Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 11:45

Die situatie zal je voor moeten zijn. Onderzoek doen naar de behoefte in de buurt. Hoeveel paardensporters wonen in de regio? Gaan die niet naar divoza.nl ? Allemaal vragen die je eerst kan onderzoeken zodat je niet voor teleurstellingen komt te staan. Waarom zouden de klanten naar jou toe komen? Webshops genoeg. Wat maakt jou uniek? Assortiment? Service? Bezorgen op de manege/stal?

HorseTopShop

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 12:10

Ik merk hier dat klanten het er ook zeker voor over hebben om 20 tot 50 km naar een ruitersportwinkel te rijden.
Maar je hebt het in dit geval over een webwinkel. Dan maakt het niet uit wat er in de buurt zit, want ze komen toch niet bij jou langs. (Ook al is dat mogelijk, mensen doen dat niet)

romancehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 11:06

Hoi , ik wilde mij even voorstellen in dit topic.
Ik heb sinds circa 1.5 jaar mijn eigen merk Romance Horse Design.
Over het algemeen verkoop ik exclusieve plastrons , frontriemen en accesoires.
Daar komen steeds meer artikelen bij.
Ze zijn niet onbetaalbaar, maar heb wel exclusieve artikelen tussen die wat duurder zijn.
Ik verkoop mijn artikelen op mijn webshop www.romancehorsedesign.nl
En heb nu een paar winkels die bij mij afnemen . Wat super leuk is!
Ik hoop dat natuurlijk aankomend jaar uit te breiden en mijn stand wat meer te laten zien op evenementen.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 11:52

Welkom! Volgens mij heb ik je wel eens ergens voorbij zien komen... In het blog topic toevallig? Of zeg ik dan iets heel geks?

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 13:34

Welkom!!! Dat is misschien wel interessant voor ons.... :D

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 22:40

Welkom!

Ik ben nu bezig om mijn trimsalon voller te krijgen. Heb van de week te horen gekregen dat ik over twee weken niet meer welkom ben bij mijn werk. Beetje jammer.
Maar als ik wil leven van de trimsalon dat zou ik van vijf klanten in de week naar minimaal 10 moeten. een verdubbeling dus. Eens kijken hoe we dat gaan doen..

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 23:30

Dat klinkt wel als een haalbaar iets! Het zal wel pittig zijn om te verdubbelen, maar 10 klanten in 1 week klinkt niet als iets onmogelijks. Zit er veel concurrentie in de buurt?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 11:22

Hopelijk lukt het uitbreiden Romance en Juud :)

Ik ben even benieuwd naar jullie mening over een vervelende situtie met een klant.
Deze gaat wellicht een topic op Bokt openen omdat ze niet tevreden is. Kan gebeuren natuurlijk :j

Nu heb ik in 10 jaar tijd nog nooit echt problemen met een klant gehad omdat ik eigenlijk altijd ZEER coulant ben, heb geen zin in ruzie zoeken / touwtrekken / wellus-nietus en wil gewoon graag dat de klant tevreden is...en voor jezelf is gezeur ook niet fijn. Dus maar beter netjes afhandelen en de "schade" voor lief nemen maar wel een tevreden klant over houden :j

Alleen ik wil mezelf natuurlijk ook niet heel erg laten benadelen :=

Nu zit ik met het volgende: ik verkoop dus netten "van de rol" waar mensen slowfeeders van kunnen maken. Die netten krijg ik aangeleverd in het formaat 2x10 meter. Ik verkoop ze op lengte naar wens van 1 tot 10 meter, maar de breedte is altijd 2 meter.

Ofwel: ik meet de bestelde lengte af en knip het net dan af. Gezien een net uit rechte hokjes bestaat kun je eigenlijk niet anders dan recht knippen: het valt wel op als je diagonaal door vierkantjes heen knipt i.p.v. recht :P

Nu heeft de betreffende klant een week of 2 geleden gemaild dat ze een scheef stuk net ontvangen heeft. Met foto erbij, waarbij je inderdaad geen vierkant maar een scheef stuk ziet liggen.

Echter: zo ziet het vers geknipte net er altijd uit....het is immers geen betongaas met vormvaste vierkanten, maar een net, dat flexibel is, en in rust gaan de vierkantjes dicht trekken als wiebertjes zeg maar, waardoor het geheel scheef trekt. Echter, de verstevigde randen onder en boven (waar ik geknipt heb) blijven gewoon de bestelde lengte en de breedte en de ruimte er tussenin bestaat gewoon uit recht afgeknipte vierkantjes....dat kàn eigenlijk niet fout gaan.

