Eerste jaars HBO studenten 2014-2015

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 11:14

Oh zit daar een verschil in? :')
Studievereniging zie ik nu ja. Haha.

dancer_

Re: Eerste jaars HBO studenten 2014-2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 11:16

Ik zou ook graag naar een studievereniging gaan. Studentenvereniging vind ik niks.. Maar een studievereniging in m'n stad/richting is er alleen voor de universiteit :\

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 11:22

Ik geloof niet dat wij een studievereniging hebben op Hva HES, of ik heb er gewoon niets over gehoord :+
Aanmelden zou ik alleen doen als het een groot voordeel had bij het inkopen van boeken of als ze bijzondere trainingen gaven, maar als we er geen hebben heeft dat geen zin.

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 11:29

Studentenvereniging is echt wel meer dan een beetje bierzuipen :')

Studentenvereniging is een andere manier van mensen leren kennen, binnen je studie leer je mensen van je studie en veelal van je jaar kennen. Bij de studentenvereniging ook mensen van andere studies, andere scholen etc. Dit zorgt gewoon voor wat meer diversiteit binnen een vereniging. Daarbij zijn er verschillende commissies die je kan doen om jezelf buiten je studie te kunnen ontwikkelen, worden er ook symposia en reünistenborrels georganiseerd om je netwerk uit te breiden die ook weer andere vakgebieden kennen dan het vakgebied van je eigen studie wat weer interessant voor later kan zijn.
Natuurlijk wordt er op avonden gedronken maar iedere studievereniging heeft ook z'n borrelavonden.

Zo dat was mijn weerwoord over de studentenvereniging. Vind het namelijk een beetje kort door de bocht om te zeggen dat het voornamelijk bier zuipen is. Ik zit zelf in Eindhoven bij het ESC omdat mijn vorige studie aan de TU was en ik geef niemand ongelijk bij het feit dat er veel gedronken wordt maar er is toch wel echt meer te beleven dan een beetje bier zuipen. O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 12:31

Het ligt er heel erg aan in wat voor stad en bij wat voor een vereniging je gaat natuurlijk. Ik ken alleen Utrecht en buiten het feit dat ik er niet zo veel over weet heb je hier roeiverenigingen (waar je roeit en bier zuipt) en gezelligheidsverenigingen (waar je bier zuipt en gezellig doet) en niet echt verenigingen waar je als student ook iets uit kan halen voor "later". Studieverenigingen daarentegen zijn imo echt gemaakt op het bouwen van je toekomst, je kan interessante symposia volgen over onderwerpen binnen je vakgebied en dergelijke. Bij studentenverenigingen (in Utrecht!) heb je dat niet :n Hier gaan mensen vooral bij een studentenvereniging omdat ze nog niemand kennen in de stad als ze komen verhuizen en toch wat gezelligheid willen vinden.

Ik heb persoonlijk nog nooit de UIT (Utrechtse Introductie Tijd) gelopen en heb er ook nooit interesse in gehad := Vind de cultuur van studentenverenigingen echt niet leuk

RonavhN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 15:25

Ik ga denk ik niet bij een studenten of studievereniging. Misschien wel bij een studievereniging als ik hoor dat ze leuke dingen doen, maar heb er nog niet echt iets over gehoord.

Mijn laatste boek is ook onderweg als het goed is :D
Heb helaas nog wel een stapel boeken van de pabo die in de weg liggen, iemand nog verkooptips? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 15:38

Heb je ze al op bol.com en Marktplaats staan? Anders weet ik het ook niet namelijk _O-

RonavhN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 15:57

Marktplaats al wel, bol.com is wel een goede inderdaad. Ga ik vanavond meteen doen :D

Jiskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 15:58

Of tweedehandsstudieboeken.nl ? Facebook?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 15:58

Bookmatch

RonavhN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 16:31

Thanks voor de tips! Ga daar vanavond meteen mee aan de slag :D

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 17:00

Emmaa_ schreef:
Het ligt er heel erg aan in wat voor stad en bij wat voor een vereniging je gaat natuurlijk. Ik ken alleen Utrecht en buiten het feit dat ik er niet zo veel over weet heb je hier roeiverenigingen (waar je roeit en bier zuipt) en gezelligheidsverenigingen (waar je bier zuipt en gezellig doet) en niet echt verenigingen waar je als student ook iets uit kan halen voor "later". Studieverenigingen daarentegen zijn imo echt gemaakt op het bouwen van je toekomst, je kan interessante symposia volgen over onderwerpen binnen je vakgebied en dergelijke. Bij studentenverenigingen (in Utrecht!) heb je dat niet :n Hier gaan mensen vooral bij een studentenvereniging omdat ze nog niemand kennen in de stad als ze komen verhuizen en toch wat gezelligheid willen vinden.

