't leed dat een baan zoeken, maar niks kunnen vinden heet #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: 't leed dat een baan zoeken, maar niks kunnen vinden heet #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 13:22

wat een vragen zeg :?

Ik kreeg van de week ook de vraag: "Wat doen je ouders?" en "welk boek heb je als laatste gelezen?" daar moet ik ook even hard over nadenken ...

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 13:32

Wat doet dat er toe? Ik heb echt nog nooit zulke vage vragen gehad :=
De enige aparte vraag die ik kreeg was "geef eens een routebeschrijving van hier naar jou huis komt". Dat was niet zozeer een directe vraag, maar meer een vraag om te testen en een reactie uit te lokken.
Aan de hand van hoe iemand een route beschrijft kan je een inschatting maken over hoe iemand op bepaalde gebieden in elkaar steekt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 13:49

Waar zou je je snachts voor wakker kunnen maken: verwachten ze dan ook een eerlijk antwoord?

Ik moest bij dat 'welk boek heb je gelezen' goed nadenken omdat ik dark fantasy lees, en dat genre valt niet zo goed mensen die bij een kerkgenootschap horen :D Dus ik kon er heel snel "Hunger Games" van maken, het toen over onderdrukking en revolutie hebben en een paralel leggen met "animal farm" waardoor ik uitermate intelligent over leek te komen 8-)

Eigenlijk had ik 50 shades of grey moeten zeggen misschien :')

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 13:55

Hahaha Cer, op zo'n moment moet je soms zo snel schakelen he!

Maar het stukje "waar kan je me 's nachts voor wakker maken" staat bij mij onderaan mijn C.V. Normaal zou iemand dat hobby's/interesses/etc. noemen, maar ik vond dat zo standaard. Misschien dat ze er daarom ook naar vroegen. Alleen snap ik dan niet echt wat het doel ervan was, omdat het toch al onderaan mn C.V. stond wisten ze het antwoord al, dus dan zou het dienen als test om te zien of ik wel wist wat ik zelf op had geschreven ofzo?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 13:58

@Joyce: of ze vonden het zo'n briljant idee dat ze m gepikt hebben en nu doen alsof ze t zelf verzonnen hebben :P

_Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 14:00

Dan zal het inderdaad als een test zijn geweest.. maar nog wel raar!

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 14:00

@ Joyce: neem jij je CV en de omschrijving van de vacature niet mee? Handig om wel te doen, al is het maar als geheugensteuntje. Vaak wordt er bij een gesprek gevraagd om wat over je werkervaring te vertellen, kun je je gesprekspartner mooi door je CV loodsen.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 14:04

Jawel, die heb ik altijd bij me, ook voor het geval de werkgever hem bijv. niet bij de hand heeft.

Maar aangezien de persoon die de vraag stelde, zelf de tekst op mijn C.V. al afdekte, leek het me een beetje bijdehand om mijn eigen C.V. erbij te gaan pakken en alsnog op te gaan sommen wat ik had opgeschreven... Idem met de vacature, ik voelde me er te ongemakkelijk bij om de vacature erbij te pakken, bang dat het over zou komen alsof ik me helemaal niet voor had bereid.

@Cer: hahaha, ja dat zou helemaal een giller zijn!

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 14:07

@ Joyce: Dat is helemaal apart, meer een overhoring dan een gesprek.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 14:43

Ik zit er serieus over na te denken om gastouder te worden... Ik zie op dit moment echt geen vacature's die geschikt zijn en mijn diploma is daar wel geschikt voor. Maar als je een beetje echte informatie zoekt kom je of op allemaal organisatie's uit die centjes aan je willen verdienen, of op de site van de overheid. Iets ertussen met hoe of wat zou ook wel fijn zijn :+

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 15:08

@Firegirl: Gelukkig was niet het hele gesprek zo hoor! Maar ik kreeg het er wel warm van ;) En vooral omdat mn gesprekspartners amper reageerden op mijn antwoorden. Ze stelden een vraag, ik gaf het antwoord, ze schreven wat op een papiertje en ze gingen door naar de volgende vraag. Weinig interactie dus en dan wordt het moeilijk om in te schatten wat ze van je vinden... Maar ik hoop dat ik een goede indruk heb gemaakt, want ik denk dat ik daar heel goed in de praktijk pas!

@Ruitje: Als je niet via zo'n bureau/organisatie wil werken, denk ik dat je voor jezelf moet beginnen. Of je moet gewoon zwart aan de slag gaan, alleen is zwart niet zo handig als je het vaker dan een middagje wil gaan doen ;)

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 15:13

Zwart is niet zo handig omdat ouders alleen een vergoeding van de opvangkosten krijgen als alles via een gastouderbureau gaat..
Wij zijn overigens op zoek naar een gastouder, dus als je bij Amsterdam woont.. ;)

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 19:46

Ik kreeg vandaag een mailtje:
Citaat:
Beste X,
Wilt u onze site bekijken? (link)
Heeft u interesse in een kennismakings gesprek om eens te kijken wat wij voor elkaar kunnen betekenen?
Ik denk dan aan uw ervaring met callcentre's.

