Hoe zijn alle gesprekken gegaan? Ik had vorige week vrijdag een gesprek bij een recruitmentbureau en afgelopen donderdag dan een gesprek bij de opdrachtgever en hoorde meteen 's middags dat ik ben aangenomen 21 maart begin ik met de training:)
ik heb vandaag het tweede gesprek gehad. super aardige mevrouw en het voelde allemaal wel goed! waar ik nu werk word ik uitgekafferd (soms) als ik iets vraag, en die mevrouw wil juist dat ik dingen vraag. 7 uur smorgens beginnen want het is een bakkerij! ik mag dan broden bakken en croissantjes enzo! moet nu een module inleveren en dan kan ik binnen een week beginnen! goed gevoel over wel! ik ging er met tegenzin heen want het leek me niets, maar toen ze me voor de bakkerij vroegen leek het me toch wel erg leuk. eerst een maand proeftijd en daarna gaan we het zien!
Ik heb volgende week mijn tweede gesprek bij een super leuk bedrijf! Eerste gesprek verliep echt heel fijn, maar dat heb ik vaker gehad en dan werd ik alsnog niet uitgenodigd, dus durfde nergens op te hopen, maar gister kreeg ik een e-mail dat ik ben uitgenodigd! Ik moest twee referenties opgeven (een leidinggevende en een collega). Al mijn leidinggevenden bij mijn oude functies zijn weg of langdurig ziek, dus heb maar een collega opgegeven die ook leidinggevende is geweest en hoop dat dat voldoende is....
Bij dat gesprek zitten een sectormanager en een HR-adviseur. Ze hebben niet gezegd waar het gesprek over zal gaan, dus ik ben best nerveus. Het eerste gesprek was al heel uitgebreid en ook inhoudelijk, dus zal dit dan een arbeidsvoorwaardengesprek zijn? Ik heb er geen ervaring mee (met tweede gesprekken), dus ik vroeg het me echt af. Misschien weten jullie dat?
Succes voor de mensen die deze week weer gesprekken hebben en sollicitatiebrieven gaan schrijven.
Roos_M
Geplaatst: 16-03-16 00:54
Super nieuws!
Ja tweede gesprek zal ook wel deels herhaling zijn. Probeer je voor te bereiden op de vraag of je tevreden was over t eerste gesprek en welke punten je achteraf scherper had willen beantwoorden. Dan kun je dat alsnog doen. En bereid ook zelf wat vragen voor. Wees ook prikkelend en neem geen genoegen met slappe antwoorden voor hen (is best vaak zo als je een kritische vraag stelt waar ze niet op voorbereid zijn).
Ik heb vanavond mijn hele cv anders gemaakt! Lay out is nu heel fris en vernieuwend. Past veel beter bij me. Inspiratie opgedaan op http://www.mooicv.nl Leuk om eens te speuren. Prijzen zij heel hoog als je het laat doen! Maar als je zelf handig bent dan kun je dat ook prima zelf!
ik ben nog mar 17 en doe momenteel een entree opleiding voor een jaar en wil hierna een tussenjaar nemen en gaan werken daarna wil ik gaan beslissen of ik door ga met werken of nog een opleiding ga doen.
wat meer over mij nou ik ben dus 17 ik heb autisme waardoor het al iets moeilijker is om werk te vinden maar ik ben bereid om veel te leren en dat wil ik ook erg graag wat ik leuk vind is natuurlijk vooral met dieren maar de banen daarin zijn niet voor het op rapen ook zou ik het wel leuk vinden om bijvoorbeeld in een tuincentrum aan de slag te gaan ik staat ook open voor andere dingen die mogelijk zijn met mijn niveau
wat ik hier wil vinden is eigenlijk meer tips over hoe en wat allemaal
Madison, bij mij waren de tweede gesprekken niet heel anders dan de eerste. Andere mensen, iets andere vragen. Meestal gaat het nog niet over arbeidsvoorwaarden. Dat gebeurd meestal pas als ze echt voor iemand hebben gekozen.
Stille meelezer: Ik heb inmiddels een klus van 16 uur per week te pakken. Een Marcom functie. Wel fors lager betaald dan dat ik gewend was, maar het is een tijdelijke klus en via een vriend. Gezien de functie is het een mooie cv-aanvulling en de korting op mijn WW is niet zo heel groot. In ieder geval bezig, dat is al heel fijn (yes, in totaal 4 weken thuis gezeten )
Lima84
Geplaatst: 17-03-16 13:29
Hmm, ik heb even advies nodig... Dit is het geval
Ik werk al 8jr in de zorg, uitvoerend, en wil graag richting gemeente (welzijn, WMO). Nu kan ik via een detacheringsbureau een klus van 4mnd gaan doen bij een gemeente, maar tis voor 4mnd zonder zekerheid op verlenging en tegen minimumloon (ter indicatie, ik ga er 1000eur bruto op achteruit). Maar om bij de gemeente te kunnen werken MOET je gemeentelijke ervaring hebben en die heb ik nu gewoonweg niet.
