NHB Deurne

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nl_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 17:56

orienta schreef:
wat is dat nou voor reactie?
ik spreek gewoon uit eigen ervaring hoe het toendertijd in mijn klas gesteld was dan hoef jij je niet aangevallen te voelen?

ik voel me ook zeker niet aangevallen en jij moet je ook niet aangevallen voelen want het is gewoon dat ik het idee hebt dat je hieraan 100 jaar geleden heb gezeten, en dat je niet meer spreekt met ervaring van het huidige rij niveau.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 17:58

Overdrijven is ook een vak he!
Ik spreek uit eigen ervaring dus mag er best wat van zeggen in dit topic en het zal heus nu niet zoveel beter zijn ;)

Kun je trouwens wat duidelijker schrijven? een beetje ABN?

nl_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 18:04

orienta schreef:
Overdrijven is ook een vak he!
Ik spreek uit eigen ervaring dus mag er best wat van zeggen in dit topic en het zal heus nu niet zoveel beter zijn ;)

Kun je trouwens wat duidelijker schrijven? een beetje ABN?

ik zeg ook niet dat je die niet mag zeggen.
Ik bedoel alleen is je ervaring nog wel relevant na zoveel jaar?
Ik ben op de open dag geweest en ik vond dat het er wel goed uitzag.
Dat leraren wel eens een les vergeten zoals je eerder heb gezegd dat zou best kunnen maar dat gebeurt ook op de school waar ik nu zit
sorry voor de taal ik gebruik een programma waarmee ik kan praten die het omzet in tekst zo kan ik ondertussen gewoon verder met andere dingen terwijl typ :D

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 18:07

IK ben niet op de open dag geweest, maar ik vond het bij de toelating als erg opvallen dat er niet zo heel veel eisen werden gesteld.
Hoeft ook niet natuurlijk maar dan moet het wel een beetje aangepast aan niveau worden he, je betaald er tenslotte genoeg geld voor ;)

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 18:08

Tja..In 8 jaar kan heel veel verbetering plaats vinden.
Ook verslechtering natuurlijk.

Iedereen ervaart het anders en ik vind niet dat het nodig is om daar een serieuze discussie van te maken.

Dat er verschillen zijn in niveau bij de instructeurs is altijd zo.
Zo ook bij paarden, ruiters, en de combinatie daarvan.
Als je dat niet kan accepteren, moet je niet beginnen aan zo'n opleiding.
Je kan, en mag niet verwachten dat iedereen hetzelfde niveau heeft. Dat iedereen goed is, en elke instructeur lesgeeft zoals je het persoonlijk graag zou willen.
Dan neem je maar prive les. :)

Je volgt een opleiding om te leren, om wat te bereiken. Als iedereen al in de top reed, kwamen ze niet zo'n opleiding volgen. ;)

Dus ik zie het nut er totaal niet van in om commentaar te geven op niveau. :=

nl_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 18:10

orienta schreef:
IK ben niet op de open dag geweest, maar ik vond het bij de toelating als erg opvallen dat er niet zo heel veel eisen werden gesteld.
Hoeft ook niet natuurlijk maar dan moet het wel een beetje aangepast aan niveau worden he, je betaald er tenslotte genoeg geld voor ;)

ik ben het wel met je eens

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 18:13

daNiielle_ schreef:

Iedereen ervaart het anders en ik vind niet dat het nodig is om daar een serieuze discussie van te maken.

Je kan, en mag niet verwachten dat iedereen hetzelfde niveau heeft. Dat iedereen goed is, en elke instructeur lesgeeft zoals je het persoonlijk graag zou willen.

Je volgt een opleiding om te leren, om wat te bereiken. Als iedereen al in de top reed, kwamen ze niet zo'n opleiding volgen. ;)

Je kan op zijn minst op zijn opleiding verwachten dat je instructie op je eigen niveau krijgt je bent inderdaad daar om te leren maar hoe moet je iets leren als je niet op je eigen niveau les krijgt maar afhankelijk bent van een klassikaal lesgevende instructeur?

Zoals ik al zei spreek ik uit eigen ervaring en mag ik best wel zeggen wat ik van de opleiding vind

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 18:21

orienta schreef:
daNiielle_ schreef:

Je kan op zijn minst op zijn opleiding verwachten dat je instructie op je eigen niveau krijgt je bent inderdaad daar om te leren maar hoe moet je iets leren als je niet op je eigen niveau les krijgt maar afhankelijk bent van een klassikaal lesgevende instructeur?

