Hopelijk lukt het uitbreiden Romance en Juud 
Ik ben even benieuwd naar jullie mening over een vervelende situtie met een klant.
Deze gaat wellicht een topic op Bokt openen omdat ze niet tevreden is. Kan gebeuren natuurlijk 
Nu heb ik in 10 jaar tijd nog nooit echt problemen met een klant gehad omdat ik eigenlijk altijd ZEER coulant ben, heb geen zin in ruzie zoeken / touwtrekken / wellus-nietus en wil gewoon graag dat de klant tevreden is...en voor jezelf is gezeur ook niet fijn. Dus maar beter netjes afhandelen en de "schade" voor lief nemen maar wel een tevreden klant over houden 
Alleen ik wil mezelf natuurlijk ook niet heel erg laten benadelen 
Nu zit ik met het volgende: ik verkoop dus netten "van de rol" waar mensen slowfeeders van kunnen maken. Die netten krijg ik aangeleverd in het formaat 2x10 meter. Ik verkoop ze op lengte naar wens van 1 tot 10 meter, maar de breedte is altijd 2 meter.
Ofwel: ik meet de bestelde lengte af en knip het net dan af. Gezien een net uit rechte hokjes bestaat kun je eigenlijk niet anders dan recht knippen: het valt wel op als je diagonaal door vierkantjes heen knipt i.p.v. recht 
Nu heeft de betreffende klant een week of 2 geleden gemaild dat ze een scheef stuk net ontvangen heeft. Met foto erbij, waarbij je inderdaad geen vierkant maar een scheef stuk ziet liggen.
Echter: zo ziet het vers geknipte net er altijd uit....het is immers geen betongaas met vormvaste vierkanten, maar een net, dat flexibel is, en in rust gaan de vierkantjes dicht trekken als wiebertjes zeg maar, waardoor het geheel scheef trekt. Echter, de verstevigde randen onder en boven (waar ik geknipt heb) blijven gewoon de bestelde lengte en de breedte en de ruimte er tussenin bestaat gewoon uit recht afgeknipte vierkantjes....dat kàn eigenlijk niet fout gaan.
Bovendien heb ik geen klachten gehoord van de andere mensen die uit dat stuk net van 2x10 meter een stuk ontvangen hebben, die hooinetten zijn gewoon fijn in gebruik zover ik weet, zoals altijd. Het bestaat natuurlijk niet dat 1 stuk scheef is, en het naastgelegen stuk recht 
Kortom: ik weet eigenlijk zeker dat het net gewoon recht is geweest, maar dat klant zich verkijkt op het scheef trekken in rust. Heb dan ook gezegd dat het normaal is, dat ze de verstevigde onder- en bovenrand na kan meten om te checken of de maten kloppen, en als ze het goed symmetrisch dubbel vouwt en het geheel netjes dichtknoopt, het vanzelf recht trekt als ze het in gebruik neemt...want zo gaat dat namelijk altijd 
Maar dat ze ook gerust het net terug mocht sturen zodat we de koop terug zouden draaien.
(dat heb ik dan eigenlijk liever zodat we niet nog 100x heen en weer mailen
)
Heb niks meer gehoord dus nam aan dat ze inderdaad tot de conclusie was gekomen dat het zo werkte 
Nu ontving ik vanochtend een mail met daarin de klacht dat het net toch echt scheef was, want ze had het inmiddels dichtgemaakt en het was een driehoek geworden. Tot mijn grote schrik waren de bewoordingen: "ik heb de zijkanten maar afgeknipt want dat waren alleen 2 puntjes".
Nu vemoed ik dus dat klant zelf de wiebertjes vorm van het net in rust tot een vierkant heeft geknipt, waardoor het net nu JUIST scheef is geworden 
Ik heb geprobeerd om een duidelijk beeld te krijgen van wat er nu precies af geknipt is, maar krijg daar geen duidelijke reactie op, klant wil eigenlijk alleen maar net terugsturen en geld terug.
