Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 11:55

Ja dat had ik dus ook.... het is echt een super mooi huis....maarja om nu meer dan 1000 euro kosten per maand te dragen voor een huis waar je niet meer woont...we moesten toch wat en zijn er tot nu toe heel redelijk vanaf gekomen gelukkig.

Heb je het überhaupt wel te koop staan dan? :)

ilsevg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 12:43

Ik was ook niet zo gecharmeerd van het idee om te verhuren maar ben blij dat we het gedaan hebben! We hadden er wel rekening mee gehouden dat ons huis een tijdje te koop zou staan en we dan dubbele lasten zouden hebben maar 4 jaar hadden we nooit gered zonder huurinkomsten. En tot nu toe eigenlijk altijd nette huurders gehad, dat scheelt ook natuurlijk

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 12:57

pmarena schreef:
Heb je het überhaupt wel te koop staan dan? :)

Nee, pas zodra we wat anders hebben gaat deze de verkoop in.

ilsevg: Dat scheelt dan alweer. Ik ken iemand die zijn huis verhuurde... Heeft eerst maanden achter zijn geld aan moeten zitten en toen hij ze er eindelijk uit gekregen had, kom hij de hele boel weer opknappen. De plakken worst zaten aan de muur zeg maar :=

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 13:22

Wanneer je huis te koop staat, heb je tegenwoordig een speciale regeling om je huis in de tussentijd te verhuren. Met allemaal speciale regels, waardoor je als verhuurder veel sterker staat tegenover je huurders (voor het geval je er rotte appels tussen zou hebben zitten).

ilsevg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 13:34

HTS dat hebben wij gelukkig nog niet meegemaakt!

Joyce dat klopt idd. Zo zijn er ook regels waardoor je een huurder wanneer je huis tussentijds verkocht wordt wel gewoon uit je huis kunt krijgen. Wij verhuren ons huis iedere keer voor relatief korte periodes (langste was 1,5 jaar geloof ik) en met een verkoop clausule in het contract waardoor we in geval van verkoop van de woning maar 2 maanden opzegtermijn hebben. Betekent wel dat onze huurprijs niet super hoog is en we iedere maand zelf ook nog moeten bijleggen. Maar dat wisten we van tevoren en is dus ingecalculeerd

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 13:37

Bij mij zaten er eerst een paardenkennis in m'n huis en later een goede vriend. Leverde me weinig inkomsten op, maar wel een bewoond huis.
Vriendin had huis ook verhuurd. Zij noemde ze expats, ik Polen. Die hebben haar huis verbouwd. En niet in positieve zin....

Ik had koopsubsidie. Bestaat dat nog? Was toch bijna 100€ per maand.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 13:44

Verhuren onder de Leegstandswet is dat waarbij je in principe makkelijker van huurders af komt, dat was voor mij helaas geen mogelijkheid -O-

Hier altijd expats, expres omdat dat bij uitstek tijdelijke verhuur is en ook omdat je bij geheel gemeubileerd en gestoffeerd verhuren weer makkelijker van huurders af kunt in principe, omdat dat duidelijker van tijdelijke aard bedoeld is.

Maar dan geen Polen ofzo maar meer hogere segments managers die een periode werk hadden op de nieuwe Maasvlakte bijvoorbeeld. Daar heb ik echt geluk mee gehad (en veel mensen in deze regio) want daar is me toch een berg werkvolk voor deze kant op gekomen die allemaal onderdak nodig hadden :oo

Voor bedrijven was het huren van te koop staande huizen goedkoper dan iedereen in hotels stoppen, en mensen met een huis over en dubbele lasten konden zo behoorlijk geld besparen.

Je merkte de laatste jaren wel een terugloop.... wij hebben huis verhuurd vanaf zomer 2009, eerst aan een Italiaanse mevrouw, die betaalde er nog iets van rond de 1600 euro per maand voor :oo

Gaandeweg zakte dat naar rond de 1300, rond de 1100, en 900.... dan leg je dus alsnog bij + alle risico's en potentieel moeilijker verkoopbaar.... voor die 1600 kwam ik ruim uit de kosten en hield nog over, had lekker geweest als we het toen al konden verkopen maarja het zijn altijd projecten van een jaar met hooguit uitloop van max. nog een jaar ofzo waarna die mensen weer weg gaan....en dan moet je dus weer een nieuwe goede huurder zien te vinden met laag risico op verkoop / oplevering dwars zitten.

