Op eigen houtje een taal leren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 00:32

savannah030x schreef:
savannah030x schreef:
Via duolingo kan je alleen engels aanklikken?

Quote mezelf even, voor Nederlands sprekenden kan je alleen Engels leren.. hoe zit dit?

Je kan idd alleen andere talen leren als je aangeeft Engels sprekend te zijn :). Vanuit Engels kun je volgens mij ook de meeste talen leren.

Ik leer nu Duits en Spaans. Heb op de middelbare school wel Duits gehad maar dat is na zoveel jaar compleet vervaagd. Ik heb Duitssprekende vriendinnen en vond het toch wel erg stom dat ik de taal wel versta maar niet spreek omdat ik dan niet op de woorden kon komen.. Dus vandaar :D.

Spaans heb ik kort gestudeerd dus vind het vooral leuk om dit bij te houden.

Guess_NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 01:55

Ik ben momenteel bezig met Arabisch.
Lezen en schrijven.

_LiliM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 13:21

Guess_NH schreef:
Lezen en schrijven.

Oh wat gaaf zeg! Hoe leer jij het? Stond in de boekhandel met een aantal boekjes in m'n handen maar werd er niet veel wijzer van...

_LiliM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 13:23

Sheran schreef:
_LiliM_ schreef:
Hoi ik meld mij hier ook! Ik wil dolgraag Arabisch leren maar weet niet echt hoe ik dit op kan leren. Iemand ervaring ermee?

Ik leer het met een groepje. Er zijn wel zelfstudieboeken maar de taal is zo anders dat een paar lesjes wel fijn zijn.

Wat voor zelfstudieboeken gebruik/raad jij aan? Ik ga kijken of ik via een vrijwilligersorganisatie taalles kan krijgen

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 13:54

Heb alle andere dingen een beetje stil gelegd en ben nu lekker bezig met Japans aangezien het voor mij vakantie is :P
Vindt het tot nu toe wel leuk!

Aagje_Nimbly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 19:04

Leuk dit topic!

Ik ben sinds 3/4 weken bezig met Frans leren/oefenen.

Heb op de middelbare school ooit 1 jaar Frans gehad, maar op dat moment interesseerde ik mij hier niet voor en was dus niet zo gemotiveerd :o . Ik hoop einde van dit jaar met iemand op vakantie naar Frankrijk te gaan, en heb besloten dat het wel zo handig is als ik ook een woordje Frans kan spreken (of in elk geval verstaan en lezen :D ).

Ik gebruik Memrise als app. Ik vind deze erg goed en fijn moet ik zeggen, veel herhalingen :j . Ben ondertussen bij de 2e cursus hiervan aangekomen. Heeft iemand ook de Pro versie hiervan? Ik ben hier wel over aan het denken namelijk.
Verder heb me ook aangemeld voor een gratis online beginners cursus via de bibliotheek. Deze vind ik tot nu toe nog niet echt goed, but hey, alle kleine beetjes helpen kwa woordenschat :D .

Ik ben heel gemotiveerd (oefen iedere dag een aantal keer). Mocht iemand goed zijn in Frans, en dit leuk vinden ben ik wel op zoek naar iemand die mij wat kan uitleggen en wil leren over de (basis) grammatica :D .

Verder hoor ik ook veel mensen positief spreken over de duolingo app. Volgens mij kan je alleen Frans /Engels oefenen, en niet Frans/Nederlands. Klopt dit?

Guess_NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 19:33

_LiliM_ schreef:
Guess_NH schreef:
Lezen en schrijven.

Oh wat gaaf zeg! Hoe leer jij het? Stond in de boekhandel met een aantal boekjes in m'n handen maar werd er niet veel wijzer van...

Beginnen met het alfabet!
Uiteindelijk komen die , & - enz boven of onder de letter
Dan de samenvoegingen, zodra je letters langs elkaar zet veranderen ze. Als je ze kan herkennen is het eigenlijk vrij simpel, maar in het begin is het heel pittig!