Dat is dus best een probleem 
Als ze het 2 weken geleden direct terug had gestuurd zoals ik het direct aanbood, had ze uiteraard gewoon haar geld terug gekregen, dan had ik gewoon iemand anders blij gemaakt met dat stuk net 
Maar nu heeft ze er in zitten knippen waardoor ik geen idee heb in hoeverre het nog bruikbaar is
Klant blijft bij verhaal: het net was al scheef.
Ik denk dan: het kàn eigenlijk niet, maar al zou het scheef zijn geweest: nu je er in hebt zitten knippen snap je ook wel dat je het niet meer terug kan sturen.
Ik begrijp de situatie van de klant wel: die is er oprecht van overtuigd dat ze een scheef net ontvangen heeft en wil gewoon haar geld terug. Heb ik alle begrip voor 
Maar het gaat mij te ver om iets terug te nemen waar in geknipt is, zo gek wil ik ook weer niet zijn
Heb nu volgens mij een keurig aanbod gedaan:
Citaat:
Weet eigenlijk 100% zeker dat het net niet anders dan recht kan zijn geweest, zie mijn eerdere mails met uitleg.
Heb je er puntjes af geknipt voor het dichtmaken, dan heb je hem zelf scheef geknipt.
Heb je er geen puntjes af geknipt dan neem ik hem graag terug.
Ik wil hem nu ook nog wel terug nemen zodat ik goed kan bekijken wat de staat van het net op dit moment is,
inclusief de afgeknipte puntjes, zodat ik kan herleiden wat er verzonden en wat er verknipt is, en kan beoordelen
in hoeverre het net recht verstuurd is, en in hoeverre de waarde nu gedaald is (wat er nog bruikbaar is.
Maar als ik tot de conclusie kom dat je het net zelf verknipt hebt, dan is de kans groot dat je me niet geloofd ben ik bang….?
Ik ben echt altijd heel erg coulant en makkelijk, maar wanneer een klant iets kapot terug stuurt, dan gaat het me
echt te ver om daar de betaling voor terug te storten. Dat moet je ook kunnen begrijpen, dat het knippen niet handig zou zijn.
Het lijkt me dat iedereen daar ook over zal vallen: al zou het net niet goed geweest zijn, dan hoor je het terug te sturen
zoals je het ontvangen hebt en niet nadat je er in hebt zitten knippen. Ik heb dat advies ook nooit gegeven.
Dus wat mij betreft zijn de opties:
- je stuurt het net + afgeknipte stukken terug
- je houdt het net
Als je het terug wilt sturen dan zal ik het helemaal nameten om te beoordelen of het op een bizarre manier toch scheef is geweest.
Zo ja, dan krijg je diepe, nederige excuses van me en stort ik direct je gehele betaling + de verzendkosten van het terugsturen naar je terug.
Constateer ik echter dat het net gewoon recht is geweest maar dat je het zelf scheef hebt geknipt, dan kijk ik in hoeverre er nog iets
van te maken valt, wellicht kunnen we er zelf nog wat mee hier op stal en stort ik uit coulance het aankoopbedrag terug.
Maar is het dusdanig verknipt dat ik er echt niets meer mee kan, dan stort ik geen geld terug maar wil wel op mijn kosten het net terugsturen
zodat je het alsnog zelf kan gebruiken wellicht.
Dat zijn de opties die ik kan bieden.
Waarop ik als reactie terug kreeg dat het haar vies tegen valt dat ik dit niet op wil lossen, ze aangifte gaat doen en het verhaal op Bokt gaat plaatsen om mensen te waarschuwen.
Tja... dat moet ze maar doen dan denk ik. Ik ben er van overtuigd dat ik een keurig aanbod heb gedaan, meer dan wat menig andere verkoper zou bieden...zie niet wat ik er nog meer aan kan doen
Hoe zouden jullie reageren in zo'n geval?