[Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [Centraal] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 19:07

Heb maandag m'n laatste rijles dus zal even met m'n instructeur overleggen wat het handigst is. Denk dat ik het zonder tabletje doe, maar dat ik wel wat langer dan een uur ga voorrijden. Had vorige keer een uurtje en zou eigenlijk dit examen een dagcursus doen, maar omdat mijn examen pas zes weken na de eerste gepland kon worden toch maar gekozen om tussendoor nog af en toe te lessen. Hij zegt dat 3 uur rijden niet meer nodig is, maar ik vind het toch wel prettig om wat langer dan een uurtje achter het stuur te zitten voor m'n afrijden, dan zijn de scherpe randjes er tenminste een beetje vanaf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 19:22

Komt vast goed. Veel succes!

Myrthe64

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 20:41

Ik wilde eigenlijk een topic openen, maar zie nu dat er een algemeen topic is!

Ik heb nu 8 lessen gehad en vind het eigenlijk helemaal niet leuk. Ik zie er telkens tegen op om weer te lessen. De lessen duren anderhalf uur, maar na een uur zakt mijn concentratie echt weg. Ik heb 2 verschillende instructeurs gehad, bij de ene voel ik me wel op mijn gemak, maar zijn manier van uitleg is soms wat vaag. Ik heb bij hem heel erg het gevoel alles zelf uit te moeten vogelen. Ik word echter erg onzeker tijdens de les van de andere instructeur. Hij legt wel fijn uit hoe dingen moeten, maar ik krijg niet de kans om het zelf te proberen. Ik moet van hem meer initiatief nemen, maar aan de andere kant zegt hij steeds vaker wat ik moet doen, voor ik de kans krijg om het zelf te doen. Hierdoor komt het vaak voor dat ik wel denk dat ik iets moet doen, maar dat ik het niet doe omdat hij nog niets heeft gezegd, terwijl uiteindelijk blijkt dat ik dat wel had moeten doen. Het houdt elkaar een beetje in stand, maar ik wordt er steeds onzekerder van.. Ik heb nu een les gepland bij een 3e instructice, maar ik heb er nog weinig vertrouwen in. Ik ben iemand die ook moet horen wat wél goed gaat, in plaats van alleen te horen wat niet goed gaat.

Ik wilde dit even van me afschrijven, misschien heeft iemand nog tips, dan hoor ik het heel graag!

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 20:45

Ik weet niet of je al een pakket hebt aangeschaft maar anders kijken naar andere rijschool.

Ik heb bij 3 rijscholen gelest. en pas bij de 3e had ik echt een goed gevoel en daar gaat het nu ook wel goed. omdat zij dus idd die positieve benadering hanteren. dat heb ik ook echt nodig. als ik alleen hoor wat ik slecht doe word ik onwijs onzeker.
en gewoon voor de volgende les voordat je gaat rijden misschien aangeven dat je er onzeker van word?

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 20:49

mischien aangeven dat je ook wel wilt horen je wel goed doet?
Ik kreeg/krijg bijde te horen, toen ik net begon met lessen was dat vooral wat ik niet goed deed (ik "vergat" bijv. Een soort van te sturen bij rotondes, hij zei toen dat ie dat ook nog niet vaak mee had gemaakt dat iemand bijna rechtdoor over de rotonde ging)
Maar hoe meer ik lesde hoe meer ik ook hoorde/hoor wat ik wel goed doe
Of idd bij een andere rijschool proberen

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 07:05

Kom weer onder de leesstaan vandaan.

We hebben een rijinstructeur gesproken( waar we miss gaan lessen). Die zegt dat als ik de huisarts bel over mijn beperking of het wel of niet verstandig is om de medichetest (rijtest enzo)te doen. Als ze zegt dat dat niet hoeft: dan hoef ik hem
Ook niet aannte vinken. En kan ik gewoon zo door gaan.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 08:43

Dat lijkt mij niet, dus ik zou dat nog maar even goed uit zoeken. Misschien cbr contact over opnemen?
Je moet hem sowieso aanvinken als je er ja op kan beantwoorden dacht ik . En dan een medische aantekening erop van een arts en dan opsturen naar het cbr. En die besluit wel of geen rijtest. Tenminste zo moest ik het doen. Mijne is nog in behandeling.

Ik heb 12 jaar geleden mijn laatste epileptische aanval gehad en ben nu 19 jaar en ik heb ook gewoon ja in gevuld bij 1 hokje. Omdat mocht het toch weer een keer gebeuren ik het dan niet verzwegen heb.

