[Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gnome

Re: [Centraal] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 11:38

Ik heb net mijn eerste les gehad. Ging lekker. Al wat meer lef in het verkeer en parkeren ging ook prima. Ik heb alleen de neiging om ook links voorrang te geven omdat ik gewend ben dat mensen zich altijd lekker voor een lesauto gooien. Dus daar gaan we op oefenen. 7 juli staat m'n examen gepland dus we hebben nog even.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 11:41

Polly schreef:
Ja hoor dat mag, ik heb juist een hekel aan auto's die rijstrook wisselen zonder knap te kijken %)

Gefeliciteerd lianne!

Dankje!!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 11:50

Dat mag idd wel, maar dan moet je wel je snelheid aanpassen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 11:59

Gefeliciteerd, Lianne!

LiannePuthzy schreef:
Motoren mogen toch gewoon door de file door rijden?
Polly schreef:
Ja hoor dat mag, ik heb juist een hekel aan auto's die rijstrook wisselen zonder knap te kijken

Oeh dat is schrikken, fijn dat het geen ernstig ongeluk was. Ik begrijp dat de motorrijder bij die aanrijding gewoon op een eigen rijstrook reed, maar zijn er eigenlijk regels voor tot welke snelheid een motorrijder tussen auto's (dus tussen twee rijstroken in) mag rijden? 70 lijkt me daar wel een beetje snel voor :=

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 12:42

Dankjewel!
Stiekem besef ik t nog niet helemaal dat K me rijbewijs heb :')
Maar dat zak wel komen zodra ik m aangevraagd heb

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 12:52

Wij reden 60/70, motor haalde mij in, dus sowieso harder dan dat...

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 13:50

LadyMadonna schreef:
Wij reden 60/70, motor haalde mij in, dus sowieso harder dan dat...

Ik dacht altijd dat tussendoor inhalen mocht, wanneer het langzaamrijdend verkeer max 50km/u reed oid...
Volgens mij zaten er wel regels aan.

Edit: volgens de ANWB: https://www.anwb.nl/verkeer/nieuws/nede ... in-de-file
Citaat:
1. Mag dat zomaar, die motoren die tussen de files doorrijden?

Nee en ja. Het is niet bij wet geregeld dat motoren tussen de files door mogen rijden, maar er is een gedragscode met bijbehorende gedragsregels. Het mag alleen als de file niet harder rijdt dan ongeveer 45 km/u, en het snelheidsverschil tussen de motor en de auto's mag niet meer bedraagt dan ongeveer 10 km/u. Motorrijders moeten kiezen voor de ruimte tussen de meest linkse banen. Als ze weer gaan invoegen omdat de file weer rijdt, geven ze dat aan met hun richtingaanwijzers.

bryce27

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 13:51

Eigenlijk vandaag op examen moeten gaan maar ben sinds zondag zo ziek dat het niet verantwoord is om in een auto te stappen.
Normaal nooit ziek en nu dit, baal ervan |(

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 13:54

bryce27 schreef:
Eigenlijk vandaag op examen moeten gaan maar ben sinds zondag zo ziek dat het niet verantwoord is om in een auto te stappen.

Wat zonde! Heb je al een nieuwe datum?

bryce27

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 13:59

ingedebruijn schreef:
bryce27 schreef:

Wat zonde! Heb je al een nieuwe datum?

Waarschijnlijk kan ik tussendoor een keer op examen over 1a2 weken

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 15:16

Over een jaartje ofzo ga ik lekker voor men e. Zijn daar trouwens ook nog regels aan verbonden over hoe lang je na je b voor je e mag gaan? (Uiteraard ga ik niet zo snel mogelijk)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 19:21

LiannePuthzy schreef:
Over een jaartje ofzo ga ik lekker voor men e. Zijn daar trouwens ook nog regels aan verbonden over hoe lang je na je b voor je e mag gaan? (Uiteraard ga ik niet zo snel mogelijk)

Nope, je mag daar vandaag nog aan beginnen.

Gefeliciteerd, trouwens, en nog veel veilige km toegewenst.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 19:29

ikke schreef:
LiannePuthzy schreef:

Nope, je mag daar vandaag nog aan beginnen.

Gefeliciteerd, trouwens, en nog veel veilige km toegewenst.

Dankje!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 19:30

LiannePuthzy schreef:

Je moet wel 18 zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 19:41

Polly schreef:
LiannePuthzy schreef:

Je moet wel 18 zijn.

