Verdiepen in paarden/ mezelf ontw via een cursus/opleiding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Buitenzinnig

Re: Verdiepen in paarden/ mezelf ontw via een cursus/opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:36

dan heb je wel wat aan die boeken :)

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:41

zou je dan budras wyche of higgins aanraden? :)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:50

kom ik vanmiddag even op terug, ga ik het even bekijken (maar eerst van het mooie weer genieten ;) )

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:53

:D thnx :D

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:56

Die van Budras is echt mooi, althans van wat ik er in heb staan bladeren in de winkel. Maar fors aan de prijs inderdaad...

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:35

Soeske ik heb hem gedaan bij massage hippique. Wij kregen tijdens de dagcursus een mapje mee, en daar staan 26 spieren en hun functies in. Dat moet je dan voor de weekcursus begint in je hoofd hebben gestampt.
Ik geef mijn paarden als ik er ben tegenwoordig wel altijd een acupressuurmassage, met die twee borsteltjes waarvan ik de naam kwijt ben. Dat vinden ze heerlijk. Heb mijn eigen paarden nog niet gemasseerd, dat wil ik morgenochtend gaan doen.
Ik merk wel dat ik, zeker bij dagcursussen, als ik niet met de stof echt bezig blijf, het een beetje vergeet. De kennis zit er dan gewoon niet goed genoeg in. Eigenlijk is dat heel zonde. Hebben jullie dat ook?

Dat boek van Budras lijkt mij ook heel interessant, maar ik heb me voorgenomen echt even de hand op de knip te houden, ;) .

Soeske volgens mij ben ik jou op het Andalusierforum wel eens tegen gekomen. Waarschijnlijk ken je mij niet, want ik postte daar nooit zoveel. Ik heb ook een Andalusier, een merrie.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:51

Snugy's! Ik heb ze nog niet kunnen vinden, wel online dus misschien dan toch maar zo bestellen. Er komt dan wel verzendkosten bij, maar dan bestel ik er nog wel wat andere dingen bij.

Ik doe die puntjes bij de hoeven, en heb nu 2x op haar rug ook gemasseerd. Ik heb bewust ervoor gekozen de theorie even los te laten, en voor mezelf een paar dingen eruit te pakken die ik een tijdje wil toepassen. De rest laat ik maar even gaan, het is inderdaad wat teveel om allemaal te onthouden. Als de dingen die ik nu doe (ting-punten, af en toe rug, en ik wil straks met die Snugy's aan de gang) er een beetje inzitten, ben ik van plan de theorie nog een keertje door te nemen en te zien of ik er nog meer uit wil pakken.

Ik merk wel dat het bij mij ook snel weer overwaait. Ik moet er dan dus zoals nu echt bewust iets uithalen, echt even iets praktisch voor mezelf pakken waar ik mee aan de gang ga. Ook niet alles tegelijk, maar één of twee dingen, anders wordt het niks.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 22:47

reiziger, dat zou kunnen ja, ik zat ook op dat forum :)
Massage hippique is wel goed dus?
Van een dagcursus, ja, blijft niet zo veel hanegn op den duur..
Die snuggy's zijn idd goed. Weet dat ze ook wel voor honden te koop zijn, goedkoper en vaak ook wel bij de dierenspeciaalzaak te krijgen. Ben ze nog niet tegen gekomen, maar een mede cursist zei het..
De boeken heb ik nog niet helemaal goed bekeken Jade, heb een demo gegeven vanavond en ben nu kapot..

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 09:32

gisteravond een praatje bijgewoond van solange schrijer en leendert-jan hofland over exterieur en functionaliteit, super interessant :D
heel verhaal over belijning van de rug, si gewricht, lendenpartij, maar ook platvoeten vs steile voeten, week/lang/steil gekoot, steil/hellend kruis en achterbeen en hoe het van invloed is bij een dressuur/springpaard.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:25

Wat kan je me eventueel vertellen als je wilt bij een neiging tot hypermobiliteit bij het si gewricht? Ben daar heel erg benieuwd naar eigenlijk. Ik weet wel hoe ik het moet versterken bij Bregh, maar buiten dat het super beweeglijk is en het eventueel schade kan opleveren aan de beweeglijkheid kom ik niet veel verder.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 15:10

dubbele posts >;) :D

maar diaan, dat is het in feite :+ en, op het moment dat je ruglijn wat minder mooi vloeiend is, is het lastiger om beenproblemen te compenseren in de rug.
meer mobiliteit gaat enigszins ten koste van de stabiliteit en kan daardoor ook enigszins ten koste gaan van de duurzaamheid; je loopt dus het risico dat je paard met name in dat gebied harder slijt dan anderen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 16:16

Jaaaaaa maar in een ander topic hé!!