Ik heb persoonlijk nog nooit de UIT (Utrechtse Introductie Tijd) gelopen en heb er ook nooit interesse in gehad := Vind de cultuur van studentenverenigingen echt niet leuk

Mijn studievereniging leek best veel op mijn studentenvereniging. Iedere donderdagavond borrelavond en veel feestjes en activiteiten. Het grote verschil was geen ontgroening, alleen mensen van je studie en iets meer studiegerelateerde zaken konden er geregeld worden. Ook hier kon je commissies doen maar deze waren vaak een stuk beknopter dan die je kan doen bij de studentenvereniging, mij sprak daarom de studentenvereniging meer aan. Echter ben ik wel van mening dat je bij je studie en bij je studentenvereniging snel mensen kan leren kennen, dus daarvoor hoef je je in mijn opzicht niet bij een studentenvereniging voor aan te sluiten. Ook weet ik zeker dat je bij USC (Utrechts studentencorps) of UVSV (Utrechtse vrouwen studentenvereniging) ook commissies kan doen om jezelf te ontwikkelen. Andere verenigingen ken ik niet binnen Utrecht. De zaken die binnen de studentenvereniging afspelen zijn bij veel verenigingen erg besloten dus als buitenstaander zie je alleen het stukje bier zuipen voorbij komen, terwijl dat maar een klein deel is van de hele vereniging. Ik wil niet beweren zoals vele andere mede studenten die lid zijn bij een studentenvereniging dat iedereen zich aan moet sluiten bij een studentenvereniging omdat je dan een deel van je studententijd mist, want dat is gewoon niet zo en een studentenvereniging past lang niet bij iedereen maar voor mij is het wel echt een verrijking van mijn studentenleven. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 17:10

Bij het UVSV en USC kan je inderdaad dingen als feestcommissies doen en dingen regelen die wellicht goed op je CV staan, maar k denk dat dat wel afhankelijk is van je studierichting. Ik ga Journalistiek doen en heb er niks aan om bij een studentenvereniging te gaan. Ik heb al vrienden in mijn stad waar ik vaak genoeg iets mee kan doen. Ik heb me er nooit in verdiept hoor, want het heeft me nooit zo veel gedaan (ben halverwege het studiejaar verhuisd en daarna ook de UIT niet gelopen). Weet uit ervaring dat er heel veel mensen zijn die het echt fantastisch en leuk vinden, maar het is gewoon niet voor mij :n

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 00:31

Nee dat begrijp ik ook heel goed. Zoals ik al zei niet bij iedereen past het. Wat ik vaak jammer vind, is wel het vooroordeel dat mensen hebben, ook mensen die echt goed bij een studentenvereniging zouden passen. Mensen zien vaak de verhalen die voorbij komen in de kranten over de ontgroeningen, de zuipfestijnen en zien vaak de clubjes van zo'n vereniging bepaalde kroegen in komen wat in mijn ogen soms best wel corporaal over kan komen en wat daardoor dus ook weer de nodige oordelen (be)vestigt.

Het grote verschil ook dat Utrecht en andere steden zoals Rotterdam, Amsterdam, Delft en Leiden hele andere verenigingen hebben dan in Eindhoven, Maastricht of Tilburg. Ik vraag mezelf soms ook af of ik bij een vereniging daar gepast zou hebben, maar de Brabantse nuchterheid merk ik bij ons binnen de vereniging heel goed. Ik heb daar gewoon echt m'n plekje en m'n tweede thuis en ik denk dat zeker als je op kamers woont dat je dat nodig hebt. Maar of dat nou in een studentenvereniging is of studievereniging of gewoon een gezellig clubje vrienden is, maakt ook niet uit. Het is alleen erg jammer dat mensen dat vooroordeel hebben over studentenverenigingen terwijl ze vaak niet goed weten wat het nou precies is. :Y)

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 12:53

Hihi mijn broertje zit in Delft bij een studentenvereniging, en ik vind het maar dikke onzin allemaal wat er zich daar afspeelt :') Al die hiërarchieën en domme regeltjes die nergens op slaan enzo, daar zou ik echt niet aan mee willen doen. Die dingen spelen ook door bij zijn studentenhuis waar hij zit. Ook de ontgroening was echt niet normaal :') Zou niéts voor mij zijn. Dan zou ik halverwege de eerste dag al afdruipen naar huis hahah

Ik ga dus niet bij een studentenvereniging, ookal kan Tilburg heel anders zijn dan Delft. Maar studievereniging kijk ik nog ff of ik dat doe of niet doe. Studentenrijvereniging ga ik wel doen iig :P Als het lukt om daar in te schrijven in ieder geval... :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 12:55

Ik vind ontgroening echt heel denigrerend en raar. In Utrecht zijn een paar verenigingen onder zware controle tijdens de ontgroening omdat de leefkwaliteiten voor de studenten die paar dagen naar marteling toe ging := Weet dat in Delft ook 1 vereniging niet meer mag ontgroenen. Is toch belachelijk?!

