Wie doet er een studie voor het onderwijs?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wie doet er een studie voor het onderwijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 20:28

Ik doe mijn opleiding ook in deeltijd :j

Introduction to Linguistics gaat over 'hoe is taal ontstaan' en ook 'hoe spreek je het uit'.

Metawerk is zelfreflectie :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 06:26

Hahahaha Chantal, ik kijken naar je berichten, maar je hebt flink doorgepost kennelijk :D

A_manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 13:36

Zoo ik hb mn eerste stage dag gehad! ik zit bij VMBO LWT en ik d8 echt waar gaat dit over haha maar het wordt me nu wel duidelijk!

ik krijg erg veel ruimte om mijn opdrachten van het Stoas uit te voeren en dat is wel fijn :)

Zijn hier trouwens ook mensen die Stoas hebben gedaan en dan vooral BS 2 & 9??

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 17:50

Is het leuk? AOC is toch wel mijn favoriet hoor :)

A_manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 20:12

jaa het is wel erg leuk en iedereen is zeer behulpzaam dus dat is wel fijn :)

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 05:37

A_manda schreef:
Zoo ik hb mn eerste stage dag gehad! ik zit bij VMBO LWT en ik d8 echt waar gaat dit over haha maar het wordt me nu wel duidelijk!

ik krijg erg veel ruimte om mijn opdrachten van het Stoas uit te voeren en dat is wel fijn :)

Zijn hier trouwens ook mensen die Stoas hebben gedaan en dan vooral BS 2 & 9??

sorry, wel stoas gedaan maar in oude stijl... weet niet precies wat je nodig hebt?

A_manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 07:38

Ik wou wel graag wat voorbeelden over hoe je een lesvoorbereidingsformulier moet invullen en hoe je daarvoor een stappenplan maakt want BS 2 gaat over leersituaties met praktische instructie .. en voor BS 9 (ontwikkelsituaties in het onderwijs) moet je een stappenplan maken en daar wou ik ook wel een voorbeeld van..

Ik werk graag met voorbeelden :)

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 15:07

Lesvoorbereidingsformulier? Ik geloof niet dat ik dat ooit ingevuld heb :+

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 17:42

Als je dat bij ons (reguliere lerarenopleiding) niet deed kon je je stages iig al wel schudden, zonder voorbereidingsformulieren geen voldoende.

Wat ik doe is de les in fases delen:
- intro om te enthousiasmeren en voorkennis op te rakelen - klassikaal
- eerste werkvorm - zelfst.
- tweede werkvorm - klassikaal
- evt. derde werkvorm - zelfst.
- afsluiting waarbij je een controle inbouwt dat je leerlingen de stof begrepen hebben en of je je lesdoelen bereikt hebt, huiswerk op het bord zetten en evt. agenda's controleren, klassenboek invullen.

Op het lesvoorbereidingsformulier zette ik per fase: activiteiten van docent, activiteiten van leerling, benodigde materialen, geschatte tijdsduur, bij bordgebruik een schema waar je wat op het bord zet in het kader van bewust bordgebruik.

De bedoeling van een stappenplan snap ik even niet, is het welke stappen je zelf in elkaar zet om een bepaalde les in elkaar te draaien? Want ik begin met het opschrijven van mijn lesdoelen (kennis die je wilt overbrengen, wil je ook oefenen in het toepassen, wil je bepaalde vaardigheden oefenen, wil je een bepaalde attitude aankweken?); van daaruit bekijk ik welke werkvorm erbij past en naar de technische mogelijkheden (lesgeven in een lokaal met alleen een bord is toch echt anders dan een met een smartboard, dvd, geluidsapparatuur etc. :D ) en dan bouw ik de fases op waarbij er dus aandacht is voor variatie in werkvormen, wisseling docent-leerlingactiviteit en altijd een motiverende intro en controlemomenten of je je doelen bereikt (liefst per fase, maar de tijd!!!).

Tijdens je opleiding kun je dat nl. nog, geen haar op mijn hoofd die erover denkt om nu wekelijks 20 lessen zo uitgebreid in elkaar te draaien hihihi!

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 19:48

Ik heb ook reguliere opleiding, maar het is hier zeer zeer competentiegericht. Oftewel: je zorgt dat je keurig netjes al je bewijzen op orde hebt, hoef je dat niet te doen. Ik heb wel voorbereidingen ingeleverd, als bewijs van "organisatorisch competent", maar niet zo uitgebreid...

A_manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 21:08

wij moeten het vrij uitgebreid heb ik het idee,, maar k heb vandaag weer les gehad en het wordt me steeds duidelijker :) dat van het stappenplan is me inmiddels wel duidelijk en met jou (Urielle) hulp en wat dingen uit de readers moet het me ook wel lukken. Maar het is soms zo lastig dat het allemaal nog wat wazig is..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 06:24

En weet je wat het stomme is; sta je uiteindelijk voor de klas, doe je het echt nooit meer.
Althans, ik niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 06:51

Goeiemorgen!

