't leed dat een baan zoeken, maar niks kunnen vinden heet #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Re: 't leed dat een baan zoeken, maar niks kunnen vinden heet #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 10:08

Balen zeg.... Hoeveel jaar werkervaring heb je dan?

Ik ben bij mijn eerste echte kans ook afgewezen voor een startersfunctie. Andere kandidaat had namelijk al 4 jaar werkervaring. Nu een werkervaringsplek, alle beetjes helpen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 10:08

Het valt mij dus ook op dat je met 2-5 jaar werkervaring nog steeds in aanmerking komt voor een startersfunctie.... raar eigenlijk he!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 10:12

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 10:12

Met 2-5 jaar werkervaring red je het ook echt niet op een medior/sernior functie. Of je moet wel heel erg getalenteerd zijn en sterk in je schoenen staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 10:14

Falona, klopt, maar een echte startersfunctie als in 0 jaar ervaring nodig is dan ook weer overdreven. Er zijn best wat ´tussenin-functies´ waarvoor ze (pakweg) 3-5 jaar ervaring vragen maar in de praktijk iemand met 8+ jaar ervaring aannemen. Dat bedoel ik.

Zitten hier trouwens ook docenten?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 10:25

Ook dat kan ik begrijpen. De meesten die echt 3-5 jaar ervaring hebben zijn wat ambiteuzer dan de mensen met 8+ ervaring die op diezelfde functies solliciteren. Voor een werkgever zal een minder ambiteuze werknemer met meer werkervaring meer stabiliteit met zich meebrengen en dat vinden veel werkgevers ook belangrijk. Die zitten niet te wachten op een werknemer die na een paar jaar weer verder gaat.

Ik merk nu van mezelf ook dat ik wat meer kijk naar de functies aan de onderkant van mijn mogelijkheden, omdat ik niet zo ambiteus ben en eigenlijk wel eens wat stabiliteit in mijn leven wil. Ik had gehoop dat hier te krijgen, maar dit is een functie die vrij hoog in mijn range ligt waardoor ik geprikkeld wordt meer te doen dan wat ik eigenlijk kan en op den duur kom je jezelf dan tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 10:30

Falona schreef:
Met 2-5 jaar werkervaring red je het ook echt niet op een medior/sernior functie. Of je moet wel heel erg getalenteerd zijn en sterk in je schoenen staan.

Ik heb vier jaar ervaring en zit nu tussen senior en medior in. Maar ook ik werd afgewezen op startersfuncties.. So far werkervaring wat nuttig is :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 10:31

En inderdaad, ik hoop hier ook lang te kunnen werken, ik hou van stabiliteit :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 10:39

Falona schreef:
Ook dat kan ik begrijpen. De meesten die echt 3-5 jaar ervaring hebben zijn wat ambiteuzer dan de mensen met 8+ ervaring die op diezelfde functies solliciteren. Voor een werkgever zal een minder ambiteuze werknemer met meer werkervaring meer stabiliteit met zich meebrengen en dat vinden veel werkgevers ook belangrijk. Die zitten niet te wachten op een werknemer die na een paar jaar weer verder gaat.

Ik merk nu van mezelf ook dat ik wat meer kijk naar de functies aan de onderkant van mijn mogelijkheden, omdat ik niet zo ambiteus ben en eigenlijk wel eens wat stabiliteit in mijn leven wil. Ik had gehoop dat hier te krijgen, maar dit is een functie die vrij hoog in mijn range ligt waardoor ik geprikkeld wordt meer te doen dan wat ik eigenlijk kan en op den duur kom je jezelf dan tegen.

Falona, ik snap de beweegredenen ook wel hoor, maar zet dan niet in je advertentie dat je zoekt naar iemand met 3-5 jaar werkervaring als je die mensen uiteindelijk toch gaat afwijzen ;) (met ´je´ bedoel ik uiteraard ´een willekeurige werkgever die personeel zoekt en een advertentie zet´)

Jans, zo zie je maar weer dat het overal anders werkt qua wanneer je junior-medior-senior bent!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 11:02

Je weet als werkgever ook niet wat je aan sollicitaties binnen gaat krijgen als je die vacature plaatst. De ene word overspoeld met CV's en gooit de helft al aan de kant omdat die net niet helemaal aansluiten. De ander heeft slechts keus uit twee kandidaten die bij een groter aanbod nooit uitgenodigd waren, maar die ze nu toch maar wel op gesprek laten komen omdat het misschien wel zou kunnen.
Dat zie ik hier ook. Als je een enigzinds aansluitende CV hebt dan mag je op gesprek, want wat er aan CV's binnen komt is gering, laat staan wat er aan exact sluitende kandidaten binnen komt.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 11:22