Sorry voor de misschien onduidelijke korte uitleg, maar het is gewoon lastig uit te leggen. :+

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 20:16

Vero schreef:
Heb alle andere dingen een beetje stil gelegd en ben nu lekker bezig met Japans aangezien het voor mij vakantie is :P

Via waar leer jij japans?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 18:41

Guess_NH schreef:
_LiliM_ schreef:

Beginnen met het alfabet!
Uiteindelijk komen die , & - enz boven of onder de letter
Dan de samenvoegingen, zodra je letters langs elkaar zet veranderen ze. Als je ze kan herkennen is het eigenlijk vrij simpel, maar in het begin is het heel pittig!

Sorry voor de misschien onduidelijke korte uitleg, maar het is gewoon lastig uit te leggen. :+

Inderdaad het alfabet, maar de haraket zou ik er wel meteen bij leren :) Net als hoe je de letter schrijft op verschillende plaatsen in het woord.

Marjolein_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 19:43

Hoi, ik ben sinds 4 weken Frans aan het leren.

Ik doe dat via een LOI cursus Frans voor Beginners die ik 7 jaar geleden heb aangeschaft maar er nooit toe gekomen was om er ook echt mee aan de slag te gaan. Ik heb nu dus wel de lesstof maar niet meer de mogelijkheid om huiswerk in te sturen.

We wonen sinds een aantal jaar in Frankrijk en spreek nu alleen 'boodschappen-en-het-weer-Frans' maar kan het wel redelijk verstaan. Ik heb lange tijd medicijnen geslikt waar je erg duf van werd en het was tot voor kort gewoon niet mogelijk om aktief Frans te leren, ik onthield het gewoon niet.
Sinds een paar maanden ben ik met die medicijnen gestopt en nu kan ik eindelijk gaan leren.
Ik heb vroeger slechts 1 jaar Frans gehad op school dus er valt heel wat in te halen.
Ik studeer iedere ochtend op een vast tijdstip gedurende een uur en dan heb ik een notitieboekje met grammatica regels en nieuwe woordjes om gedurende de dag te leren/herhalen.
En ik heb met twee vrienden afgesproken die tweetalig zijn, om huiswerk aan hun voor te leggen (schriftelijk en mondeling). Daar begin ik komende week mee.

Het grote voordeel dat ik heb is dat ik in Frankrijk woon en dus de hele dag ermee in aanraking kom, hoewel ik wel in Nederlandse sferen vertoef. (Nederlandse vrienden en Nederlandse TV, mijn man vindt Franse TV verschrikkelijk).

Ik ben nu erg gemotiveerd om Frans te leren, maar soms bekruipt me het gevoel van 'Waar ben ik in vredesnaam aan begonnen...'

Sheran

Re: Op eigen houtje een taal leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 19:45

Goed dat je eraan wil beginnen! Ergens ook wel 'knap' dat je er al een paar jaar woont en het nog niet spreekt, het is altijd het eerste dat ik wil doen in een nieuw land!

Hoe is je basis? Kun je de werkwoorden etc onderscheiden? Anders heb ik de tip: heel erg veel lezen. En misschien zijn er language meetings of meetups in de buurt van waar je woont? :)

Marjolein_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 19:52

Dank je wel. Mijn idee was het ook om zsm de taal te leren, maar in de praktijk lukte dat dus niet (door de med's).
Mijn basis is erg smal. Maar ik merk in de afgelopen weken echt al verschil in wat ik kan verstaan en zelf kan spreken. Maar ik betreur het wel dat ik geen Frans op school heb gehad waar ik op terug kan vallen. (Engels en Duits spreek ik wel...)
Zodra ik wat verder ben in de cursus wil ik me wel bij een socio-groep aansluiten om te oefenen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 19:55

In de meeste Nederlandse steden heb je language tandem, een groep mensen (veelal expats) die bij elkaar komen om de taal te leren. Ook absolute beginners. En het is heel gezellig. In Annecy zit er ook een maar die komt minder vaak bij elkaar. Waar woon je?

