Verdiepen in paarden/ mezelf ontw via een cursus/opleiding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 22:29

Ik ben net terug van twee dagen DLL trainen, was weer erg leuk. Ik heb erg veel geleerd, ben wat handiger geworden met alle touwen :+ en de verschillende posities ed. Nu flink gaan oefenen met Quess :)

Jade

Re: Verdiepen in paarden/ mezelf ontw via een cursus/opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 23:26

DLL? *past wat random woordjes in* dressuur aan de lange lijnen?

ik heb infomiddag embryotransplantatie gehad, helaas niet zoveel interessante informatie als gehoopt, het blijkt eigenlijk niet veel meer in te houden dan je zou verwachten als je erover nadenkt :+

boek over fokkerij meegekregen, dat is misschien nog wel interessant, volgende week centered riding :)

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 09:25

Leuk, al die workshops :j

Ik heb een boek van Mark Rashid besteld, Paarden liegen nooit. Ben heel benieuwd!

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 09:55

DLL is dubbele lange lijnen, wat ongeveer neerkomt op dressuur aan de lijnen ja. Alleen heb je ook nog een ander soort lijnen, die veel korter zijn *is naam kwijt* dat wordt vooral in de klassieke dressuur gebruikt en dat heb ik weer niet gedaan, om het makkelijk te maken.

Waarom was het niet zo interessant, jade? Te weinig informatie/diepgang? Centered ridding moet wel leuk zijn :j

Justy, ik ben ook benieuwd, de titel lijkt wel erg veel op 'een paard liegt niet' van Chris Irwin.

mmouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 10:01

@ coydog: heel veel sterkte nog!

@ degenen die op 9 april naar Alona zijn geweest: hoe was het?

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 10:03

weinig info/diepgang idd :j het kwam erop neer dat je een merrie insemineert, na x dagen een paar liter spoelvloeistof erdoor laat lopen, het embryo opvangt en in een andere merrie stopt die qua cyclus op hetzelfde moment zit.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 13:33

mmouse schreef:
@ coydog: heel veel sterkte nog!

Daar ben ik ook heeeeel erg benieuwd naar, ik ga volgende maand!

Lisch, laat weten wat je van CR vind he, ben heel erg benieuwd.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 13:40

Wat leuk een topic over cursussen en jezelf ontwikkelen.

Ik ben zelf opzoek naar iets om mezelf nog meer over paarden wijs te maken. Grote probleem voor mij is dat ik niet wil rijden. Ik heb iets met me rug en zenuwen in me been. Mensen zien mij op een paard en vinden dat raar, ik voldoe ook niet echt aan de eisen van netjes dressuur rijden meer daardoor.

Rijden is dus niks en dan valt er al veel af.
Ik zou nog wel graag iets extra's doen met didactiek (geef les), gedrag of training.
Zit er aan te denken om een paar modules gedragstherapie te doen. Maar dan wil ik de rest ook nog :=
Maar hoe, wat en waar is nog even de invulling.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 16:43

oh en dinsdag nog een info avond over het verband tussen exterieur en blessures, dat lijkt me ook erg leuk :)

veulen84: welkom :) vervelend dat je niet meer kan rijden :) zijn hier veel mensen die vnl in grondwerk en/of gedrag geinteresseerd zijn, dus daarin ben je niet de enige :)

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 16:44

Ah, dat klinkt heel interessant! Waar is het?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 16:46

Jade: Ik kan wel rijden. Maar ik rij niet volgens traditioneel principe. Om even uit te leggen: Ik heb een zenuwbeschadiging die zenuwpijn en zenuwdoofheid veroorzaakt. Dat betekent dat ik zomaar ineens niks meer kan voelen in me linkerbeen. Dan ga ik dus smokkelen en moet ik kijken waar me been is. Dan verstevig ik me hulp bv ook met een zweepje.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 16:50