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 11:24

Mooi artikel inderdaad, zit zeker een kern van waarheid in :j

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 11:45

Ik blijf die functie bij ons in de wijk maar tegen komen. Hij sluit voor 95% aan, ik heb ervaring in exact hetgeen ze daar willen gaan doen, maar op twee nogal essentiele punten (specifieke talentkennis en leidinggevend vermogen) sla ik de plank nogal mis.
Ik weet nu al dat als ik mezelf daar binnen weet te banketstaaf ik vroeg of laat mezelf weer tegen ga komen en dat wil ik eigenlijk proberen te voorkomen. De vacature geeft alleen ook een belofte af voor toekomstige vacatures bij dezelfde organisatie die waarschijnlijk beter bij mij aansluiten en daar wil ik eigenlijk een voet tussen de deur zien te krijgen.
Ik wil dus een open sollicitatie schrijven, maar ik heb geen flauw idee waar te beginnen. Refereer ik naar de vacature en de 95% aansluitende punten met het risico dat ze zeggen "waarom solliciteer je niet gewoon op die functie?" of refereer ik naar dat ene punt waar ik niks mee kan, maar wel een belofte geeft voor meerdere (lager profiel) vacatures waar ik wel wat mee kan?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 12:17

@Winged: Ik werk nu 6 jaar, maar allemaal in totaal andere functies. Zo heb ik eerst een tijd uitzendwerk gedaan als receptioniste/telefoniste en secretaresse, daarna heb ik bijna 2 jaar als assistente/office manager gewerkt bij een Chiropractor, helaas moeten stoppen ivm dat ik het huis uit ging en ik niet rond zou kunnen komen van een parttime salaris. Daarna heb ik weer bijna een jaar gewerkt als receptioniste/telefoniste en toen 3 jaar filiaalmanager geweest bij een super de luxe lingeriezaak.

Als ik reageer op receptioniste/telefoniste banen waarbij staat dat ervaring niet vereist is en dat de functie ook geschikt is voor mensen die net van school komen, dan ben ik te duur en zijn ze bang dat ik me te snel ga vervelen.

Maar ben afgelopen jaar 2x op gesprek geweest, 1x bij een klein bedrijf waar ze een office manager zochten en dus nu bij het bedrijf van afgelopen donderdag, dan krijg ik dus te horen dat het gesprek heel positief was, maar dat ze toch hebben gekozen voor iemand die al meer werkervaring in de branche heeft.

Ik zit dus echt een beetje tussen wal en schip. In mijn voorgaande banen heb ik bewezen dat ik heel goed ben in wat ik doe, dat ik dingen ongelofelijk snel oppak en daardoor vaak ook snel meer taken erbij krijg. Alleen dat is heel moeilijk om in een gesprek over te brengen, mensen moeten me aan het werk zien om een goed beeld van me te krijgen. Deze baan was gewoon heel leuk geweest omdat ik al mijn ervaring hierin kon combineren en ik wist al wat er van me verwacht werd, omdat ik al 2 jaar praktisch hetzelfde werk heb gedaan bij de Chiropractor.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 15:35

Hoewel ik wegens privé omstandigheden ABSOLUUT geen zin heb om ook maar na te denken over een andere functie, kom ik net wel een passende vacature tegen:
Citaat:
Medewerker Verzuim, 16 - 18 uur, Afdeling P&O ,team Arbeid en Gezondheid, standplaats Utrecht
Functie-inhoud: Je houdt je bezig met de financiële aspecten van langdurig verzuim. Je bent de spin in het web bij aanvraag WIA, beslissingen UWV, aanvragen premiekorting, no-risk polis. Je volgt, onderzoekt en beoordeeld de financiële mogelijkheden bij medewerkers met een AG-status. Hiervoor heb je veelvuldig contact met het UWV, leidinggevenden en personeelsadviseurs. Je vervult een belangrijke rol rondom WGA en IVA. Je draagt zorg voor het zorgvuldig uitvoeren en bewaken van diverse administratieve procedures.
Functie-eisen
Je hebt een relevant diploma op MBO+ niveau
Je herkent je in de volgende functie-eisen en competenties:
Je hebt minimaal 2 jaar werkervaring in vergelijkbare functie;
Je bent bekend met de regelgeving van WAO/WIA en aanverwante onderwerpen zoals ZW en ERD;
Je bent bekend met overige relevante wet- en regelgeving en de CAO Gehandicaptenzorg;
Je hebt ruime ervaring met computerprogramma's als Groupwise, Word, Excel en een Personeels Informatie Systeem (bij voorkeur Beaufort);
Je bent discreet in de omgang met vertrouwelijke informatie;
Je hebt een goed ontwikkeld analytisch vermogen;
Je bent accuraat en stressbestendig;
Je hebt oog voor administratieve processen
Je hebt een klantgerichte en proactieve houding.

Uh, ik ontvang nu sinds 2008 een WIA/WGA uitkering, dus ja, ik ben bekend met die regelgeving. Groupwise en Beaufort ben ik niet mee bekend (maar alles valt te leren!). Aan de overige eisen voldoe ik.
Maar ik ben op dit moment zo niet gemotiveerd om ergens op te schrijven -O-.... Ik wil het liefst mijn bed in en onder de dekens kruipen :\

Edit: krijg nu nét over de mail nog een leuke en vooral passende vacature. Waarom komen die leuke vacatures als ik in een dip zit????????

