Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 20:58

Mooi is dat he?

Ik krijg ook nog steeds regelmatig de vraag: "Loopt het een beetje?"
Ik zeg dan maar niet dat er 2 hele gezinnen inclusief hobby's etc. onderhouden worden van het bedrijf :+

ilsevg

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 21:08

Haha, wij zijn inmiddels ook met het hele gezin afhankelijk van ons 'bedrijfje'. En oja, onze 2 werknemers eten er ook een net belegde boterham van :D

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 21:36

Toch moet ik zeggen dat ik me het ook moeilijk kan voorstellen hoor, zeker als je zegt dat je er 2 gezinnen van kunt onderhouden :wow:.

Wat hebben jullie nou aan kosten aan je webshop, waar moet ik allemaal aan denken. Verzendkosten zijn doorgaans gedekt omdat je die doorberekent aan de klant, maar je hebt je verpakkingsmateriaal nog en je kosten voor IDeal e.d. Wij gaan natuurlijk een combi van fysieke winkel doen met webshop ernaast, dus je hebt evengoed relatief hoge lasten die je met enkel webwinkel niet hebt.

@ilse, jullie zijn toch verbonden aan de welkoop met de dekenwasservice?

ilsevg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 21:45

@hyppolyte dat klopt, wij wassen oa voor Welkoop.

De prijzen in onze webshop zijn allemaal incl verzenden. Hebben we bewust voor gekozen omdat we alleen maar high Quality producten leveren (waar de prijzen ook naar zijn) en we het verzenden als service zien. Ook het incidenteel versturen van gewassen dekens rekenen we doorgaans niet door aan de klant (soms zijn daar wel uitzonderingen op). Voor het verpakken hergebruiken we dozen die wij weer van leveranciers ontvangen. Niet alleen goedkoper maar ook vriendelijker voor het milieu.
Naast de kosten voor bijv iDEAL betaal ik ook voor mijn Hosting en voor de template en plug-ins op de site. En ik heb nog eenmalig kosten gehad omdat we de site door iemand anders hebben laten bouwen.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 21:56

Ja, maar je hebt op die dekens natuurlijk ook wat hogere bedragen dan wij straks met onze artikelen, wij zullen gerust bestellingen hebben van een 10-30 euro, als ik daar geen verzendkosten bij reken dan ga ik heel gauw bankroet denk ik :'). Bij bestellingen boven de 50 of 75 kun je wel weer gratis verzending doen. Heb je nog een soort overeenkomst met de verzender ofzo? Frankeerapparaat o.i.d.?

ilsevg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 22:17

Hihi, ja op zulke gedragen ben je wel echt dief van je portemonnee als je de verzendkosten uit eigen zak betaald.
Wij versturen gemiddeld maar zo'n 5 pakketten per week dus ik breng ze lekker ouderwets naar het lokale postkantoor ;) Maar volgens mij zitten hier ook mensen met druk bezochte webshops dus die zullen vast wel met overeenkomsten, frankeerapparaten etc werken.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 22:21

hyppolyte schreef:
Toch moet ik zeggen dat ik me het ook moeilijk kan voorstellen hoor, zeker als je zegt dat je er 2 gezinnen van kunt onderhouden :wow:.

Wat hebben jullie nou aan kosten aan je webshop, waar moet ik allemaal aan denken. Verzendkosten zijn doorgaans gedekt omdat je die doorberekent aan de klant, maar je hebt je verpakkingsmateriaal nog en je kosten voor IDeal e.d. Wij gaan natuurlijk een combi van fysieke winkel doen met webshop ernaast, dus je hebt evengoed relatief hoge lasten die je met enkel webwinkel niet hebt.

Ik heb niet alleen een webshop hoor. Heb er ook een winkel bij en 3 man personeel :+

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 23:06

HorseTopShop schreef:
Bedankt allemaal en welkom nieuwelingen :)

Inmiddels is de rust hier wedergekeerd. Geen gedonder meer onderling met de honden. Alle spanning is weg.

Het werk gaat natuurlijk ook gewoon door. Is het bij jullie stil geweest in januari?
Hier hebben we echt topdrukte gehad.