Hoi, ik kom mij ook even melden. Kijk stiekem wel eens in dit topic, maar vind nu toch dat ik me even moet "melden" ;)
Afgelopen weekend 1e weekendcursus Centered Riding gehad, voor de instructeursopleiding. 2e deel is in Juni.
Wauw, wat een eye opener voor mij en de andere cursisten. Zo logisch eigenlijk allemaal, maar je denkt er niet aan. Was echt leerzaam.
Doe hiernaast ook nog de jaaropleiding acupressuur voor paarden, is ook ontzettend leuk en leerzaam

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 08:46

mmouse schreef:

Ik vond het heel interessant! Ongelooflijk veel informatie, en best veel nieuwe informatie ook omdat er in de acupressuur een systeem van denken gebruikt wordt dat heel anders is dan onze westerse manier van kijken. Ik werd op een gegeven moment een beetje duizelig van alle puntjes en wat ze deden, haha, maar ik vond het wel heel interessant. Leuk was ook dat we ook een paar dingen hebben meegekregen die redelijk makkelijk toe te passen zijn; hoewel het wel echt een introductie-workshop was, kun je er daardoor toch zelf mee aan de slag. Ik ben al fijn aan gang gegaan met mijn pony, en ik vond het heel leuk om te doen. Wat ik ook mooi vond, is dat dingen die bij het paard van Margreet (erg mooi paard trouwens, maar dat volledig terzijde) moeilijk te voelen waren, bij mijn eigen pony veel duidelijker waren. Dan merk je toch dat het wel wat uit doet dat je al 15 jaar met zo'n beessie aan het borstelen, tutten en masseren bent. ;)

Dus ja, zeker interessant! Ik heb nu zelfs wel half-half interesse in de volledige opleiding, maar ik wil alles eerst eens laten bezinken en kijken wat ik ga doen met de info die ik nu heb, wat voor effect dat op de paarden heeft, enzovoort etcetera.

En heel wat anders, maar na het drama in Utrecht heb ik misschien toch een 'gewone' opleiding gevonden die ik kan doen. Eentje die binnen het onderwijs valt, en dus is vrijgesteld van de verhoging van het collegegeld. Ik moet er nog even goed over nadenken en wat praktische zaken op een rijtje zetten, maar ik denk dat dat 'em wordt. Dan blijven de paarden-opleidingen dus liggen, maar gelukkig zijn er nog zóveel leuke dag- en weekendworkshops die ik kan gaan doen.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 09:26

nimue, dus dat is geen paardenopleiding die je wilt gaan doen?
Leuk dat je de acupressuur dagcursus hebt gedaan. Mocht je vragen hebben over de jaaropleiding, ik ben er nu mee bezig :)
En leuk he, die verschillen die je voelt. Ik voel ze al tussen de 3 paarden hier..

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 13:25

Nee Soeske, deze is een hbo-opleiding (hbo-master) aan een reguliere onderwijsinstelling. Heel iets anders dus.

Wat leuk dat je die opleiding doet! Het lijkt me echt wel heel erg interessant, ik vond die ene workshop al heel boeiend. Maar net wat ik zeg, eerst even kijken of ik er ook echt iets mee ga doen, met wat ik daar geleerd heb - ik vind op het eerste gezicht nogal veel interessant namelijk. ;)

Ik vond het verschil inderdaad leuk om te voelen. Ook tussen de paarden op stal inderdaad.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 22:48

Hé wat leuk iemand hier die de jaaropleiding acupressuur doet!

Monique heb jij al die platen gekregen van Margreet? Ik nog niet..Welke master ga je doen?

Ik vond acupressuur heel leuk, en Margreet heel enthousiast en leuk vertellen. En een erg grappig paard waarop we moesten oefenen..
Wel heel veel info! Het duizelde me op het eind van de dag %)

Afgelopen Zaterdag dagcursus paarden sportmassage gedaan, ik vond het geweldig..We hebben geoefend op 2 verschillende paarden. Eén die heel goed bespierd was, en één die voor revalidatie staat, en totaal onbespierd. Mooi om het verschil te ervaren. En we moesten stickertjes plakken op het paard om aan te geven waar we dachten dat de verschillende spieren zaten. Als je kiest voor de weekcursus, moet je alle spieren van te voren al kennen, ook de latijnse benaming, en de werking.