Zoals ik al zei spreek ik uit eigen ervaring en mag ik best wel zeggen wat ik van de opleiding vind

De opleidingen zijn verdeeld over verschillende niveau's. BOL niv 2, 3 en 4. Uiteindelijk gaat het er om dat je aan het einde van de opleiding bij je examen het vereiste eindniveau hebt. En daar word je in begeleid terwijl je op de opleiding zit. Dat NHB duurder is, komt juist doordat er niet klassikaal (lees met 20 studenten tegelijk) les wordt gegeven, maar in kleine groepjes van hooguit vier studenten.
En zo moeilijk is het voor een instructeur niet om in zo'n groepje iedere student met zijn eigen leerdoelen op zijn eigen niveau aan het werk te zetten.
De intake is niet bedoeld om te selecteren op toelating...maar juist zodat jij in de groep met het best bij jou passende niveau terecht komt. Of eventueel advies krijgt om Horse & Health te doen, paraveterinair, waarvoor rijden niet belangrijk is.

nl_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 18:22

orienta ,
ik wil graag vragen wat jouw verhaal is hoe heb jij het ervaren,
hoe vond jij het intern gaan
hoeveel jaar heb jij de opleiding gedaan
en wat vond jij over het algemeen van de opleiding en dan bedoel ik een totaalbeeld
ben benieuwd

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 18:38

Ik deed BOL niveau 4 en moest eerst een half jaar naar school.

Ik ging daar intake rijden op een paard van daar en er moest dan onderling geruild worden ik weet niet of dat nu nog steeds zo is?

Er moest even draf stap en galop gedaan worden en een sprongetje van iets van 40 cm :+
Daarna een soort theorietoets met die echt op niveau groep 6 was :o

De sfeer was echt top daar is echt niks over te zeggen, qua medeleerlingen was het echt een harstikke leuke school omdat je natuurlijk allemaal dezelfde passie hebt :j
Gezellig met ze allen bij elkaar, intern dat schept toch wel een band met elkaar omdat je de hele tijd op elkaars lip zit zeg maar, maar harstikke leuk! :D

De theorie vond ik absoluut geen toegevoegde waarde hebben en waren veelal dingen waarvan je dacht oke dat heb ik in groep 6 al geleerd :+ kan me niet herrinneren dat ik weleens buiten de klas voor de theorie heb gedaan.

Dan de praktijk lessen:

Schoolpaarden waren goede paarden waar alle knoppen wel opzaten maar het waren ook geen automaatjes waar je een kwartje in moest gooien.
Als je je eigen paard meeneemt dan moet je niet verwachten dat je paard een luxe stal krijgt, tenminste toen ik daar was toen werden de eerstejaars paarden in klein containtertjes gezet.

Nou het verhaal dressuur en springen heb ik inmiddels al een ruime toelichting op gegeven :+

Ik had me er gewoon wat meer van voorgesteld en heb niet het gevoel gehad dat ik in dat half jaar echt iets bijgeleerd heb op zowel theorie als praktijk gebied.

Aangezien ik op de stal waar ik daarvoor al werkte zo weer aan de slag kon en ik daar gewoon lekker aan de slag kon gaan met paarden beleren en daar goed begeleid werd heb ik ervoor gekozen om met deurne te stoppen en weer op die stal te gaan werken en heb er geen moment spijt van gehad.

Edit: vragen staat vrij hoor nl_t ;)

nl_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 18:46

orienta schreef:
Ik deed BOL niveau 4 en moest eerst een half jaar naar school.

Ik ging daar intake rijden op een paard van daar en er moest dan onderling geruild worden ik weet niet of dat nu nog steeds zo is?

Er moest even draf stap en galop gedaan worden en een sprongetje van iets van 40 cm :+
Daarna een soort theorietoets met die echt op niveau groep 6 was :o

De sfeer was echt top daar is echt niks over te zeggen, qua medeleerlingen was het echt een harstikke leuke school omdat je natuurlijk allemaal dezelfde passie hebt :j
Gezellig met ze allen bij elkaar, intern dat schept toch wel een band met elkaar omdat je de hele tijd op elkaars lip zit zeg maar, maar harstikke leuk! :D

De theorie vond ik absoluut geen toegevoegde waarde hebben en waren veelal dingen waarvan je dacht oke dat heb ik in groep 6 al geleerd :+ kan me niet herrinneren dat ik weleens buiten de klas voor de theorie heb gedaan.

