Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 18:44

pmarena schreef:
Ik denk dat gemeentes in het verleden ook al dood gegooid zijn met losse flodders van mensen met een idee, en dat ze dan de moeite deden om die mensen op weg te helpen met info waarna het toch allemaal niet zo serieus bleek te zijn en diegene het niet doorzet.

Als je op die manier een paar keer flink je beus gestoten hebt dan leer je wel om af te wachten en eerst wat meer serieuze plannen te zien :)

Wil je echt een locatie waar honden overdag terecht kunnen, een beetje kinder dag verblijf maar dan voor honden...? Zou daar vraag naar zijn i.v.m. de kosten...? Het idee klinkt wel leuk :j

Ja dat zal waarschijnlijk gebeurd zijn. Het is alleen jammer dat ze reclame maken om er voor de ondernemer te zijn en mij het dan op meerdere manieren moeilijk maken ipv makkelijk. Maar hopelijk komen we er straks uit en desnoods probeer ik het bij een andere gemeente.

En het is inderdaad een soort kinderdagverblijf voor honden, voor als je fulltime werkt of een dagje weg gaat oid.
De vraag ernaar ga ik onderzoeken door mijn enquête. Maar in Engeland en Amerika is het al best populair en ik zou er zelf ook behoefte aan hebben als ik fulltime werk. Het lijkt op een uitlaatservice, maar dan voor de hele dag en in een omheinde omgeving.

Maar het is nu nog allemaal onzeker, ik moet nog veel uitzoeken, ook qua kosten enz.

pmarena

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 18:53

Je beus gestoten hebt.... sorry voor de tikfout hoor :o

Het klinkt ook echt als een leuk idee, maar wel iets waarvan ik benieuwd ben in hoeverre mensen de kosten er voor over hebben :)

Denk dat het bij initiatieven waarbij je de gemeente nodig hebt, vooral de truc is om je "zaak" zo te presenteren dat het overduidelijk is dat het de gemeente een voordeel oplevert, dus benadrukken hoe jouw initiatief een probleem of aandachtspunt of iets binnen de gemeente verbetert.

Maargoed dat zal je zelf ook wel bedacht hebben :P

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 20:24

Ik vind het een goed idee Elish! Ik heb er ook wel eens over nagedacht, omdat ik zelf ook soms met mijn hond zit

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 20:51

Bedankt voor de positieve reacties :D

Het idee heb ik uit een boek en ben ermee aan de slag gegaan, omdat ik er zelf ook behoefte aan heb. Voor mijn eigen hond is een keer mee met een uitlaatservice niet genoeg, die moet vaak minstens twee of drie keer uit tussen 9 en 5, omdat ze blaasproblemen heeft.

Bedankt voor de tip pmarena :) Ik weet de voordelen natuurlijk, maar ik moet ze inderdaad wat meer overbrengen naar de gemeente denk ik. De uitlaatservices zorgen bijvoorbeeld soms voor overlast door de loslopende honden en daar is dit een goede oplossing voor.

Hopelijk haal ik het examen van mijn cursus en kan ik daarna vol aan de slag!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 22:19

Hier in de buurt hebben ze dat ook, echt super handig! Je kan je hond dan zelfs al heel vroeg brengen, al voor er personeel aanwezig is, door je hond in een speciale kennel te stoppen. Mocht je de hond ophalen na sluitingstijd, dan kan je hem ook weer uit die speciale kennel halen.

En bij mijn moeder in de buurt hebben ze ook een dagopvang voor honden, maar dan bij een boerderij die door grotendeels door gehandicapten wordt gerund.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 08:50

Ochjee, een babyluikje voor honden is dat dan een beetje _O- Wel handig :)

Ik heb eigenlijk ook geen idee hoeveel animo er is voor een uitlaatservice en in hoeverre je met een prijsverschil zit. Het klinkt mij als iets dat best wel aan kan tikken als je dagelijks je hond naar "de dagopvang" zou brengen en dat ook veen mensen dan geen hond zouden nemen of een andere oplossing zouden bedenken waardoor dat je wellicht te weinig structurele klanten hebt en maar af moet wachten of je met een dagje hier en daar voldoende klandizie hebt om er van te kunnen leven zeg maar :)

Zou inderdaad naar de gemeente toe goed dat soort voordelen brengen, dat honden op omsloten terrein opgevangen worden en zodanig niet voor overlast (loslopen, overal piesen en kakken) zorgen in de openbare ruimte. En wellicht zijn er dan toch meer mensen die een hond nemen dus extra hondenbelasting O:)

Maar ik kan me voorstellen dat je om ze op eigen terrein te houden wel een flink terrein tot je beschikking moet hebben zodat ze lekker kunnen rennen en doen, anders moet je er alsnog mee naar buiten om het een beetje leuk voor ze te maken :P