En er was weer iemand zo lief om me op te halen, en diegene is deze week al meteen de weekcursus gaan doen. Zij woont in de buurt en we gaan elkaar nog eens opzoeken en wat op elkaars paarden oefenen. Dat is wel echt heel leuk, om het ook een beetje bij te houden ;)
Ik wil heel graag hierin door, en de weekcursus doen. Maar ik wil ook echt mijn rijbewijs gaan halen, dus dat even eerst, en daarna geld opzij leggen voor de weekcursus.

Verder druk bezig met Boa via de AdB methode met een sausje klassieke dressuur. Ze gaat steeds beter lopen, het is echt zo gaaf..Ze wordt er ook een beetje heet van zelfs..Ik denk dat ik er straks een lesje CR doorheen doe, om haar met mijn houding/zit/ademhaling rustiger te krijgen en nog meer te verbeteren.

Cora hoe is het nu met je?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 22:59

nimue, leuk dat jij de verschillen ook voelde!
Reiziger, waar heb jij die dagcursus gedaan? Zit er aan te denken om dat hierna te doen (als mijn financien het toelaten na de opleidin CR en acupressuur haha) Jammer dat je zo ver weg woont, anders kon ik mooi op je oefenen met een lesje ;)

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 10:23

Leuk dat de massage ook zo interessant was! Kun je acupressuur en massage een beetje als aanvulling op elkaar gebruiken, of is het daarvoor allemaal nog te basic?
Die weekcursus klinkt boeiend, maar wel erg intensief... en ja, de kosten altijd hé. Een rijbewijs kost natuurlijk ook al een hoop.

Ik heb trouwens de platen ook nog niet nee, was ik alweer vergeten.

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 10:31

Acupunctuur en sportmassage klinkt heel interessant :j Heb je nu na twee van die dagen ook al genoeg kennis om er een beetje mee bezig te gaan?

:wave: Dag Soeske, stiekem 'kennen' wij elkaar al een beetje. Ik wil als ik weer wat geld heb gespaard CR lessen bij Soeske gaan volgen :)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 10:32

haha, klopt Djoni ;)
Kom je dinsdag kijken bij Iris? Om 4u hebben we afgesproken :)

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:52

mm dat is eigenlijk misschien wel een goede om vantevoren vast wat meer naar de spiertjes te kijken. weet iemand welk boek daarvoor wordt aangeraden op de cursus/welk boek handig is?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:12

heb zelf "Hoe beweegt mijn paard" van Gillian Higgins
en "Paard in beweging" van sara wyche
Daar staat best veel info in over spieren

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:16

staat de anatomie daar ook duidelijk in? :)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:20

wat wil je precies weten qua anatomie? Kan ik wel even voor je kijken.
Wat qua anatomie echt een goed boek is is Anatomie van het paard van Budras. Maar deze kost nieuw E80 en je moet geluk hebben als je hem 2e hands vind. Maar is wel een super gedetailleerd boek, in het NL maar de spieren wel in het latijn

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:29

tja goede vraag.. persoonlijk vond ik de bewegingsleer serie van kapandji erg verhelderend, maar op een of andere manier betwijfel ik of die zich ook in paarden heeft verdiept :')
het lijkt me in ieder geval prettig om iets te hebben waar spiertjes/gewrichten worden gecombineerd met een uitleg over welke bewegingen ze mogelijk maken, niet puur een atlas met wat waar zit dus. latijn/grieks is geen probleem zowel voor spieren als uitleg v bewegingen (is dat jaartje fysio toch nog ergens goed voor := ).