Ik ben ook hard bezig om haar achterhand (wel rustig opbouwen) zo stevig mogelijk bespierd te krijgen, haar zoveel mogelijk zelf in balans te laten lopen etc. Bregh heeft echt van die "wiebelbillen" dus ik denk af en toe dat "neiging tot" gewoon hypermobiel te noemen is. Als je haar ruggegraat laat golven, dan maakt ie ook echt te grote golven, daar heeft de fysio me toen al voor gewaarschuwd, en de chiro heeft de scheefheid in haar skelet aangepakt omdat ze anders idd heel erg snel zou slijten. Nu gebruik ik haar alleen recreatief / rechtgericht dressuurmatig, maar zou ze bv de sport ingaan, of ik zou echt extreem met haar gaan rijden, dan slijt ze sneller. Met alle gevolgen van dien.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 16:52

het kan ook voordelen hebben... heb het niet in het praatje gehoord, maar de 3 paarden die ik heb gekend die hypermobiel zijn/waren (ex. bregh) hadden alledrie sterke aanleg voor de piaffe/passage.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 16:55

Naaa als we ooit zover komen, dan zal ik je zeker roepen. Zou er je adem maar niet op inhouden hoor, dat ga je niet redden... :D

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 20:41

Kom ook maar weer langswaaien.
De afgelopen weken zijn chaotisch verlopen, langzaamaan komt de normale routine weer.
Wist en weet nog steed niet goed hoe alles te omschrijven wat ik voel.

Enige positieve is dat ik binnenkort het examen EB mag gaan doen, kan ik eindelijk met paard op stap.
Ga meteen rondkijken voor cursussen.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 21:54

Ik miste je al hier..Ja begrijpelijk dat afgelopen weken chaotisch waren. Heel naar allemaal..Het heeft gewoon tijd nodig, Sterkte..

Wel heel gaaf dat je je E gaat doen zeg!

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 09:06

Inderdaad fijn om straks zelf met de paarden op stap te kunnen!

En ja, het blijft gewoon heel rot. Het is vreselijk oneerlijk en natuurlijk gaat het leven verder, maar het blijft gewoon zo naar. Nogmaals heel erg veel sterkte.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 15:42

Breghje is lange teugel werk zoals Piet Bakker dat doet niets voor jouw paard? Kan je ze supersterk mee maken in de achterhand.
Wie weet joh, straks heb je echt een piafferend paard :D

Ik heb gister weer heerlijk gelest, en ben helemaal gelukkig. Boa liep op het laatst fantastisch. Opgericht, rond, goede stelling,en heerlijk licht in de hand. En dat allemaal t.g.v goed recht richten en goed voor het been hebben. Echt een kadootje. Ik ben heel blij met m'n huidige instructrice, omdat ze ziet wat Boa nodig heeft.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 16:07

Reiziger, ik ben ook begonnen met het lange teugel werk een poosje geleden, maar mijn eigen conditie werkt nog niet echt mee. Heb een periode van heel veel moeheid gehad, en nu gaat het weer, dus over een paar weken ga ik weer beginnen. Heb al wel een paar keer geprobeerd, en Bregh vond het ook heel erg leuk! Schouderbuiten kon ze ineens op 4 sporen, heel netjes terwijl ohz dat nog echt een drama is.

Ik heb van de week ook mijn eerste les weer gehad, bregh was goed te corrigeren, lekker op het been en snel ontspannen in de bak. Deze les was even aftasten, over 2 weken gaan we weer stevig aan de slag. Ik noem mijn instructrice Arendsoogje, denk dat dat wel genoeg zegt :D

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 13:52

Gister weer Acupressuur lesdag gehad, deze keer met Nelleke Deen. Ging over botten, spieren etc. Was ontzettend leerzaam!

Heeft iemand trouwens ervaring met de holistische opleiding in Noord Holland? Bij DressuurNatuurlijk/

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 17:48

Nee, Noord-Holland is voor mij echt te ver weg dus in die richting zoek ik niet eens. ;)
Lijrkt me inderdaad leerzaam, dieper ingaan op de anatomie! Interessant ook denk ik.

