Bokt-ondernemers; wie nog meer? Tips & Ideeën!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:56

@Paan: 10 minuutjes werk... (Nog) niet geheel tevreden maar misschien heeft 't ideetje potentie...

@Navanja: je kunt natuurlijk in ieder geval bij meerdere mensen een offerte aanvragen...

Heb Evyfotos even opgezocht. Zou ik persoonlijk moeite mee hebben. Ik heb niet het idee dat ze zelfstandig ondernemer is en dat betekent dat je d'r naar alle waarschijnlijkheid zwart betaalt. Je zult geen BTW-factuur krijgen, de BTW niet terug kunnen krijgen en niet naar de BD kunnen verantwoorden waar 't geld gebleven is...

Nee, voor een shoot voor particulieren prima, maar als je foto's nodig hebt voor je bedrijf zou ik persoonlijk iemand die geen ondernemer is niet overwegen...

Kaisa

Re: Bokt-ondernemers; wie nog meer? Tips & Ideeën!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 14:17

@ Raya: mooi gedaan zeg!

@ Navanja: Zoals Nouks al zegt kun je idd bij verschillende mensen een offerte aanvragen. Ik zou alleen wel bij elke fotograaf vragen of je een BTW factuur kunt krijgen als je deze nodig hebt :j

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 14:25

@ Navanja, Ook je andere keuze heeft geen kvk en btw nummer dus kun je de kosten die je bij haar maakt ook niet verhalen en zul je ze privé moeten betalen.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 14:26

Nouks schreef:
Heb Evyfotos even opgezocht. Zou ik persoonlijk moeite mee hebben. Ik heb niet het idee dat ze zelfstandig ondernemer is en dat betekent dat je d'r naar alle waarschijnlijkheid zwart betaalt. Je zult geen BTW-factuur krijgen, de BTW niet terug kunnen krijgen en niet naar de BD kunnen verantwoorden waar 't geld gebleven is...

Nee, voor een shoot voor particulieren prima, maar als je foto's nodig hebt voor je bedrijf zou ik persoonlijk iemand die geen ondernemer is niet overwegen...

Je kunt als bedrijf wel een particulier inhuren voor werkzaamheden, maar je kunt er geen btw over rekenen en terugontvangen, dus dat is wel nadelig, maar als ze een factuur schrijven, is dat geen probleem. Het valt dan dus wel onder je onkosten en gaat van je inkomsten af.
Femke van HypoFocus rekent bijvoorbeeld ook nog geen BTW omdat ze ook nog geen echte ondernemer is...

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 14:28

Mocht je toch daar toe besluiten dan moet je een VAR verklaring van zo'n persoon vragen samen met een factuur.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 14:29

Hoe kun je dan een Var-Verklaring aanvragen als particulier??

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 14:39

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 14:39

Ik weet dat je hem als bedrijf inderdaad kunt aanvragen, maar ik wist niet dat dat als particulier ook kon...

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 14:42

Je bedoelt dat een bedrijf hem voor jou als particulier aan zou kunnen vragen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 14:45

11AFotograaf schreef:
Ik weet dat je hem als bedrijf inderdaad kunt aanvragen, maar ik wist niet dat dat als particulier ook kon...

Als particulier kun je idd ook een VAR aanvragen. Is voor bedrijven om te bekijken of ze bijvoorbeeld loonheffingen e.d. moeten inhouden (wat bij particulieren dus het geval is).

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 14:45

@ raya, dat ziet er goed uit zeg :-) zeker iets om trots op te zijn.

Ik heb mijn logo laten ontwerpen door een goede kennis van mij http://www.hullo.nl
Ik heb ook een bewegend logo gekregen etc.
Als je op die site naar portfolio gaat en iets naar onder scrollt kom je mijn logo ( in 3D ) tegen.

Ik wilde graag de kleuren van mijn site gebruiken en een globe achtig iets omdat ik ook internationaal bezig ben.
Deze versie gebruik ik voor mn nieuwsbrieven etc:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-K3GVWP3U.jpg

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 14:53

Hilda79 schreef:
Je bedoelt dat een bedrijf hem voor jou als particulier aan zou kunnen vragen?

Ik ben zelf ondernemer, Hilda! Maar Nouks geeft al antwoord!

Nouks schreef:
11AFotograaf schreef:

Als particulier kun je idd ook een VAR aanvragen. Is voor bedrijven om te bekijken of ze bijvoorbeeld loonheffingen e.d. moeten inhouden (wat bij particulieren dus het geval is).

Ik snap hem! Dat is wat ik dus niet wist. Ik ging er van uit dat je alleen als bedrijf een VAR Verklaring aan kunt vragen en als particulier niet.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 14:57

VAR hoef je als je een btw nummer hebt niet te hebben tenzij er uitdrukkelijk om gevraagd wordt.