Bovendien heb ik geen klachten gehoord van de andere mensen die uit dat stuk net van 2x10 meter een stuk ontvangen hebben, die hooinetten zijn gewoon fijn in gebruik zover ik weet, zoals altijd. Het bestaat natuurlijk niet dat 1 stuk scheef is, en het naastgelegen stuk recht :P

Kortom: ik weet eigenlijk zeker dat het net gewoon recht is geweest, maar dat klant zich verkijkt op het scheef trekken in rust. Heb dan ook gezegd dat het normaal is, dat ze de verstevigde onder- en bovenrand na kan meten om te checken of de maten kloppen, en als ze het goed symmetrisch dubbel vouwt en het geheel netjes dichtknoopt, het vanzelf recht trekt als ze het in gebruik neemt...want zo gaat dat namelijk altijd :j

Maar dat ze ook gerust het net terug mocht sturen zodat we de koop terug zouden draaien.
(dat heb ik dan eigenlijk liever zodat we niet nog 100x heen en weer mailen :o )

Heb niks meer gehoord dus nam aan dat ze inderdaad tot de conclusie was gekomen dat het zo werkte :)

Nu ontving ik vanochtend een mail met daarin de klacht dat het net toch echt scheef was, want ze had het inmiddels dichtgemaakt en het was een driehoek geworden. Tot mijn grote schrik waren de bewoordingen: "ik heb de zijkanten maar afgeknipt want dat waren alleen 2 puntjes".

Nu vemoed ik dus dat klant zelf de wiebertjes vorm van het net in rust tot een vierkant heeft geknipt, waardoor het net nu JUIST scheef is geworden :oo

Ik heb geprobeerd om een duidelijk beeld te krijgen van wat er nu precies af geknipt is, maar krijg daar geen duidelijke reactie op, klant wil eigenlijk alleen maar net terugsturen en geld terug.

Dat is dus best een probleem :=

Als ze het 2 weken geleden direct terug had gestuurd zoals ik het direct aanbood, had ze uiteraard gewoon haar geld terug gekregen, dan had ik gewoon iemand anders blij gemaakt met dat stuk net :j

Maar nu heeft ze er in zitten knippen waardoor ik geen idee heb in hoeverre het nog bruikbaar is -O-

Klant blijft bij verhaal: het net was al scheef.
Ik denk dan: het kàn eigenlijk niet, maar al zou het scheef zijn geweest: nu je er in hebt zitten knippen snap je ook wel dat je het niet meer terug kan sturen.

Ik begrijp de situatie van de klant wel: die is er oprecht van overtuigd dat ze een scheef net ontvangen heeft en wil gewoon haar geld terug. Heb ik alle begrip voor :j

Maar het gaat mij te ver om iets terug te nemen waar in geknipt is, zo gek wil ik ook weer niet zijn -O-

Heb nu volgens mij een keurig aanbod gedaan:

Citaat:
Weet eigenlijk 100% zeker dat het net niet anders dan recht kan zijn geweest, zie mijn eerdere mails met uitleg.
Heb je er puntjes af geknipt voor het dichtmaken, dan heb je hem zelf scheef geknipt.

Heb je er geen puntjes af geknipt dan neem ik hem graag terug.

Ik wil hem nu ook nog wel terug nemen zodat ik goed kan bekijken wat de staat van het net op dit moment is,
inclusief de afgeknipte puntjes, zodat ik kan herleiden wat er verzonden en wat er verknipt is, en kan beoordelen
in hoeverre het net recht verstuurd is, en in hoeverre de waarde nu gedaald is (wat er nog bruikbaar is.

Maar als ik tot de conclusie kom dat je het net zelf verknipt hebt, dan is de kans groot dat je me niet geloofd ben ik bang….?

Ik ben echt altijd heel erg coulant en makkelijk, maar wanneer een klant iets kapot terug stuurt, dan gaat het me
echt te ver om daar de betaling voor terug te storten. Dat moet je ook kunnen begrijpen, dat het knippen niet handig zou zijn.

Het lijkt me dat iedereen daar ook over zal vallen: al zou het net niet goed geweest zijn, dan hoor je het terug te sturen
zoals je het ontvangen hebt en niet nadat je er in hebt zitten knippen. Ik heb dat advies ook nooit gegeven.