Hebben iets van 6 huurders totaal gehad waarvan eigenlijk maar 1 echte tegenvaller.

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 12:16

wie van jullie weet een site (of mischien jullie zelf) die goed en goedkoop een Logo wilt ontwerpen voor mij?

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 12:29

Je zou eens Orenda design kunnen vragen. Ik weet niet wat je goedkoop vind, maar goed komt wel goed bij Orenda!

ilsevg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 12:32

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 13:36

marquez1 schreef:
Mag ik mij hier ook melden? Nadat ik mijn MSFC diploma heb behaald ben ik afgelopen september mijn eigen zadelmakerij begonnen. Ik kom bij mensen aan huis voor een pasconsult, geef advies over de ligging van het huidige zadel, ik verkoop nieuwe zadels en doe reparaties opvullen etc. Er komt best veel op je af als ondernemer en ben benieuwd naar de ervaringen van andere starters.

Wat leuk een collega! :wave:

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 15:21

_Annemiek schreef:
wie van jullie weet een site (of mischien jullie zelf) die goed en goedkoop een Logo wilt ontwerpen voor mij?

Ik kan je ook vooruit helpen! Als je interesse hebt mail of pb me maar :)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 15:32

Pffff... Koophuizen en verhuren.... %) Breek me de bek niet open }:0

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 16:39

Ik heb mij in december hier gemeld, weet niet of jullie het nog herinneren :P
Maar ik ben bezig met het starten van een hondendagopvang. Mijn ondernemerscursus heb ik laatst gehaald :D
Honden-en kattenbesluit heb ik ook en een diploma voor dierenartsassistente.

Nu ben ik bezig met het ondernemersplan en het vinden van een locatie. Vooral het vinden van een locatie is erg lastig, want een bedrijf met honden mag niet zomaar overal gevestigd worden.

Ik heb geprobeerd om buiten de gemeente om een stuk grond te krijgen, maar dan past het niet in het bestemmingsplan.

De gemeente was niet erg meewerkend, maar ik heb nu een ander contact persoon gevonden. Ook heb ik een gebied gevonden waar ik mij als het goed is mag vestigen. Nu moet ik nog met de gemeente onderhandelen over wat ik kan kopen/huren en mijn financiele mogelijkheden uitzoeken.

Soms zie ik door de bomen het bos niet meer :Y)
Ook het ondernemingsplan maken vind ik lastig, voor mijn gevoel komt daar heel veel bij kijken. Maar ik lees veel erover, probeer ondertussen al dingen uit te zoeken en wil deze week concreet aan de slag ermee.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 19:22

Goed bezig Eilish! Het is ook heel lastig, zo'n ondernemersplan schrijven, maar volgens mij kom je er wel :) Hopelijk dat de gemeente straks een beetje mee wil werken...

Jungles

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 02:04

Succes!

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 11:28

klinkt als goed bezig Eilish! Kan me voorstellen dat er veel op je afkomt zeker als je zelf nog geen locatie hebt.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 12:30

Zopas een hele tijd met mijn zus aan de telefoon gezeten. Zij is ook zelfstandige, binnenhuis architect (en zeg geen sylist, dan wordt ze boos ha ha). Haar opdrachtenstroom is nu echt helemaal opgedroogd. Niks, nada, 0,0 opdrachten en dus ook geen inkomsten. Ze is alleenstaand en heeft een koophuis. Wat een nachtmerrie zeg.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 12:52

Dat is wel heel heftig rien10! Kan ze een oorzaak achterhalen?

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 13:10

Wat zuur voor je zus zeg!

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 13:28

Nou echt wel, de nachtmerrie van iedere ondernemer!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 13:58

Jeetje, wat een hel zeg!! Hopelijk komt er snel een oplossing voor haar...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 14:10

Da's heel erg waardeloos zeg... :(:)

Kan me ook wel voorstellen dat dat een branche is waar mensen en bedrijven als 1 van de eerste zaken op gaan besparen als ze de hand op de knip gaan houden, is toch wel meer een stukje luxe denk ik dan veel andere diensten en producten die je kan leveren....

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 14:13

Bedankt voor de reacties :)

En heftig rien10! Was het heel plotseling of liep het langzaam terug?

ilsevg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 14:16

Phoe rien10 da's inderdaad wel heel heftig!!