Afstuderen in 2015, wie oh wie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 21:27

Vanmorgen het bedrijfsbezoek gehad. Het was niet echt wat ik me er van voorgesteld heb. Er is helemaal niet naar deliverables gevraagd.

Wel kwam hij terug op mijn afstudeerplan wat hij 6 weken geleden al goedgekeurd heeft :n
Die twijfel heb ik samen met de opdrachtgever weg kunnen nemen.

Dat ik wel contact op moet nemen met enkele docenten voor advies. Nou die docenten heb ik juist de vorige periode al heel veel gesproken over dit onderwerp.......

En omdat ik maar 4,5 uur per week tijd had op mijn werk, of het dan niet handig was om te verlengen? De overige 15u doe ik thuis, zoals ik de afgelopen 2 jaar ook al deed. Oh ja.... dan zal het wel goed zijn..

Kirsha

Re: Afstuderen in 2015, wie oh wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 10:34

Jeetje Gittekit wat een moeilijk gedoe allemaal. Ik duim voor je dat het je allemaal nog op tijd lukt, waardeloos als het zo moet.

Marsu, jammer dat de afspraak wat tegenviel. Docenten zijn inderdaad vaak niet helemaal op de hoogte, dat heb ik ook wel gemerkt :=

Ik stond hier vanmorgen om 8.00 uur al voor de deur met mijn goeie gedrag, beetje jammer dat er nog niemand was :)) Ik had om 8.30 uur een interview dat uiteindelijk niet doorging... Ik had met die man afgesproken op Skype maar hij was niet online (sterker nog, hij heeft me ook nog niet geaccepteerd geloof ik) en ik heb hem toen maar gebeld. Toen ik mijn naam zei wist hij het meteen en heeft hij 1000x sorry gezegd, hij lag ziek op bed :(:) Dus we doen het nu een andere keer.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 11:04

Sorry dat ik hier binnen kom vallen.
Ik lees al een hele tijd mee, maar omdat afstuderen in 2015 helaas net niet meer zal lukken niets meer geplaatst.
Zoals jullie misschien wel weten moet je soms voor veel vakken vragenlijsten maken en respondenten zoeken. Daar ben ik nu dus ook naar op zoek!
Zouden jullie dus misschien deze vragenlijst voor mij in kunnen vullen?
https://tilburghumanities.qualtrics.com ... oqL3r97TCd
Het duurt maar 5 minuutjes en brengt mij weer een stapje dichten bij het afstuderen :D .

Alvast bedankt!

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 12:25

Hoe zijn jullie respondenten ? En dan doel ik op medewerkers van een organisatie?
Ik doe mijn scriptie bij mijn oude stagebedrijf en tijdens het stage lopen moest ik ook een mini onderzoek doen. Daar kwam al weinig respons op mijn enquête. Nu ben ik bezig met mijn scriptie en heb ik ze echt nodig. Ik vroeg mijn begeleider iets alleen zij wist het antwoord niet en zei me dat ik de afdeling een mail moest sturen, dit heb ik gedaan en heb gewoon serieus 1 mail terug. Gaat wat worden straks.. hoe zit dat bij jullie? Hoe gaan jullie er mee om enzovoort?

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 14:21

Ik had geen enkel probleem met het vinden van respondenten, maar dat is ook omdat veel medewerkers mij kennen. Ik heb wel wat tips:"
Schrijf iets op het intranet of hang een tekst over je opdracht op het prikbord/op de koffieautomaat.
Doe er een foto van jezelf bij, want dan hebben de mensen een gezicht bij de naam. Op die manier kan je mensen voorbereiden op je survey. En voor interviews werkt het persoonlijk benaderen toch het best.
De meeste mensen willen echt wel meewerken als je ze zegt dat ze je dan met je scriptie helpen.

