Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 9

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 12:17

Shiloh schreef:
x_Rebecca schreef:
Dat vond ik ook al wel bijzonder, ze vroegen of ik een vriend had en toen kwam er direct de vraag 'dan heb je vast ook al trouwplannen en plannen voor kinderen, hoe zou je die dan opvoeden?'

Daar mogen ze helemaal niet naar vragen! Volgens mij geloof nog wel, als de instelling overwegend christelijk is en ze dat ook uitdragen, maar verdere plannen over je prive leven mag helemaal niet naar gevraagd worden! Schandalig zeg.

Klopt. Maar zegt ook genoeg over een bedrijf als ze het wél vragen.

vuurneon

Re: Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 12:23

Even even vervelend moment op het werk:
Collega zag sollicitanten voor haar baan zitten... Ze stond er echt zo verloren bij. 3 contracten en er uit...

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 12:36

Waarom pas na drie contracten?
Schijnbaar wordt de functie toch weer ingevuld...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 12:41

om vast contract verstrekken te ontwijken?
hoewel ik als bedrijf zijnde liever een goed bevallende werknemer vast contract zou willen geven ipv de onzekerheid van wat je nu weer in huis haalt :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 12:43

Kriel schreef:
Waarom pas na drie contracten?
Schijnbaar wordt de functie toch weer ingevuld...

Anders zit je eraan vast :Y)

Algemeen beleid het bedrijf; 3 contracten en eruit. Als je niet bevalt eerder natuurlijk. Maar dat je er na 3 uit moet, is echt een zekerheid. Vaste contracten komen er absoluut niet.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 12:45

Daar zijn trucjes voor toch?
Een maand en 1 dag er uit en weer opnieuw aannemen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 12:46

3 maand eruit, maar de functie moet worden opgevuld. Want dat kan niet worden opgevuld door de rest voor zolang.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 12:49

Dat is wel heel erg zuur voor die collega :(
Ik heb inmiddels antwoord gekregen waarom ik niet in aanmerking kwam voor die vacature. Ik woonde te ver weg (30 km enkele reis)...

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 12:53

En ik kreeg zojuist bericht dat mijn (inhuur) contract weer met een jaar is verlengd :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 12:54

Gefeliciteerd Kriel!

Kinke, ah dat is ook jammer zeg!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 12:57

Da's fijn Kriel, gefeliciteerd :)
Ja, heel erg jammer vuurneon. En ik ben blij dat niet iedere werkgever zo denkt, anders kwam ik nooit meer aan de bak. Ik woon in het buitengebied, dus voor mij is het heel normaal dat er niets in de buurt is. Een half uurtje met de auto stelt niks voor.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 13:00

30 km is niet veel (uitzondering als je snel oproepbaar moet zijn) wat dat betreft...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 13:29

nee, dat is het ook niet. Ik vind het ook dikke onzin, maar het bedrijf blijkbaar niet.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 14:02

Heb ik ook wel s gehoord. max 10 km enkele reis. Beetje spijtig zegmaar... ik vandaag maar kortgesloten dat ik niet meer hoef te vragen of ik op tijd wegmag.. kan nu gewoon gaan. 20 uur werk... getsiedekkie... maar goed. ik speel open kaart en men verstrekt me een tijdelijk onderkomen, vanuit een baan is het makkelijker solliciteren dus ben ze maar dankbaar denk ik...

Zal ik bellen, zal ik niet bellen? Eerst ff wat naar vriendje zn huis brengen zo denk ik..