Dus wat mij betreft zijn de opties:

- je stuurt het net + afgeknipte stukken terug
- je houdt het net

Als je het terug wilt sturen dan zal ik het helemaal nameten om te beoordelen of het op een bizarre manier toch scheef is geweest.
Zo ja, dan krijg je diepe, nederige excuses van me en stort ik direct je gehele betaling + de verzendkosten van het terugsturen naar je terug.

Constateer ik echter dat het net gewoon recht is geweest maar dat je het zelf scheef hebt geknipt, dan kijk ik in hoeverre er nog iets
van te maken valt, wellicht kunnen we er zelf nog wat mee hier op stal en stort ik uit coulance het aankoopbedrag terug.

Maar is het dusdanig verknipt dat ik er echt niets meer mee kan, dan stort ik geen geld terug maar wil wel op mijn kosten het net terugsturen
zodat je het alsnog zelf kan gebruiken wellicht.

Dat zijn de opties die ik kan bieden.

Waarop ik als reactie terug kreeg dat het haar vies tegen valt dat ik dit niet op wil lossen, ze aangifte gaat doen en het verhaal op Bokt gaat plaatsen om mensen te waarschuwen.

Tja... dat moet ze maar doen dan denk ik. Ik ben er van overtuigd dat ik een keurig aanbod heb gedaan, meer dan wat menig andere verkoper zou bieden...zie niet wat ik er nog meer aan kan doen Y;(

Hoe zouden jullie reageren in zo'n geval? :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 11:29

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 11:30

ik zou er zelfs zoveel uitleg niet aan vuil gemaakt hebben.
ik zou duidelijk de regel bovengehaald hebben dat je aangeboden hebt in het begin om het terug te sturen; in de staat zoals ze het ontvangen had. Maar door er zelf aan te gaan knippen, kan je het nu niet meer gaan terugnemen.
Je neemt toch ook geen jeansbroek meer terug een maand later waar de klant de zoom zelf van heeft afgeknipt omdat de broek te lang was naar haar smaak?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 11:34

Tja.. als ze aan het product heeft lopen knippen dan kan ze het niet meer terug sturen... je kan ook geen t-shirt in de winkel ruilen als je er iets hebt uitgeknipt... dus ze heeft zichzelf in de vingers gesneden ze had het meteen moeten terugsturen en niet zelf moeten prutsen.... volgens mij sta je gewoon in je recht.

Jammer dat je zo'n klant treft... maar goed... als je denkt dat het je heel veel negativiteit gaat opleveren en dus minder klanten omdat ze het op Bokt zet (aangifte doen zou echt raar zijn want ze heeft in het product geknipt dus daar heeft ze niks aan)
Even afwegen of de kosten opwegen tegen de beetje negatieve reclame (die eigenlijk nergens op slaat maar goed als mensen negatief zijn heeft dat ook altijd gevolgen)

edit: Oh als topic al staat... laat maar... zou het niet terug nemen. Niet iedereen is tevreden te stellen.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 11:37

ik heb op het topic ook ff gereageerd :+
vind het te belachelijk voor woorden. Blijkt dan nog een mens van 41 te zijn volgens haar profiel die zelf een webwinkel in paardenspullen zou hebben (ik gokte op een trutje van 14 ofzo :o )

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 11:43

Lief van jullie, bedankt :)

Normaal ben ik wel zo dat ik de situatie van de klant begrijp en denk: ach ik neem het wel terug, klant is (onterecht) niet tevreden, het kost mij wat geld, maar dan heb ik i.p.v. verder gezeur toch een klant die tevreden is over de oplossing dus dan neem ik dat verlies wel :j

Maar in dit geval....pfffft. Al 100 keer heen en weer gemaild met uitleg, expres al gezegd dat ze het gewoon terug kan sturen en haar geld terug krijgt, want op een gegeven moment herken je de klanten wel die 100x blijven mailen en dan nog niet tevreden gaan zijn: dan neem ik het liever direct terug, scheelt heel wat tijd en frustratie :P

Heb a.d.h.v. foto's en lijntjes in Paint vanalles uit zitten leggen. En wel gezegd: als je het net gewoon netjes symmetrisch dichtmaakt dan trekt het vanzelf recht :j

Dat zij blijkbaar gelezen heeft als "knip er maar een stuk af". Zucht.
Hier trek ik echt een keer een grens hoor, ik hoef ook niet kopje onder op mijn knietjes in de modder te duiken voor een klant volgens mij :P

Goed, ik moet over 5 minuten echt weg dus hoop maar dat het geen groot vervelend iets wordt :+

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 12:13

Ik zag hem inderdaad al langskomen pmarena.
Vind die vergelijking met de spijkerbroek wel een hele goede.