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 16:39

Ik heb al een tijdje niet meer gepost, maar wel steeds meegelezen :) Ik ben inmiddels gestopt met stage, netjes alles afgerond daar en ik ben nog bezig met mijn thesis en vakken. Ik heb me inmiddels ook ingeschreven voor een andere master dus daar ga ik mee beginnen in september 2015. De afgelopen week kon ik mezelf er echt niet toe brengen om te werken aan m'n thesis, maar vandaag ben ik weer bezig geweest en komende vrijdag heb ik weer eens college.
Ik vond het alleen wel dubbel om te horen van wat andere orthopedagogen dat ik het met een andere begeleider waarschijnlijk wel gehaald zou hebben. Ik vind het een compliment, maar ik vind het ook wel wat zuur omdat ik weet dat ik het wel kan en ondanks dat ik achter mijn keuze sta om toch te stoppen, vind ik het wel jammer. Ik wil nog even informeren bij de uni of ik in de stagebank een verslagje mag zetten van hoe ik het vond, dat wordt bij meer stageplekken gedaan, zodat ik aan kan geven dat het een leuke en leerzame plek is maar dat je wel voorbereid moet zijn op de hoge eisen en hoge mate van zelfstandigheid. Zo frustrerend dat andere orthopedagogen en mijn begeleidster vanuit de uni dan aangeven dat ik het wel in me heb, maar dat de begeleider op de stage het een stagiaire wel moeilijk maakt en eigenlijk geen reëel verwachtingspatroon heeft. De stagebegeleider gaf zelfs nog bij de uni aan dat ze studenten echt beter moeten voorbereiden op het werkveld, ben ik het ook wel mee eens, maar zelf weigert ze haar eisen aan te passen terwijl die eigenlijk meer passen bij een pas afgestudeerde orthopedagoog dan bij een masterstudent orthopedagogiek die het meeste juist nog op die plek moet leren.. Maar goed, ik ben er vanaf en hopelijk krijg ik de kans om andere studenten via de stagebank in te lichten.

M_aaike, gefeliciteerd! Hopelijk krijg je een go van de 2e beoordelaar :)

Nissima, wat leuk dat je de kans krijgt om nog naar het buitenland te gaan!

Saskiaa_, ik vind het erg vreemd dat je begeleidster al goedkeuring heeft gegeven en je heeft geholpen en dat het nu opeens niet goed zou zijn.. Hopelijk krijg je woensdag te horen dat het met jouw aanpassingen wel goed is.

Gittekit, wat balen zeg -O- Gelukkig heb je dan niet al je werk voor niets gedaan, maar alsnog heel jammer natuurlijk als je zoveel opeens niet meer kan gebruiken.

Marsu, was dat je begeleider vanuit de opleiding? Klinkt niet als iemand die zich goed voor heeft bereid.. Ik vind dat zelf altijd zo demotiverend als iemand, zeker als het iemand is die me moet begeleiden, met dingen aan komt zetten waar we het allang over hebben gehad of duidelijk niet op de hoogte is van wat ik ook alweer deed.

Kirsha, oh dat is ook jammer zeg. Hopelijk gaat het volgende gesprek wel door ;)

Josien_, ik heb 'm even ingevuld :)

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 15:38

Ingevuld Josien_!

xNathaliee, tot nu toe eigenlijk nog niet echt problemen mee. Nu scheelt het denk ik wel dat ik een interview heb en geen enquête, ik benader mensen echt persoonlijk en zit er ook wel achteraan als ze niet reageren :P Ik haal wel alles uit het netwerk van het bedrijf dus ik noem dan de bedrijfsnaam en dan hebben mensen :)* Dat scheelt misschien ook, dat ze dan welwillender zijn ofzo...

Jammer dat de verwachtingen bij dat bedrijf te hoog gespannen zijn Girassol, dat lijkt me wel veel stress opleveren. Moet je de stage nu overdoen of...?

