Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

11AFotograaf

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 15:18

Wow, wat lastig, Rien! Ik hoop voor je zus dat het snel weer oppikt. Ik zou juist zeggen dat er momenteel meer ruimte voor vrij komt, aangezien de economie weer duidelijk aan het optrekken is...

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 15:20

@rien dat is inderdaad lastig zeg. Pff niks geen inkomsten :(

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 15:21

Het liep inderdaad steeds meer terug. Een grote opdracht -ik meen een school ombouwen tot appartementen complex- is niet door gegaan. Deze opdracht had haar geloof ik wel een half jaar aan het werk kunnen houden. Ik vind het echt rot voor haar.
Bij mij is het momenteel ook geen vetpot, maar wij hebben nog altijd het salaris van mijn man achter de rug. En de opdrachten die hij freelance doet, die hebben we ook nog. Dus meerdere inkomens stromen hier. Vind ik wel een veilig idee. In de situatie van mijn zus is het heel "allenig" om zo maar te zeggen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 15:23

Aj dat had een mooie opdracht geweest inderdaad... heeft ze wel een beetje uitzicht op nieuwe opdrachten of iets van een plan om een andere inkomstenbron aan te boren? Je moet toch wat....

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 15:34

Nee geen vooruitzichten op dit moment. Niets in de planning, dat maakt haar nu een beetje depri. Ik heb 't voorzichtig gevraagd "ga je andere bronnen aanboren" maar dat ligt nogal gevoelig bij haar. Weet ook niet waarom, maar bijvoorbeeld in een (woon) winkel werken of zo is slecht te bespreken.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 16:17

En haar 'oude' bronnen aanboren? Ze heeft een tijd succesvol kunnen werken en de klanten die ze gehad heeft zullen waarschijnlijk tevreden over haar zijn, tenminste ik ga er vanuit dat ze goed werk levert en dat het daar niet aan ligt ;-).

Misschien ligt er bij oude klanten nog wel werk waar ze niet 1-2-3 aan denken of kunnen ze haar op weg helpen naar nieuwe klanten. Dus ik zou haar op pad sturen om weer eens te gaan babbelen met oude klanten. En wat mij betreft kan ze daar best eerlijk zijn over haar situatie, soms is je zwakheid tonen helemaal niet erg maar juist erg menselijk. En dat zou best voor haar kunnen werken.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 16:24

Ik snap je helemaal Yucca, maar daar zit denk ik ook een beetje het probleem. Het lijkt wel alsof ze bevroren zit in de situatie. Acquisitie is niet haar sterkste punt. Geeft ze ook grif toe hoor. En ja, ze maakt hele mooie dingen. Daar ligt het niet aan.

Jungles

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 18:33

Aaaah Rien, wat rot zeg... Hopelijk komt er snel een opdracht voor je zus. Acquisitie is ook lastig, maar zal haar wellicht wel verder kunnen helpen..

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 18:39

Ik ga nog eens voor haar verzinnen. Als je van de buitenkant kijkt is t misschien helderder. Ik gun t haar zo. Ik weet dat als ze n winkel baan aanneemt (of iets dergelijks) ze -in haar woorden- rete depressief wordt.

ilsevg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 18:54

Lastig hoor, wel top dat je haar zo helpt! Toevallig hadden mijn man en ik het er afgelopen weekend net over: wat als we een van onze grote klanten kwijt raken? Zou voor ons ook wel problematisch zijn. Daarom ben ik nu toch bezig met een 0 uren contract (wel op een sportschool dus ook van toegevoegde waarde voor m'n ruiterfit trainingen) zodat we iig iets achter de hand hebben. Nu nog wel even aangenomen worden natuurlijk :o

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 19:57

Mijn moeder is ook binnenhuisarchitect en zij geeft bv regelmatig kleuradvies voor een bekend verfmerk. Zij doet dat natuur lijk als bijberoep maar krijgt elke maand toch een paar opdrachten aangeboden via dat merk. Zoiets terugkerend is toch mooi meegenomen als basis

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 17:31

Het is gewoon moeilijk. Naast mijn ondernemerschap heb ik een bijbaan (ongeveer 120uur per maand)
Het nadeel is dat ze per maand bekijken of ik nodig ben en anders vlieg ik er net zo hard weer uit en val ik terug naar een 450 euro job. Nadeel daarvan is zelf je ziektenkostenverzekering dragen, geen pensioen opbouw enz. Zolang ik dus geen opleiding doe wordt ik niet vast aangenomen.