Vandaag veel te doen. Vooral ook het stagebureau achter hun broek aan zitten... Sturen me eerst een mailtje met de mededeling 'de school waar je heen gaat moet een opleidings- of samenwerkingsschool zijn' (wat mijn docent VWPL al tegensprak voor deeltijders), vervolgens krijg ik een algemeen mailtje over de stagemarkt met daarin het zinnetje 'maar een extra uitdaging is natuurlijk om je eigen school te zoeken!'

Ja wat ís het nou?? >;) -O-

Ik wil duidelijkheeeeeiiiiiid!!!!! :roll:

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 07:53

Wij moesten ook altijd lesvoorbereidingen invullen hoor, tenminste de eerste 2 jaar. Nu doe ik het nooit meer :+ .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 09:30

Rock schreef:
Goeiemorgen!

Vandaag veel te doen. Vooral ook het stagebureau achter hun broek aan zitten... Sturen me eerst een mailtje met de mededeling 'de school waar je heen gaat moet een opleidings- of samenwerkingsschool zijn' (wat mijn docent VWPL al tegensprak voor deeltijders), vervolgens krijg ik een algemeen mailtje over de stagemarkt met daarin het zinnetje 'maar een extra uitdaging is natuurlijk om je eigen school te zoeken!'

Ja wat ís het nou?? >;) -O-

Ik wil duidelijkheeeeeiiiiiid!!!!! :roll:

Voor jezelf is het verstandig om een opleidingsschool te zoeken omdat die vaak beter weten wat er van hen verwacht wordt qua begeleiding etc. Voor je eerste jaar is dat wel erg fijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 10:25

Nou ja, ze raden ons juist eigenlijk aan om het búiten die scholen te zoeken omdat we deeltijders zijn en in principe maar 5 dagen (in het hele jaar) stage hoeven te lopen.

En voltijders moeten (uit m'n hoofd) 20 weken stagelopen dus die hebben dan ook weer veel meer aan zo'n opleidingsschool...

Nou ja, ik ga de tripartietenovereenkomst maar eens bekijken en weer mailen naar mijn VWPL docent, m'n mentor en het stagebureau.

A_manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 10:37

ff misschien wel een dom vraag,, maar ik heb mn stage inmiddels omgegooit haha ik ga nu 1 dag in de week meelopen met het vak Mens en Dier maar dat is toch ook een groen vak??

want dat LWT lesgeven werd um toch niet dus doe ik nu 1 dag Mens en Dier en 1 dag coachen en lesmateriaal maken voor LWT

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 18:27

Goof schreef:
En weet je wat het stomme is; sta je uiteindelijk voor de klas, doe je het echt nooit meer.
Althans, ik niet.

Ik ook niet :+ . Ben jij gek, kost veel te veel tijd, en het rendement is te laag.

@ Amanda: LWT is inderdaad redelijk zwaar, zeker in t begin. Maar Het lijkt mij dat Mens & Dier ook nogal groen is. Anders misschien een dag in de week op het MBO? Zit in het linker gebouw. Is ook erg erg leuk!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 18:36

Zoals ik al zei: ik ook niet. Tenzij dat ik weet dat ik lesbezoek krijg :+ Schijnheilig he? :D

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 18:37

Zelfs dan niet :o . Hoewel de inspectie op 12 en 13 oktober komt. Gelukkig heb ik dan alleen mentor uur, dat is niet zo moeilijk goed te vullen :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 18:42

Ik had vandaag verrassing, onverwacht lesbezoek tijdens mijn tweede les aan een 3BK-klas (die me qua namen in de zeik zaten te nemen... fijnnnn)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 18:46

Gjilke schreef:
Goof schreef:
Althans, ik niet.

Ik ook niet :+ . Ben jij gek, kost veel te veel tijd, en het rendement is te laag.

Whahahaha, ja precies. Zeker zonde van mijn tijd, bovendien heb ik inmiddels geleerd dat ik eigenlijk ook ontzettend goed kan improviseren, ook heel belangrijk O:)

En nee, ook bij lesbezoek doe ik het niet, ze komen maar lekker binnenvallen wanneer ze willen, allemaal prima. Voor een "goede" les is echt geen voorbereiding op papier nodig.

Toevallig kwam vandaag even onze directrice binnenvallen voor een babbeltje, terwijl precies mijn gehele klas klaar was met hun werk en de laatste tien minuten nog even de tijd mocht doden met een tekening... perfecte timing dus, maar ik vind het allemaal wel best :D

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 18:47

Urielle schreef:
Ik had vandaag verrassing, onverwacht lesbezoek tijdens mijn tweede les aan een 3BK-klas (die me qua namen in de zeik zaten te nemen... fijnnnn)

gehaktmolen klaarzetten }>

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 18:47

Gjilke schreef:
Lesvoorbereidingsformulier? Ik geloof niet dat ik dat ooit ingevuld heb :+

jawel dat zijn die dingen die je áchteraf invult omdat je opleiding dat graag wil :+

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 18:53

lesvoorbereiding wat is dat? := haha

heb nu 3 dagen stage achter de rug, sinds maandag hebben ze een nieuwe toa, dus ik ben niet de enige die de weg daar een beetje kwijt is :P