Ik heb vandaag weer 2 interviews gedaan, via de telefoon deze keer. De eerste ging echt heel goed, hele vriendelijke man en veel wijzer geworden, top +:)+ De tweede was naar mijn idee iets minder succesvol, vrij druk bezette man die wel een beetje op wilde schieten en ik kreeg daar een beetje de zenuwen van. Ik ben aan de telefoon al geen makkelijke prater en ging op een gegeven moment dus hakkelend en struikelend de vragen door. Ik kreeg daarna nog wel een compliment van de onderdirecteur dat hij het heel goed vond gaan dus blijkbaar was het minder dramatisch dan ik dacht :D

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 16:47

Fijn dat je interviews goed zijn gegaan, Kirsha!

Ik hoef de stage alleen over te doen als ik de opleiding wil halen, maar ik ga in september met een andere master starten dus dat gaat voor mij niet op. En ik had me voorgenomen om vandaag lekker veel voor m'n thesis te doen, maar ik heb er echt geen zin in. Ik lig wel flink voor op schema dus dat scheelt, maar ik wil eigenlijk ergens half april/eind april mijn complete thesis inleveren dus ik moet niet te lang niks gaan doen :')

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 17:14

Balen, Girassol, kan me voorstellen dat het onwijs zuur is. Dan had je toch liever een andere begeleider gehad waarbij het wel was goedgekeurd..

Ik moet nog anderhalve maand, maar ik ben er nu al wel een beetje klaar mee. Ik vind mijn scriptie schrijven maar saai (maar moet wel gebeuren), en voor de rest ben ik al wel redelijk klaar. Ik kan nu niet zoveel meer doen behalve bugs uit mijn code halen en mijn thesis schrijven. Misschien nog wat unit testjes als ik de bugs er uit heb.

Overigens gaat mijn bedrijfsbegeleider stoppen per 1 april. Dus de laatste maand dat ik hier zit heb ik geen begeleider meer ;( Ik snap zijn keuze wel, maar ik ga hem wel missen.

Ik heb hem ook voor je ingevuld, Josien!

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 14:27

Wat is het hier stil meiden?! Had zelf alweer een maand achterstand zag ik oeps..

Ahh Gittekit wat vervelend!

He jammer Marsu.

Balen Girassol!

Ik ben wel aardig op weg geloof ik, zodanig dat ik oog voor de toekomst krijg, waar ik dan weer stress van krijg haha. Moet straks wel een baan gaan vinden, in principe zou ik per 1 juli ergens kunnen starten. Moet dan nu wel actie gaan ondernemen.. Wat is jullie plan na je scriptie? Momenteel heb ik geen bijbaan, en na het afstuderen valt mijn stagevergoeding en stufi weg, maar mijn vaste lasten blijven natuurlijk wel haha. Ik moet dan dus wel echt snel ergens aan de slag.

Verder heb ik ook wat respondenten stress.. Ik verwacht een stuk of 10 mensen nodig te hebben voor de interviews, daar kan ik mensen uit het bedrijf voor gebruiken dus dat zou wel goed moeten komen.

Alleen officieel heb ik 350 respondenten nodig voor mijn enquêtes, van de 5000 die er in Nederland zijn.. Dat zou nog weleens een lastig verhaal kunnen worden. Vanuit mijn opleiding wordt als vuistregel minimaal 150 gehanteerd, maar dat lijkt mij ook nog wel uitdagend.. Mijn doelgroep bestaat uit software developers, vrij specifiek dus.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 14:29

Ik heb een bijbaan waar ik gelukkig flexibele uren kan werken. Als ik opgeef dat ik meer of minder kan werken word ik zo ingepland. Dat geeft gelukkig wat rust, hoewel ik niet van plan ben om daar nog een jaar te blijven hangen, als ik afgestudeerd ben wil ik wel actief gaan zoeken naar een baan.