Dan de praktijk lessen:

Schoolpaarden waren goede paarden waar alle knoppen wel opzaten maar het waren ook geen automaatjes waar je een kwartje in moest gooien.
Als je je eigen paard meeneemt dan moet je niet verwachten dat je paard een luxe stal krijgt, tenminste toen ik daar was toen werden de eerstejaars paarden in klein containtertjes gezet.

Nou het verhaal dressuur en springen heb ik inmiddels al een ruime toelichting op gegeven :+

Ik had me er gewoon wat meer van voorgesteld en heb niet het gevoel gehad dat ik in dat half jaar echt iets bijgeleerd heb op zowel theorie als praktijk gebied.

Aangezien ik op de stal waar ik daarvoor al werkte zo weer aan de slag kon en ik daar gewoon lekker aan de slag kon gaan met paarden beleren en daar goed begeleid werd heb ik ervoor gekozen om met deurne te stoppen en weer op die stal te gaan werken en heb er geen moment spijt van gehad.

leuk verhaal ik was zo heel benieuwd naar je ervaringen over het intern gaan en zo en je algemene indruk dankjewel want ik zie zelf een beetje op tegen het intern gaan maar alle reacties die lees ook al zijn ze niet allemaal positief over de theorie en de praktijk zijn toch allemaal wel te spreken over het intern gaan.
Leuk verhaal!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 18:49

orienta schreef:

Die stallen worden nu gerenoveerd en ruimer gemaakt. Staan op het moment geen paarden meer in.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 18:51

Het intern gaan is leuk hoor, daar zag ik eerst ook tegenop maar is harstikke gezellig en ja dat op en neer reizen iedere dag is ook geen doen hoor ;)

Alleen het eten he, maar ja de supermarkt heb goed ze kas gespekt met mij :Y)

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 18:52

polly2 schreef:
orienta schreef:

Die stallen worden nu gerenoveerd en ruimer gemaakt. Staan op het moment geen paarden meer in.

Oke, was gewoon een opmerking hoor.
Want er werden wel wat zure gezichten getrokken door sommige :Y)

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 18:53

polly2 schreef:
orienta schreef:

De containerboxen bestaan al een jaar of 4 niet meer, dus weet niet wat ze aan het renoveren zijn maar in elk geval niet de containers!

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 18:54

polly2 schreef:
De opleidingen zijn verdeeld over verschillende niveau's. BOL niv 2, 3 en 4. Uiteindelijk gaat het er om dat je aan het einde van de opleiding bij je examen het vereiste eindniveau hebt. En daar word je in begeleid terwijl je op de opleiding zit. Dat NHB duurder is, komt juist doordat er niet klassikaal (lees met 20 studenten tegelijk) les wordt gegeven, maar in kleine groepjes van hooguit vier studenten.
En zo moeilijk is het voor een instructeur niet om in zo'n groepje iedere student met zijn eigen leerdoelen op zijn eigen niveau aan het werk te zetten.
De intake is niet bedoeld om te selecteren op toelating...maar juist zodat jij in de groep met het best bij jou passende niveau terecht komt. Of eventueel advies krijgt om Horse & Health te doen, paraveterinair, waarvoor rijden niet belangrijk is.

Nou...dat van die kleine groepjes van 4 studenten klopt niet hélemaal :Y) Wij hebben rijgroepen van 8 leerlingen gehad, en daar is eigenlijk nooit echt verandering in geweest. En dat is absoluut geen uitzondering.

Voor de rest klopt het aardig hoor! :)

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 18:55

@ millenium

Instructeurs waren dus kok en van de ende?
sorry ik ben echt heel slecht in namen

nl_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 18:56

orienta schreef:
polly2"
[quote="orienta schreef:

Oke, was gewoon een opmerking hoor.
Want er werden wel wat zure gezichten getrokken door sommige :Y)[/quote]
:o dat kan ik me voorstellen als je paard in een soort container gaat staan voor een stal is verdrag van € 2500 voor zes maanden :D
is het eten daar zo slecht dan? Hopelijk hebben we dan een magnetron op de kamer en anders moet ik er maar eentje aanschaffen hahahaha

joyy

Ik heb 2 jaar Deurne gedaan.
Ik heb er veel geleerd en vond voornamelijk de theorie heel erg interessant !