Marjolein_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 20:02

Ten zuiden van Bordeaux

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 19:54

Wat zijn / is nu een fijne taalcursus-instelling ? Ik lees over LOI , over duolingo ( hoe duur is dat ?) etc etc/ Maar wat is nu een aanrader ?

Marjolein_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 20:10

Duolingo heb ik geprobeerd voor Frans en kon er niet echt mee uit de voeten. Het lijkt allemaal op elkaar. Anders dan de LOI-cursus waarbij je veel meer speelt met de taal en actiever ermee bezig bent.
Duolingo is trouwens gratis. Een nadeel vond ik dat je wanneer je wat verder bent, meer bezig bent met je oude onderwerpen onderhouden dan iets nieuws leren.
Als je echt een taal wilt leren in woord en geschrift, dan zou ik gaan voor de LOI.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 20:28

Dank je wel ! Ik had inmiddels uitgevonden hoe duolingo werkt, tenminste een beetje .... Vanuit engels en dan de taal die je wilt leren.
Wel leuk om mee te beginnen, zeker omdat je de taal hoort en ook leert schrijven. LOI leer je meer vanuit een boek en daarbij moet je een cd opzetten toch ? Stiekem is even op een icoontje met luidspreker duwen zoals bij duolingo wel heel gemakkelijk :o

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 20:22

Merula123 schreef:
The_Cat schreef:
In het weekend even vergeten te leren op duolingo, daar ging men 17days streak :')

Dat had ik een keer met meer dan 100 dagen :')

en wat gebeurd er dan ?? Mag je dan niet verder ?

Hoeveel levels zijn er eigenlijk bij duolingo, of verschilt dat per taal ?

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 19:10

maava schreef:
Vero schreef:

Via waar leer jij japans?

Late reactie maar via Memrise!

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 21:49

Ah, ik heb het ook een tijd via memrise geprobeert, maar vond het heel vervelend dat daar geen grammatica bij zat, of iedergeval met duidelijke uitleg.
Maar gelukkig komt duolingo in mei met japans. *\o/* Kan ik eindelijk in voornamelijk 1 app werken, in plaats van meerdere tegelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 22:23

Ik vind het ook heel vervelend dat er geen grammatica bij Memrise zit. Dus ik heb ook maar een boek gekocht, en gelukkig is er ook nog Youtube waar echt heel veel super goede filmpjes met uitleg staan.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 11:05

Ik kom ook weer even terug hier :). Heeft Duolingo eigenlijk ook ergens grammatica? Ik heb namelijk het idee dat ik met die vernieuwde app alleen wat vocabulaire oppik. De opdrachten zijn echt te makkelijk voor woorden soms. Ik weet nog van eerder dat al dat typen erg lastig was en ze zijn nu gelukkig soepeler met hele kleine foutjes, maar een groot deel is nu gewoon een zin in de goede volgorde zetten.
Mis ik iets? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 11:26

Sheran schreef:
Ik kom ook weer even terug hier :). Heeft Duolingo eigenlijk ook ergens grammatica? Ik heb namelijk het idee dat ik met die vernieuwde app alleen wat vocabulaire oppik. De opdrachten zijn echt te makkelijk voor woorden soms. Ik weet nog van eerder dat al dat typen erg lastig was en ze zijn nu gelukkig soepeler met hele kleine foutjes, maar een groot deel is nu gewoon een zin in de goede volgorde zetten.
Mis ik iets? :)

Op de computer staat er per deel een beetje grammatica bij mij.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 12:45

Waar vind je dat? Ik heb helaas geen computer voor privé. Zou het ook op de app staan?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 12:51

Lesexpres is ook een fijne online-methode, ik weet niet precies welke talen je er kunt doen, ik doe Russisch. Er zit ook grammatica-uitleg bij.