sollicitatie-topic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: sollicitatie-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 10:23

Cowgirl schreef:
Ik ben gister bij het zwembad geweest en mijn vermoeden was juist.

Ze hadden maar 10 uurtjes voor me verspreid over de hele week. Ik heb het dus niet gedaan.
Ik heb nog wel zitten denken om de cursus die ik dan zou krijgen zelf te betalen maar na verder onderzoek op de vacature banken kwam ik tot de conclusie dat het beroep zweminstructeur hoofdzakelijk parttime banen zijn.

Ik blijf dus nog aan de uitkering gebonden Huilen

Ach gut

Odyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 10:28

Boos! ik wens jullie allemaal veel succes!

Wat ook helpt, heb ik gemerkt, is om even je sollicitatiebrieven etc te controleren door iemand, voordat je ze de deur uit doet. Zeker als er veel brieven binnenkomen.

Ze kijken dan erg naar spelfouten, motivatie etc.

Succes!

Arjette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 12:46

ik had het er gister nog over met iemand die ook veel sollicitaties afneemt en zij zei dat ze dus juist helemaal niet naar de brieven kijkt (ja je moet natuurlijk wel letten op je spelling enzo Knipoog ) maar vooral naar je motivatie. Ze zei dat je dus eigenlijk beter 10 keer kunt bellen om interesse te tonen en dat ze met je kunnen praten en een beeld van je kunnen vormen. Volgens haar zei deze manier van motivatie tonen zoveel meer dan één brief. Dus ja, volgende keer ga ik maar weer voordat ik een brief verstuur en erna eventjes een belletje plegen. Wie weet helpt het idd

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 12:56

Odyne schreef:
Ze kijken dan erg naar spelfouten, motivatie etc.

Een spelfoutje hier en daar is helemaal niet erg. Dat is wat anders als je solliciteert op een functie waarbij je foutloos moet kunnen schrijven.
Het klopt idd dat er uit een sollicitatiebrief heel wat uit te halen valt. Niet alleen motivatie, maar ook wat voor iemand jij bent.
Ik heb het al eerder gezegt, het is niet nodig om moeilijke woorden te gebruiken, die je normaal ook niet gebruikt.
Als jij normaal spontaan, grappig en vrolijk bent, mag dat ook in je sollicitatiebrief naar voor komen. Als je normaal zakelijk en serieus bent, mag dat ook naar voor komen. Niet te overdreven natuurlijk, maar het laat wel zien wie jij bent.

Ik zie liever een fijn geschreven 3kwart vol A4tje waar ik me een beeld bij kan vormen, dan een leeg A4tje met amper 3 a 4 regels waar de stugheid/lamheid vanaf druipt.

Bedenk je zelf altijd, dat de informatie die jij geeft met je CV en eventueel bijgevoegde brief, duidelijk moet zijn voor de lezer.
Hoe duidelijker het is welke ervaring jij hebt, hoe interessanter je overkomt voor de lezer en wellicht denkt deze dan, dat zou wel eens kunnen passen bij wat ik/wij zoek/zoeken.

BlacKjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 13:52

Naa heel lang geduld heb ik een contract gekregen van 28 uur tot 32 uur met een bijscholing erbij! Haha!
Mijn feestdagen kunnen niet meer stuk! Haha!
Jullie ook nog steeds voor degene die nog zoekende zijn succes!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 23:19

hallo
ik meld me hier ook maar eens omdat ik ook op zoek ben naar een andere baan.
ik heb nu een goede baan, dus zit niet op de schopstoel (nog niet haha)... maar ik wel graag wat anders dus ben voorzicht aan begonnen met sollicteren.
Heb inmiddels 2 brieven *(mailtjes) verzonden, en meteen ook 2 gesprekken gehad. Helaas is allebei niets geworden, maar ik kijk vrolijk verder.
ik heb mn cv op monsterboard en nationalevacaturebank gezet, maar tot nu toe reageren daar alleen uitzend/detacheringsburo's op, ik weet niet of ik dat wel wil.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 14:12

Hee het is hier rustig, komt dat door de feestdagen? Knipoog
Ik heb een super-vacature gezien in brussel... ik woon dicht aan de belgisch-nederlandse grens dus voor mij is dit toch wel een eindje uit de buurt, daar baal ik dan weer van.

Zoeken jullie een baan in de buurt van jullie woonplaats, of zijn jullie bereid te verhuizen voor die ene perfecte baan?