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 15:05

oh hij is iig van nationale vacaturebank af.. das gunstig :P

Bel ik, is die beste man er niet. prrrrrt :(

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 21:19

Ik meld me hier ook. Officieel ben ik 1 maart afgestudeerd van de masterstudie Behavioural Ecology. Dat houdt in zoverre in dat ik geleerd heb het gedrag van dieren te bestuderen. Heel leuk en aardig, maar geen werk in te vinden :P
Als bachelor opleiding heb ik biomedische wetenschappen gestudeerd. Nu wil ik sowieso het onderzoek niet in, als in, geen PhD. Een functie waarbij ik gedragsonderzoeken bij dieren uit zou moeten voeren zonder heel het verdere artikels schrijven enz eromheen, lijkt me wel erg leuk. Werken met dieren vind ik sowieso echt ontzettend leuk om te doen.
Op het moment werk ik vrijwillig bij een kinderboerderij. Hier werk ik 3 vaste dagen maar sommige weken werk ik er 5 dagen. Is maar net of ze me nog extra kunnen gebruiken of niet.
Maar goed, daar kan ik niet van leven natuurlijk, van vrijwilligerswerk. Achteraf baal ik ontzettend dat ik niet bv diergeneeskunde gestudeerd heb. Maar dat is achteraf natuurlijk.
Wat voor werk ik zoek, iets met dingen regelen, mensen helpen, administratief, afwisseling, liefst dus ook diergerelateerd. Niet iets commercieels waarbij ik dingen moet verkopen iig. Vind dit wel een lastig stukje. Afgezien van wat bijbaantjes en dit vrijwilligerswerk nu heb ik nog nooit echt gewerkt en dus ook weinig idee van wat verschillende functies precies inhouden.
Heel verhaal geworden :') Ik merk nu vooral dat ik 't lastig vind om een motivatiebrief te schrijven. Tijdens m'n studie heb ik een cursus loopbaanoriëntatie gevolgd waarvoor we ook een motivatiebrief moesten schrijven. Dit 'format' zoals wij dat moesten gebruiken voelt voor mij echter zo 'stijf'/formeel. Dat past niet bij hoe ik zelf ben. Hoe pakken jullie dat aan?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 22:09

Woehoe!! Ik mag op gesprek. Jeej! Ik heb echt wel 50 solli's verstuurd en eindelijk mag ik een keer op gesprek. En nog voor een leuke baan ook .

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 22:21

Hoi _Tara_! :wave:

Gefeliciteerd met het afstuderen! Behavioural Ecology is een moeilijke, ik ken meer mensen uit die richting en als je niet voor de PhD wilt gaan, is het niet makkelijk iets te vinden (ook niet als je wel een PhD wilt doen overigens, maar het vergroot je kansen een beetje).
Ik heb zelf bachelor biologie en master biomedisch, dus precies andersom dan jij. En ik heb geluk: dat is een stuk makkelijker iets vinden én ik wilde wel voor de PhD. Daar ben ik een paar weken terug mee begonnen dus eigenlijk ben ik niet meer zo heel actief in dit topic (maar lees nog wel mee).

Omdat je wel iets met je studierichting wilt doen; heb je eraan gedacht te solliciteren op functies zoals veldwerkassistent / technician bij een onderzoeksgroep? Dan heb je wel het werken met dieren, niet de publicatiedruk. Een vriend van me doet dat en die vindt het super. Het is wel moeilijk er een vaste baan in te krijgen, hij moet het hebben van tijdelijke contracten en heeft gelukkig veel contacten in het veld waardoor hij altijd wel weer iets vindt (veel vrienden die wél die PhD hebben gekozen en dan een assistent nodig hebben).

Verder moet je eens heel goed rond gaan zoeken binnen én buiten je werkgebied. Een vriendin van me die ook behaviour *iets* heeft gedaan heeft bijvoorbeeld gesolliciteerd op communicatie-functies binnen en buiten de universiteit, omdat ze naast haar studie best veel met educatie en communicatie heeft gedaan. Wat voor extra-curriculaire dingen of bijbaantjes heb je gedaan? Zou je daar iets mee kunnen of willen? (die kun je dan weer mooi in je motivatie verwerken)

