Eerstejaars HBO studenten 2016 - 2017

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

GrumpyCat

Re: Eerstejaars HBO studenten 2016 - 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 16:45

Welkom Evelien!

Fijn dat je een goed gevoel hebt over je tentamen, Toperoit! Altijd fijn als iets achteraf meevalt. :)

@Pluisje1998: Wat jammer zeg, dat je je huidige opleiding niet leuk vind! Vind je het juridische zelf wel leuk, of helemaal niet? Ik studeer zelf SJD, waarbij de opleiding voor 50% bestaat uit rechten (voornamelijk privaatrechtelijk) en daarnaast bestaat uit sociale wetenschappen en dienstverlening. Ondanks dat het nog veel recht is, heeft het ook veel afwisseling; het is dus niet zo droog als HBO Recht. Is zoiets niets voor jou toevallig?

Toperoit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 16:49

Ja, precies! Ik heb al eerder hbo gedaan (heel lang geleden) en kon me tentamens alleen als iets vreselijks herinneren waar mijn faalangst ernstig omhoog kwam en ik uiteindelijk zelfs tentamens mondeling heb moeten laten afnemen ipv gewoon in een lokaal op een blaadje.
Maar vandaag gewoon lekker in een lokaal op een blaadje :D

En ik vind de studie zo leuk! Het is precies de goede combi tussen creatief zijn en theoretisch bezig zijn. :)

Hoe bevalt het bij de rest? Hoe voelt het?

eveliienxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 16:50

De studie bevalt goed, het is alleen wel allemaal heel makkelijk en ik vind de helft echt heel nutteloos, ik heb vandaag ook de halve dag geskipt om met Tim Hofman op de foto te kunnen...

@Zomer in Rotterdam ook? In welke klas zit je? :)

@Toperoit wat fijn dat je tentamens goed zijn gegaan !

Nathalie18x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 16:51

Leuk, nog een verpleegkunde student ^ . Wat vind je allemaal heel makkelijk?

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 16:54

Ik wist niet dat je tentamens ook mondeling kon laten afnemen! Moet je daarbij aan speciale voorwaarden voldoen? Ik heb zelf namelijk ook erg last van faalangst, met als gevolg dat ik alles vergeet..

Mijn studie bevalt ook super goed, al merk ik wel dat ik het juridische gedeelte van mijn opleiding leuker vindt dan het sociologische gedeelte. Mijn tentamens beginnen over ongeveer 3 à 4 weken; twee gewone tentamens, één groepsopdracht die ingeleverd moet worden en één thuisopdracht die ik zelf moet uitwerken (het maken van een onderzoeksrapport). Het komt nu dus al aardig dichtbij en dat is best wel spannend!

eveliienxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 16:56

Nathalie18x schreef:

De stof die we tijdens de kennisweken krijgen gaat eigenlijk helemaal nergens over :') De zelfstudie is natuurlijk wel nuttig, maar ik ga niet voor school om vervolgens te horen "wat we tijdens deze lessen doen kan eigenlijk zo je ene oor in en je andere oor weer uit"

De vaardigheden lessen zijn natuurlijk wel heel nuttig, maar we hebben nog maar 1 vaardigheden week gehad. We hebben ook nog een andere leerlijn, VIA heet het, maar zelfs de docent snapt niet wat we moeten doen dus dat is ook niet heel nuttig.

Toperoit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 16:59

Crumpycat; ik heb toen een verzoek gedaan aan de examencommissie, maar had eerst een gesprek met psycholoog gehad waar ik liep voor mijn faalangst dat wist weer de decaan en die kon op examencommissie inpraten.
Het was nog een heel geregel. Je moet heel wat contacten leggen zeg maar, maar het kan wel!

Nathalie18x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 17:05

eveliienxx schreef:
Nathalie18x schreef:

De stof die we tijdens de kennisweken krijgen gaat eigenlijk helemaal nergens over :') De zelfstudie is natuurlijk wel nuttig, maar ik ga niet voor school om vervolgens te horen "wat we tijdens deze lessen doen kan eigenlijk zo je ene oor in en je andere oor weer uit"

De vaardigheden lessen zijn natuurlijk wel heel nuttig, maar we hebben nog maar 1 vaardigheden week gehad. We hebben ook nog een andere leerlijn, VIA heet het, maar zelfs de docent snapt niet wat we moeten doen dus dat is ook niet heel nuttig.

Vervelend dat het heel vaag is! Ik vind sommige vakken ook niet de moeite waard om naar school te gaan. Voor klinisch redeneren hebben we helaas een docent die ontzettend onzeker is. Vrijdag is ze boos uit de klas gelopen en niet meer terug gekomen. Medische kennis vind ik dan wel weer interessant. Is er bij jou geen mogelijkheid tot het volgen van extra vakken? Ik heb 4 uur extra per week aan dat vak maar het is ontzettend interessant en het geeft echt een uitdaging.