Ik heb vandaag besloten dat ik eigenlijk een nieuw zadel wil voor mijn pony, dus daar ga ik me nu op oriënteren. Ik heb jarenlang met een okay zadel gereden, dat paste op een gegeven moment niet meer. Ik heb toen een zadel overgenomen van een vriendin, dat zat niet helemaal super maar wel dermate goed dat ze er lekker mee kon lopen. Alleen nu gaat haar rug toch wat inzakken (bijna 23...) en ik merk dat het bij de schoft toch niet meer zo fijn zit.

Maar jeetje, wat een investering is dat... en dan voor een pony van 22. Begrijp me niet verkeerd, ik heb het er graag voor over voor haar rug, maar ergens heb ik wel zoiets van, straks gebruiken we het maar 2 jaar en dan is het wel echt een hoop geld. Aan de andere kant schijnen er Lipizzaners van 30 nog mee te lopen in de Spaanse rijschool, dus misschien crossen we over 10 jaar nog wel door de polder. Ik overweeg een WOW-zadel, omdat die aan te passen zijn, of een vergelijkbaar systeem dat ik over een aantal jaar ook op een ander paard kan leggen.

Enfin, eerst maar eens héél goed inlezen en informeren. Ik wil absoluut een goed zadel, ik heb een jaar geleden een artikel gelezen over goedkope zadels en die komen never nooit meer op haar rug... Maar het wordt wel een enorme investering dan, en dan wil ik me er wel heel goed in verdiepen.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 09:59

Haha ja dat lange teugelwerk vraagt heel veel van je eigen conditie :D Ik was na een half uur les van Piet ook helemaal stuk. Maar het is idd heel makkelijk om je paard schouderbuiten te laten lopen, en heel goed, ze worden er soepel van, betere coordinatie.

Ik heb even gekeken op de site van dressuurnatuurlijk. Ziet er wel leuk uit! Voorlopig heb ik genoeg aan mijn eigen instructrice, en het verbeteren van Boa met haar HKO en pees problemen. Ik leer hier zoveel van, en Boa gaat zo enorm vooruit :D. Voorheen had ze vaak een dik been na het rijden in de bak, speelde toch haar pees op..Nu nooit meer. Ik heb het idee dat ik nu pas echt leer om te rijden, helemaal uitgaand van wat Boa nodig heeft.

Zadels zijn idd gruwelijk duur..Boa verandert ook nogal eens van vorm, na haar rustperiode was ze weer veel ronder, (vet) nu komen er weer spieren op. Omdat mijn budget gewoon niet groot is, heb ik gekozen voor boomloos, de Lexington.
Wow zadels staan goed bekend (verkoopt Margreet ze niet?) Trouwens nog steeds geen platen binnen gekregen, ik zal haar eens mailen vandaag.

Ik zit nu thuis met buikgriep :( Zooo irritant. Sinds Vrijdag al niet meer op stal geweest. Ze staan dag en nacht buiten, en er wordt op ze gelet, maar toch..Veel tijd om te bokken dus, als ik niet op het toilet zit :o

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 11:09

Ik hoorde er inderdaad over bij Margreet, en ben wat meer gaan lezen. Ik vind het een interessant systeem, ik heb een tijdje terug op de stal waar ik les op iets vergelijkbaars gereden waarvan ik de naam niet meer weet. Het lijkt me erg handig een zadel te hebben dat mee kan groeien met je paard. Boomloos is ook nog een optie, maar ik heb zelf liever iets meer ondersteuning.

Vervelend van de buikgriep zeg, veel beterschap! Wel fijn dat je paarden in goede handen zijn en ook lekker buiten lopen.
Mooi dat Boa zo vooruit gaat, echt goeie les kan toch wel veel verschil maken hé? Inderdaad net of je opnieuw leert rijden, zoveel subtieler en met zoveel meer bewustzijn.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 11:25

Boomloos moet je liggen, denk ik..Boa zit als een huis, daar heb ik niet veel zadel bij nodig. In de Lexington zit je wel heel diep trouwens, maar de beenligging is anders dan bij een gewoon zadel.

Succes met je zoektocht, ik hoop dat je iets vind wat naar je zin is.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 12:03

Nimue, succes met je zoektocht!
Margreet heeft inderdaad WOW zadels te koop..
Reiziger, sterkte!
Ga nu eerst lekker rijden.. Daarna maar weer wat aan de studie