Wat betreft de motivatie: ik heb het gevoel dat naarmate ik vaker solliciteerde, ik beter werd in het bewoorden daarvan. Bedenk goed waarom je een bepaalde functie zou willen en hoe jij aan kunt tonen dat je daar echt geschikt voor bent (met voorbeelden). Dat is je vast al verteld tijdens de loopbaanoriëntatie, maar het is ook waar dat je de motivatie bij jezelf moet zoeken. Wat bij mij heel erg hielp, was er met vrienden over praten die uit hetzelfde vakgebied kwamen. Dat heb ik heel veel gedaan en zorgde soms echt voor eye-openers. Vraag hen ook gerust wat zij ervan denken.

Wat betreft het 'was ik maar dgk gaan studeren gevoel' ; ook die studenten kunnen geen baan vinden op het einde van hun studie. En met hen heel veel andere starters, het is gewoon moeilijk op het moment. Misschien voel je je daar wat beter door; je bent niet alleen :+
En had je het echt leuk gevonden een andere studie te doen? Je hebt nu iets gedaan wat je oprecht interessant en leuk vond, jij kunt je studiekeuze vast heel goed uitleggen op een sollicitatiegesprek. Dat is ook belangrijk.

Zo, lange post. Hopelijk heb je er wat aan. En succes natuurlijk met het zoeken! ;)

*edit: gefeliciteerd Zap! Hopelijk wordt het een succes :D *

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 22:32

Zijn hier nog docenten geschiedenis op zoek naar werk :)? In de mooie Noordkop komen tijdelijk wat uren vrij in verband met zwangerschapsverlof.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 08:18

Gefeliciteerd Zap! Wanneer?? ik duim voor je!

Noeskamoos: ik word ook steeds beter in het formuleren van mijn doelen en motivaties. Komt idd, aldoende leert men..

Pffft.. wat n paniek om een beetje mist..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 08:27

Tara, is het geen optie om alsnog verder te studeren?

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 09:38

Hoi Meiden,

Ik ben een tijd terug hier ook aanwezig geweest in het topic en op dit moment heb ik een dilemma en hoop dat iemand mij kan helpen.

Doordat ik ga samenwonen met mijn vriend ga ik verhuizen naar een andere provincie heb ik hier mijn werk opgezegd en daar een baan gevonden in de kinderopvang voor 0 uren.
Doordat ik wel wat zekerheid wil ben ik een baan erbij gaan zoeken in de horeca in het weekend.

Zo dacht ik niets te hebben zo heb ik 3 bedrijven waarmee ik vrij ver ben in het proces.

Even een schets

Bedrijf 1: Geen leuk gesprek, heel raar de gehele tijd willen me uren op contract geven 15-20uur.
Dit bedrijf wil met mij een contract aangaan ga vrijdag erheen om alles op te halen en thuis door te lezen en evt. te tekenen. Dit is een seizoensgebonden bedrijf en stopt dus in Oktober wanneer het dus een slechte zomer is, is er ook minder werk wanneer het regent is er niets te doen het is een paviljoen. Zou ik met de auto heen moeten ongeveer 15 minuutjes.

Bedrijf 2: Ontzettend leuk gesprek gehad, hele leuke vlotte jonge bazen doen ook veel met kinderen binnen het bedrijf tijdens een feest gaan bv de kinderen voor, ook een seizoensgebonden bedrijf stopt ook weer in Oktober, bij slecht weer geen mensen = geen werk. Bij dit bedrijf willen ze dat ik zaterdagavond een proefavond kom mee draaien en als het bevalt daarna over het contract praten of er wel of geen uren mogelijk zijn. Is op fietsafstand 6km fietsen.

Bedrijf 3: Ontzettend leuk eerste gesprek gehad gisteren te horen gekregen dat ik ben uitgenodigd voor een tweede gesprek hier hoor ik donderdag/vrijdag een datum voor wanneer deze plaatsvind. Dit bedrijf wil ook uren bieden en doen ook veel met kinderen. Dit bedrijf is een hotel en dus 365 dagen in het jaar open. Met elk weekend een bezetting van 80%. Hier zou ik met de auto heen moeten ongeveer 20 minuutjes.

