Toos/Koos Werkloos op zoek naar een baan, deel 10

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Re: Toos/Koos Werkloos op zoek naar een baan, deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 19:12

Is hier toevallig iemand die een beetje weet hoe aanvullende bijstand in zijn werk gaat?

Ik zit nu behoorlijk ''vast'' in een callcenter, komen weinig vacatures voorbij en als er dan vacatures voorbij komen is het minimaal aantal uur op het contract te weinig om normaal van rond te kunnen komen.. -O-

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 19:17

Bij mijn weten heb je alleen recht op bijstand als de werkloosheid niet je eigen 'schuld' is.... dus als jij nu ontslag neemt en in je volgende baan te weinig verdient, kom je niet in aanmerking voor bijstand.

even cru en kort door de bocht gezegd. Wat je kan doen is op http://www.antwoordopbijstand.nl/ kijken of jouw gemeente daar tussen staat.

Love_Laugh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 19:19

Mag ik me hierbij aanmelden al 2 jaar op zoek naar een andere baan.. -O-

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 09:20

Hoi,

Ik kom me even melden. Sorry voor mijn lange intro. :o

Ik ben al sinds juni 2013 werkloos en na 5 mnd ww uitkering leef ik al jaren van mijn vriends inkomen en mijn spaargeld. Door privé omstandigheden heb ik tijdelijk moeten staken met solliciteren. Wil je weten waarom, dan alleen per pm. Dus binnenkort vier ik helaas mijn 3 jarige jubileum :( .
In het begin solliciteerde ik alleen op de administratieve/financiële functies waarvoor ik geleerd heb, maar nu solliciteer ik ook op andere banen zoals winkels, schoonmaken, productie/magazijn medewerker etc. Maar het wilt niet lukken.
Ik begin wanhopig te worden en thuis zitten doet mij meer kwaad dan goed. Ik heb alle tijden, maar geen geld om leuke dingen doen of weekendje weg/vakantie. Dus zo leuk is hele dagen thuis zitten niet en leven als huis/poetsvrouw is niet fijn.
Daarnaast heb ik ook een gehoorbeperking wat ook lastig maakt met solliciteren. In het verleden voor mijn 18e (ben nu 30) heb ik al 2 keer aangevraagd voor Wajong, maar werd steeds voor minder dan 25% afgekeurd.
Ik heb altijd mijn best gedaan om zelfstandig te leven en werken. Daar ben ik trots op. Maar nu zit ik vast en mijn gat in mijn cv wordt alsmaar groter en nu mis ik wel hulp van de instanstie e.d.
Ik zit steeds vaker te denken aan carrière switch, maar daar loop ik ook gelijk vast. Wat wil ik? Wat kan ik? Hoe zijn de baankansen? En daarbij heb ik voorkeur voor werken-en-leren opleiding vanwege vaste lasten. Dat beperkt weer de mogelijkheden.

Vorig week heb ik een mail gestuurd voor loopbaancoach (website). Hieruit begrijp ik dat ik buiten boot viel, omdat ik zit niet bij UWV, dus hierdoor geen recht op vergoeding. Bij doorvragen begreep ik dat ik me misschien kon beroepen op participatie wet. Dit is nieuw voor me. Daar heb ik nooit van gehoord tot vorig week. Ik moet nog uitzoeken hoe en wat bij mijn gemeente.

Misschien kunnen jullie mij helpen met jullie netwerk voor werk of adviseren zoals participatie wet ?

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 17:14

Wat bijgelezen ondertussen. Proficiat aan alle mensen die iets gevonden hebben :D. Aan de anderen ook veel succes!

Nu 2 weken na de aanslagen hebben we nieuws. Een deel kan terug aan het werk, een deel (waaronder ikzelf) zit economisch werkloos thuis. Maar onze baas gaat wel de uitkering wat bijpassen zodat we op 80% van ons basisloon zitten. Echt chapeau hoor, dat ze zo met ons inzitten! Kwestie bazen kan ik echt niet klagen!!!
Ik was erg verbaasd want ik had half en half mijn c4 verwacht eigenlijk. Dat zou ik zelf gedaan hebben had ik de baas geweest: een tijdelijk contract die haar opleiding nog niet eens voltooid heeft...

