[Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Polly
Moderator Algemeen

Re: [Centraal] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 21:36

Maar hoeveel uur heb je nu gereden? Dit klinkt namelijk heel normaal, vergeet niet dat je midden in een ontwikkeling zit en dat heeft tijd nodig. Als ik lees waar je nu al bent en hoe bewust je ermee bezig bent zou ik daar als instructeur alleen maar heel blij van worden.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 21:44

LM, dat soort dingen had ik idd ook, bij mij heeft dit wel een tijdje geduurd voordat t goed ging (ong. 30u ofzo, maar ben sws in t algemeen iemand die dingen langzaam oppikt)
Had gelukkig ook hele geduldige instructeurs (behalve 1, van die heb ik geloof ik ook maar 1x les gehad, die was toen ook niet zo heel aardig)
Maar uiteindelijk is t gewoon goed gekomen
(Mijn buurjongen zei ook een keer voor de gein tegen mij "gas is alles remmen is angst" :') )

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 22:12

Polly, ik heb nu ong 25 uur gereden, verdeeld over 1,5 of 2 uur per x.
Mijn instr verwacht dat ik 45/55 uur nodig zal hebben

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 13:53

LadyMadonna schreef:
Precies wat Polly zegt... doordat ik niet snel genoeg ben maken andere weggebruikers beslissingen die het voor mij alleen maar lastiger maken...

Mijn instructeur op de vrachtwagen noemde dat "je plaats op de weg afdwingen"
Zeker met een vrachtwagen is het wenselijk dat je ondubbelzinnig aan het overige verkeer laat zien (en weten middels je signalen) wat je gaat doen, maar DOE dat vervolgens dan ook!!

Eigenlijk is dat het belangrijkste en ook meest tijd kostende stukje van leren autorijden: weten wat je wil, ernaar signaleren en vervolgens er ook vlot naar handelen, zonder er specifiek bij na te hoeven denken.

LadyMadonna schreef:
Polly, ik heb nu ong 25 uur gereden, verdeeld over 1,5 of 2 uur per x.
Mijn instr verwacht dat ik 45/55 uur nodig zal hebben

Dat klinkt helemaal niet onrealistisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 13:56

Ik vind het nog steeds wel lastig af en toe hoor. Als ik in een 30-zone rijd zal ik niet 15 gaan rijden, maar als ik op een mega onoverzichtelijk kruispunt af rij haal ik wel wat snelheid eruit zodat ik op tijd kan zien of er verkeer van rechts aan komt waar ik voor moet stoppen. Zelfde geldt voor 50-wegen waar een scherpe bocht in zit of iets in die trant. Natuurlijk moet je vlot meerijden met het verkeer, maar ik ga niet harder rijden dan waar ik me op dat moment comfortabel bij voel, vooral niet als beginnende bestuurder. Je plekje op de weg afdwingen is iets wat je echt moet leren, wat lastig is in een lesauto en ook daarna omdat je bepaalde situaties gewoon nog niet zo goed in kan schatten door gebrek aan ervaring.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 14:48

Ik zeg toch ook niet dat je als een bezetene op een kruispunt af moet rijden? Juist bij een kruispunt haal je op tijd je snelheid eruit zodat je overzicht kan krijgen en hopelijk kan doorrijden. Ik heb het over de tussenliggende stukken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 14:54

Ik reageerde alleen op wat jij zei over dat het slecht advies is wat ik destijds gekregen heb. Dat je op de tussenliggende stukken gewoon meegaat met het verkeer en dus zo veel mogelijk de max snelheid aanhoudt lijkt me heel normaal, maar op stukken waar het niet kan (denk dus aan rare bochten of kruispunten) langzamer.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 17:05

Maar das ook gewoon normaal, ik kreeg een keer op men "kop" (uiteindelijk noemde hij me lianne verstappen :') ) men instructeur toen ik op een stuk dijk reed waar je 80 mag, reed dat ook alleen de dijk is nogal bochtig en je zal daar de eerste niet zijn die met 80 uit de bocht vliegt

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 08:39

Lianne gefeliciteerd! Wat een opluchting of niet? :D

Ik had gisteren weer een lesje, het ging wel prima. Alleen toen sloeg de auto af want ik had hem perongelijk in zijn 3 gezet ipv in de 1, toen ik wilde wegrijden. Op dat soort momenten raak ik gelijk in paniek :'), terwijl mijn instructeur ook zegt van: kan toch gebeuren, kan zelfs bij een ervaren bestuurder nog gebeuren.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 09:17

Ja zeker, dacht zelf dat ik gezakt zou zijn omdat t leek alsof ik een ingreep kreeg, schijnbaar dus niet

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 12:17

Felien_Kyra schreef:
Lianne gefeliciteerd! Wat een opluchting of niet? :D

Ik had gisteren weer een lesje, het ging wel prima. Alleen toen sloeg de auto af want ik had hem perongelijk in zijn 3 gezet ipv in de 1, toen ik wilde wegrijden. Op dat soort momenten raak ik gelijk in paniek :'), terwijl mijn instructeur ook zegt van: kan toch gebeuren, kan zelfs bij een ervaren bestuurder nog gebeuren.

Ja hoor, dat overkomt mij ook wel eens. Gewoon even niet opletten wat je doet en je kan er zo naast schakelen.
Onze oude Pinda was er berucht om maar dat kwam ook omdat er delen in het schakelmechanisme versleten waren.