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 16:15

Hier regent het afwijzingen nadat ik afgelopen vrijdag 30 open soll. heb verstuurd :wow: .
Maar van 2 heb ik gewoon heel netjes een brief thuis gehad, dat was wel het laatste wat ik verwachtte. Netjes.

Nog 3 gerichte lopen.
CV's weer aangepast op de jobsite's.

Ik heb voor de functie van balie medewerker nog een mail terug gestuurd met de vraag of de 16 a 20 uur op vaste dagen zijn of wisselend. Dit ivm het combineren met een andere baan. Niks meer gehoord..en dat terwijl ik daar op gesprek ben geweest. :x

Hopelijk donderdag weer vliegen want ik heb het alweer gehad hier :D :Maleisie. :P
Ben nog wel even braaf bij de huisarts geweest en gestopt met die %) pillen. Spannend hoe het nu zal gaan heb nog wel een hoop stress als het om werkzoeken gaat maar buiten dat gaat het eigenlijk wel goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 16:18

Cowgirl, fijn dat je die ´uitstapjes´ hebt tussendoor! :D
En balen van de afwijzingen maar wel super dat je die open sollicitaties verstuurd hebt. Wie weet waar het ooit nog goed voor is...

Ik heb net gehoord dat mijn contract verlengd wordt voor een half jaar, dat haalt de druk wel van de ketel (heb morgen een sollicitatiegesprek) :) maar het liefst wil ik wel een andere richting op (en dat combineren met een eigen bedrijf) en dat kan niet als ik hier blijf werken... wordt dus vervolgd.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 08:35

Ffortuna schreef:
Falona, klopt, maar een echte startersfunctie als in 0 jaar ervaring nodig is dan ook weer overdreven. Er zijn best wat ´tussenin-functies´ waarvoor ze (pakweg) 3-5 jaar ervaring vragen maar in de praktijk iemand met 8+ jaar ervaring aannemen. Dat bedoel ik.

Zitten hier trouwens ook docenten?

Ja, docente geschiedenis, maar ik wil nu juist een andere richting op :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 09:38

Hihi, ik wil juist die richting op. Heb vanmiddag een sollicitatiegesprek!

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 11:58

Suvves Ffortuna.

Pffff, er zijn 3 managers aanwezig, en ik zit net bij iemand ingedeeld waar ik het slechtste mee kan.
Loop dus ook als het even kan naar een andere manager, maar dat vind m'n eigen helemaal niet leuk........

I_S_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 12:30

*\o/* Ik ben uitgenodigd voor een tweede gesprek! Ben benieuwd. Niet helemaal de baan die ik zoek maar alles aanpakken is
mijn motto tegenwoordig.Het "probleem" is dat ik dan wel weer weekenden / feestdagen ga werken en dat is eigenlijk net niet wat
ik wil... verder sluit alles goed aan. Hoe zouden jullie dat aanpakken in een tweede gesprek?

Verder heb ik 6juli nog een andere sollicitatie waar ik ook erg veel zin in heb.. hoe zouden jullie dat aanpakken in het tweede gesprek
van hierboven. wil nog wel graag bij dat andere bedrijf ook solliciteren. Dat ga ik wel vermelden uiteraard...

Verder gefeliciteerd voor degene met een baan! Heel veel succes allemaal! :)

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 12:40

Ik lees regelmatig mee hier. Met name omdat ik in de personeelsbemiddeling zit. En ik hier vorig jaar ook dagelijks poste.

Het eerdergenoemde artikel klopt echt heel goed! Ik heb dat vorig jaar ondervonden. Helemaal in de stress om een baan te vinden. Op het nippertje gered voordat mn WW afliep. Niet helemaal de baan die ik zocht, heb er 1,5 jaar gewerkt, maar start 3 september met mijn droombaan! Ik heb 3 sollicitatiegesprekken gehad bij bedrijven die me echt aanspreken en die me mijn droombaan konden aanbieden. Ik ging heel relaxed naar die gesprekken, ik had immers toch niks te verliezen! Bij 2 banen had ik niet helemaal de klik die ik zocht, en bij de laatste wel. Ik ga dus nu genieten van 2 maanden 'vakantie', en dan met frisse moed weer aan de slag voor mijn nieuwe baas :)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 12:59

Over dat artikel gesproken, ik vind dit ook weer zo wat:
Citaat:
Je zult zien dat als je durft los te laten en erop durft te vertrouwen dat wat jij wilt op je pad komt, dat ook heel snel zal gaan gebeuren.

Alles wat in dat artikel staat klopt aardig, met name de stress van het niet hebben van een baan :D
Ik had er zelf heeeel veel moeite mee om los te laten, want met loslaten kan ik de hypotheek niet betalen 8-)

maar verder klinkt t best positief :j

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 13:53

Gefeliciteerd Wwilemijn! Super joh! Fijn zulke positieve berichten. Aangezien ik per 1 augustus begin bij mijn nieuwe baan ben ik niet meer actief op zoek maar lees wel mee en duim ook nog steeds voor alle werkzoekenden :)

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 15:11

Jij ook gefeliciteerd!