Met jou bedoelde ik niet jou als persoon Mariska. Jou is hier algemeen bedoeld.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 15:11

Nu snap ik je helemaal, Hilda! Thanks!
Ik vond het al een beetje raar overkomen, terwijl ik dacht dat jij toch wel wist dat ik ook lekker mee onderneem! haha.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 15:11

Hilda79 schreef:
VAR hoef je als je een btw nummer hebt niet te hebben tenzij er uitdrukkelijk om gevraagd wordt.

Met jou bedoelde ik niet jou als persoon Mariska. Jou is hier algemeen bedoeld.

Da's ook nog een leuke, eens aan een jurist gevraagd.
Bedrijven mogen je altijd om een VAR-verklaring vragen, maar mogen dit - als ze dit doen NAdat je gefactureerd hebt - niet als reden gebruiken om de factuur te disputeren (letterlijke quote hoor, ik heb het woord niet verzonnen :P)

Kort gezegd: Vraagt men bij aanname v/d opdracht al om een VAR? Dan dien je aan die vraag te voldoen en kan je ze vantevoren niet in gebreke stellen. Doet men dat bijv. als de betaaltermijn al verlopen is... dan mogen ze het niet als reden gebruiken om niet te betalen. Gebeurt nog weleens om tijd te rekken nl. }:0

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 15:17

Hey Kevin, jij hebt het topic ook gevonden? :D

Nuttige info trouwens... Heb je ook bronnen waar dit zwart op wit staat?

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 15:21

Raya wat leuk zeg die tekeningen!
Verder was er ook nog iemand (naam even kwijt) die een koffie cafe in Duitsland gaat openen. Ookal lust ik geen koffie, ik vind je plannen echt heel leuk klinken!
Logo voor Joyce van Nouks vind ik leuk! Is dit alleen een honden pootafdruk of niet? Wellicht anders een idee om afdruk van hond en kat te combineren? Of 1 grote afdruk en van ander beest een kleintje erbij ofzo?

Ik heb net een bestelling gedaan bij een leverancier uit Denemarken :D Had deze laatst gevonden en die rekent tenminste niet enorme verzendkosten dus was het haalbaar om er te bestellen. Zou nog meer uit Denemarken willen halen maar helaas moet ik bij andere leveranciers of voor een groot bedrag bestellen als eerste order of verzendkosten zijn 150 euro voor een pallet (terwijl ik niet eens een pallet nodig heb). Blijft toch lastig om andere producten te willen verkopen dan de rest heeft...

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 15:31

Nouks schreef:
Hey Kevin, jij hebt het topic ook gevonden? :D
Jep!

Nouks schreef:
Nuttige info trouwens... Heb je ook bronnen waar dit zwart op wit staat?
Nope, als ik die jurist bronnen zwart-op-wit vraag moet ie refereren aan artikelen en dat kost tijd.. dus komt die bron zwart-op-wit niet alleen, maar ook met een rekening zwart-op-wit. Had ik geen trek in, ga voorlopig VAR gewoon std. meesturen ;)

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 15:40

Mmm daar zeggen jullie wat. Als femke geen ondernemer is, baal ik wel een beetje. Want wie maakt er nou goede paarden-bedrijfs foto's. Kijk ik hoef niet alles op de site van een persoon, maar zij maakt wel echt mega mooie foto's..

Bovendien heb ik ook nog geek kvk nummer en btw nummer he.. ik ben mij nu nog aan het orienteren.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 15:44

Ook al heb je nu nog geen kvk nr en btw nummer, dan kun je straks over die facturen toch nog de btw terugvragen!
Wat voor een foto's zoek je dan precies??

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 15:45

Is dat zo? Dat is dan wel iets om te onthouden ja.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 15:46

11AFotograaf schreef:
Ook al heb je nu nog geen kvk nr en btw nummer, dan kun je straks over die facturen toch nog de btw terugvragen!
Heel beperkt, weet niet precies hoe dat zit maar je moet geloof ik aan kunnen tonen dat t opstartkosten zijn. Zou 't eerst ff goed uitzoeken.

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 15:47

Ja precies, dat is een vrij lastig iets. Maar misschien vraag ik wel eerst mijn kvk nummer aan hoor. Maar ik wil eerst alles in mijn hoofd hebben voordat ik begin.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 15:51

Je kunt/kon ook met terugwerkende kracht een kvk/btw nummer aanvragen en dan ben je er ook vanaf.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 15:52

Ik heb destijds gewoon mijn facturen van eerder in dat jaar mee kunnen nemen met mijn eerste BTW Aangifte... Dus ik neem aan dat dat geen probleem is.