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 09:27

Wat betreft sponsoring; Brix (pony) is "van de zaak". Dus hij heet op z'n startkaart NTS Brix. Klinkt wel stoer. Promo uitingen op dekjes en dekens (moet ik nog steeds doen ) en stalling wordt doorvde zaak betaald, scheelt toch weer de btw. Spullen weggeven kan ik niet, of het moest in t verleden n fles voedingssupplementen zijn. Gewoon de kostprijs (inkoop) boeken onder promotie/reclame kosten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 09:37

Ja verder dan dat kom ik ook niet inderdaad.

ilsevg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 10:41

@rien10 daar heb ik dus een eeuwige discussie over met onze boekhouder. Volgens haar mag ik mijn startkaart en andere wedstrijd kosten (inschrijfgeld etc) wel zakelijk betalen maar de rest niet omdat ik mijn paard ook voor mijn eigen plezier (dus prive) gebruik. Jij weet vast hoe dat nou precies zit, ben ik erg benieuwd naar!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 10:55

Ik heb het gewoon gedaan. Mijn fiscalist kwam zelfs met het idee, ik durfde niet. Met mijn paard ook gedaan, hier gaat het al 10 jaar goed. Je moet uiteraard zelf beslissen, maar hier 2 argumenten om het wel te doen.
1) Jij bent verantwoordelijk voor je eigen administratie en eigen bedrijf. Niet je boekhouder.
2) Stel nou, dat de bel. dienst zegt "dit had niet gemogen" dan betaal je de BTW terug over een bepaalde periode (iets verjaart al snel, weet niet uit mijn hoofd, maar dacht 5 of 7 jaar) je winst wordt iets opgeschroefd en je gaat diep door het stof (al denkend; ja doei!) en je doet het vervolgens niet meer. Geen man overboord.
Situatie 2 heb ik eens gehad met huisvestingskosten. Die trok ik af, maar ik heb kantoor op zolder, dus in mijn eigen privé huis, dat mocht niet. Dus netjes E 800,-- terugbetaald. De rest was verjaard. Jaren plezier van gehad. Dakkapel op kosten van de zaak geplaatst etc etc (en dat was al verjaard, hi hi).

Je kan ook een middenweg kiezen. Alles wat met wedstrijden te maken heeft, doe je op kosten van de zaak. Alles. Dus: borstels (paard moet glimmen) dekjes, transportbeschermers, dekens, jasjes, broeken, laarzen, lessen (daar gaat een hoop centen in zitten) startkaart, trailer (logo op zetten), hoefsmid...... dat loopt al aardig op hoor. FF overal je bedrijfsnaam op zetten, leuke smoes om nieuw te kopen. ha ha

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 11:17

Nou daar zat ik toevallig gisteren op te zoeken, schijnt toch wel heel erg aan banden gelegd te zijn omdat ze het al snel als privé zien...

Zo zit ik hier met het probleem van waar zetten bezorgers pakketten neer als ik er niet ben (of als ze de moeite niet eens nemen om aan te bellen >;) ) en dat het niet handig is om auto vol te laden met pakketten als het vies nat weer is....

Zat dus met het idee te spelen om een carport te zetten aan de opslag, zodat ze daar pakketten doorg onder weg kunnen zetten, ik wat extra ruimte heb buiten de opslag waar ik droog kan werken en dat ik uitgaande pakketten droog in de auto kan krijgen.

Lijkt me dus een duidelijke investering die ik voor het bedrijfsbelang zou doen :j

Maar dan zegt manlief weer dat dat niet op de zaak mag omdat het dan aan je eigen huis vast zit _-:(

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 11:20

Dat klinkt best interessant! Zou ik zoiets ook kunnen doen? Ik lease nu een paardje en ik heb wat nieuwe spullen nodig. Kan ik daar een mooi verhaal omheen verzinnen om die spullen op de zaak te zetten? Ik rij nu western en ga een kleine collectie western hondenhalsbanden verkopen en hoop ook op sommige wedstrijden met een kraam te staan. Is daar wat mee te doen?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 11:25

En toch is daar heel veel gedoe over vanuit de Belastingdienst. Je moet aannemelijk maken dat je paard daadwerkelijk betekenis heeft voor je bedrijf. Ben je tandarts en staat het paard op naam van de zaak dan ga je nat.

Ik heb vooroverleg gevoerd met de Belastingdienst en vanwege het gebruik van mijn paarden in e-learning materiaal, het geven van demonstaties en omdat mijn bedrijf gericht is op de wedstrijdsport kan ik zonder probleem mijn paarden zakelijk houden.

Verkoop jij paardenspullen dan is het al minder aannemelijk dat je eigen paard bijdraagt aan het zakelijk karakter van je ondernemingspraktijken en kan er dus nader onderzoek ingesteld worden.