Missy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 14:49

Ik had afgelopen week weer een afspraak met mijn begeleider. Begin het zo onderhand behoorlijk vervelend te vinden. Elke keer pas ik voor mijn gevoel onwijs veel aan en heb ik er een redelijk goed gevoel over en dat is altijd binnen het eerste kwartier weer van de tafel geveegd.
Ik krijg steeds feedback op H1-4 terwijl ik ook nog H5-8 heb maar daar is nog niet naar gekeken.. Het is vooral feedback op de manier waarop ik schrijf, het moet wetenschappelijker en meer als een scriptie.

Een voorbeeldje;
Ik schrijf bv; Deze informatie is afkomstig van mijn stageperiode en observaties die gedaan zijn op de werkvloer.
En dan zegt hij dat ik niet 'mijn' mag schrijven maar dat ik dan moet schrijven; Deze informatie is afkomstig tijdens de stageperiode van de auteur.

Tijdens die afspraak heb ik die feedback opgeschreven maar nu ik er nog maar eens maar heb gekeken vind ik dit echt nergens op slaan.. Mijn scriptie voelt al niet meer als mijn stuk omdat ik al zoveel aanpassingen heb gedaan en dan moet ik ook nog op deze manier gaan schrijven :( Daarnaast krijg ik onwijs kromme zinnen als ik op deze manier ga schrijven.
Ik neem zijn feedback vaak mee en het meeste pas ik ook wel aan, maar hierover ga ik toch maar zeggen dat ik het lekker op mijn eigen manier doe.
Woorden als 'ik' en 'u' heb ik er uitgehaald omdat ik enigszins snap dat je de lezer niet direct aanspreekt maar dit vind ik wel weer erg extreem.

Ik vind het nu dus ook erg lastig om er weer aan te gaan werken omdat het voor mijn gevoel gewoon af en goed is, maar ik probeer nu gewoon wat en dan merken we wel weer of het goed is.. Ik heb wel duidelijk gezegd dat ik graag dit jaar nog wil afstuderen omdat dit al het 2e jaar is dat ik ermee bezig ben, anders word ik echt knettergek -:(-

Zo dit moest ik even kwijt, sorry O:)

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 15:01

Wat vervelend Missy_! Wij mogen inderdaad ook geen ik/mijn/u/enz gebruiken. 'de auteur' klinkt inderdaad wel heel erg... Tja.. :Y) Zou ik idd ook niet zo gauw gebruiken..

Jeetje, wat veel respondenten Ladyson!

Ik zit te wachten op mijn plan van aanpak.. Ik ben heel erg benieuwd! Heel veel anderen hebben hem al terug. Ik weet dat ze er gister naar hebben gekeken, maar ik heb hem nog niet gekregen. :roll:
Mijn begeleidster is ziek geworden en komt waarschijnlijk niet meer terug om ons te begeleiden. Daarom is het plan van aanpak nagekeken door het docententeam, maar dus zonder haar en dus ook zonder de punten die zij ons heeft aangedragen. Nu hebben we een tijdelijke vervangende docent, maar dat wordt ook weer overgenomen door iemand anders. Maar wanneer en door wie.....? En als ze het nou allemaal met elkaar eens waren en hetzelfde zeiden, maar ze zeggen allemaal wat anders. Heel vervelend. -O-

Missy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 15:06

Saskiaa_ Heb jij misschien een tip hoe ik het wel anders zou kunnen verwoorden, dus geen 'mijn' gebruiken maar ook niet 'de auteur'? :))

Pff dat lijkt me ook irritant als iedereen iets anders zegt! Hopelijk krijg je een beetje snel duidelijkheid!

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 15:12

Ik zat er mijn hoofd al over te breken, maar heb tot dusver niets kunnen verzinnen... :=

Zoetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 15:16

Ik gebruik voor mijn persoon het woord onderzoeker; ik zou dus iets schrijven in de trent van, Deze informatie is opgedaan tijdens de stageperiode van de onderzoeker enzv.

