[Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 21:43

Even een vraagje. Ik kan gewoon niet goed inschatten hoe streng sommige dingen beoordeelt worden. Je hoort altijd van die verhalen over mensen die op de kleinste en stomste dingetjes zakken. Als jij in je examen 2 keer met de koppeling ingedrukt door een bocht gaat, is dat toch niet gelijk iets om op te zakken? Of als je iets langer achter een vrachtwagen rijdt dan misschien nodig was. Kijk ik snap dat je zakt als de doorstroming echt negatief beinvloed, oid. Maar wanneer zak je op zulk soort dingen?

Polly
Moderator Algemeen

Re: [Centraal] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 21:44

Als de stapel dingetjes te hoog word :)

Ze kijken naar het totaalplaatje en het hoeft echt niet perfect

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 22:09

Het lijkt mij vooral om de veiligheid gaan. Met koppeling door een bocht of achter een vrachtwagen blijven creeer je geen onveilige situaties mee...

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 22:22

Met koppeling in de bocht door kan wel degelijk een gevaarlijke situatie creëeren. Achter een vrachtwagen heb je beperkt zicht wat de veiligheid in het geding kan brengen en de doorstroming word belemmerd.
Daartoe is de rijprocedure geschreven wat een richtlijn is voor het examen

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 04:19

LadyMadonna schreef:
Jilletje, vind je 1 uur niet kort? Ik rij altijd 1,5 of 2 uur.
Vandaag achteruit gedaan, recht en twee bochtjes :j
En weer over de merwedebrug geweest, heen en terug *\o/*

Pfoeee 2 uur!!! Nee dat zou ik niet trekken hoor := 1,5 wel maar ik merk gewoon dat na 1 uur mn concentratie simpelweg 'op' is. Hierdoor sloot ik de les steeds zo slecht af. Met 1 uur gaat het veel beter en pik ik het ook allemaal beter op.

Nustice

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 08:55

Ik wil ook auto rijden!
Heb sinds ik geslaagd ben voor mn examen niet meer gereden.

Maar een eigen auto zit er voorlopig echt even niet in.. is even niet anders.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 08:59

Ik heb t geluk da K 1 van de auto's van men ouders mag gebruiken als ik mijn rijbewijs heb, al ben ik wel van plan om dan zo snel mogelijk een eigen auto kopen

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 10:09

Nustice schreef:
Ik wil ook auto rijden!

Of kijk even of ze autodelen doen in je buurt!
Veel goedkoper en dan heb je toch een auto wanneer je het nodig hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 10:13

NS Greenwheels is voor NL'ers een hele handige optie, als je een 'af en toe' abbo neemt betaal je niks maandelijks maar je kan voor dagjes weg wel relatief goedkoop een klein goedkoop autootje gebruiken. Heel veel klasgenoten van mij gebruiken dat als ze moeten filmen en niet met de apparatuur willen slepen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 13:29

Zo, stukje file gereden, en geparkeerd in een parkeervak :j
Nu helaas weer tot volgende week woensdag wachten...

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 13:35

Hier vandaag 1,5 uur gereden, pfoe was wel even pittig qua tijd. vond het wel zwaar
Moest vandaag weer in de benzine, door omstandigheden heb ik nu in 4 lessen in 3 verschillende auto's gereden bij 3 verschillende instructeurs, dus gisteren voor het eerst in een grote diesel en vandaag weer in een kleine benzine. Was even heel erg wennen

Verder geparkeerd in parkeervak, 80km weg en stoplichten. veel weggetjes met opschakelen, terugschakelen rotondes etc. achteruit rijden.

nu volgende week vrijdag weer
benieuwd in welke auto dan :P gok de diesel

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 13:39

Hoe komt dat dan? Hier les je *in principe* altijd in dezelfde auto, met dezelfde instructeur.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 13:49

ik weet het niet precies, volgens mij omdat de 2e instructeur tijdelijk was tot het motor seizoen weer begon en de 3e was alleen een invaller. ben ook nog niet zo lang begonnen. is een kleine rijschool die nu net 2 jaar bezig is volgens mij

ik vind het niet heel erg, alleen de koppeling was ff anders :P manier van lesgeven is wel nagenoeg gelijk
dus als het goed is nu alleen nog de rijschool houder denk ik.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 17:15

Polly schreef:
Als de stapel dingetjes te hoog word :)

Ze kijken naar het totaalplaatje en het hoeft echt niet perfect

Zelfs met een overtreding kun je nog slagen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 17:22

Volgens mij (van wat ik merkte bij mijn examen en meekreeg van mijn instructeur) gaat het er niet om dat je foutloos een rondje kan sturen, maar wel dat je laat zien dat je goed kan anticiperen en dat je probleemoplossend vermogen hebt. Dus niet alleen je eigen foutjes oplossen, maar ook goed opletten wat andere weggebruikers doen en genoeg ruimte overlaten om fouten die zij maken op te lossen. Dus ook als je van rechts komt en je hebt voorrang wat snelheid eruit halen totdat je ziet dat er geen ander verkeer aan komt denderen dat jou niet ziet aankomen etc. Met je koppeling erop de bocht door is niet het allergrootste probleem ter wereld, maar je mist wel aandrijving waardoor je een gevaarlijke situatie kan laten ontstaan. Als je dat 3 keer doet en je mist ook nog eens een straat, is het niet zo gek dat je daar dan wel op zakt.

