Een paar pagina's terug vroeg er iemand naar de bloedgroepen en resus van biologie. Heeft diegene nog een opheldering nodig? Want dan wil ik wel een poging doen.
Laatst bijgewerkt door __Martine__ op 07-05-10 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Phylos
Geplaatst: 07-05-10 14:50
__Martine__ schreef:
Een paar pagina's terug vroeg er iemand naar de bloedgroepen en Rhesus van biologie. Heeft diegene nog een opheldering nodig? Want dan wil ik wel een poging doen.
Graag!
Phylos
Geplaatst: 07-05-10 14:51
Gittekit schreef:
Marije ik heb die gemaakt, dus ik kan je wel helpen.
Dat van Muse kende ik al trouwens ja, geeeeniaal!
Snap jij iets van vraag 7?
Cherellee_
Rhesus van biologie? Ik heb wel biologie als vak, maar nog nooit van rhesus gehoord... dat klopt niet..
Anoniem
Gittekit schreef:
Soms zijn jullie heel grappig.
Sarcastisch?
__Martine__
Geplaatst: 07-05-10 15:09
Even de bloedgroepen op een rijtje: A (Genotype IAIA/IAi) : antistof B B (Genotype IBIB/IBi) : antistof A AB (Genotype IAIB) : geen antistoffen 0 (Genotype ii) : antistof A en antistof B
Om te beginnen bij bloedgroep A. Bij bloedgroep A kun je geen bloedgroep B gooien, want A heeft de antistoffen tegen B. Dit zou klontering van het bloed geven. Bij bloedgroep A kan ook geen bloedgroep AB, om dezelfde reden: bloedgroep A heeft antistoffen tegen B. Je kan er wél bloedgroep 0 bijgooien, want die heeft immers geen A en geen B in het genotype dus dan is er geen klontering.
Bij bloedgroep B kun je dus geen A doen, om dezelfde reden als hierboven. Ook kan er geen AB bij bloedgroep B, omdat je dan weer klontering krijgt omdat antistof A aanwezig is. Ook hier kun je wél bloedgroep 0 doen, want er zijn geen A of B in aanwezig.
Zo ga je dus alles af. Bij bloedgroep AB kun je alle andere bloedgroepen bij doen, want die heeft geen antistoffen. Bij bloedgroep 0 kun je alleen bloedgroep 0 doen, omdat de antistoffen A én B aanwezig zijn. Zo kan bij bloedgroep A gewoon bloedgroep A, en bij B gewoon bloedgroep B.
Nou een poging om Rhesus uit te leggen. Je hebt Rh+ en Rh-. Rh+ heeft een resusantigeen en Rh- heeft geen resusantigeen. Als je Rh+ bij Rh+ doet is er niets aan de hand. Rh+ kan ook Rh- ontvangen, want Rh+ heeft een antigeen en is dus 'niet vatbaar voor resus'. Rh- kan ook gewoon bij Rh-.Maar als je Rh+ bij Rh- doet, krijg je een reactie. Het antiresus gaat het gevecht aan met de Rh+. Hierdoor heeft het Rh- dus een antistof gevormd. Als je er nu een tweede keer Rh+ bij doet, reageert die antistof heel heftig met het Rh+ en klontert het bloed dus.
Ik weet niet of het zo een beetje duidelijk is? Het resus-verhaal is heel moeilijk te verwoorden.
Dobby91
Geplaatst: 07-05-10 15:09
Phylos schreef:
Gittekit schreef:
Marije ik heb die gemaakt, dus ik kan je wel helpen.
Dat van Muse kende ik al trouwens ja, geeeeniaal!
Snap jij iets van vraag 7?
Ja, je moet even goed in die tabel kijken en vergelijken met wat er in binas staat, dan zie je dat isoleucine overeenkomt.
Net het tekstverklaringsdeel van Nederlands 2009 II gemaakt, even nakijken voordat ik de samenvatting maak. Vond deze tekst best interessant trouwens, over het feminisme.
O trouwens, ik ga nu een soort samenvatting/overzicht maken van geschiedenis Vietnam, met de belangrijkste gebeurtenissen op volgorde. Mensen die interesse hebben kunnen pb'en
Haha ik was koninginnenacht flink lazarus wss woensdag met kolderdag weer en verder ga ik me heeeeel goed gedragen.
Ik heb interesse btw chris:P
Phylos
Geplaatst: 07-05-10 15:49
Nueve schreef:
Weet je welke ik ook wel leuk vond! Iets met Artikel 5.. Interessant om te lezen.
Die heb ik net gemaakt, over artikel 6! Ga ik zo nakijken Vond hem niet moeilijk
Phylos
Geplaatst: 07-05-10 15:50
NieneWiep schreef:
Jep, die hoort ook bij dat examens, daar moet ik nu de samenvatting van maken.
Heb een 6,8 voor het tekstverklaringsdeel, vind ik best.
kun je ook alleen kijken wat je dus voor het tekstverklaringsdeel hebt?! Waar precies? dan ga ik dat ook eens bekijken. Samenvatting zelf nakijken is lastig
Lieve mensjes met wiskunde B, hoe gaan jullie bewijzen oefenen? Want mijn alom geliefde wiskundeleraartje zei dat Wiskunde B1,2 meer van bewijzen moest weten dan wij.. Dus dat je dat niet echt kunt vergelijken.