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 15:20

Ladyson schreef:
Alleen officieel heb ik 350 respondenten nodig voor mijn enquêtes, van de 5000 die er in Nederland zijn.. Dat zou nog weleens een lastig verhaal kunnen worden. Vanuit mijn opleiding wordt als vuistregel minimaal 150 gehanteerd, maar dat lijkt mij ook nog wel uitdagend.. Mijn doelgroep bestaat uit software developers, vrij specifiek dus.

Moeten dit afgestudeerde software developers zijn of hoeft dat niet per se? :+ Hoe dan ook, kan ik wel een lijntje voor je uitleggen naar wat (ex-)klasgenootjes van me?

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 16:40

Vervelend Missy_, maar wel herkenbaar. Wij hebben 5 weken voor het schrijven van het voorstel, bij niemand komen de laatste hoofdstukken aan bod omdat er iedere keer zoveel feedback is op de eerste hoofdstukken nog. Wij mogen inderdaad ook geen 'mijn, ik, u' enz. gebruiken dus ik snap wel waar zijn feedback vandaan komt, maar het is natuurlijk wel heel frustrerend!! Ik zou opschrijven: Deze informatie is verkregen tijdens een stage die plaatsvond voor het begin van dit onderzoek.

Ahh irritant Sakiaa_!!! Ik heb onverwachts een onvoldoende teruggekregen voor een verslag, het verslag was nagekeken door een andere docent, en dus met andere aandachtspunten.. Volgende week lever ik dit verslag weer in. Het moet nu een voldoende zijn, anders mag ik mijn scriptie niet inleveren aahh _-:(

Nissima, in mijn voorstel heb ik staan afgestudeerd.. Maar het zou makkelijker zijn als bijvoorbeeld laatstejaars ook mogen O:) dus ik moet nog even kijken hoe de docent hierover denkt. In ieder geval alvast bedankt voor jouw aanbod!!!! Elk lijntje is erg waardevol *\%/* Volgende week hoop ik mijn enquete af te hebben dus zal ik je even PB'en!

Werken jullie trouwens (voor degene met enquêtes..) met gevalideerde vragenlijsten? Ik kan dit alleen vinden voor medicijnen en psychologie enzo.. maar mijn onderwerp is social media. :o?

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 17:02

Ladyson schreef:
Nissima, in mijn voorstel heb ik staan afgestudeerd.. Maar het zou makkelijker zijn als bijvoorbeeld laatstejaars ook mogen O:) dus ik moet nog even kijken hoe de docent hierover denkt. In ieder geval alvast bedankt voor jouw aanbod!!!! Elk lijntje is erg waardevol *\%/* Volgende week hoop ik mijn enquete af te hebben dus zal ik je even PB'en!

Prima hoor! Ik hoor het wel van je :j

Missy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 17:13

Ladyson; Ik snap dat er veel feedback komt, maar ik heb mijn volledige scriptie al in december naar mijn begeleider gestuurd en nog steeds zijn we bij de eerste 4, daar word ik dus een beetje moe van :P
Bedankt voor het meedenken! Die zin komt in de buurt van wat ik zelf zou kunnen schrijven, ik ga er even mee puzzelen :)

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 18:50

Ohhhh, in december al.. pff nou dan lijkt het wel een never ending story!! Vervelend hoor

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 19:45

Ik heb gisteren stageterugkomdag gehad. Was bijna niemand (was niet verplicht) dus heb lekker veel vragen kunnen stellen en uitgebreide antwoorden gekregen. Nu idee om onderzoek iets anders aan te pakken. Niet heel ander onderwerp, maar net andersom geredeneerd en daardoor andere manier van onderzoeken. Donderdag eens overleggen met opdrachtgeefster wat zij er van vind. Ben er zelf wel enthousiast over.

Missy, heb je dat niet altijd al moeten doen met verslagen? Heb ook nog nooit een verslag of rapport geschreven waarin ik mijn of ik mocht zeggen. Alleen in voorwoord en nawoord is het toegestaan. Lijkt voor mij ook behoorlijk logisch.