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 22:49

Air schreef:
Is hier toevallig iemand die een beetje weet hoe aanvullende bijstand in zijn werk gaat?

Ik zit nu behoorlijk ''vast'' in een callcenter, komen weinig vacatures voorbij en als er dan vacatures voorbij komen is het minimaal aantal uur op het contract te weinig om normaal van rond te kunnen komen.. -O-

Sorry, ik breek zomaar even in met een vraag. Maar reageer eerst hier graag even op, en dan voornamelijk op de reactie die hier op is gegeven. Die klopt namelijk niet. Je hebt ook dan recht op bijstand (mits je aan de overige voorwaarden voldoet), het kan echter zo zijn dat je voor een bepaalde tijd minder bijstand ontvangt wanneer je geen werk hebt door eigen schuld. Helemaal geen recht zou in het geval van een WW-uitkering kunnen gelden. Het kán (met de nadruk op kan) zo zijn dat je geen recht op WW hebt wanneer je verwijtloos werkloos bent geworden.

Of je recht hebt op bijstand is afhankelijk van een aantal factoren. Je huidige salaris dient dan minder te zijn dan het minimumloon. Je zou dan eventueel een aanvulling tot minimumloon (is gelijk aan de bijstandsnorm) kunnen krijgen. Wanneer je teveel vermogen hebt zal je daar eerst op moeten interen. Op internet kan je de bijstandsnorm wel vinden (voor een alleenstaande ligt dat rond de €960,-, het precieze bedrag weet ik niet uit m'n hoofd), wanneer je minder dan dit bedrag verdient zou ik gewoon bijstand aanvragen. Zou je geen recht hebben dan hoor je dat ook. Wees je overigens wel bewust van het moeten overleggen van heel veel persoonlijke gegevens, zelf zou ik dat liever niet doen als het niet per se noodzakelijk is. Maar dat is natuurlijk iets waar je zelf even over na moet denken.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 22:54

Bedankt voor jullie reacties! Hier heb ik wel wat aan. :)
Toch maar blijven rondkijken naar iets met meer uren dus(of beter loon :')).

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 22:54

Ohja, ik drukt dit topic aan omdat mijn contract waarschijnlijk niet verlengd gaat worden. Dus ook ik kan me melden (nu nog vol goede moed, haha). Ik vroeg me af wat jullie doen als je een sollicitatiebrief schrijft. Aan wie richt je die? In de vacaturetekst is zowel de naam van de teamleider als de p&o adviseur genoemd. Er staat echter niet aan wie de brief moet worden gericht. Aan wie zouden jullie de brief richten?

Voor jullie allemaal heel veel succes! Lijkt me leuk om met jullie mee te kletsen. :)

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 23:53

Dan zou ik het algemeen adresseren ;). Als ik het niet zeker weet begin ik met beste mevrouw, mijnheer. Kan je nooit iets fout mee doen

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 11:43

Zijn er hier toevallig mensen die senior WO+ ICT als specialiteit hebben?

Ik ben namelijk op zoek naar een Development Manager.

Elodie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 12:31

Mag ik me hier ook melden?

Leonie, 28 jaar. Na mijn mbo opleiding aan de slag gegaan.. nu 8 jaar later word ik ontslagen door reorganisatie. Dit heb ik vorige week te horen gekregen. Ik heb hier nog 2 maanden te gaan. Afgelopen dinsdag een intake gesprek gehad bij het outplacement bureau en vanmiddag mij 2e afspraak. Heb er opzich wel een goed gevoel over.. de tijd zal het leren.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 12:55

Wat balen Elonie. Ik moest er ook uit na reorganisatie....na 5 jaar en maar 1 maand thuisgezeten omdat ik direct Open sollicitaties ben gaan versturen. Collega moest er na 14 jaar ook uit en zit nu al bijna een jaar thuis en ook geen zicht op werk.....

