Op eigen houtje een taal leren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 13:10

Sheran schreef:
Waar vind je dat? Ik heb helaas geen computer voor privé. Zou het ook op de app staan?

Gewoon onder een les met woorden of werkwoorden. Maar of dat ook op je telefoon staat weet ik niet.

Piekosjj

Re: Op eigen houtje een taal leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 14:14

Je zou dan via je webbrowser de 'normale' site op kunnen vragen. Dit kan sowieso via Google Chrome, dan staat er "request desktop site" en dan zie je de site zoals je 'm via de computer ziet. Dan moet je alleen wel steeds heel veel inzoomen etc.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 14:42

Oh ja, ik zie het, Thanks :). Niet echt ideaal maar beter dan niks. Ik ben namelijk begonnen met Iers en ik vind het een beetje irritant om steeds dingen te moeten afleiden zonder de grammatica te weten.

Ik heb Frans trouwens 'afgemaakt'. Dus ik verwachtte een hoera. Maar er kwam geen hoera, alleen een grote gouden vogel onderaan :+

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 15:20

Beter 1 vogel op je scherm dan tien hoera's verloren op de digitale snelweg ;)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 16:10

Tot nu toe de gouden vogel gehaald voor Spaans, Zweeds en Noors. Vooral die laatste cursus heb ik echt van genoten. Bij Pools merk ik dat wat grammatica-uitleg wel echt heel handig zou zijn. Wat een berg naamvallen en geslachten.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 16:20

Zo, dus je kunt al best wat converseren in die drie talen? Pools zal misschien op Russisch lijken? 6 naamvallen! Nominatief, genitief, datief, accusatief, instrumentalis en locatief. Welke geslachten dan? Ken alleen m/v/o.

Nico_lette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 16:31

Hi! Ik ga volgend jaar(Ik weet het, duurt nog een hele tijd :') ) naar Canada en wil heel graag m'n Engels verbeteren. Ik ben niet slecht in Engels, maar wil het toch nog verbeteren. Is dat ook mogelijk met Duolingo? Of zou ik daar een andere site voor moeten zoeken?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 16:32

Nico_lette schreef:
Hi! Ik ga volgend jaar(Ik weet het, duurt nog een hele tijd :') ) naar Canada en wil heel graag m'n Engels verbeteren. Ik ben niet slecht in Engels, maar wil het toch nog verbeteren. Is dat ook mogelijk met Duolingo? Of zou ik daar een andere site voor moeten zoeken?

Geen idee eigenlijk of duolingo alleen beginners niveau engels aanbied of ook voor wat meer gevorderden !

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 16:52

Jammer dat ze geen Gaelic bieden. Ga deze zomer naar Schotland, kijkt me leuk om een mondje Schots te kunnen

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 17:32

mysa schreef:
Zo, dus je kunt al best wat converseren in die drie talen? Pools zal misschien op Russisch lijken? 6 naamvallen! Nominatief, genitief, datief, accusatief, instrumentalis en locatief. Welke geslachten dan? Ken alleen m/v/o.

Qua geslachten wordt ook nog onderscheid gemaakt tussen persoonlijk en niet-persoonlijk. Maakt bijvoorbeeld nog uit of iets verwijst naar een grammaticaal mannelijk woord (niet zijnde een mens), of naar een mannelijke persoon van vlees en bloed.

Verder zijn, in ieder geval in de verleden tijd en volgens mij ook in de toekomende, de werkwoordsvervoegingen afhankelijk van het geslacht van het onderwerp. "Ik dacht" zeg je bijvoorbeeld als man met een andere uitgang dan als vrouw.
Snap nu wel waarom men in Slavische landen weinig opheeft met de genderneutrale mode uit het westen: de hele taal wordt er onwerkbaar van.

Een andere complicerende factor (voor mij) is dat ze relatief weinig leenwoorden uit Romaanse en Germaanse talen hebben, en dat vrij veel van de taal dus niet op iets 'herkenbaars' lijkt. Misschien iets minder een handicap wanneer je al Russisch spreekt, maar ja, dat doe ik dus nog niet.

Converseren valt trouwens nog best tegen. De mobiele app lijkt vooral geschikt om vanuit de taal naar het Engels te werken, en iets minder goed andersom. Ik heb laatst wel ontdekt dat het bij de desktopversie al iets beter twee kanten op werkt, omdat je daar veel meer zelf typt.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 17:44

Oh ja, dat heeft veel overeenkomsten met het Russisch hoor! Die zogenoemde 'levendregel' heb je in het Russisch ook. En inderdaad wordt de verleden tijd vervoegd aan de hand van het geslacht van de spreker. Een man zegt я думал en een vrouw я думала. (denken)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 18:36

Dat is in het Frans soms ook zo :). En in het Arabisch. En in het Italiaans.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 18:56

Sheran schreef:
Dat is in het Frans soms ook zo :). En in het Arabisch. En in het Italiaans.

In het Frans ook? Het kan zijn dat ik dat in mijn middelbareschoolfrans gemist heb, of het schiet mij gewoon even niet te binnen, maar in wat voor situaties is dat dan?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 19:01

Wel een ander soort verleden tijd dan jij bedoelt denk ik. Als je de passé composé vervoegt met être gebeurt dit. Ils sont arrivés vs. elles sont arrivées.

Domiinooo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 15:20

Iemand tips om Noors te leren?

Door werk kom ik dagelijks in contact met Noren en het lijkt me wel leuk om wat Noors te kennen :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-18 01:30

Domiinooo_ schreef:
Iemand tips om Noors te leren?