Jouw zin:
Deze informatie is afkomstig van mijn stageperiode en observaties die gedaan zijn op de werkvloer.

Hoe ik het zou doen (data verzonnen):
De informatie is verkregen door observaties op de werkvloer van Bedrijf B gedurende de periode september tot en met november.
Omdat het persoonlijke ervaring is, hoef je dit niet als bron te vermelden.

Marrit89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 22:06

Joehoe! Hier druk bezig. A.s. donderdag moeten wij het onderzoeksontwerp inleveren voor het GO/NO GO moment. Kwam er vanochtend achter dat ik nog een goedkeuring vanuit de praktijkinstelling nodig heb.... Wist ik wel, maar door drukte helemaal vergeten. Ook hier het ontwerp al tig keren aangepast.

Het samenwerken tijdens het onderzoek verloopt niet zo lekker. Mijn studiegenootje is zwanger (ja, leuke planning...) en daardoor niet geconcentreerd, vermoeid en noem maar op. Alles met gevolg dat ze afspraken niet na komt, stukken niet aanlevert en niet oplet. Tot nu toe heeft ze 10% van onze rapportage gedaan, de rest komt op mij neer. We hebben hier al pittige discussies en ruzies over gehad, en ik heb het gemeld bij onze begeleider vanuit het lectoraat en vanuit school.

In ieder geval is het ontwerp nu klaar. Vandaag verstuurd naar onze begeleider vanuit het lectoraat, zij moet het goedkeuren voordat we het op kunnen sturen voor het GO/NO GO moment. Hoop op een GO, omdat we anders maar 3 weken hebben voor het uitvoeren van het praktijkonderzoek, praktisch onmogelijk dus.

Wij mogen ook in onze rapportage niet werken met "onze" of "wij". Wij gebruiken dezelfde manier van formuleren als Linoleum aangeeft.

Missy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 22:56

Linoleum; Mijn verslagen de afgelopen jaren gingen vooral over 'hoe voel je je daarbij, welke keuzes heb je gemaakt, wat zou je een volgende keer anders doen' Heel erg gericht op zelfreflectie. We hebben nooit les gehad in zakelijk schrijven en nu wordt dat dus wel verwacht. Ik vind het mede daarom heel erg lastig!
Bedankt voor het meedenken :)

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 12:41

Missy_, dat herken ik wel! Wij hebben inderdaad ook voornamelijk moeten schrijven over eigen ervaringen en wat je daarbij voelde enz. :j Vind het nu dan ook best lastig om het zo te schrijven. :)

Spannend Marrit, hopelijk is het nu gewoon goed. Krap hoor, dat er anders maar 3 weken overblijven. Kan toch niet... :n Wat vervelend van je studiegenootje! Doen ze er iets mee vanuit school? En doen jullie écht samen onderzoek (als in, het wordt één product) of zelfde onderwerp en daarbinnen jullie eigen stuk?

Fijn is dat linoleum! Lekker vragen kunnen stellen. :)

Ladyson, vervelend hé, van die voorwaardelijke verslagen. Ik heb dat ook met 2 verslagen en een tentamen... 8)7

Ik heb een go voor mijn plan van aanpak! Maar eigenlijk helemaal niet blij mee. Zit een mits aan vast dat ik nog een vraag moet toevoegen. Laat ik de vorige keer nou net de feedback hebben gekregen dat die vraag eruit moest. 8)7 Kon volgens mij al niet (profielschets lijkt me best handig als je iets wilt verzinnen voor die leerlingen...), maar moest van hun. Haal ik het eruit (wel op zo'n manier dat ik het op een andere manier wel terug laat komen in mijn onderzoek, kan immers niet zonder..), moet ik het nu weer toevoegen. Als ze zelf nou eens wisten wat ze wilden...