[Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 20:54

Wat balen. Wat gebeurde er dan?

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 20:59

Balen :(
Maar 3x is scheepsrecht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 21:01

Lang verhaal ;)

Ik moest invoegen op de snelweg met een vrij korte invoegstrook (wordt vaak met examens gebruikt en ik had hem dan ook al vaak gereden). Ik kwam precies naast een auto met lange aanhanger uit en had dus twee opties: Erg gas geven en ervoor gaan, of gas terug nemen en erachter gaan. Beide opties waren erg krap gezien die korte invoegstrook. Ik koos ervoor om gas terug te nemen en erachter te gaan (omdat het, iig in mijn ervaring, meestal niet gewenst is als lesauto nog even een extra dot gas te geven en er snel voor te schieten. Ook was in mijn ogen de invoegstrook te kort om dat risico te nemen, als ik het toch niet zou redden eindigde we in de berm).
Hierdoor kwam ik wel vrij dicht achter de aanhanger uit (wel veilig uiteraard), maar de linkerbaan was vrij dus ik kon gelijk doorschuiven.

Helaas was dit van de 2 keuzes die ik had niet de keus die m'n examinator had willen zien :( Mijn instructeur vond het ook niet eerlijk. Hij zei inderdaad dat ik er beter voor had kunnen gaan, maar dat dat inderdaad ook erg krap geworden was en wat ik deed dus absoluut niet fout was. En hij vond dat ik het goed en rustig opgelost had. Helaas dacht mijn examinator daar dus anders over :(

Dus door pure pech dat ik naast die auto terecht kwam (die trouwens zelf ook makkelijk een baan op had kunnen schuiven zodat ik in kon voegen, zoals ik zei was de linkerbaan helemaal vrij) en van de 2 opties net degene koos die deze examinator niet wou zien ben ik gezakt...

Ik had liever zelf een grove fout gemaakt dan zoiets als dit, iets waar ik zelf heel weinig aan had kunnen doen :n Daar baal ik nog het meest van... Zakken is één ding, maar dan ook nog door simpelweg pech...

loveu_p

Re: [Centraal] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 21:35

Wat jammer @Dreamer :( Balen dat je door zoiets gezakt bent!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 22:49

Ah dat is inderdaad balen, zeg! Hopelijk kan je snel weer.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 22:53

Anoniem schreef:
Lang verhaal ;)

Ik moest invoegen op de snelweg met een vrij korte invoegstrook (wordt vaak met examens gebruikt en ik had hem dan ook al vaak gereden). Ik kwam precies naast een auto met lange aanhanger uit en had dus twee opties: Erg gas geven en ervoor gaan, of gas terug nemen en erachter gaan. Beide opties waren erg krap gezien die korte invoegstrook. Ik koos ervoor om gas terug te nemen en erachter te gaan (omdat het, iig in mijn ervaring, meestal niet gewenst is als lesauto nog even een extra dot gas te geven en er snel voor te schieten. Ook was in mijn ogen de invoegstrook te kort om dat risico te nemen, als ik het toch niet zou redden eindigde we in de berm).
Hierdoor kwam ik wel vrij dicht achter de aanhanger uit (wel veilig uiteraard), maar de linkerbaan was vrij dus ik kon gelijk doorschuiven.

Helaas was dit van de 2 keuzes die ik had niet de keus die m'n examinator had willen zien :( Mijn instructeur vond het ook niet eerlijk. Hij zei inderdaad dat ik er beter voor had kunnen gaan, maar dat dat inderdaad ook erg krap geworden was en wat ik deed dus absoluut niet fout was. En hij vond dat ik het goed en rustig opgelost had. Helaas dacht mijn examinator daar dus anders over :(

Dus door pure pech dat ik naast die auto terecht kwam (die trouwens zelf ook makkelijk een baan op had kunnen schuiven zodat ik in kon voegen, zoals ik zei was de linkerbaan helemaal vrij) en van de 2 opties net degene koos die deze examinator niet wou zien ben ik gezakt...

Ik had liever zelf een grove fout gemaakt dan zoiets als dit, iets waar ik zelf heel weinig aan had kunnen doen :n Daar baal ik nog het meest van... Zakken is één ding, maar dan ook nog door simpelweg pech...

Tip voor de volgende keer, als die optie er is: veeel eerder beginnen met kijken wat er allemaal rond rijdt op het stukje waar je iets wil. Dan kun je (bij voldoende overzicht) al veel eerder je snelheid aanpassen aan datgene wat eraan komt.