Ik had mijn merrie Pretty mee op school waar ik nationaal 1.30 m mee sprong in belgie.
Toen der tijd kreeg ik altijd super goede begeleiding en hielpen ze mij super goed verderop omdat ik een ´goeie knol´ onder mijn kont in had. (andere moesten ook wel is examen doen op mijn paard omdat ze dan wel overgingen)

Ik merkte dat de aandacht in de lessen slecht verdeeld was. Een probleem paard met een laag niveau werd minder goed begeleid dan ik met een goed paard terwijl ik niet tegen zulke grote problemen opliep.

Toen mijn paard een peesblessure kreeg (door elke dag weer die bandages en omdat ze intensief getraind werd en geen rust had in vorm van weidegang of een buitenritje) had ik mijn jonge paard mee op school, een hele hete, sterke, moeilijke, bange merrie van net 4 jaar. Die merrie was wel extreem moeilijk, die steigerde bij alles, liet zich vallen, oversprong zich totdat ze bijna over kop vloog omdat ze té voorzichtig wilde zijn, ze was heeel erg bang voor alles en iedereen.
Maar toch ben je op school om te leren en om begeleid te worden.

Toen ik wisselde van paard werd ik van het ´lievelingetje´ opeens ´dat kind met dat gevaarlijke paard´ ipv mij te helpen en te begeleiden de problemen op te lossen werd ik toen bijna genegeerd omdat ze zelf ook niet wisten wat ze ermee aan moesten vangen.

Ik ben erna naar de paardenhumaniora in Bilzen gegaan, dat beviel mij iets beter. De begeleiding was daar strenger, beter en eerlijker. De groepen zijn kleiner en je leert meer en er is meer afwisseling, maar de theori in deurne was wel veel beter dan in Bilzen.
Laatst bijgewerkt door joyy op 26-07-10 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

millennium

xx_Irisje schreef:
De containerboxen bestaan al een jaar of 4 niet meer, dus weet niet wat ze aan het renoveren zijn maar in elk geval niet de containers!

Volgens mij zijn ze niks aan het renoveren :Y) De buntven is er voor in de plaats gekomen, prima boxen alleen slecht geissoleerd. In de zomer bloedje heet en in de wintermaanden bevriest er het één en ander aan waterleidingen. Maar voor de rest mooie ruime, lichte stallen. Paarden kunnen door een klein raampje contact maken met elkaar, dus dat is opzich ook al wel lekker voor ze :).

@ Orienta: Dhr Koks en van de Ent bedoel je :) .

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 18:57

Ja die bedoel ik millenium ik zat dus wel in de richting ;)
Welke heb jij?

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 18:58

xx_Irisje schreef:

Ik had containerboxen niet letterlijk genomen. Ik bedoel de rij oude buitenstallen (die sommige mensen ook de benaming containers geven, vandaar), die klein en versleten zijn. Daar staan geen paarden meer in en die komen er pas in als alles gerenoveerd is en dan zijn ze ruimer en lichter, is de bedoeling.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 18:59

nl_t schreef:
is het eten daar zo slecht dan? Hopelijk hebben we dan een magnetron op de kamer en anders moet ik er maar eentje aanschaffen hahahaha

Nou het staat mij niet meer zo bij wat je kreeg maar ik haalde meer bij de AH vandaan :Y)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 18:59

twee jaar geleden leerde ik een meisje kennen dat op Deurne had gezeten. Tja... Hoe moet ik dit nu subtiel brengen.... Ik geloof niet dat iemand in onze club haar langer dan een uur in de buurt kon dulden (dat terwijl onze club toen helemaal niet van uitstoten was, iedereen was welkom, iedereen hoorde er bij) en haar rijden was om van te huilen.... De verhalen waren echter groots genoeg... := Ik vraag me dan ook oprecht af of dit meiske populair was in Deurne en of zij tot een van de gemiddelde behoorde of niet... Want als dat het type is dat op/van Deurne komt ga ik ernstig twijfelen. :=

nl_t

Re: NHB Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 19:04

ik zie hier genoeg mensen reageren die opdeurne zitten die niet uit de hoogte doen ayasha