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 16:05

Eindelijk informatie over in welke klas ik terecht ben gekomen. Alleen verder nog een leeg rooster.. :+

Ik weet nog niet of ik bij een studie- of studentenvereniging ga. Enerzijds trekt het mij wel, (gezellig) activiteiten ondernemen en nieuwe mensen ontmoeten maar anderzijds schrikt het mij ook wat af. Ontgroening, zuipen en feesten. Niet helemaal mijn ding.

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 18:49

Emmaa_ schreef:
Ik vind ontgroening echt heel denigrerend en raar. In Utrecht zijn een paar verenigingen onder zware controle tijdens de ontgroening omdat de leefkwaliteiten voor de studenten die paar dagen naar marteling toe ging := Weet dat in Delft ook 1 vereniging niet meer mag ontgroenen. Is toch belachelijk?!

Ontgroening is overal anders, bij ons is het de kennismakingstijd en dus bedoelt dat je echt kennismaakt met de vereniging, de regeltjes en de leden. Het was niet de leukste week in m'n leven maar het is nou ook niet zo dat ik er nog nachtmerries van heb. Maar bij ons is er dan ook een strenge controle vanuit de uni.
http://web.tue.nl/cursor/bastiaan/jaarg ... ecial1.htm

Hoe die hier omschreven staat, zo gaat die bij ons ook. :j

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 18:57

Ik ben gelukkig vorig jaar al lid geworden van de studentenvereniging van m'n school dus ben blij dat ik dit jaar mee kan lachen met de ouderejaars tijdens de ontgroening ~~}> Ik vond het echt walgelijk maar het was maar één avond, dat valt echt in het niet bij de hoeveelheid gezellige en leuke dagen/nachten ik heb gehad dankzij de studentenvereninng :j

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 23:46

Zo net boeken op bol.com gezet en meteen al 3 kopers haha, gaat lekker ;) Van mijn nieuwe lijst is er maar 1 2e hands te vinden op bol.com. Denk dat ik nog effe verder ga zoeken :P

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 08:04

Smee__ schreef:
Ik ben gelukkig vorig jaar al lid geworden van de studentenvereniging van m'n school dus ben blij dat ik dit jaar mee kan lachen met de ouderejaars tijdens de ontgroening ~~}> Ik vond het echt walgelijk maar het was maar één avond, dat valt echt in het niet bij de hoeveelheid gezellige en leuke dagen/nachten ik heb gehad dankzij de studentenvereninng :j

Mag jij al ontgroenen dan? Bij ons moet je in welke situatie dan ook minimaal derdejaars voor zijn

Ik heb m'n boeken van vorig jaar ook online gegooid maar ik heb nog geen kopers :p

RonavhN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-14 08:24

soloro schreef:
Zo net boeken op bol.com gezet en meteen al 3 kopers haha, gaat lekker ;) Van mijn nieuwe lijst is er maar 1 2e hands te vinden op bol.com. Denk dat ik nog effe verder ga zoeken :P

Ik had ze na jullie tips ook op bol.com en bookmatch gezet en binnen 1 dag al gelijk 5 boeken verkocht inderdaad. Gaat super snel :)

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 11:36

Bij ons wordt het in de introweek gedaan. Het is niet verplicht uiteraard en degene die niet willen die gaan dan ook gewoon wat anders doen. Maar de introweek begeleiders zijn er allemaal bij en daar zitten ook genoeg tweedejaars tussen :j

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 11:48

Smee__ schreef:
Bij ons wordt het in de introweek gedaan. Het is niet verplicht uiteraard en degene die niet willen die gaan dan ook gewoon wat anders doen. Maar de introweek begeleiders zijn er allemaal bij en daar zitten ook genoeg tweedejaars tussen :j

Wow dat er geen tijd vrij wordt gemaakt in de introweek. Waar studeer je als ik vragen mag? :)

Bij ons is de ontgroening de week naar de intro en dus ook een hele week lang

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 13:03

Neuh bij ons was t 1 avond en dat was meer dan genoeg, was er echt goed ziek van _O- Ik zit in Leeuwarden :j