gauw komen controleren. Ik ben ook nergens bang voor want alle zaken heb ik goed op orde, als ik m'n accountant geloof. Maar ben wel benieuwd met wat voor doel ze dan bij je langskomen. Want zo te horen kijken ze wel verder dan alleen naar je boekhouding.

Ze wilden bij mij weten of ik inderdaad een onderneming gestart was. Dus of ik economisch verkeer en meerdere klanten had. En dat heb ik.
Tevens wilden ze de bekhouding van 2012 en 2013 zien. Nu stelt dat bij mij niet zoveel voor. 2013 is vooral verbouwingsbonnen. Nog even een glimp gegeven in de digitale boekhouding en toen vonden ze het wel prima. Moet wel zeggen dat die digitale versie best wel professioneel eruit ziet. Is een excell bestand met diverse verwijzingen en wat alles automatisch uitrekent. Ideaal.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 16:44

Wij hebben 4 jaar geleden voor het laatst belastingcontrole gehad.
Er werd toen uit de hoge hoed een onderdeel getrokken en daarop werd een controle uitgevoerd.
Bij ons was dit personeel/ lonen.
Alle personeelsfiles werden gecontroleerd, of we er copien van identiteitspapieren bij hadden zitten.
Personeel moest hun identiteistpapierer ook laten zien.
En de lonen en aanslagen werden gecontroleerd.
Onze boekhouder was hier ook voor aanwezig. Zodat hij meteen uitleg kon geven bij vragen of opmerkingen.
Er werd ook gezegd dat bij onregelmatigheden, er wel een uitgebreide controle zou plaatsvinden.
Alles was in orde, wel gaven ze nog enkele tips.
Maar wij hadden toen ook 15 man personeel in dienst.

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 13:59

Mijn boekhouder was er ook bij. Althans, mijn nieuwe. Heeft natuurlijk niks gedaan met de boeken van die periode want hij gaat pas voor de komende jaaraangifte aan de slag.
Maar bij iets specifiekere vragen en bij 'rare' termen kon hij mij mooi te hulp schieten.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 16:34

Wat grappig dat er toch nog controles plaatsvinden en op welke manieren :j
Bij ons nog niet plaatsgevonden tot op heden, gok dat je er trouwens binnen een half uur doorheen zijn, we hebben echt hele saaie administratie vanwege het feit dat ik alleen diensten met 10 ritten kaarten aanbied :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 17:00

Hier alleen controle gehad toen ik net begonnen was, dat was dan in 2004 denk ik :P

Wel balen eigenlijk want het duurste boekhoudkantoor waarbij ik gezeten heb heeft een hele domme fout gemaakt (heb daar destijds ook meerdere keren naar gevraagd of dat wel goed ging -O- ) en jaren later hebben we voor de zekerheid alsnog dat grapje eerlijk nabetaald.... was rond de 10.000 euro.... als ze het toch niet hadden gezien had ik daar wel wat leukers voor kunnen bedenken :=

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 18:06

Hier ook nog steeds geen controle na bijna 6 jaar ondernemen. Ik ben dus benieuwd wanneer en of ie nog gaat komen. Destijds waarschuwde mijn boekhouder wel ervoor toen ik een auto op de zaak kocht, maar heb toen niets gehoord. Ik vertrouwen mijn boekhouder daarin wel. Die weet precies alles op te zoeken zodat het klopt. Hij heeft rond oud op nieuw ook gebruik gemaakt van zo'n gat waar maar een handje vol hele rijke mensen in dit land gebruik van hebben gemaakt. De bank en belastingdienst waren het er niet mee eens, maar na controle en zijn argumenten bleek alles toch echt volgens de wet te zijn gedaan. Vind ik wel grappig ;-) Dus ik vertrouw er wel op dat mijn boekhouding klopt!

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 10:18

Zooo even weer leven schoppen in de discussie haha. Ik heb dan ook gelijk een vraag. Zit met een dilemma :+

Ik heb een aanvraag voor een communicatieplan en de uitvoering daarvan. Gaat om een eventuele langdurige samenwerking. Ik weet dat ik 1 van de 4 bureaus ben die benaderd worden; spannend dus!

Anyway, mijn plan is klaar. Heb het laten checken en kreeg als commentaar terug dat ik te veel prijs geef. Precies het punt waar ik zelf al vraagtekens bij had. Ik ben in loondienst zo gedrild op volledigheid en heb geen ervaring met het uitbrengen van offertes.