LiannePuthzy schreef:
Ja zeker, dacht zelf dat ik gezakt zou zijn omdat t leek alsof ik een ingreep kreeg, schijnbaar dus niet

Ingreep is vaak reden tot zakken maar het is niet standaard.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 12:25

Oww, dacht dat je bij een ingreep gewoon gezakt was.
Weg was deels versperd, en dus smaller, en voor t "mooie" kwam ik er net iets te hard opaf rijden, dus hij remde Volgensmij een beetje bij (athans ikzelf remde niet en had t gas niet los(ser) en koppeling ook niet in, maar auto remde wel een beetje af)
Maargoed ben gelukkig geslaagd, vandaag men rijbewijs met spoed aangevraagd (heb geen zin meer om te wachten) dus als t goed is kan ik maandag lekker rijde

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 12:35

Wat goed Lianne! Gefeliciteerd!

Toen ik af moest rijden kreeg ik toen we 10 minuten op weg waren een opmerking waarvan ik dacht dat het echt aan zou duiden dat ik gezakt was. Wist het echt zeker.
Maar daardoor dacht ik ook dat het toch niet meer boeide hoe ik reed, waardoor de spanning in 1x van me afviel en ik een keurige rit gereden heb... was gewoon geslaagd :)
Zou misschien bij jou ook wel zo kunnen zijn, doordat je denkt dat je toch niet geslaagd bent heb je geen spanning meer en rij je prima :D

xemmafalcon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 14:32

Lianne, welke gemeente woon je als ik vragen mag? Ik wilde vandaag ook mn rijbewijs aanvragen, maar hij is vandaag en morgen gesloten -O-

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 14:39

Gemeente waterland

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 12:02

Vandaag men rijbewijs opgehaald en ben nu lekker aan t rond Touren (zit nu uiteraard niet in de auto)
Moet zeggen, een stuk minder spannend dan ik dacht, eigenlijk totaal niet, vind t wel lekker rustig :')

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 13:17

Nog gefeliciteerd!!!
Ik mag vanmiddag weer lessen.
Vorige week echt een super fijne les gehad :)) door een lange werkdag was ik echt heel moe en saggo. Had dit ook aan mn instructeur verteld, hij reageerd met oohh maar dat geeft niet, dan gaan we gewoon een beetje chillen met de auto hahahahaha dus in de buurt gebleven en wat herhaalwerk gedaan. Daarna zijn we een ijsje gaan halen :D hij heeft een halve les gerekend dus vond het wel prima opgelost zo.
Doordat ik even een stapje terug had gedaan heeft het me wel een goed gevoel gegeven, zo van zie je wel dat ik het kan!

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 15:43

Dankje!
Een rustige les is idd af en toe wel fijn
Succes met je les vandaag!

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 09:54

Ik kom ook maar binnenvallen leuk topic

Ik mag 14 juni om 10 voor 10 afrijden ben nu al zenuwachtig.

Nog 2 lessen en voordat ik ga afrijden nog even een uur lessen van te voren

Ik vond vooruit in een vak zo lastig komt bijna altijd scheef
En met omkeren kom ik soms net wat te ver uit

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 12:24

T gaat vooral er om dat je goed kijkt bij de bijzondere verrichtingen, ik stond ook niet helemaal keurig recht bij t examen, maar keek wel goed (al wist ik al dat t parkeerterrein gewoon helemaal leeg was)
In iedergeval succes

Nustice

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 14:25

LiannePuthzy schreef:
T gaat vooral er om dat je goed kijkt bij de bijzondere verrichtingen, ik stond ook niet helemaal keurig recht bij t examen, maar keek wel goed (al wist ik al dat t parkeerterrein gewoon helemaal leeg was)
In iedergeval succes

Voor mijn examen Had ik les en gingen we idd bij een leeg parkeer terrein nog even oefenen op parkeren.

Op mn examen moest ik precies op het zelfde parkeerterrein parkeren. Ik deed echt precies het zelfde haha. Zelfs het zelfde vak :') Heeft wel geholpen

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 14:43

Nustice schreef:
LiannePuthzy schreef:
In iedergeval succes

Voor mijn examen Had ik les en gingen we idd bij een leeg parkeer terrein nog even oefenen op parkeren.

Op mn examen moest ik precies op het zelfde parkeerterrein parkeren. Ik deed echt precies het zelfde haha. Zelfs het zelfde vak :') Heeft wel geholpen

Toevallig t parkeerterrein tegenover hoorn schouwburg? :')

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 15:10

Gelukkig dus als je iets scheef staat of iets te ver aan de andre weghelft komt is het geen ramp als hrt maar veilig gaat en goed kijkt.

Hoop echt dat ik in 1 x slaag ben zo zenuwacbtig weet ook niet hoe het eraan toe gaat enz

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 16:05

sabrinagirl schreef:
Gelukkig dus als je iets scheef staat of iets te ver aan de andre weghelft komt is het geen ramp als hrt maar veilig gaat en goed kijkt.

Hoop echt dat ik in 1 x slaag ben zo zenuwacbtig weet ook niet hoe het eraan toe gaat enz

Jup (athans dat zij men instructeur denkt dat ie daar niet over gaat liegen)

Nustice

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 16:52

LiannePuthzy schreef:
Nustice schreef:

Toevallig t parkeerterrein tegenover hoorn schouwburg? :')

Nee die grote na de bioscoop. Die is altijd leeg volgens mij.