Nu met de (web) winkel ernaast is het toch best wel druk. Alleen red ik het ook niet meer, gelukkig help mijn man mee.

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:37

Zo, de controle van de belastingdienst is weer achter de rug.
Pfft, hoop stress en zenuwen (doe ik het wel allemaal goed?).
Ze waren gelukkig positief.
Alleen een puntje van onderzoek, ik heb geen wc in mijn trimsalon -O- Seriously.. Zij was wel van mening dat het een zelfstandige ruimte is, maar zij moet zich ook aan de regels houden. Maar ze zal het navragen en dat weer terugkoppelen.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:52

Wat komt de belastingdienst dan allemaal controleren, Juud?

Ik heb wel 'ns gehoord dat ze in de medische wereld niet zo gauw komen controleren. Ik ben ook nergens bang voor want alle zaken heb ik goed op orde, als ik m'n accountant geloof. Maar ben wel benieuwd met wat voor doel ze dan bij je langskomen. Want zo te horen kijken ze wel verder dan alleen naar je boekhouding.

_Caitlinnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 10:49

Hallo :)

Mijn droom is om later een eigen kleding zaakje te starten, maar dit is een plan voor later.
Nu kwam ik op het idee wel vast te kunnen beginnen met een webshop via facebook of een website.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en mij misschien willen helpen met tips?
Ik wil graag van mensen horen wat hun ervaringen zijn.

alvast bedankt!

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 11:04

"Nu kwam ik op het idee wel vast te kunnen beginnen met een webshop via facebook of een website."

Ik ben er geen deskundige in maar op het gebied van kleding zou ik niet zo snel een webshop starten, als je hoort wat mensen allemaal terug sturen en je op voorraad moet hebben. En met Zalando, wekamp en H&M als concurrenten?

Misschien kan je wel starten met een verzamel website van leuke kleding of aanbiedingen. Oud klasgenoot van mij is dit gestart: http://www.budget-shoppers.nl/

Of je moet een speciaal kleding stuk hebben dat je gaat verkopen zoals http://wintervacht.nl/
Wat je dan weer bij andere kleding winkels onder kan brengen.

Ander leuk voorbeeld: http://seasonsistersale.com/
Zij kopen zelf een collectie in en houden twee keer per jaar een sale. Dus geen doorlopende winkel maar enkel twee weken per jaar. Ideaal om te starten en om beetje feeling te krijgen bij inkoop met een beperkt budget.

_Caitlinnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 11:07

Bedankt voor de tips :)
Ja denk dat dat ook het grootste probleem is.. dat je veel overhoud.

Ik ken iemand die heeft het gewoon via facebook zeg maar.
Mensen bestellen eerst en zij besteld dan wat er besteld is door de klant en verkoopt het door zeg maar.
Weet alleen echt niet wat voor leverancier ze gebruikt want het is best goedkoop.
Beetje H&M en uwantisell vergelijkbaar .

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 11:25

Juud87 schreef:
Zo, de controle van de belastingdienst is weer achter de rug.
Pfft, hoop stress en zenuwen (doe ik het wel allemaal goed?).
Ze waren gelukkig positief.
Alleen een puntje van onderzoek, ik heb geen wc in mijn trimsalon -O- Seriously.. Zij was wel van mening dat het een zelfstandige ruimte is, maar zij moet zich ook aan de regels houden. Maar ze zal het navragen en dat weer terugkoppelen.

Ooowh pfff inderdaad hoop gestress! Ik heb gelukkig nog geen controle gehad. 'Even afkloppen'.

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 20:08

Hoi Bokt ondernemers!

Ik kom hier even binnen vallen, ik heb namelijk een vraagje en ik hoopte dat jullie misschien een antwoord hadden?

Ik wil mij in gaan schrijven als eenmanszaak. Met dit bedrijf wil ik administratieve werkzaamheden uitvoeren als zelfstandige. Ik houd dus de boekhouding bij voor bedrijven, en help ook mensen met tips voor hun eerste eigen boekhouding. Allemaal prima.