Hier is het ook bizar druk geweest! Ik heb in januari beter gedraaid dan in december en december was ook al geen verkeerde maand (voor mijn doen :D ). Dus ik ben echt stom verbaasd! Als januari de graadmeter is voor hoe de rest van het jaar gaat verlopen, ben ik echt heel blij :o

Fijn trouwens dat het weer rustig is met de honden in huis!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 00:00

Oh dat bedoelde ik ook niet HTS, maar je ziet tegenwoordig een hoop toko's die alleen een webshop hebben, was meer in z'n algemeenheid. Maar dan nog, hoe gaat dat bij jou in z'n werk? Mag ook per PB hoor

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 09:04

Bij ons zijn de verzendkosten 3,95 euro. Bij bestellingen boven de 45 euro verzenden wij gratis.
De kosten.... Even denken....
Wat het eerste in mijn op komt: Stroom, water, gas, de website, mijn boekhoudprogramma, mijn accountant, verzekeringen, telefoon, belastingdienst, inkoop verpakkingsmateriaal, inkoop spullen, iDEAL, de bank. Natuurlijk hebben wij nog veel meer kosten met de winkel, maar voor alleen een webwinkel loopt het ook aardig op als je alles bij elkaar telt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 09:57

Ik schrik nog elke keer van de facturen die ik binnen krijg, en dat dat blijkbaar allemaal "uit" kan :P

Heb je gewoon makkelijk 700 euro verzendkosten per maand, pfffft. Ik verzend sinds (even schatten) een jaar nu op mijn kosten als een klant voor meer dan 50 euro besteld.

Vond het wel een beetje tricky om hiermee te beginnen maar het lijkt een hele goede zet geweest te zijn: had afgelopen jaar een verdubbeling van de omzet èn een veel betere winstmarge omdat meer klanten nu direct bij mij bestellen i.p.v. via de wederverkopers.

Dat is natuurlijk wel jammer voor de wederverkopers maar het was echt niet verantwoord meer om zo door te gaan...wel nog al het werk maar nog maar een klein beedragje over houden aan elke verkoop...nu heb ik tenminste weer een wat betere winstmarge :)

En het valt ook op dat bepaalde wederverkopers veel beter verkopen dan andere, vooral een groot assortiment en aantrekkelijke verzendkosten zijn klantentrekkers, maar ook de mate van service / mogelijkheden om spullen te bekijken.

Zo doet HorseTopShop het als 1 van de betere, mensen kunnen spullen daar bekijken en het werkt 2 kanten op: als ze voor iets anders komen zien ze meteen Barefoot spul hangen, en zoals ik het hoor van klanten komen ze some best van ver daar speciaal naartoe om Barefoot spul te bekijken en dan heeft HTS toch weer extra klanten in de winkel dus het is een leuke klantentrekker ook :)

iDeal heb ik niet, dozen koop ik gebruikt en sinds een paar maandjes verzend ik ook veel dingen gewoon in het verpakkingsplastic of in grote enveloppen, dat werkt eigenlijk prima :)

Spaart verpakkingsmateriaal en ruimte in de PostNL bus en ik verzend toch alles verzekerd dus ze passen wel op om het niet te schrammen / beschadigen.

Vooral bij een fysieke winkel of bedrijfspand sla je stijl achterover qua huurprijzen, pfieuw. Blij dat ik dat niet heb....

Hier is het eigenlijk afgelopen jaar eindelijk een keer echt lekker gegaan, voorheen geen problemen ofzo hoor, maar elke keer als er dan eens een mooi veilig bedrag op de zakelijke rekening stond (heb graag een buffer van minimaal 10.000 euro) dan kwam de belastingdienst weer langs en was het weer weg :P

Gisteren ook eindelijk een bod gehad op oude huis dat al sinds 2009 te koop staat en prijs overeen gekomen, dus hopelijk gaat dat door en zijn we daar ook vanaf, want elke maand dat het niet verhuurd wordt kost dat toch ook alweer snel 1000 euro.... zou heerlijk zijn om van die dreiging af te zijn *\o/*

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 11:25

pmarena schreef:
Zo doet HorseTopShop het als 1 van de betere, mensen kunnen spullen daar bekijken en het werkt 2 kanten op: als ze voor iets anders komen zien ze meteen Barefoot spul hangen, en zoals ik het hoor van klanten komen ze some best van ver daar speciaal naartoe om Barefoot spul te bekijken en dan heeft HTS toch weer extra klanten in de winkel dus het is een leuke klantentrekker ook :)

Bloos :o

Maar het klopt wel. Ze komen regelmatig van ver om het in het echt te bekijken en voelen.

En ze komen voor wat standaard spul, zien toevallig iets van Barefoot hangen/liggen/staan wat ze gaaf vinden en nemen het mee.