Kortom, de vraag is: hoe pakken jullie zoiets aan? Ben je volledig en uitgebreid met het risico dat iemand denkt 'mooi ik heb het plan en ik red me er stiekem toch wel zelf mee, of neem het mee als aanvulling op een plan van de concurrent' of hou je het summier?

Voor de duidelijkheid: hij vraagt dus echt om een communicatieplan en begroting. Volgende week heb ik een persoonlijk gesprek met hem. Morgen wil ik hem de documenten alvast toesturen. Dan weten we waar we over praten.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 10:59

Vind ik lastig om in te schatten in jouw situatie zonder wat te zien. Ikzelf geef niet zoveel inzicht in mijn processen. Dat heeft eigenlijk nog nooit iemand gevraagd. Wel de vraag gehad waar een bepaald bedrag uit opgebouwd was, maar dat blijft altijd redelijk abstract.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:14

Tja, ik vind het ook lastig! Hij wil concreet een communicatieplan om te bespreken. En dan vervolgens dat ik het ga uitvoeren. Maar ja, het dubbele is dus dat ik nu al veel werk heb verricht waar ik normaal kosten voor zou rekenen bij toekenning van de opdracht. En dus het risico loop dat hij het plan gebruikt, zonder mij in te schakelen.
Ik denk erover om een uitgeklede versie van het plan voor te leggen. Maar ja, vertel ik dan genoeg om hem te overtuigen?

Een echt dilemma dus hahaha

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:17

Een compleet communicatieplan lijkt mij een opdracht. Dat is het offerte stadium voorbij. Ja, een compleet plan kan hij krijgen als hij je de opdracht geeft. Ik vind een (zeer) uitgeklede versie een goed plan in dit stadium.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:20

Yep, dat is ook mijn punt. Ik ga dat maar eens op die manier aanpakken. Bedankt!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:20

Succes hoor!

boumanrsp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:23

Ik zou me graag aanmelden en met jullie meekletsen.

Natuurlijk moet ik me eerst even voorstellen; ik ben shirley en heb sinds 2011 een ruitersport winkel en webshop. Lijkt me leuk om ervaringen te delen en tips uit te wisselen.

@ olympia96: kun je het plan wat je opstuurt misschien wat minder uitgebreid maken en daarbij melden dat je het bij de afspraak mondeling verder zal toelichten? het zou inderdaad zonde zijn als ze je plan gaan gebruiken bij een andere aanbieder. Succes ermee!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 13:00

Ik zou inderdaad ook voor zeer uitgeklede versie gaan en dat er vooral ook duidelijk bij vermelden.
Anders heb je het werk al gedaan, terwijl je de opdracht eerst nog moet binnen halen.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:01

Persoonlijk denk ik toch dat je het niet te uitgekleed moet maken. Dit is wel waar hij het gesprek mee in gaat en als je helemaal niets meer kwijt wil geven, dan zal het niet positief zijn.
Ik zou dus wel aangeven wat je wilt gaan doen, maar niet precies hoe. Soms is het mijn inziens ook niet erg om extra informatie weg te geven, omdat dat er wel voor kan zorgen dat je klant overtuigt raakt. Zeker als jij juist wat meer informatie weggeeft, terwijl die andere 3 bureau's juist alle informatie in hun zak houden omdat er misschien mee weggelopen wordt ;-)

@Boumanrsp: Welkom in het topic!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 22:00

Hallo, zijn hier mensen die mij wegwijs kunnen maken in belasting/kvk land? Hoe meer ik lees, hoe minder ik ervan begrijp....
Ik kom nog niet aan 15 uur pw, dus kan geen kvk aanvragen?
Mag via pb

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 22:05

Mag ik hier ook meekletsen ?
Ik heb een ruitersportwinkel, webshop, bezoek beurzen, importeer, exporteer.. van alles :P

KvK kun je altijd aanvragen al werk je maar 1 uur per jaar :j

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 22:09

Yep. KvK en belastingdienst zijn los van elkaar.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 22:11

Peerke_ schreef:
Mag ik hier ook meekletsen ?
Ik heb een ruitersportwinkel, webshop, bezoek beurzen, importeer, exporteer.. van alles :P

KvK kun je altijd aanvragen al werk je maar 1 uur per jaar :j

Dat is dus niet meer zo:
http://www.kvk.nl/inschrijven-en-wijzig ... derneming/

Zie aanvullende richtlijnen