Ik ben van 24 naar 36 uur gegaan. Ik dacht ik moet ja zeggen en meer uren nemen of ik kom nee zeggen en was ik waarschijnlijk nu nog steeds bij huis geweest net als mijn oud-collega....

Het is maar net hoe jij erin staat en wat je verder wil.

In ieder geval heel veel succes! Ik hoop dat je snel een passende nieuwe baan vindt.

Dat geld overigens voor iedereen hier!!!;

ssssuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 12:57

Als je eruit moet vanwege reorganisatie krijg je dan nog een vergoeding mee?

Brittjuh97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 18:07

Hoii allenmaal!!

ik zag net op Facebook voorbijkomen dar Divoza voor de vestiging in heteren een oproepkracht verkoop medewerker zoeken. start per 1 mei 2016.
Voor mij is dit veelste ver, maar misschien voor een van jullie wat? het is toch een baantje :D

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 18:27

ssssuus schreef:

ik wordt ook ontslagen omdat ons filiaal gaat sluiten en ik krijg idd een ( lachwekkende) vergoeding mee, blijkt ook dat je er nog veel belasting over moet gaan betalen :(

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 18:55

@alja: die teveel betaalde belasting wordt met de aangifte 2016 verrekend.

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 19:00

Brittjuh97

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 16:10

Vanmiddag in het winkelcentrum bij ons in de buurt maar cv's langs gebracht, totaal iets van 8 winkels waar ik hem mocht afgeven waarvan er 2 zowizo opzoek waren. :) Wish me luck!! hoop dat er wat tussen zit, nu in 3 weken tijd meer dan 15 brieven verstuurd

Elodie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 16:12

kaatje77 schreef:
Wat balen Elonie. Ik moest er ook uit na reorganisatie....na 5 jaar en maar 1 maand thuisgezeten omdat ik direct Open sollicitaties ben gaan versturen. Collega moest er na 14 jaar ook uit en zit nu al bijna een jaar thuis en ook geen zicht op werk.....

Ik ben van 24 naar 36 uur gegaan. Ik dacht ik moet ja zeggen en meer uren nemen of ik kom nee zeggen en was ik waarschijnlijk nu nog steeds bij huis geweest net als mijn oud-collega....

Het is maar net hoe jij erin staat en wat je verder wil.

In ieder geval heel veel succes! Ik hoop dat je snel een passende nieuwe baan vindt.

Dat geld overigens voor iedereen hier!!!;

Ik ben idd ook gelijk begonnen met solliciteren.. en me aan het verdiepen in het juist solliciteren. Das "tegenwoordig" ook een vak apart.

Ik zal me voor de volle 100% inzetten om zo snel mogelijk een andere baan te vinden die bij me past. Schouders er onder en gaan..
Waar een wil is is een.. (Hopelijk ben ik over een paar maanden nog steeds zo positief :P)

ssssuus schreef:

Ik krijg idd ook een vergoeding mee, dit wordt berekend door te kijken hoe lang je werkzaam bent geweest binnen het bedrijf ect. Maar idd geen vet pot.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 18:10

Ik meld me ook weer aan. Ben naar het werk moeten gaan vandaag om te horen dat ik mijn ontslag krijg. Begrijp de werkgever hier zeker in, dit zijn omstandigheden die niemand had verwacht...

De zoektocht kan weer beginnen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 20:59

Balen, maar ook ergens te begrijpen. Succes met zoeken weer! Afgelopen keer ging best vlot geloof ik toch? Of verwar ik je nu met iemand anders?

Vandaag laatste dag gewerkt. Raar hoor! Collega waar ik op vrijdag mee werk was er nu niet. Maar ze kwam speciaal langs om gedag te zeggen en cadeautje te geven. En ze zou op haar andere werk een lijntje uitgooien. Het is niet de baan die ik voor ogen heb. Maar inkomsten zijn toch voor nu even het belangrijkste. En van mn baas ook nog een leuk pakket gehad als afscheid.