Wat betreft mijn concurrentie. Er zitten twee trimsalons in het dorp rechts van mij. Ongeveer 3-4 km afstand. Zij doen echter alleen kleine hondjes. De andere kant zitten geen trimsalons, althans, geen officiële.
Mijn slogan is ook: *naam* Voor de kleine en de grote hond. Heb al wel wat grotere honden van die kant doorgekregen.
Ben nu bezig om te achterhalen uit welke dorpen mijn klanten vandaan komen en waar ik nog wat vandaan kan halen.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 12:43

Wat escaleren!!!??? Dit is hartstikke goede reclame voor je :P *\o/*

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 12:48

Weetje, dit kan misschien nog wel eens meer in je voordeel werken dan in je nadeel als ik dat topic zo lees. Dus gewoon nu afsluiten met die dame. Aangifte gaat ze toch niet doen.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 12:49

HorseTopShop schreef:

Precies!

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 13:23

Juud87 schreef:
Ik zag hem inderdaad al langskomen pmarena.
Vind die vergelijking met de spijkerbroek wel een hele goede.

Wat betreft mijn concurrentie. Er zitten twee trimsalons in het dorp rechts van mij. Ongeveer 3-4 km afstand. Zij doen echter alleen kleine hondjes. De andere kant zitten geen trimsalons, althans, geen officiële.
Mijn slogan is ook: *naam* Voor de kleine en de grote hond. Heb al wel wat grotere honden van die kant doorgekregen.
Ben nu bezig om te achterhalen uit welke dorpen mijn klanten vandaan komen en waar ik nog wat vandaan kan halen.

heb je een website?
zoja: al eens aan SEA gedacht? als je je regio's weet lijkt met dat een hele goeie om op te targetten

ik ben buiten mijn bijberoep webwinkel intussen SEA campagne manager op mijn hoofdbaan; dat wisten jullie niet he :7

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 14:01

Yucca schreef:
HorseTopShop schreef:

Precies!

So dan, dit is een mooi <:) cadeautje. Je "doet" het prima in dit topic. En zeurneuzen heb je overal. :j

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 14:39

Welkom Romance!

Juud: Hopelijk lukt het met je trimsalon! 10 klanten per week moet wel lukken toch? even een mooie campagne opzetten, gaat je vast lukken!

Pmarena: Er zijn nu eenmaal mensen die 'graag' ontevreden zijn, en hoe zeer je dan ook je best doet, het is toch niet goed.. Als je nu gewoon netjes reageert op het topic denk ik niet dat je hoeft te vrezen :)

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 14:57

Wat een gedoe zeg Pmarena, goed hoe je het hebt aangevlogen. Ik had gehoopt een keer een foto te zien van haar knutsel werk in het topic. Hopelijk is het nu afgedaan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 15:08

Zo hehe, weer terug en net weer een reactie geplaatst, klant is echt kwaad, klöte natuurlijk maar ik ben er wel klaar mee.

Bedankt hoor allemaal :)

Juud: oei dat is wel dichtbij.....wel gunstig dat zij alleen de kleintjes doen, en heel slim om dan inderdaad bij jou er specifiek bij te zetten van "voor groot en klein" +:)+

Op deze manier heb je wellicht juist profijt van je concurrentie, dat je daar vandaan ook klanten door verwezen krijgt, mooi man :)

En 10 per week moet wel haalbaar zijn toch...? Of verkijken wij ons daarop?

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 15:11

Ik ben heel benieuwd op de TS nog gaat reageren in haar topic.

10 honden per week is toch wel aardig wat. Ik wil 2 tot 4 zwangerschapsreportages in een maand hebben in 2015 en dat is echt een super grote opgave (voor mij....).

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 16:25

Jeetje wat een gedoe met dat net zeg. Ik zou na het knippen ook echt niet meer terugnemen! Ik ga eens even het topic bekijken....

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 16:30

Even op mijn gemak het topic over het net gelezen.
Wat een toestand zeg!!! Gaat echt nergens over.

Ik vind jou echt meer dan coulant pmarena. Zelfs nog terug nemen als erin geknipt is.