Arjette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 17:32

ik merk toch wel dat ik meer in de buurt van mijn woonplaats zoek. Mocht ik een vacature zien bij een bedrijf waar ik echt supergraag wil werken dan zou ik er wel over denken om ervoor te gaan verhuizen, maar liever eigenlijk niet..

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 23:09

Ik ben wel bereid te verkassen, maar het hangt er wel vanaf waarvoor en ook waarheen. Er was bijvoorbeeld een tijdje terug een bedrijf wel enthousiast over mij, maar die vonden dat ik naar Den Haag moest komen. Nou, voordat ik de randstad in ga...
Maar ik zou wel naar het oosten willen of naar Duitsland (naja, niet Berlijn of München, maar tot zo'n 100 km van de grens).
Maar ik blijf liever hier wonen!

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 23:14

Als ik hier een geschikte baan vind blijf ik 100% zeker hier wonen, wil hier eigenlijk echt niet weg. Maar die kans is zó klein (eerste baan, en banen liggen zonder dat je relevante werkervaring hebt niet bepaald voor het oprapen in mijn vakgebied Scheve mond ) dat ik me er inmiddels bij heb neergelegd waarschijnlijk te moeten verhuizen. Dus ik solliciteer nu echt door het hele land Lachen

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 04:00

Nee, ik wil hier ECHT niet weg uit de omgeving. Dit is helemaal mijn plek. Ik ben best bereid een stuk te reizen, maar ik ga niet de bruggen over (lees de A2 af naar het noorden) Ik heb een poosje 50 kilometer verderop gewerkt. Niet zo ver maar wel aan de andere kant van de file. Het was geen uitzondering dat ik over de heen en over de terug weg anderhalf uur deed. Zucht dan kun je bijna gaan fietsen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 13:05

vrijdag heb ik weer sollicitatie....bij de smiths fabriek als heftruck chauffeur Scheve mond

Volgens mij een beetje een 'paniek' actie van mij omdat ik het gewoon niet meer weet. Nou ja praatje maken kan altijd.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 14:30

ik zoek binnen 15 km van mijn huis, langer wil ik niet reizen. Ik ben nu wel verwend met maar 10 minuutjes.

Arjette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 09:54

mrie, dat heb ik dus ook, ik reis dan liever wat langer dan dan ik echt verhuis (al is het idd ook niet fijn als je door files of vertragingen superlang doet over een kort stukje... Scheve mond 't is ook altijd wat haha Knipoog )

Cowgirl, wie weet is het wel een hardstikke leuk baantje voor zo tussendoor! Succes iig

Juwel, 15 km is wel heel weinig, binnen mijn sector moet ik wel heel veel geluk hebben mocht ik binnen die straal aan het werk kunnen!

Ik heb weer 2 leuke vacatures gezien, dus ik ga na de kerst eerst maar weer eens even bellen om alvast 'kennis te maken'

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 12:08

ik zoek werk als secretaresse. Het is inderdaad niet erg groot gebied, maar er zijn hier wel een aantal bedrijventerreinen, dus wie weet, ik zoek in Wijk bij Duurstede, leersum, doorn, driebergen, odijk, bunnik en evt Houten en Zeist, dus daar moet volgens mij wel wat te vinden zijn.. ik heb geduld.

Het is 7 jaar geleden dat ik voor het laatst gesolliciteerd heb, maar nu is het toch wel makkelijker geworden vind ik. Alles kan en mag via email, dat vind ik erg prettig!!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:45

15km is echt weinig... Ik doe er 47 heen en nog eens 47 terug... En dat valt eigenlijk nog best mee.

Zelf vind ik spellingsfouten in een sollicitztiebrief echt niet kunnen. Herlees, gebruik de controle op je pc, laat iemand anders herlezen... Liever een eenvoudige korte correcte brief dan een lang verwarrend epistel... Ik screen te veel cv's per dag om mij bezig te houden met snel opgestelde zaken...

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 12:01

Mag ik ook even raad vragen ... Ik ben 24 en studeer in juni af als licentiaat in de psychologie (optie arbeids- en organisatie). Door omstandigheden ben ik echter binnen een goede maand klaar. Normaal zou ik in januari afgestudeerd zijn, maar mijn stagedagen konden niet allemaal verlopen dus ja ...