U zou dan kunnen bellen in opvolging van reeds verzonden aquisitie brieven.
Vast salaris en daar aan gekoppeld een belonings structuur.

(naam)

Het gaat om een functie waarbij je mensen moet nabellen over betalingsachterstanden (incassobureau; no cure, no pay). Bedrijf is gevestigd in Tiel. Tja, wat nu :?. Ik heb geen zin om dagelijks naar Tiel te rijden. Kan het vanuit huis? Wil ik wel een dergelijke functie? Wat moet ik verwachten?
Ga het weekend maar eens nadenken, wat meer lezen op de site en dan maandag eens bellen of ik wat meer info kan krijgen.

Edit: dit bericht kreeg ik overigens nav mijn advertentie op MP

_Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 20:20

ja ik zou ook gewoon eens bellen voor meer info..

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 20:58

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 22:33

Yes heb binnenkort sollicitatiegesprek. *\o/*

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 22:34

Top! Voor wat voor functie?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 22:39

Beveiliger 2 alleen wel nog met tijdelijke pas aangezien ik mijn diploma nog niet helemaal compleet heb. Moet nog 1 onderdeel halen, maar heb te weinig ervaring in de objectbeveiliging.

Evenstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 11:49

Even een vraagje: wat vinden jullie van het idee om, naar aanleiding van een sollicitatiegesprek, een email te sturen om ze te laten weten dat ik het een fijn gesprek vond en de functie graag wil? Of klinkt dat te 'desperate'?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 13:57

Ik zou dat zelf niet zo snel doen, maar is misschien ook mijn eigen onzekerheid. Je weet niet of het goed of slecht valt bij zo'n bedrijf. Maar als jij denkt dat ze het kunnen waarderen, dan kan je het doen. Je moet je er zelf goed bij voelen!

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 14:00

Evenstar: als jij het ook een goed gesprek vond en daar graag zou willen werken omdat die functie jou goed past, kun je ze altijd een mailtje sturen om te bedanken voor het fijne gesprek en dat je hoopt op een positieve uitkomst. Beetje attent zijn, misschien dat ze dat wel op prijs stellen! Nooit geschoten is altijd mis tenslotte ;). Ik zou er alleen niet inzetten dat jij graag die functie wilt, denk dat dat wel "desperate" overkomt. Kleedt het een beetje leuk aan, bedank degene met wie je het gesprek hebt gehad en als afsluiting dus dat je graag een positieve uitkomst tegemoet ziet. Er staan vast wel ergens op internet voorbeelden van zulke brieven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 14:06

Ik kreeg van mijn huidige werkgever zelfs per telefoon de vraag hoe ik het grsprek had gevonden een dag later.

Evenstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 14:10

patpen schreef:
Evenstar: als jij het ook een goed gesprek vond en daar graag zou willen werken omdat die functie jou goed past, kun je ze altijd een mailtje sturen om te bedanken voor het fijne gesprek en dat je hoopt op een positieve uitkomst. Beetje attent zijn, misschien dat ze dat wel op prijs stellen! Nooit geschoten is altijd mis tenslotte ;). Ik zou er alleen niet inzetten dat jij graag die functie wilt, denk dat dat wel "desperate" overkomt. Kleedt het een beetje leuk aan, bedank degene met wie je het gesprek hebt gehad en als afsluiting dus dat je graag een positieve uitkomst tegemoet ziet. Er staan vast wel ergens op internet voorbeelden van zulke brieven...

Ik heb mijn vraag wel een beetje fout geformuleerd. Ik ga uiteraard niet letterlijk schrijven dat ik de functie graag wil, maar wel bijvoorbeeld dat de organisatie en de functie mij aantrekt.

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 14:17

joyce2 schreef:
Ik zou dat zelf niet zo snel doen, maar is misschien ook mijn eigen onzekerheid. Je weet niet of het goed of slecht valt bij zo'n bedrijf. Maar als jij denkt dat ze het kunnen waarderen, dan kan je het doen. Je moet je er zelf goed bij voelen!

Idem dito.. vind het ergens wat je zelf zegt wanhopig overkomen..

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 09:57

Mijn week is perfect begonnen *not* Kreeg net een telefoontje van het bedrijf waar ik donderdag gesolliciteerd heb en ik ben het niet geworden. Het lag niet aan het gesprek, maar er waren zoveel geschikte kandidaten dat ze heel kritisch konden zijn. Ze hebben dus gekozen voor iemand die al veel meer ervaring heeft in deze branche.

Echt exact hetzelfde verhaal als bij de vorige baan die ik heel graag wou hebben. Ik val elke keer precies buiten de boot, ik heb teveel ervaring voor starters functies, maar bij dit soort functies val ik altijd af omdat er altijd kandidaten zijn die meer ervaring hebben.

Maar goed, ik heb ze bedankt dat ze mij hadden uitgekozen om op gesprek te komen en gezegd dat als het niets zou worden met de nieuwe kandidaat, ze mij gerust mochten bellen ;)