En nu weet ik het niet meer....
Bedrijf 3 spreekt mij ontzettend aan vooral omdat dit het gehele jaar open is en ook wanneer het slecht weer is je hier kunt werken. Maar wordt ik daar na mijn tweede gesprek aangenomen?

Bedrijf 2 lijkt mij het leukste bedrijf van de 2 paviljoens, het is dichtbij kan erheen op de fiets scheelt weer benzine/geld. Maar weet nog niet of ze uren kunnen/willen geven dus moet ik wel of niet die proefavond gaan draaien zaterdag? Of moet ik van te voren nog contact opnemen dat het voor mij alleen haalbaar is wanneer hun 15-20uur kunnen bieden op contract?

Bedrijf 1 ga ik in ieder geval vrijdag mijn contract ophalen en dan neem ik hem mee naar huis zodat ik nog niets heb ondertekend. Dit bedrijf voelt voor mij echt al back up omdat ik er een raar gesprek mee had en het contact heel raar is gegaan.

Wie o wie heeft er een beetje helder advies van buitenaf. Ik zit er zo in dat ik het echt even niet meer weet.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 09:43

Wat houdt het in als je uren op contract krijgt bij een bedrijf met seizoenswerk? Want ik neem dan aan dat je ook uitbetaald krijgt als er geen werk is, maar aan de andere kant kan ik het me niet voorstellen eigenlijk :')
Hoe zit het met de lonen en de reiskostenvergoeding (vooral voor de bedrijven waar je met de auto heen moet)? Want uit ervaring kan ik je vertellen dat met de auto naar het werk gaan, je best veel geld kost.
Zie jij jezelf werken bij bedrijf 1? Want als de sfeer niet goed is, dan heb je toch wel een probleem. En op welke termijn willen ze een reactie van je?

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 09:50

Dat is een goede vraag.... Ik neem aan dat als ik bv 15 uur op contract krijg bij seizoen bedrijf dat wanneer het slecht weer is dat de mensen met 0 uren thuis blijven en jij wel moeten komen en niet veel te doen hebt misschien wat poetswerk. Ik denk dat je dan echt je uren ook moet maken elke week. Misschien een weekend niet want als het natuurlijk top drukte is hebben ze al gezegd dat je diensten van 10/14uur per dag draait.

Over de reiskosten vergoeding heb ik het nog niet gehad, bij het hotel gaat het over de kosten/lonen in het tweede gesprek dus dat kan ik dan vragen. En bij het paviljoen ben ik het vergeten te vragen maar dit ga ik vrijdag overleggen.

Aan de ene kant zie ik het niet zitten om te werken bij bedrijf 1 omdat het zo'n raar gesprek was voorbeeld binnen 10 min weer buiten heel gehaast hij kwam te laat tijd vergeten. Wou weten wat mn ouders deden of ik nog broers zussen hadden hoe het daar mee ging etc....
Stuur ik mijn gegevens krijg ik geen reactie dus stuur na week of hij alles heeft ontvangen ja had hij, hij zou binnenkort contact met me opnemen over hoe en wat verder (afgelopen maandag wel terug gebeld).
maar ik hoor van mensen uit de omgeving dat het altijd wel een heel leuk bedrijf is en dat ze en graag heen gaan dat het er ook altijd druk is met mooi weer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 09:56

Apart...

Haal het contract op en lees het, al zou ik zelf niet bij bedrijf 1 gaan werken als het niet goed voelt.

Ik zou gaan werken wat je het meeste aanspreekt :)

Hier wachten op mail of ik door ben naar de laatste ronde. Hoop het heel erg!!
Anders staat er nog een optie open, maar wil het liefst de optie van de mail krijgen.