Door werk kom ik dagelijks in contact met Noren en het lijkt me wel leuk om wat Noors te kennen :D

Begin met informatie zoeken over de Noorse taalpolitiek. Die is heel anders dan in welk ander land ook, en het zal je enorm helpen om te begrijpen waarom bikkja het zelfde is als hunden, en gjeng het zelfde als gjekk en går én waarom dit allemaal juiste en gelijkwaardige vormen zijn. Je hebt er niet zo veel aan om een paar woordjes te leren om dan te horen: ka du sei en niet te kunnen weten dat dat het zelfde betekent als hva sier du.

Verder ook het advies om één variant te leren, en de anderen te leren verstaan. Ik spreek bij voorbeeld moderat oslomål. Altijd. Overal. In Hammerfest en in Kristiansand en in Kyrkjebyrkjeland (ja dat bestaat echt :D ). Je eigen variant voor alles gebruiken is normaal in Noorwegen.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 16:36

Er is al een tijdje niet meer gereageerd maar ik zou graag het topic weer omhoog halen :) Wie zijn er allemaal nog bezig?

Ik ben sinds februari aan het leren geslagen en rustig begonnen met Koreaans. Het gaat niet erg vlot, maar het is wel heel leuk. Ben bezig met Lingodeer (aanrader trouwens, ook voor Chinees en Japans!) en nu bezig met een grote herhaal ronde zodat ik daarna weer nieuwe dingen kan leren :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 17:18

Ik ben ook nog bezig met Koreaans, inderdaad veel blijven herhalen anders ben ik zo weer alles kwijt. Ik wil me nu meer gaan richten op luisteren en grammatica. Ik hoop deze herfst mijn minor in Zuid-Korea te doen, dus dan zou het wel leuk zijn als ik mezelf een beetje verstaanbaar kan maken.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 17:41

Ik ben ook nogsteeds bezig met japan. Heb een hele fijne app gevonden, wanikani, maar het abbonement daarvoor is best duur. Dat is wel jammer.

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 17:51

Ik ben ook bezig met Koreaans (lekker populair precies :D) maar momenteel vrij druk met unief dus t staat wat op een laat pitje.
Probeer iig elke dag (met wisselend succes :') ) wat woordjes te herhalen/leren (memrise) maar meer even niet xD

PollyPancake

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 18:31

Wat een leuk topic, ik zie dit nu pas! Ik heb een Poolse vriend en ga aankomende zomer voor het eerst mee naar zijn familie in Polen. Het lijkt me leuk om dan een klein beetje Pools te kunnen. Ik was dit aan het leren met Duolingo, maar sinds de app een grote update heeft gehad vind ik deze minder fijn. Hebben jullie nog tips om dit te leren in plaats van Duolingo?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 18:35

Je vriend? :P

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 18:39

BlondCowgirl schreef:
Wat een leuk topic, ik zie dit nu pas! Ik heb een Poolse vriend en ga aankomende zomer voor het eerst mee naar zijn familie in Polen. Het lijkt me leuk om dan een klein beetje Pools te kunnen. Ik was dit aan het leren met Duolingo, maar sinds de app een grote update heeft gehad vind ik deze minder fijn. Hebben jullie nog tips om dit te leren in plaats van Duolingo?

Helaas dezelfde ervaring sinds de update. Moet er alleen wel bij zeggen dat net daarvoor in een drukke periode een streak van 420 dagen kwijtraken ook niet echt heeft meegeholpen om fanatiek door te gaan.

Pools blijf ik nog steeds bijzonder lastig vinden trouwens. Eindeloos veel naamvallen en geslachten en aparte werkwoordsvormen die dan weer net wat anders betekenen. Dat gecombineerd met woordbeelden die niets van herkenning oproepen, maakt het voor mij wel lastig om te leren. Helpt ook niet dat, in ieder geval in de mobiele app, bij Duolingo de uitleg grotendeels ontbreekt, of in stukjes en beetjes door gebruikers bij de individuele voorbeeldzinnen is geschreven.

PollyPancake

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 18:46

Sheran schreef:
Je vriend? :P

Hahaha :P Hij helpt me ook wel, maar het is dan lastig omdat alles voor hem heel logisch is. Poolse grammatica is echt vet moeilijk en hij kan het me niet altijd uitleggen omdat hij dat gewoon op gevoel doet. Woordjes helpt hij me wel mee.

PollyPancake

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 18:48

oomens schreef:
BlondCowgirl schreef:

Helaas dezelfde ervaring sinds de update. Moet er alleen wel bij zeggen dat net daarvoor in een drukke periode een streak van 420 dagen kwijtraken ook niet echt heeft meegeholpen om fanatiek door te gaan.

Pools blijf ik nog steeds bijzonder lastig vinden trouwens. Eindeloos veel naamvallen en geslachten en aparte werkwoordsvormen die dan weer net wat anders betekenen. Dat gecombineerd met woordbeelden die niets van herkenning oproepen, maakt het voor mij wel lastig om te leren. Helpt ook niet dat, in ieder geval in de mobiele app, bij Duolingo de uitleg grotendeels ontbreekt, of in stukjes en beetjes door gebruikers bij de individuele voorbeeldzinnen is geschreven.

Precies! Ik vind het ook zo ingewikkeld dat er zo veel vormen van 1 woord zijn.. Bijvoorbeeld 'psa', 'psy' en 'psow' betekent allemaal hond, maar wanneer gebruik ik nou welke vorm? :+