Toperoit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 17:08

Bij mij zijn ze best 'gemeen' trouwens. Powerpoints niet op de online ding zetten zodat je verplicht bent om mee te schrijven.
Dat doe IK sowieso wel, maar dan kan ik niet ook schrijven wat er verteld wordt buiten de slides om. :(

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 17:12

Toperoit schreef:
Crumpycat; ik heb toen een verzoek gedaan aan de examencommissie, maar had eerst een gesprek met psycholoog gehad waar ik liep voor mijn faalangst dat wist weer de decaan en die kon op examencommissie inpraten.
Het was nog een heel geregel. Je moet heel wat contacten leggen zeg maar, maar het kan wel!

Goed om te weten! Lijkt mij inderdaad een heel gedoe. Ik hoop het gewoon op de reguliere manier te kunnen halen, maar het is handig om te weten dat zoiets mogelijk zou kunnen zijn, mocht het niet anders lukken. :)

Toperoit schreef:
Bij mij zijn ze best 'gemeen' trouwens. Powerpoints niet op de online ding zetten zodat je verplicht bent om mee te schrijven.
Dat doe IK sowieso wel, maar dan kan ik niet ook schrijven wat er verteld wordt buiten de slides om. :(

Dat is wel heel 'gemeen' ja, bij ons wordt alles netjes via een online systeem gepubliceerd. Ik zit momenteel thuis met een flinke ontsteking en op deze manier kan ik gelukkig toch nog de hoorcolleges etc. volgen. :)

eveliienxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 17:13

De vaardigheden lessen zijn natuurlijk wel heel nuttig, maar we hebben nog maar 1 vaardigheden week gehad. We hebben ook nog een andere leerlijn, VIA heet het, maar zelfs de docent snapt niet wat we moeten doen dus dat is ook niet heel nuttig.[/quote]

Vervelend dat het heel vaag is! Ik vind sommige vakken ook niet de moeite waard om naar school te gaan. Voor klinisch redeneren hebben we helaas een docent die ontzettend onzeker is. Vrijdag is ze boos uit de klas gelopen en niet meer terug gekomen. Medische kennis vind ik dan wel weer interessant. Is er bij jou geen mogelijkheid tot het volgen van extra vakken? Ik heb 4 uur extra per week aan dat vak maar het is ontzettend interessant en het geeft echt een uitdaging.[/quote]

Wij hebben niet echt concreet vakken, wel leerlijnen, dus dat maakt het allemaal extra vaag. Vanaf OP2 moet ik keuzevakken gaan volgen, dus elke periode 1. Ik ga dit jaar spaans 1, spaans 2, en bloed functies & ziekten doen :)

Toperoit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 17:17

GrumpyCat schreef:
Toperoit schreef:

Goed om te weten! Lijkt mij inderdaad een heel gedoe. Ik hoop het gewoon op de reguliere manier te kunnen halen, maar het is handig om te weten dat zoiets mogelijk zou kunnen zijn, mocht het niet anders lukken. :)

Toperoit schreef:

Dat is wel heel 'gemeen' ja, bij ons wordt alles netjes via een online systeem gepubliceerd. Ik zit momenteel thuis met een flinke ontsteking en op deze manier kan ik gelukkig toch nog de hoorcolleges etc. volgen. :)

Het is trouwens in jouw geval, van faalangst, sowieso wel slim even langs decaan te gaan! Zodat die in je dossier kan zetten dat je langs bent geweest en het gemeld hebt (ipv achteraf, daar zijn ze niet zo blij mee) als je dat nog niet gedaan hebt!

Bij mij doen ze dat ook wel expres, ze willen nieuwe (dus mensen die net van havo afkomen) mensen leren studeren en leren aantekeningen maken, maar werkt voor mij in mijn nadeel :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 17:28

Jammer pluisje, dat het niet echt bevalt. :(:)

Haha Evelien, Tim ben ik ook tegengekomen! Was wel het hoogtepunt van de dag!
Ik zit in 1A! Jij? :)

Wat gek dat ze gewoon wegloopt Nathalie. := Wel fijn dat jij gewoon vakken hebt, wij hebben inderdaad leerlijnen en dat maakt alles echt onoverzichtelijk vind ik.

eveliienxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 17:30

1B, dus dan zouden we samen kennislijn moeten hebben, toch? Ik was er toevallig niet vandaag omdat ik gewoon geen tijd heb voor nog een nutteloze les, genoeg voor te bereiden voor morgen

Edit: Ben jij ook nog met Tim op de foto geweest?

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 18:00

Jeetje zeg, wat gaan jullie snel!