Ik vind inderdaad ook dat planken op een korte invoegstrook (die hebben nooit iets van een vluchtstrook erachter) niet de optie is om voor te kiezen, zelfs niet met een echt snelle auto (wat de meeste lesauto's ook niet zijn).
Het klinkt voor mij dan ook als een stok gezocht om de hond te slaan.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 23:09

De meeste huidige lesautos zijn vlot zat hoor.

Ze willen idd liever niet achter een dergelijk voertuig invoegen en al helemaal niet met te weinig afstand. Meteen door naar links is ook uit den boze dus ik lees wel wat puntjes. Ik ken de situatie ter plekke niet dus kan er verder niet over oordelen.
Maar het blijft balen.

Nustice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 08:25

Stom zeg _Dreamer!

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 15:39

Jeetje wat ontzettend balen _Dreamer! :( Het zou me verder niet eens uitmaken, maar het kost gewoon zo ontzettend veel geld...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 16:59

Polly schreef:
De meeste huidige lesautos zijn vlot zat hoor.

Ze willen idd liever niet achter een dergelijk voertuig invoegen en al helemaal niet met te weinig afstand. Meteen door naar links is ook uit den boze dus ik lees wel wat puntjes. Ik ken de situatie ter plekke niet dus kan er verder niet over oordelen.
Maar het blijft balen.

Zal het zo'n setje met 8mtr aanhanger geweest zijn; zul je toch een echt heul rap autootje moeten hebben om dat te redden.
Lesauto's zijn op zich prima up-to-the-job, maar dit zijn van die momenten dat snelheid gewoon geen optie meer is. Ik daag zo'n examinator uit om het voor te doen, maar als ie de boel in elkaar rijdt, bestel ik op zijn kosten een nieuwe auto. Eens zien of ie dat aandurft........

Het mogen examentechnisch dan wel dingen zijn die ze niet willen zien en wellicht loste Dreamer het niet goed genoeg op; dat valt niet te beoordelen, maar wat had ze moeten doen als ze WEL gekozen had om er de zweep over te leggen, om er 200mtr verderop achter te komen dat ze toch niet voldoende power had voor die oplossing in de gegeven situatie?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 18:22

Blijkbaar was die ruimte er wel anders was het niet zo beoordeeld..

bryce27

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 20:17

Ook ik kom even dit topic binnenvallen.
Over 2 weken heb ik dan ook mijn auto rijexamen :D
Vorige week een ttt gehad, en volgens mijn examinator echt een hele keurige toets gereden.
Voordeel maar misschien ook nadeel is dat mijn vader zelf mijn instructeur is.
Ik heb gelukkig helemaal geen stress voor zulke dingen dus hopen dat alles gewoon goed komt.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 13:37

vast succes!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 14:17

Veel succes

Denk dat het voorje vader veel stressvoller zal zijn omdat die natuurlijk voor zijn gevoel af gaat als een gieter als zn eigen kind zakt, tenminste zo hadden collega's van mij dat in het verleden wel. Wij regelden ook altijd dat er een collega mee ging naar het examen en de ouder mocht ook niet meerijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 16:02

Polly schreef:
Blijkbaar was die ruimte er wel anders was het niet zo beoordeeld..

De ruimte was er (dat zei mijn instructeur ook) maar was heeel erg tricky geweest. De invoegstrook loopt ook niet over in een vluchtstrook maar gewoon in de berm. Zelf mijn instructeur zei dat hij niet zeker wist of hij dat risico genomen had, hij vond het ook een lastige situatie (zeker voor toch nog een beginnende bestuurder). Hij zei inderdaad ook dat ik er misschien wel beter voor had kunnen gaan want ik had het precies gered, maar dat wat ik nu deed absoluut niet fout was en ik het netjes oploste. Vandaar dat hij het ook niet eerlijk vond dat hij mij had laten zakken. (Dit was namelijk ook het enige foutje, zei de examinator ook)

Je komt ook iet recht op de snelweg uit. De invoegstrook komt vanaf een brug, in een 90 graden bocht. Je uitzicht op de snelweg wordt belemmerd door een benzinepomp waar je recht op kijkt omdat je dus van hoger komt. Echt een k u t stuk, maar daarom juist veel gebruikt en we hadden hem dan ook al tig keer gereden.