Oh ja, dat kan tegenwoordig ook; even niet bij stil gestaan :o

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 19:50

Iemand verder nog tips? Instr vind dat ik in basis goed rij, maar het mag allemaal net wat vlotter. Niet agressiever of gevaarlijk natuurlijk.
Maar ik rij vaak 10 km onder de max snelheid, in de bebouwde kom ben ik érg voorzichtig...
Vandaag een heel stuk smalle dijk gereden waar je 60 mag en ik rij 45/50 omdat harder voor mij dan niet veilig voelt, terwijl.... als het niet veilig zou zijn, zou die snelheid niet gelden....

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 19:52

Oww, over iets meer als 3 maanden word ik 19 dus leeftijd geen probleem

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 20:12

LadyMadonna schreef:
Iemand verder nog tips? Instr vind dat ik in basis goed rij, maar het mag allemaal net wat vlotter. Niet agressiever of gevaarlijk natuurlijk.
Maar ik rij vaak 10 km onder de max snelheid, in de bebouwde kom ben ik érg voorzichtig...
Vandaag een heel stuk smalle dijk gereden waar je 60 mag en ik rij 45/50 omdat harder voor mij dan niet veilig voelt, terwijl.... als het niet veilig zou zijn, zou die snelheid niet gelden....

Nooit harder rijden dan waar je je comfortabel bij voelt. Mijn instructeur zei altijd dat ik de max snelheid moest aanhouden, maar alleen waar mogelijk. Dus op wegen met veel bochten of waar ik slecht overzicht heb rij ik gewoon niet zo hard, klaar.
Ik ben dus gezakt omdat ik niet besluitvaardig genoeg reed, het is wel iets om op te letten. Uiteindelijk kan je zelf ook weer gevaarlijke situaties ontwikkelen als je niet besluitvaardig genoeg rijdt. Het kost wel tijd, bij mij is het uiteindelijk vooral over gegaan omdat ik de auto wat beter onder controle kreeg en ik situaties wat soepeler kon inschatten, toen ging het vanzelf. Nu ik alleen rij gaat het al helemaal prima.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 20:20

Klopt inderdaad...
Ik denk bijv teveel na over een situatie, waardoor ik te laat ben als ik daadwerkelijk moet handelen.
Zoals laatst op een stuk tussen twee stoplichten. Eerste is groen, tweede (best een stuk verderop maar wel zichtbaar) is rood. Ik rij in 2 onder de eerste door (50 weg) en zit dan zo lang te twijfelen of ik naar 3 ga, dat ik in zn 2 blijf en achteraf denk: had best naar z'n 3 gekund |o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 20:25

Ja heel herkenbaar hoor, ben precies daarop gezakt de tweede keer. Ik reed niet besluitvaardig genoeg en dat is vervelend voor verkeer om je heen omdat zij niet kunnen horen wat jij denkt en dus ook niet weten wat jij van plan bent. Dingen als doorschakelen naar 3 of op 2 blijven tsja, dat is super afhankelijk van de situatie en hoe ver het stuk is. Ik heb hier een stuk van 100m waar ik 50 mag na een scherpe bocht, met daarna een haarspeldbocht die de opgang is naar de dijk. Dan kan ik prima even naar 3, maar laat hem ook regelmatig in z'n 2 staan als er niks achter me zit.

Je lest nog niet suuuper lang toch? Ik zou het gewoon even aankijken want het is vaak ook een kwestie van oefenen en km's maken. Als je wat langer rijdt herken je die situaties een stuk eerder waardoor je ook eerder weet wat je moet doen (terugschakelen, remmen, dot gas erbij etc). Spreekt je instructeur je er wel op aan?

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 20:27

Oh ladymadonna het is alsof ik over mijzelf lees. ik ben echt exact zo
lastig is dat hè, dat teveel nadenken.
maar op een overzichtelijke 80 weg dan heb ik geen moeite met 80 rijden
maar een smalle 50 weg rijd ik geheid 40 liever dan 50

Mijn instructeur geeft het wel aan, maar subtiel gelukkig. ik denk dat als iemand mij echt zou zeggen dat ik het "fout" doe ik dicht klap

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 20:28

Eloya schreef:
Oh ladymadonna het is alsof ik over mijzelf lees. ik ben echt exact zo
lastig is dat hè, dat teveel nadenken.
maar op een overzichtelijke 80 weg dan heb ik geen moeite met 80 rijden
maar een smalle 50 weg rijd ik geheid 40 liever dan 50

Mijn instructeur geeft het wel aan, maar subtiel gelukkig. ik denk dat als iemand mij echt zou zeggen dat ik het "fout" doe ik dicht klap

Maar dat is toch ook niet erg? Ik ben zondag naar de veluwe gereden en moest over een heel krap stuk weg (als je een tegenligger tegenkomt moet je echt beide flink aan de kant) waar je 60 mag. Heb het hele stuk 40 gereden met hier en daar wat versnellen op een recht stuk.. :=