Nu even genieten van het weekend. En dan volgende week maar weer solliciteren. En even een goede open sollicitatie gaan schrijven. Vind dat zoooo moeilijk. Maar wil het wel gaan wagen. Nee heb je en ja kan je krijgen tenslotte....

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 12:36

Ik begrijp het absoluut, in plaats van de baas had ik hetzelfde gedaan. Het is rot dat ik mijn contract niet kan uitdoen, half jaartje zonder zorgen keek ik best wel naar uit maar het is nu zo. Op naar een nieuwe job! (Zonder shiften dit keer)

Kan ik geloven dat je laatste dag raar doet! Hopelijk vind je snel een leuke, nieuwe job maar met zo'n positieve instelling kom je er vast wel :)

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 13:04

Zo, weer aantal sollicitaties gedaan.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 13:10

Stamper schreef:
Ik blijf toch maar aangemeld in dit topic, contract rommelt van alle kanten, en overigens is het mailcontact die ik met de eigenaar heb, ook niet jut van het. Ga ik niet openbaar neer zetten, maar het is zoooo vreemd!!! Best jammer, want het is echt iets wat mij echt ligt.... Maar helaas! ;(

Nou, contract inmiddels afgelopen, (02-04-2016), wat dus niet kan na 2 maanden, want ik ben nevernooit op 02-02-2016 begonnen. Maargoed, vorige week vrijdag, op 01-04-2016 een gesprek gehad.. Contract werd dan welleens waar verlengd, weér voor 2 maanden. Alleen in de week van de verbouwing tot nu toe gewerkt. Maar, ze moest weg dus we zouden 's avonds wel via WA praten. Bleek dus om een 0 uren contract te gaan, en ze zou me inplannen wanneer me ze nodig zou hebben dit en dat.

Ik heb mijn bericht verstuurd, verhaal gedaan, gelezen, blauwe vinkjes, gezegd wanneer ik beschikbaar was, geen reactie. Krijg ik ineens een mailtje gister; waarom ik mijn beschikbaarheid niet heb op gegeven, euh dat heb ik wel? Ik heb geen rooster gehad voor afgelopen week, dus ging er dan maar vanuit na haar eerdere woorden dat ik deze week niet nodig was/ben?
Vervolgens is er nog geen nieuw contract. Ik moet echt werkelijkwaar overal achter na lopen.
En als ze me geen X aantal uur kan geven per week, en ik dan maar moet af wachten of ik wel of niet moet werken, werkt voor mij niet. Moet ook mijn afspraken maken, en zelfs al ver van te voren.

Gister opgebeld door een UB, was voor 20 uur, planning kreeg je altijd na 16:00 voor de volgende dag.
Gezegd dat dit sowieso te weinig voor me is, en zelfde reden met de planning als bovenstaand.

Bij ander advertentie via UB afgewezen wegens geen ervaring met EPT.

Jammer, maar we zoeken maar weer verder. Nog contact gehad met mijn vorige bedrijf waar ik na hun zeggen na 6 maanden weer terug mocht komen, dus gevraagd of dit weer mocht na: 01-06-2016. Kreeg ik terug dat ze op dit moment geen passende functie voor me hebben. Dus heb daar ook beetje een hard hoofd in helaas! :(

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 19:52

Hoi allemaal, weet iemand hier mss een leuke job voor een 35 jarige goed uitziende man met een rechtenstudie in de pocket, maar weinig werkervaring? Heeft een rijbewijs B. Omgeving Amersfoort én per direct beschikbaar. Niet voor mijzelf hoor (ben natuurlijk wel goed uitziend, echter geen 35 en geen knul ;- ) maar voor een kennis waar bijstand voor dreigt doe ik graag hier even een poging.
Succes iedereen met sollicitaties!