Gewoon pech dat het zo gelopen is, meer kan ik er niet meer van maken. Hopen dat 3x scheepsrecht is :)

...Oh en Polly, ik ging niet in één bweging door naar links hoor! Uiteraard eventjes erachter en wat tempo terugnemen zodat ik er niet meer te dicht opzat en rustig opzij kon, linkerbaan checken en toen gelijk doorgeschoven. Dat had ik een beetje verkeerd verwoord sorry :)

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 17:49

Wat balen Dreamer van het examen, ook echt iets stoms om op te zakken..
Ik heb donderdag examen gedaan voor de tweede keer, ook gezakt.
Bij mij was het op doorstroming. Ik was ontzettend zenuwachtig en reed daardoor niet genoeg door. Ik kon gewoon niet helder denken en reed niet de maximale snelheid.
Ik had een faalangstexamen, maar de examinator stelde mij niet echt op mijn gemak. Hij deed eerder alsof het belachelijk was dat ik zenuwachtig was.
Ik ben bij het napraatje ook weggelopen, was er helemaal klaar mee. Ik weet het, heel onbeleefd :o

Nustice

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 18:03

ArankaM schreef:
Bij mij was het op doorstroming. Ik was ontzettend zenuwachtig en reed daardoor niet genoeg door. Ik kon gewoon niet helder denken en reed niet de maximale snelheid.
Ik had een faalangstexamen, maar de examinator stelde mij niet echt op mijn gemak. Hij deed eerder alsof het belachelijk was dat ik zenuwachtig was.
Ik ben bij het napraatje ook weggelopen, was er helemaal klaar mee. Ik weet het, heel onbeleefd :o

Jammer en wat raar, juist zo'n faalangstexaminator zou dat toch moeten kunnen begrijpen. :n
Ik snap het wel hoor dat je bent weggelopen. Niet echt fijn als je niet begrepen word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 18:18

Hè Aranka, das niet de bedoeling... Maar zou daar toch mee naar het CBR gaan... Jii hebt er misschien niks meer aan, maar een volgend iemand kan je er wel mee helpen, dat deze examinator gewoon niet geschikt is voor faalangst examens :(:)

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 10:15

Mag ik mij hier ook melden? :) voor 2 weken terug mijn theorie gehaald,en ik heb nu 14 lessen gehad. Gisteren is mijn praktijk aangevraagd.. helaas duurt het nog erg lang voordat ik er voor kan, het is blijkbaar druk ofzo? 31 juli pas:( baal er wel van, want ik ga voor die tijd op vakantie.. had zo graag ook willen rijden met de vakantie, als ik hem dan in 1 keer haalde.. maar helaas, is niet anders. Nog even geduld hebben dus.

Nog tips voor mij wat betreft kijken? Ik 'vergeet' nu nog af en toe over mijn schouder te kijken helaas... kan het er nog niet voor 100 procent in krijgen!!

Nustice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 12:38

kusvoorjou schreef:
Mag ik mij hier ook melden? :) voor 2 weken terug mijn theorie gehaald,en ik heb nu 14 lessen gehad. Gisteren is mijn praktijk aangevraagd.. helaas duurt het nog erg lang voordat ik er voor kan, het is blijkbaar druk ofzo? 31 juli pas:( baal er wel van, want ik ga voor die tijd op vakantie.. had zo graag ook willen rijden met de vakantie, als ik hem dan in 1 keer haalde.. maar helaas, is niet anders. Nog even geduld hebben dus.

Nog tips voor mij wat betreft kijken? Ik 'vergeet' nu nog af en toe over mijn schouder te kijken helaas... kan het er nog niet voor 100 procent in krijgen!!

Gewoon steeds het standaard riedeltje als je iets gaat doen: binnen, buiten, schouder.
Altijd, ook als er onmogelijk iemand naast je zou kunnen rijden.

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 12:40

Inderdaad, gewoon elke keer als je afslaat die 1,2,3 tellen in je hoofd bij binnen, buiten, schouder. En vraag aan je instructeur om gewoon eens 20 minuten rondjes te rijden in een woonwijk enzo en dan bij elke keer dat je afslaat dit te doen. Reken maar dat het er dan snel in zit.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 13:01

Ik speel in mijn hoof inderdaad (inmiddels automatisch links, rechts nog niet helemaal binnen buiten naast me af)

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 13:12

ArankaM schreef:

Lijkt mij ook niet de bedoeling van een faalangst examen nee... Heel apart en ik zou er ook een melding van maken.

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 10:04

Bedankt voor de tips!! Het is ook met name het kijken over de rechter schouder. Links gaat steeds beter gelukkig. In iedergeval bedankt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 12:17

Gossie, kwam net op een vrij smalle weg twee brandweerwagens tegen met alle toeters en bellen, moest helemaal de berm in, met daarnaast sloot ;)
Best spannend ;)