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 20:29

Jawel, op een hele fijne manier ook...
Vorige week nam ik een bocht in z'n 3, ging wel, maar niet soepel, moest eigenlijk in z'n 2... En dan zegt ie: die bocht net he?
En dan ik: ja?
Vond je dat handig in z'n drie?
:')

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 21:10

Emmaa_ schreef:
Nooit harder rijden dan waar je je comfortabel bij voelt. Mijn instructeur zei altijd dat ik de max snelheid moest aanhouden, maar alleen waar mogelijk. Dus op wegen met veel bochten of waar ik slecht overzicht heb rij ik gewoon niet zo hard, klaar.

Dat is nou precies het advies wat een instructeur je niet moet geven.
Tuurlijk zijn er situaties waarin je even niet de maximum snelheid haalt maar over het algemeen zijn de wegen in NL zo ingericht dat dat makkelijk kan en zo niet staat er een bord met een adviessnelheid of een waarschuwing (en dat moet al vanaf dat een grote zware vrachtwagen het betreffende stuk niet kan halen met die snelheid dus met je personenauto lukt het meestal wel).. (en dan hebben we het over normale omstandigheden he, dus even extreme weersomstandigheden of andere levende wezens (kleuters!) of dieren langs de weg daargelaten)

LM, dat je je bij bepaalde snelheden nog niet comfortabel voelt is heel normaal, daar hebben wel meer leerlingen last van en tot op zekere hoogte kan je daar ook wel in mee gaan maar hé, niemand is geboren met 80 km/u (gaan we dan maar even vanuit).
Vroeger vond je waarschijnlijk fietsen hard gaan, daarna misschien de brommer en nu de auto. Troost je, dat gevoel komt vanzelf en soms moet je daar een beetje mee geholpen worden.
Dat je je nog niet fijn voelt bij bepaalde snelheden heeft vooral te maken met vooruit kijken, denken en plannen. Hoe harder je gaat hoe verder je vooruit moet kijken en als dat nog niet helemaal ontwikkeld is is dat dus lastig.
Volgens mij ben je nog niet zo heel lang bezig dus ik gok dat het niet zo'n enorm probleem is, het wel of niet opschakelen of terugschakelen komt ook wel met de ervaring.
Met leerlingen die er echt in blijven hangen ga ik weleens gewoon wat harder rijden, en dan niet harder dan mag maar gewoon de maximum snelheid, ook als ze daar niet helemaal comfortabel bij zijn. Ik zit ernaast, ik kan bij de pedalen en het stuur en als het moet kan ik het zo overnemen maar meestal is dat helemaal niet nodig. Vaak zien ze dan dat het allemaal best wel meevalt en dat het makkelijk kan, het is een drempel waar je even over moet.

"Rij dan maar wat langzamer" is IMO niet het beste advies omdat je dan hinderlijk word voor het verkeer, mensen om je heen raken geïrriteerd en gaan inhalen en in je lesauto worden alle vooroordelen over lesauto's lekker bevestigd. Natuurlijk de eerste lessen in de dorpjes is het prima maar ik probeer wel zo snel mogelijk aan te leren dat een leerling vlot mee komt. Ik bedoel; wat is er nou irritanter dan in je lesauto bij het rode verkeerslicht staan, hij word groen, iedereen blaast ervandoor en jij hobbelt erachteraan, das toch waardeloos? Of dat je bij een kruispunt zo twijfelend aan komt dat een fietser dan maar vast oversteekt en jij de volgende keer nog harder gaat twijfelen want ja, die fietser ging de vorige keer ook eerst dus wat zal er nu gebeuren.. --> hou in je achterhoofd dat de gemiddelde fietser de beslissingen in het verkeer neemt naar aanleiding van wat de rest van het verkeer doet. Kom jij bij een kruispunt met voorrang aanrijden en laat je zien dat je voornemens bent om door te rijden dan zal die fietser echt z'n rem gebruiken. Kom jij aan twijfelen, stop je bijna en geef je de ruimte? Ja dan gaat die fiets door. (we hebben het hier even niet over de smartphone kijkende fietser die niks anders ziet dan het beeldscherm)

En zoals in de reacties gegeven ook te lezen is, het is ook niet gewenst bij het CBR, je zakt op gebrek aan besluitvaardigheid, plannen, vooruit kijken en doorstroming.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 21:22

Precies wat Polly zegt... doordat ik niet snel genoeg ben maken andere weggebruikers beslissingen die het voor mij alleen maar lastiger maken...