Heb even half bijgelezen. Pluisje, jammer dat je het niet leuk vindt zeg, ga je meteen stoppen?

Grumpycat, ik vind idd ook het rechterlijke deel van de opleiding lekker, hou niet zo van communicatieve vakken, maar misschien komt dat nog :)
Ik moet deze week mijn actualiteitendossier inleveren, dat geldt voor de helft mee voor mijn eindcijfer van Werkveld in beeld. Na de vakantie een groepsopdracht inleveren en in de week van 7 november heb ik 4 tentamens. De tijd gaat zo hard, volgende week alweer vakantie!

Bij ons komen de powerpoints aan het einde van de week op ons intranet, HC komen ook alleen de powerpoints, dus niet het HC zelf. Maargoed, heb niet echt het idee dat ik iets mis aan HC, ga eigenlijk bijna nooit :+

Ik zit wel even in de stress voor m'n opdracht die ik vrijdag moet inleveren, is best veel en ik vind het allemaal best wel lastig. Maar dat komt wel goed. Daarna lekker keihard aan de slag alvast met leren voor de tentamens!

Pluisje1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 18:59

Het juridische is helemaal niets voor mij. Kan niet precies verwoorden waarom maar ik vind er echt niks aan. Wil een hele andere richting uit. Ik ga niet meteen stoppen, moet dit eerst nog op een tactische manier aan mijn ouders vertellen. Die zullen wel niet blij zijn. Heb nu geprobeerd een afspraak bij de decaan te maken, maar heb daar nog niets van gehoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 20:42

eveliienxx schreef:
1B, dus dan zouden we samen kennislijn moeten hebben, toch? Ik was er toevallig niet vandaag omdat ik gewoon geen tijd heb voor nog een nutteloze les, genoeg voor te bereiden voor morgen

Edit: Ben jij ook nog met Tim op de foto geweest?

Haha lol, dan heb ik je vast al wel eens gezien. :') Ja er waren er heel veel niet van jullie. En je hebt ook niks gemist haha.
Nee, ik heb Tim alleen voor school gezien en tijdens college. :')

eveliienxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 20:48

Haha, we hadden een beetje met z'n alle besloten niet te gaan :p

Ik het het hele eerste college gemist voor die foto... :')

Toperoit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 16:06

Ik ben zo toe aan vakantie :#
Morgen laatste tentamen en mijn leerfocus is steeds weg, gelukkig heb ik de stof elke lesweek netjes bij gehouden en is het vandaag alleen herhalen maar toch.
Het voelt als een mislukte studiedag.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 16:53

Ik ben ook echt toe aan vakantie hahah.
Heb mijn eerste tentamens pas twee weken na de herfstvakantie maar toch.
Alle opdrachten nemen toch veel tijd in beslag, vooral het onderzoeksrapport.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 17:24

Volgende week tentamens en dan vakantie! :D

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 07:47

Vrijdag vakantie ! Dan nog 1 week les en 2 weken tentamen :brr: heel benieuwd hoe het gaat zijn , al mijn tentamens zijn mondeling / praktijk . Nou ben ik wel een prater dus dat scheeld :D

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 08:44

Dat heb ik ook!
Gelukkig nog 3 weken tornde exames!

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 09:02

Iselda schreef:
Grumpycat, ik vind idd ook het rechterlijke deel van de opleiding lekker, hou niet zo van communicatieve vakken, maar misschien komt dat nog :)
Ik moet deze week mijn actualiteitendossier inleveren, dat geldt voor de helft mee voor mijn eindcijfer van Werkveld in beeld. Na de vakantie een groepsopdracht inleveren en in de week van 7 november heb ik 4 tentamens. De tijd gaat zo hard, volgende week alweer vakantie!

Werkveld in beeld, is dat een vak waarbij je alle beroepenvelden moet 'kennen' etc.? Ik heb een soortgelijk vak, maar dat noemen ze dienstverlening. Ik blijf het grappig vinden om te zien hoe een zelfde opleiding anders in elkaar kan zitten! :D

Bij mij is de tentamenstress inmiddels al wel toegeslagen. Mijn eerste tentamen is vervroegd naar 27 oktober en laat dat nu net het vak zijn waar ik het meeste moeite mee heb (Sociale Wetenschappen). Ook moet ik met een groepje van 4 personen een juridisch betoog maken als tentamenopdracht en het groepje waarmee ik ben ingedeeld is niet bepaald gemotiveerd. Ik moet echt de leiding nemen, want anders gebeurt er dus helemaal niets. :(

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 09:11

Onze tentamenweek stelt niks voor. Wel hadden we gister een belangrijke werkwoordspelling toets die je echt MOET halen dit jaar. Ik heb hem gelukkig bij de 1e poging gehaald met 2 fouten. :D