Wat goed van je huis. Nou hopen dat je hem straks lekker verkocht hebt :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 12:36

Senks, ik hoop ook echt dat dit hem nu gewoon gaat worden, toevallig komt de gewenste opleveringsdatum ook overeen met de huidige huurders die dan in hun nieuwe koophuis hopen te kunnen dus het zou wel heel mooi samen vallen dan allemaal.... moet ik alleen in de tussentijd nog even een kind krijgen :P

Ik vind het ook wel leuk, jullie zijn eigenlijk de enige echte fysieke ruitershop die wederverkopen en het valt op dat jullie bepaalde spullen verkopen die online heel slecht lopen, zoals die Amber halsters.

Blijkbaar is dat echt iets waar mensen "live" tegenaan moeten lopen :)

ilsevg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 16:08

Pmarena ik duim voor jullie! Wij zitten ook nog steeds (inmiddels 4 jaar) met 2 huizen. Op dit moment zijn we met de gemeente in gesprek om voor ons bedrijf een nieuwe loods hier bij huis te mogen bouwen maar als dat rond komt wil ik wel heel graag eerst ons oude huis kwijt voor we gaan bouwen. Blijft toch een zorg die altijd in mijn achterhoofd rond blijft spoken...

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 16:20

Pff... Wat lastig zeg, die huizen. Ik ken het probleem... Wij zitten al ruim 4 jaar met het huis van mijn opa... Gelukkig zit er geen hypotheek op, dus dat scheelt een hoop, maar die wil ook maar niet verkocht worden. Momenteel dus flink aan het werk om het huis op te knappen zodat het hopelijk wel verkoopt...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 18:26

Ja je durft niet goed verder hè omdat je niet weet wat voor kosten je nog allemaal gaat krijgen... -O-

Bij geen hypotheek heb je dat probleem gelukkig niet, maar anders kun je gewoon elke maand dubbel dokken als je het niet verhuurd hebt, huurders geven ook weer zorgen en kans op grote problemen... het blijft echt een molensteen om je nek...

Hopelijk komen we allemaal dit jaar van onze overtollige huizen af :P

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 22:17

Ik duim mee Pmarena!
Hier ook goed gewerkt in januari, zelfde omzet als vorig jaar maar terug in een vijfdagenweek ipv zes dagen.
Financiële buffer opbouwen proberen wij ook maar wil niet altijd lukken, dan is het weer tijd voor de Btw, dan weer nieuwe collecties,..
Grootste kost is voor ons de huur en de bedrijfsfinanciering, maar die laatste is over 2 jaar ten einde dus dan valt er een groot maandelijks bedrag weg, gelukkig :)

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 23:37

Ik zou het ook heel moeilijk vinden om nu een hypotheek af te sluiten (en het zou niet eens mogelijk zijn :+ ) want je hebt zoveel risico als ondernemer. Ik ben redelijk jong, maar hoe lossen jullie dat op? Ik lees hierboven een financiële buffer, maar inderdaad, soms lukt dat niet zo goed denk ik.

En die dubbele hypotheken, jeetje, wat super vervelend. Appartement naast ons stond ook anderhalf jaar leeg. Die is opgekocht door iemand die hem nu verhuurd. Is dat voor jullie geen mogelijkheid bijvoorbeeld? Zeg maar tot het verkocht is?

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 23:47

Ai huizen en hypotheken. Praat me er niet van. Ik heb mijn huis 10 maanden geleden eindelijk kunnen verkopen. Stond ruim drie jaar te koop. Had een restschuld van meer dan 60.000,- maar had gelúkkig NHG afgesloten toen ik het huis kocht.

Gelukkig lijkt de markt écht beter te worden, dus ik duim voor jullie dat de huizen verkocht gaan worden.

Ligt het aan een specifieke reden? Krijg je dingen teruggekoppeld na bezichtigingen? Mijn huis stond in een klein Gronings dorp waar 25 van de 200 huizen te koop stonden. En ik had als enige (écht enige) minpunt dat ik een kleine tuin had. Verder vrijstaande woning, voormalige slagerij uit 1860, geheel gerenoveerd met oude details en 120 m2 woonoppervlak. Zo'n gaaf stekkie, vraagprijs € 165.000. Maar ja.... Dat werd 'm dus niet.

Jungles

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 00:50

Aaaah Dat is zeker balen. Hopelijk wordt de woning snel verkocht... Ikzelf koop nu liever geen woning... Te groot risico..