Het gebeurd met regelmaat dat er paarden op de balans staan van diverse bedrijven die niks met paarden hebben. Bij controle volgen hier consequenties uit.

Het is ook belangrijk dat als je je paard op de balans van je onderneming zet, dat je een gecertificeerd paardentaxateur een rapport op laat maken voor de dagwaarde van dat moment tenzij je het paard zakelijk aangekocht hebt en het bedrag via een factuur (zakelijke verkoper) of een ondertekend koopcontract (particulier verkoper) kunt aantonen.

Verder is het dan van belang dat de paarden zichtbaar bijdragen aan de naamsbekendheid van het bedrijf. Dat wil zeggen dat alle dekens, dekjes (ook om te trainen) en het vervoer moeten zijn voorzien van het logo. Dat vraagt naast een taxatie ook best nog een investering.

Mocht je je paard ooit willen verkopen dan zul je daar ook btw over moeten betalen.

Het declareren van lessen, alleen met factuur als het onderdeel is van het zakelijk karakter van je bedrijf.
Het declareren van wedstrijden, alleen met betalingsbewijs (lang leve de facturen via de KNHS met het nieuwe aanmeldsysteem) als het onderdeel is van het zakelijk karakter van je bedrijf.

De scheidingslijn tussen werk en hobby is in deze ook erg klein en discutabel waardoor ik zou aanraden om toch vooroverleg te vragen met de Belastinginspecteur waar je onder valt, of de startersdesk.

Dit is voor zover ik de informatie uit het gesprek begrepen heb.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 11:30

Soms moet je gewoon n beetje stout zijn
:D

ff voor de goede orde: Ik zeg niet dat je dat moet doen, ik zeg dat ik het wel gedaan heb.
Laatst bijgewerkt door rien10 op 12-12-14 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 11:32

Als ambtenaar bij het minfin kan ik me dat niet veroorloven <<)

Ben volgens mij de enige instructeur die echt werkelijk alles netjes opgeeft. :j
Laatst bijgewerkt door Zooist op 12-12-14 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 11:32

rien10 schreef:
Soms moet je gewoon n beetje stout zijn
:D

:D :D :D :D :D :D

Regels zijn er om gebroken te worden :j :j :j

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 11:33

Zooist schreef:

Nope }:) {:)-:( %)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 11:34

_O-

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 11:35

Zooist schreef:

Ben volgens mij de enige instructeur die echt werkelijk alles netjes opgeeft. :j

Of je werkt juist vanuit een positie waarin je precies weet hoe je de regeltjes moet omzeilen :Y) :Y) :Y) :Y)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 11:38

Een vriend van mij is strafrechtadvocaat. Een klant van hem heeft criminologie gestudeerd, hij deed een gouden uitspraak: "ik heb precies geleerd hoe ik goud geld kan verdienen met criminele activiteiten zonder gepakt te worden."

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 11:39

Aimee schreef:
Zooist schreef:

Of je werkt juist vanuit een positie waarin je precies weet hoe je de regeltjes moet omzeilen :Y) :Y) :Y) :Y)

Ik ben HRA en geen fiscalist dus heb werkelijk geen idee. :o

ilsevg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 14:14

Check, dan doen we het nu dus netjes volgens de regeltjes! Is ook niet dat het van mijn boekhouder 'niet mag', ik vind het alleen zelf wat lastig om te bepalen wat dan wel niet mag (en ik ben te druk/lui om het uit te zoeken := )

Gwen09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 13:00

Ik ben er voor om de regeltjes te volgen (braaf he ;) ), maar wel er een sport van te maken zo veel mogelijk af te kunnen trekken. Het is vaak ook maar net hoe je iets omschrijft. Ik wil er niet van wakker hoeven liggen of de belastingdienst wellicht een keer op bezoek komt := haha

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 15:00

Helemaal met Gwenda eens! Proberen zoveel mogelijk op de zaak te zetten, zodat er zo min mogelijk betaalt hoeft te worden, maar wel binnen de regels en mazen van de wet!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 15:22

Alleen zijn die grenzen zo onduidelijk vind ik :P

Neem bijvoorbeeld die carport, die zou ècht voor de zaak zijn om droog binnenkomende en uitgaande pakketten te kunnen verwerken, dat is 100% de reden dat ik daarin zou willen investeren.

Ik heb dan zoiets van: gewoon lekker op de zaak bestellen, het is voor de zaak dus kopen we het ook op de zaak :j

En mocht er dan een controle komen en de BD is het er toch niet mee eens, dan gebeurt er niet veel meer dan dat je alsnog die BTW moet terugbetalen en er IB over moet belasten omdat het onterecht je winst gedrukt heeft, lijkt me?

Of zou je dan ook nog de 1 of andere boete er overheen krijgen?