Maar nu zei laatst iemand: je doet toch ook van alles met paarden? Moet je dat ook niet aangeven? Ja dat klopt, ik doe 'van alles' met paarden. Soms krijg ik hier ook vergoedingen voor en ik wil dit er misschien ook wel meer bij gaan doen. Dan kun je je inschrijven bij de KvK, als 2e handelsnaam, en verzin je een andere naam voor de paardenactiviteiten en maak je daar andere facturen voor enzo.
Echter verwacht ik niet hier heel veel winst mee te maken, is dat erg?
En moet je voor de andere handelsnaam ook minimaal 3 klanten/opdracht gevers hebben? Of is dat in totaal als eenmanszaak?

Belastingtechnisch is het wel duidelijk, dan mag alles op een hoop om het simpel te zeggen.
Het liefst wil ik het gewoon zo regelen dat ik bepaalde kosten die ik maak voor het paarden gebeuren ook kan aftrekken. Dat zou nogal schelen. En dan betaal ik gewoon belasting over de inkomsten, dat is ook wel fijn, nu kan het nog wel onder 'vrijwilligers bijdrage' want het is niet heel veel, maar in feite krijg ik gewoon een minimumloon, alleen doe ik dit niet veel.

Hoop dat jullie het een beetje begrijpen :P

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 09:55

Ik heb ook meerdere takken. Doe alles onder een noemer maar heb dan ook met opzet een neutrale naam gekozen. Dus alles op een grote hoop.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 10:14

Inderdaad gewoon een neutrale naam kiezen zou ik zeggen, gebaseerd op je eigen naam bvb :j

Dienstverlening details heb ik verder geen kaas van gegeten, is dat zo dat je minstens 3 opdrachtgevers moet hebben om wat boekhoud-factuurtjes te mogen schrijven....?

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 10:18

Ik werk wel onder 3 domeinnamen en met 2 geregistreerde handelsnamen, omdat ik juist een duidelijke scheiding wil hebben en mezelf vooral online profileer. Dan is het onhandig als alles onder dezelfde noemer valt. Alles valt trouwens wel in 1 boekhouding, dus die 3 opdrachtgevers-regel geldt over je gehele bedrijf. Je moet vooral opletten dat niet meer dan 70% uit 1 opdrachtgever komt.

Of je je paard op de zaak kunt zetten en hoe dat dan werkt zou je met een boekhouder moeten bespreken. Ik weet dat er meerdere in deze groep die keuze ook gemaakt hebben of gaan maken, maar ik weet niet wat de consequenties daarvan zijn en hoe het allemaal werkt.

@Pmarena: Die regel dat je minimaal 3 opdrachtgevers moet hebben en 1 opdrachtgever maximaal 70% van je omzet mag zijn is om te voorkomen dat je een verkapt dienstverband hebt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 10:32

Ik heb dat inderdaad wel eens gehoord.

Vraag me af hoe dat dan met manlief zit...die is van baan veranderd vorige maand (gaat nu grofweg de helft van de uren werken tegen nog een beter salaris ook *\o/* ) maar voor oude baas wil hij nog wat projectjes doen omdat hij daar nu eenmaal goed in is en er diep genoeg in gezeten heeft om dat vrij makkelijk uit zijn mouw te kunnen schudden.

Maar dan gaat het om af en toe een paar uurtjes vanuit huis een rapportje maken, daar moet hij iets van VAR voor regelen ofzo en zich ook als eenmanzaak aanmelden bij de KvK :? Zodat hij die paar uurtjes dan kan factureren aan oude baas.

Hij speelt wel al jaren met het idee om iets van boekhouding / advies op te bouwen voor zichzelf en voor wat mensen aan te gaan bieden waar dit dan een beginnetje van zou kunnen gaan zijn, maar vooralsnog heeft hij dus maar 1 opdrachtgever met maar af en toe een klein projectje.

Zou zoiets er dan niet buiten kunnen vallen?

Weet nog dat mijn vader een aantal jaren geleden ook zichzelf als EZ ingeschreven heeft om factuurtjes te kunnen sturen aan 1 opdrachtgever, was de werkgever van mijn moeder aan wiens pand wat geklust moest worden, dat ging toen ook gewoon prima :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 10:38

Humm, net even wat rondgelezen en het lijkt er op dat het op zich niet echt uitmaakt of je maar 1 opdrachtgever hebt, alleen vervalt je recht op zelfstandigenaftrek dan....zoals ik het lees hoor :)

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 11:31

Pff... dat zou ik echt niet precies weten. Ik heb meer dan genoeg verschillende klanten, dus ik ben er al lang niet meer mee bezig. Er zitten idd een paar regels aan die dan vervallen of zo.
Ik zou het eens aan een boekhouder vragen! Die weet het precies!