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 09:06

Persoonlijk zou ik heel graag een huis willen kopen. Voor een huurwoning ben je per maand ongeveer hetzelfde kwijt (als je er niet heel positief voor staat, dan krijg je wel huursubsidie, maar okey), maar je geeft dat geld wel elke maand weg. Als je een hypotheek betaald, dan is het een vorm van investeren en met het aflossen en zo hou je uiteindelijk een huis met waarde over. Zeker in deze tijd is het heel interessant om te kopen vanwege de lage huizenprijzen. Maar ja, kan het momenteel helaas niet opbrengen... Dus vooral maar heel hard werken ;-)

ilsevg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 09:26

Wij verhuren onze woning wel op dit moment maar na 4 jaar wil ik het wel eens kwijt. Je hebt er toch de nodige sores van en het is erg lastig om een investeerder te vinden voor nieuwbouw als je al 2 hypotheken hebt...
Gelukkig staan er geen vergelijkbare woningen meer te koop in de wijk. Ook gaan we binnenkort flink stunten met de prijs.
Dus mocht je nog iemand kennen die een woning zoekt in Amersfoort... :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 09:35

Als je van plan bent om een huis te kopen dan moet je nu toeslaan, de prijzen gaan echt niet meer lager worden.... verkoop zit al jaren de klad in dus de huizen die al langere tijd te koop staan daar is alle lucht wel uit in de vraagprijs, zat verkopers die met een restschuld van een (dikke) halve ton blijven zitten om maar van de dubbele lasten af te komen....

Het trekt nu echt weer aan, prijzen gaan weer omhoog, mensen die eigenlijk willen verkopen wachten veelal nog wel even tot de super goedkope huizen verkocht zijn omdat ze niet mee willen met die extreem lage prijzen. Dus als je mogelijkheden ziet en echt graag wilt kopen (en zelf dan niet met dubbele lasten komt te zitten :P ) dan moet je echt nu kopen naar mijn mening :j

Hier helaas net geen NHG mogelijk destijds... moet het dus allemaal zelf dokken, ben je gewoon weer een paar jaar aan het werk alleen voor het aflossen van je restschuld...zucht. Om nog maar even niet al te veel te denken aan alle kosten van de afgelopen 5 jaar tijdens het te koop staan dat wij al verhuisd waren want die horen er ook nog bij.... bwaaah maar niet meer teveel aan denken en HEEL hard duimen dat we gewoon van de zomer een huis armer en een gezond kindje rijker zijn, nieuwe huis en tuin een beetje richting "af" komen en alles eindelijk een beetje zijn plekje vindt en we ook eens kunnen gaan genieten zeg maar :)

Hier ook gelukkig bijna de hele tijd kunnen verhuren op hier en daar een paar maanden na.
Maar daar heeft ook zat moeite in gezeten om steeds weer op tijd een geschikte huurder te vinden, huis weer in orde maken om het helemaal netjes en compleet te maken, zorgen of ze de boel netjes behandelen.... nu gelukkig weer hele fijne huurders er in +:)+

Ik vond januari maar een vreemde maand. Aan de ene kant erg druk, aan de andere kant weer erg rustig. Manlief doet de boekhouding (is nogal gek met Excel-sheetjes :P ) en die was rond de 20e-25e ofzo helemaal jubelend over de resultaten tot nu toe voor deze januari. Begin was ook wel druk, maar nu de laatste 2 weken ofzo is het eigenlijk best vrij rustig. Vind het wel even lekker eigenlijk met die dikke pens :P

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 10:27

Mag ik mij hier ook melden? Nadat ik mijn MSFC diploma heb behaald ben ik afgelopen september mijn eigen zadelmakerij begonnen. Ik kom bij mensen aan huis voor een pasconsult, geef advies over de ligging van het huidige zadel, ik verkoop nieuwe zadels en doe reparaties opvullen etc. Er komt best veel op je af als ondernemer en ben benieuwd naar de ervaringen van andere starters.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 11:34

Welkom marquez1 :)

Wij hebben een koophuis en zouden graag een boerderij kopen. De financiële middelen zijn er om een boerderij te kopen, maar helaas niet om met de kosten van ons huidige huis erbij te zitten. Dus we stellen het nog even uit :)
Ik moet er eerlijk gezegd ook niet aan denken om mijn huidige huis te verhuren. Het is een mooi groot huis en vrij nieuw en luxe van binnen. Ik zou bang zijn dat andere het kapot maken ofzo. :o