Is wel een andere aandoening maar alsnog ben je verplicht een eigen verklaring naar waarheid in te vullen.
----

Ik heb eind van de ochtend mijn 3e rijles bij deze school. Ben benieuwd hoe het gaat. Hele weekend ziek geweest en nu nog niet helemaal 100%. Maar even kijken. (Alleen nog beetje spierpijn hoor, niet dat ik hondsberoerd in die auto ga zitten :P, dan zou ik de rijles wel verplaatsen)

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 10:24

De rijsintructeur. Zei me. Van. Als dat moet. moet iedereen door sturen. ( hij heeft een slechtziende aan het rijden. Iemand met 1 arm. ). Mar we zullen zien. Even uitdokteren:). Wat moet noet natuurlijk gebeuren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 10:28

Ik ben net gezakt voor praktijk...
Maar ik mag dan nu ook weer terug naar het ziekenhuis, gister al de halve nacht op de spoedafdeling gezeten dus had al niet hele veel vertrouwen meer in m'n examen met maar 4 uur slaap en veel pijn ;( (geen pijnstillers wat die mocht je weer niet mee rijden)
Maar ik baal wel natuurlijk :(

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 10:31

doezel2 schreef:
De rijsintructeur. Zei me. Van. Als dat moet. moet iedereen door sturen. ( hij heeft een slechtziende aan het rijden. Iemand met 1 arm. ). Mar we zullen zien. Even uitdokteren:). Wat moet noet natuurlijk gebeuren

Deze discussie is met jou al een paar keer voorbij gekomen, steeds krijg je hetzelfde advies en steeds zoek je net zolang tot je iemand vind die wat anders zegt. Als je die rijtest al had gedaan had je je rijbewijs al kunnen hebben.
Doe waar je je goed bij voelt maar dan ook niet komen als ze je examen afbreken omdat ze twijfelen aan je medische verklaring of als je later iets krijgt en je verzekering keert niet uit omdat je niet eerlijk bent geweest.
En geloof me, dat gebeurd vaker als je denkt.

Succes.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 10:36

Polly schreef:
doezel2 schreef:

Deze discussie is met jou al een paar keer voorbij gekomen, steeds krijg je hetzelfde advies en steeds zoek je net zolang tot je iemand vind die wat anders zegt. Als je die rijtest al had gedaan had je je rijbewijs al kunnen hebben.
Doe waar je je goed bij voelt maar dan ook niet komen als ze je examen afbreken omdat ze twijfelen aan je medische verklaring of als je later iets krijgt en je verzekering keert niet uit omdat je niet eerlijk bent geweest.

Succes.

Klopt maar deze man heeft er meer verstand van( heeft zich er in verdiept. Enzo). En heeft jaaaren ervaring

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 10:40

Anoniem schreef:
Maar ik mag dan nu ook weer terug naar het ziekenhuis, gister al de halve nacht op de spoedafdeling gezeten dus had al niet hele veel vertrouwen meer in m'n examen met maar 4 uur slaap en veel pijn ;( (geen pijnstillers wat die mocht je weer niet mee rijden)

Oeeffff dat is echt heel erg balen zeg!!!!! Sterkte :(:)

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 10:40

Balen dreamer :( sterkte
Hopelijk heb je snel minder pijn want klinkt niet fijn! Volgende praktijk ga je vast halen!

@doezel ik zou het er niet op gokken. Maar je moet het zelf weten. Ik ben het alleen volledig met polly eens

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 10:42

Anoniem schreef:

Balen :(, sterkte!
Mag volgende week weer examen doen, heb er opzich vertrouwen in maar ook weer niet

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 10:44

Eloya schreef:
Balen dreamer :( sterkte
Hopelijk heb je snel minder pijn want klinkt niet fijn! Volgende praktijk ga je vast halen!

@doezel ik zou het er niet op gokken. Maar je moet het zelf weten. Ik ben het alleen volledig met polly eens

En daarom bel ik ook eerst de huisarts. En nee ga niet zo maar iets doen hoor.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 10:50

Ik zou het cbr bellen ;)
Mijn persoonlijke ervaring is dat huisartsen het namelijk ook niet altijd weten.

@lianne heb je nog les ervoor?
Als je vertouwen hebt gaat het vast lukken!

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 10:52

Eloya schreef:
Ik zou het cbr bellen ;)
Mijn persoonlijke ervaring is dat huisartsen het namelijk ook niet altijd weten.

@lianne heb je nog les ervoor?
Als je vertouwen hebt gaat het vast lukken!

Heb donderdag nog 2u les en dan nog dinsdag een uur voorrijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 11:00

Dreamer wat klote zeg :( Hopen dat je snel weer op kan!