Je kan met een overtreding inderdaad slagen, maar dan ligt het er wel aan hoe je het oplost en wat je de rest van de rit laat zien. Ik kreeg een opmerking omdat ik te lang wachtte bij een kruispunt, daar zak ik niet in 1 keer op maar ze nemen het wel mee en de volgende keer dat je te twijfelachtig bent bij een kruispunt kan je dus wel zakken omdat je niet besluitvaardig genoeg rijdt.

Nustice

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 18:07

Ik had eigenlijk vrijwel een foutloos rondje op m'n examen gereden. Tot ik de opdracht kreeg om terug te gaan naar het cbr. :')

Was zo opgelucht dat we teruggingen dat ik weg wilde rijden terwijl ik ingehaald werd. Oeps. Gelukkig corrigeerde ik het snel en op tijd.

En in de straat bij het cbr zag ik bijna een auto over het hoofd van rechts. Maar doordat ik snel en veilig reageerde was ook dat geen probleem. Gewoon geslaagd :)

Het is helemaal niet erg dat je foutjes maakt (mits het binnen de perken blijft) als je maar laat zien dat je het veilig kan oplossen denk ik zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 18:08

Nustice schreef:
Ik had eigenlijk vrijwel een foutloos rondje op m'n examen gereden. Tot ik de opdracht kreeg om terug te gaan naar het cbr. :')

Was zo opgelucht dat we teruggingen dat ik weg wilde rijden terwijl ik ingehaald werd. Oeps. Gelukkig corrigeerde ik het snel en op tijd.

En in de straat bij het cbr zag ik bijna een auto over het hoofd van rechts. Maar doordat ik snel en veilig reageerde was ook dat geen probleem. Gewoon geslaagd :)

Het is helemaal niet erg dat je foutjes maakt (mits het binnen de perken blijft) als je maar laat zien dat je het veilig kan oplossen denk ik zo.

Ja, precies. Maar als zoiets met het niet zien van een auto die je inhaalt vaker gebeurt dan 1 keer dan houdt het toch wel op. Dat laat zien dat het geen incident is maar gewoon een structureel probleem met kijken, en daar zak je hard op.

Nustice

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 18:09

Aria_zz schreef:
Nustice schreef:
Ik wil ook auto rijden!

Of kijk even of ze autodelen doen in je buurt!
Veel goedkoper en dan heb je toch een auto wanneer je het nodig hebt.

Emmaa_ schreef:
NS Greenwheels is voor NL'ers een hele handige optie, als je een 'af en toe' abbo neemt betaal je niks maandelijks maar je kan voor dagjes weg wel relatief goedkoop een klein goedkoop autootje gebruiken. Heel veel klasgenoten van mij gebruiken dat als ze moeten filmen en niet met de apparatuur willen slepen.

Dankjulliewel :D Ga er even naar kijken. :)

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 07:47

Over 10 min (hopelijk) mijn laatste rijles
Naarmate dinsdag dichterbij komt word ik steeds nerveuzer -O-

En wat zouden jullie doen als je instructeur bijna 10 min te laat is?

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 08:09

Euhm weinig. Ik ga er dan vanuit dat ik gewoon die 10 minuten doorga (als 't vaker voorkomt) maar als 't eenmalig gebeurd door bijvoorbeeld file vooraf ja dan zou ik niet moeilijk doen.. Uit ervaring houden instructeurs constant alle wegen in de gaten om te voorkomen dat ze in files terecht komen en te laat komen bij een volgende klant. Maar soms is 't gewoon dikke pech.

farahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 09:11

ik heb de datum voor mijn theorie examen spannend
oeff

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 10:17

Als ik 10min of meer te laat of te vroeg ben stuur ik meestal een bericht

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 10:19

Dat deed mijn instructeur inderdaad ook :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 10:24

Mijn instructeur was maandag te laat, hij moest onverwachts langs de garage omdat er iets lekte. Ik woon om de hoek dus de persoon die de administratie doet meldde gewoon even dat hij wat later was. Hij had geen tijd om uit te lopen dus ik heb uiteindelijk maar een uurtje gelest en die heeft hij niet gerekend omdat ik heb gewacht op hem. Vond dat wel echt heel netjes :j

Nustice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 13:31

LiannePuthzy schreef:
Over 10 min (hopelijk) mijn laatste rijles
Naarmate dinsdag dichterbij komt word ik steeds nerveuzer -O-

En wat zouden jullie doen als je instructeur bijna 10 min te laat is?

Ging het verder wel goed?