Probleem: kan ik solliciteren zonder mijn diploma? Voor mijn vakken ben ik geslaagd, mijn stage gaat geen probleem geven en mijn thesis ... ja die zal ook wel in orde zijn Clown . Ik krijg dat ding heus wel! Maar pas eind juni, mag ik mezelf dan aanbieden als psycholoog of niet ...

En dan is er het volgende probleem. Ik lees vacatures en sommige vind ik ongelooflijk interessant klinken, alleen heb ik continu het gevoel dat ze daar iemand voor zoeken die veel meer weet en kan dan ikzelf. Ookal staat er niet expliciet vermeld dat er ervaring gevraagd wordt. Kom je enorm arrogant over als je toch solliciteert voor zo'n functie die eigenlijk net toch wel iets te hoog gegrepen is voor je? Clown

Spelfouten in CV's zijn trouwens PRUT! Maar ik heb sowieso al een hekel aan selecties, wanneer dit ertussen staat vind ik ze alleen nog PRUTTER :p.

Arjette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 12:16

Ik zou gewoon al solliciteren hoor als ik jou was. Je kunt dan in je brief aangeven dat je je diploma nog niet op zak hebt, maar dat dit zonder problemen wel zal gebeuren.

En wat betreft het solliciteren op functies die 'boven je niveau' liggen: Gewoon solliciteren en aangeven waarom jij denkt wel geschikt te zijn voor die functie. Niet geschoten is altijd mis denk ik maar Knipoog

Succes!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 12:18

Solliciteren kan altijd, ook zonder diploma. De vraag is alleen hoe ze daar op reageren, maar dat heb je ook altijd.

Op je CV zet je nu bij je opleidingen ipv de afstudeerdatum de verwachte afstudeerdatum. Die ligt dan wel een tijdje in de toekomst, maar in je brief kan je aangeven dat je al wel binnen een maand beschikbaar bent en dat je alle punten binnen hebt, maar alleen het papiertje nog niet omdat ze maar twee keer in het jaar een uitreiking doen. Niet teveel tekst aan besteden uiteraard, maar even kort benoemen kan nooit kwaad.

Zorg ook dat je cijferlijsten hebt om te overleggen waaruit blijkt dat je idd alle punten binnen hebt mochten ze je op een gesprek uitnodigen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 15:38

ja, ik zou ook gewoon solliciteren als ik jou was. Al was het alleen maar voor de sollicitatie-ervaring. Gewoon duidelijke nette brieven maken met korte uitleg over je diploma. veel succes!!

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 15:42

Ok dan gaan we voor de comp&ben en de HRM consultant vacature die ik van de week tegenkwam vanavond eens briefjes schrijven Lachen

Puntenlijsten heb ik wel niet meer ... Ja ik ben een chaootje.
Dankjulliewel!

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 15:56

Tuurlijk belsje, gewoon solliciteren. is de normaalste zaak van de wereld hoor, dat mensen al voor hun afstuderen beginnen. Je moet imers ook nog best lang wachten tot je uitreiking en tot alles bekend is. Ik heb het toen ik nog niet was afgestudeerd gewoon verwerkt in mn CV, je hoeft het in je brief dan niet expliciet meer naar voren te halen.
Succes met solliciteren!

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 15:59

Huh? Is dat een ander systeem dan dan in .be bij jullie?
Mijn klasgenootjes hebben ik denk 20 juni hun laatste examens, 29 juni hun uitslag en 31juni hun puntenlijst. Dus dat gaat wel vlot hier.

Voor mij is de "solliciteer periode zonder diploma" eigenlijk gewoon wat langer dan voor een ander Lachen.

Arjette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 16:12

Belsje schreef:
Huh? Is dat een ander systeem dan dan in .be bij jullie?
Mijn klasgenootjes hebben ik denk 20 juni hun laatste examens, 29 juni hun uitslag en 31juni hun puntenlijst. Dus dat gaat wel vlot hier.

Voor mij is de "solliciteer periode zonder diploma" eigenlijk gewoon wat langer dan voor een ander Lachen.

In NL is het nogal wat langer ja, tenminste bij mij wel. had in mei de inleverdatum van m'n onderzoek en pas in juli kwamen de gesprekken en uitreiking. Daar zit dus nogal een periode tussen....

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 16:18

Onderzoek moeten we eind mei binnenbrengen, maar daar zit dus nog een examenperiode tussen inclusief les. Dan ben je sowieso niet "werkbaar" ...

Briefje verzinnen is zo moeilijk pffffffffff, en ik kan niet zakelijk zijn. Ik ben een kinds chaootje!