Ik had echt een slechte les vandaag. Donderdag voor de tweede keer afrijden maar maakte echt schoonheidsfoutjes. 2 keer met de koppeling in door de bocht gegaan enzo.. had m'n kop er echt niet bij, m'n tante is gisteravond overleden dus kostte me echt even moeite om te focussen. Hebben nu wel afgesproken dat we donderdag 2.5 uur rijden voor m'n examen, hopen dat de scherpe randjes van de zenuwen er dan een beetje af zijn.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 11:09

doezel2 schreef:
Polly schreef:

Succes.

Klopt maar deze man heeft er meer verstand van( heeft zich er in verdiept. Enzo). En heeft jaaaren ervaring

Gelukkig zit ik pas 11 jaar in het vak en ik kijk even met een schuin oog naar mijn autisme certificaten.
Als die instructeur van jou zich er echt in verdiept had en er echt verstand van heeft dan had hij dit nooit aan jou geadviseerd

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 11:12

doezel2 schreef:
Polly schreef:

Succes.

Gelukkig zit ik pas 11 jaar in het vak en ik kijk even met een schuin oog naar mijn autisme certificaten.
Als die instructeur van jou zich er echt in verdiept had en er echt verstand van heeft dan had hij dit nooit aan jou geadviseerd[/quote]. Tja. Jij i 11 jaar. Hij meer

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 11:17

Doezel, komop!!!! Je moet perse het laatste woord hebben he...... Stop ajb met telkens nutteloze discussies aan te gaan. Als jij denkt iets beter te weten, prima maar stop dan met de discussie.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 11:20

Ik meld me hier ook, ooit begonnen toen ik 18 was maar toen gestopt. Inmiddels 31 en ik wil het nu echt heel graag. Morgen mijn tweede les. Mijn proefles ging heel goed en mijn eerste les zat ik onwijs te stuntelen. Ik zit nu alleen wel met het CBR gebeuren en ik reken er eigenlijk al op dat ze een rijtest willen afleggen.

Heeft iemand er ervaring mee? Waar letten ze op en hoe goed moet je al kunnen rijden? Mag je gewoon fouten maken?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 11:23

Doezel2, wij hebben het hier al vaker over gehad, ik wens je veel succes met je rijopleiding, ik hoop dat het allemaal goed komt.

Miep, waarom verwacht je een rijtest?

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 11:24

Balen dreamer! :(

Emmaa_ schreef:
Dreamer wat klote zeg :( Hopen dat je snel weer op kan!

Ik had echt een slechte les vandaag. Donderdag voor de tweede keer afrijden maar maakte echt schoonheidsfoutjes. 2 keer met de koppeling in door de bocht gegaan enzo.. had m'n kop er echt niet bij, m'n tante is gisteravond overleden dus kostte me echt even moeite om te focussen. Hebben nu wel afgesproken dat we donderdag 2.5 uur rijden voor m'n examen, hopen dat de scherpe randjes van de zenuwen er dan een beetje af zijn.

Ik moet donderdag ook voor de 2e x afrijden! We kunnen het! :D

Pff, ik weet niet hoe lang jouw concentratie is, maar 2,5 uur rijden is heel lang en vermoeiend! Als je daarna je examen nog hebt heb je vaker een veel later reactievermogen en ben je niet zo scherp meer.

Ik rij voor mijn examen 1 uurtje. Dan gaan we alle 'examen instinkers' nog eens rijden en gaan we alles nog eens door. Ik merk dat dat soms nog te lang is.

--
Over die eigen verklaring, ik heb dat nooit ingevuld? Ik kreeg opeens een kopie met dat alles prima is? (Mijn ogen zijn erg slecht en ik haal nog maar net de ogentest met een examen) Moet dat vermeld worden?
Laatst bijgewerkt door Fair op 10-04-17 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 11:25

doezel2 schreef:
Tja. Jij i 11 jaar. Hij meer

Ik kom nog een keer binnen gevallen. Ik denk niet dat dit het juiste topic is om deze discussie aan te gaan, want Polly heeft in dit geval wel écht gelijk, hoe hard jij ook roept dat jou instructeur er meer verstand van heeft maar jou gewoon hartstikke verkeerd inlicht.
Ik heb ook door het hele medische gebeuren gemoeten, wel door wat anders dan jij, maar ik ben heel blij dat ik het wel heb aangegeven want bij mijn ttt wisten ze het niet, en daar had hij me hard op mijn "afwijking" kunnen laten zakken.
Daarbij, net als wat hiervoor wordt gezegd, je hebt een grote kans dat als jij een ongeluk krijgt, je 0,0 van je verzekering krijgt. En dat word een heel duur grapje. En ja, dat gebeurd echt.