Eigenlijk wil ik heel graag weg waar ik nu werk en word al maanden alleen maar afgewezen, overal. Alleen dit biedt totaal geen zekerheid, alleen de kans dat ik bij hun door kan op een volgend project of dat een gemeente iets aanbiedt.
Die onzekerheid is niet zo erg, want ik kan altijd terug naar mijn huidige job en een andere oud werkgever heeft ook gezegd dat ik altijd kan bellen als ik werk nodig heb.
Tis meer het salaris wat me echt tegen staat. Hoe onderhandel ik me daar ooit weer uit bij een nieuwe functie? Die gaan dan toch ook zeggen: "Joh, je hebt t toen ook voor minder gedaan dus kan dat bij ons ook"
Gefeliciteerd mensen met baan Tijdelijk of niet, je bent weer even aan de slag!
Ook gefeliciteerd voor de mensen met (2e) gesprekken! Heel veel succes!
Wat een lastige kwestie Lima84 Voordeel is natuurlijk dat je na die 4 maanden weer vervangend werk hebt maar €1000 bruto minder is wel écht een flinke kluif. Kan je hier niet echt in adviseren
Maatje987 wat mijn (nadrukkelijk mijn haha) ervaring is met solliciteren met een beperking dat eerlijkheid loont maar wel beperkte eerlijkheid. Mijn valkuil was dat ik tot in details wilde uitleggen wat mijn beperking(en) inhoud en daar knappen mensen gauw op af. Nu geef ik kort aan dat ik een beperking(en) heb, of in mijn geval meer dat ik een wajong heb. Ook heb ik voor mezelf heel duidelijk in kaart waar ik tegen aan loop (valkuilen) maar vooral wat ik (heel) goed kan en daarmee profileer. Ik zou gewoon de vacature site's eens gaan afspeuren om je eens te oriënteren wat je leuk lijkt. Heb je al een cv?
Ik heb ook sinds mijn afwijzing van mijn eerste gesprek alweer een stuk of 10 sollicitaties de deur uit gedaan. En nu echt op vanalles, detailhandel, administratie, zorg noem maar op. Het heeft zijn vruchten afgeworpen want volgende week woensdag heb ik kennismakingsgesprek bij een vervoersbedrijf. Zij zoeken specifiek wajongers voor personenvervoer (kinderen, zieken, gehandicapten) Mooie hieraan is dat ik niet mijn wajong hoef te noemen of verklaren en me alleen maar goed hoef te presenteren. Dat haalt al behoorlijk wat druk van de ketel!
Ook heb ik me gisteren gemeld bij het buurtcentrum. Super leuk kennismakingsgesprek gehad en ik ga vanaf 4 april een hele week mee snuffelen bij hun activiteiten en vrijwilligers werk doen. Ik ben het thuiszitten spuugzat. Ook is dit een mooie stap om mensen en de wijk te leren kennen. Ik hoef nu nog niks te melden maar als het serieus word moet ik het melden bij het UWV. Hoop dat ze niet moeilijk gaan doen. Heb ook eindelijk een werkbedrijf (werkplein) coach dus als woensdag a.s. niets word ga ik mijn gezicht daar ook eens laten zien.
Weer veel te veel info, mijn excuses Het is zo fijn om af en toe je verhaal te kunnen doen!
miekel92
Geplaatst: 19-03-16 12:27
Maatje987: het is altijd goed om eerlijk te zijn over je beperking, maar wat bowena zegt beperkte eerlijkheid. Valkuilen en sterke punten aangeven lijkt mij een goed idee. Mensen die ik ken met een beperking hebben vaak wel ook echt enorm sterke punten waar werkgevers iets mee kunnen.
Poeh Lima84.. dat is niet niks. Gaan ze in een nieuwe functie controleren wat je hebt verdiend? Het klinkt wel als een goede opstap naar de gemeente, maar zo'n bedrag achteruit gaan is wel heel pittig.
Winged: gefeliciteerd met je nieuwe klus!
Iedereen gefeliciteerd met tweede gesprekken en/of aangenomen zijn!
Ik heb deze week het contract getekend, volgende week maandag eerste trainingsdag. Ik ben best zenuwachtig maar heb er ook zin in
dank jullie wel voor het advies en zal het zeker aangeven
ik wil juist leren in alles wat er mogelijk is ik zie soms wel is mensen van mijn leeftijd achter de kassa zitten en dan denk ik ook van mens ga wat anders doen of doe op zijn minst je best om vrolijk te zijn en zeg niet heel chagerijnig goedemorgen of goedemiddag daar kan ik zelf echt niet tegen
Jep, dat bedrag is zeker pittig. En om eerlijk te zijn met mijn 31e nog voor minimumloon (terwijl MSc ben!) zie ik eigenlijk niet zo zitten. Ik heb toch het idee dat ik mezelf op deze manier niet serieus neem en een volgende werkgever dat ook niet gaat doen. Immers als ik daarop volgend in salaris onderhandeling moet en ik kom met mijn strookje van 1500euro aan, gaat mijn nieuwe werkgever waarschijnlijk niet zeggen: "Joh, we hebben zoveel zin in jou dus bieden we het dubbele" Hihi.
Ik ga het dan ook maar niet doen. Hopen op eenzelfde soort kans, waar toch iets meer salaris tegenover staat.
Groot gelijk, Lima. Ik vind het eerlijk gezegd hondsbrutaal dat ze je dit bedrag aanbieden met jouw achtergrond en leeftijd. Wat denken ze wel niet? Dat je in een houten hutje op de hei woont, zonder elektriciteit en geen kosten hebt? Ik kan me daar zo kwaad over maken... Ik heb een tijdje terug ook een baan geweigerd, omdat het salaris en de andere arbeidsvoorwaarden echt lachwekkend waren en dat heb ik dan ook op die manier gezegd... Ik heb echt geen hoge eisen, maar ik vind wel dat je naast je vaste lasten, ook nog een beetje moet kunnen leven en/of sparen..
Ailill
Geplaatst: 21-03-16 16:41
Inmiddels een aantal weken thuis en na een kleine vakantie weer volop aan het solliciteren.
Morgen eerste sollicitatiegesprek, bij een bedrijf dat mij graag op gesprek wil hebben. Was van mening dat de baan iets te hoog gegrepen was, toch verliep de telefonische intake goed en beide online assessments met bovengemiddelde scores afgerond. Fingers crossed.
Later deze week nog 3 gesprekken staan, ik hoop deze maand nog een baan te vinden
Pfiew mijnnieuwe baan is toch zo fantastisch niet . Dodelijk saai, en moet meer doen voor minder loon. Werkte vroeger gewoon 9-7 ma-vrij, nu shiften, 2/3 weekends en feestdagen. Loon van dit ligt lager dan de vorige, geen shiftpremies en niet extra betaald op zondag of feestdag. Niet echt blij mee . Als ik de kosten van mijn auto eraftrek heb ik 100€ meer dan mijn dop (werkloosheidsuitkering voor België). Shiften heb ik het lichamelijk ook moeilijk mee door een ziekte. Ook maar 1 pauze van 22min en een kleine toiletpauze. Buiten deze 2 momenten kan er niet naar de wc gegaan worden. Ik moet helaas toch wel een 4-tal keer gaan.
Zucht, was je blij dat je eindelijk werk had, hou je er niks aan over
Ikke89
Geplaatst: 22-03-16 09:06
Ik heb gisteren een sollicitatiegesprek gehad en het 's middags werd ik al gebeld dat ik ben aangenomen! Ik wacht nog steeds op het telefoontje dat het een grap of vergissing is. Na zoveel afwijzingen kan ik het nog niet echt helemaal geloven
Helaas wel maar tijdelijk ter vervanging van ziekte, maar ik heb in elk geval iets! Woensdag heb ik arbeidsvoorwaardengesprek.
Ga straks me oude stage maar bellen vragen of ze daar misschien plek hebben. Liever bel ik niet want zat niet echt op me plek maar werk is werk toch? Hoe kijken jullie daar tegenaan?
Snorlex
Geplaatst: 22-03-16 10:11
Ik (persoonlijk, in mijn situatie) zou dat niet doen. Klikte niet met begeleider. Stagegenootje is er wel gaan werken, maar die zat veel meer op één lijn. Maar als je leuk overweg kunt met naaste collega's is het werk ook leuker In dat geval: bellen.
Werk zoeken vanuit werk is zoveel fijner dan werk zoeken wanneer je werkloos bent.
Les: geldt ook voor jou. Je hebt dit nu, houd je ogen open voor iets wat beter past. Maar gooi geen oude schoenen weg voordat je nieuwe hebt.
Gefeliciteerd Ikke!
Ik ben er sinds deze week achter dat ik fulltime evenveel verdien als mijn moeder die 20 uren in de week werkt Gelukkig biedt het bedrijf wel veel doorgroei (ook in salaris) mogelijkheden. We werken in een andere branche en mijn moeder heeft natuurlijk veel meer ervaring in het werkveld maar ik stond wel eventjes wat beteuterd te kijken haha.
Had vanochtend gebeld maar de leidinggevende (naar welk nummer ik gebeld had) was er niet dus er was een terugbelverzoek achtergelaten. Werd ik zojuist gebeld door me oude stagebegeleider.. Maar ze kunnen geen mensen zomaar aannemen ik moet me cv achterlaten bij Manpower dus dan doe ik dat wel