Toos/Koos Werkloos op zoek naar een baan, deel 10

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

its_daantjee

Re: Toos/Koos Werkloos op zoek naar een baan, deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 18:55

is besproken met mijn ouders :) voor zover ik weet heb ik geen contract en ik krijg alleen betaald als ik ook werk. dus opzich als ik per direct stop heeft het voor mij geen gevolgen.. behalve dat ik ander werk moet zoeken.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 19:28

Janine1990 schreef:
Pfff, ik begrijp niets meer van UWV/Werk.nl

Ga ik keurig vandaag mij inkomstenopgave doen... Moet dat over januari. In januari werkte ik nog gewoon.. Ik ben pas per 1 februari werkloos. (tenzij je 30 en 31 januari meetelt, maar dat is een weekend)
Ik krijg nergens februari te zien :?

Ben ik te laat geweest met januari? Of hoe zit het nu?

Ik zal het geld de eerste weken niet missen ofzo, maar ben nu wel nieuwsgierig. En hoop des te meer dat ik straks weer aan het werk kan. Wat een gezeik zeg.

Had ik ook. 1 december werkloos hun doen achteraf. Dus heb nu 1 maart verzonden, terwijl die eigenlijk dus over februari geldt.

Dus grootte kans dat jij volgende maand pas goed zit?

Hier beetje duidelijkheid.
Ivm verhuizing en nieuwe pand, word ik ingeroosterd als ze in het nieuwe pand open gaan! Dus ben heeeeel benieuwd over hoe of wat. Houd het in de gaten maar sollicitaties ook ff voor de zekerheid.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 19:36

its_daantjee schreef:
is besproken met mijn ouders :) voor zover ik weet heb ik geen contract en ik krijg alleen betaald als ik ook werk. dus opzich als ik per direct stop heeft het voor mij geen gevolgen.. behalve dat ik ander werk moet zoeken.

Dan werk je dus zwart...

Want een oproepcontract mag niet meer.

Het zal ook geen gevolgen voor jou hebben. Als jij een contract hebt dat morgen afloopt en er is niet eerder iets gemeld over het aflopen van het contract, voldoet de werkgever niet aan de aanzegtermijn en mag je dus nog loon over een maand vorderen.

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 19:37

ik heb voor zover ik weet geen vast contract zoals ik bij de schoenenwinkel had. ik heb wel ooit ergens een handtekening voor gezet dus als her goed ia heb ik dan een 0 uren contract oid, maar ik ben er bijna zeker van dat ik niet zwart werk!

als ik niet werk krijg ik ook niks betaald.. maar als ik inderdaad vanavond ontslag neem of krijg dan stop ik er alle minuut mee. ik ga dan niet nog een maand werken omdat dat makkelijker is voor hun de sfeer was al niet erg leuk en zo zijn er nog veel meer dingen.. maar ik wil het bedrijf niet zwartmaken zo op internet voor ik uberhaupt op gesprek ben geweest..

vanavond is het zo ver, de zenuwen zitten me tot mijn nek.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 19:41

0 uren contract bestaat sinds vorig jaar juli niet meer... Mag niet worden gegeven.
Ik weet niet hoe het zit met lopende contracten.

Je bent in zo'n geval niet verplicht er nog langer te werken, de werkgever moet alleen een boete betalen aan jou.

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 19:42

oke... ik weet niet precies hoe het zit. maar als ik na vanavond mijn onstlag aanvraag of krijg dan ben ik al lang blij dat het gezeur voorbij is. zolang ik mijn loon van deze maand nog maar krijg vind ik het prima.

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 22:35

Wederom bedankt voor je compliment Janine :o Ik merk dat ik echt heel veel motivatie, steun en kracht uit dit topic haal, super fijn!

Oei wat vervelend it's_daantjee, zat dit er aan te komen of is het wel heel plots? Ben benieuwd hoe het gesprek vanavond ging!

Hmm Stamper, dus enerzijds duidelijkheid maar anderzijds ook niet. Wel enige indicatie wanneer het nieuwe pand opent?

Ik heb geprobeerd om voor mezelf de meest voorkomende vragen die je kunt verwachten tijden een sollicitatie op papier te zetten en hier antwoord op te geven. Ik heb de neiging (door een missende filter tussen hoofd en mond en een ADHD brein) heeeeeeeeeel lang en uitgebreid antwoord te geven. Ik heb geleerd dat dit echt korter en bondiger moet zodat ik de andere partij niet compleet overlaad met informatie. Ik ga zo eens sparren met mijn vriend op de antwoorden :)

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 22:39

gesprek is helaas verzet naar morgen... grrr nog een dag langer in spanning |o ik had ergens wel zo'n vermoeden.. maar ik heb altijd zo hard mijn best gedaan dat ik het nogal op een oneerlijke manier vind gaan...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 23:02

Bowena, goed voorbereiden is verstandig! Maar de drie gesprekken die ik tot dusverre heb gehad waren niet echt super lastige vragen. Meer een gesprekje over je verwachtingen, verleden, wie je zelf bent.
Ik denk dat in de functie waar jij naar solliciteert het ook erg belangrijk is wat voor persoon jij bent en hoe je functioneert in een team. Hoe ga je om met situaties. Kan je een voorbeeld noemen in het verleden etc.

Its_daantje, vervelend zeg... Hopelijk heb je snel duidelijkheid!

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 23:11

Hé balen its_daantjee, dat is echt niet leuk! Hopelijk heb je idd snel duidelijkheid!

Opzicht ben ik niet zo bang voor lastige vragen, ik kan redelijk goed antwoorden en vertellen. Maar daar zit juist ook het knelpunt, soms iets té goed haha. Ik heb qua praten gewoon echt geen rem en kan op 1 vraag makkelijk 10 minuten antwoorden. Met als gevolg dat gesprekken lang duren en ik de tegenpartij vaak compleet kwijt raak. Ik ben dus aan het 'oefenen' dat wat ik wil zeggen, kort en bondig te maken. Ook ben ik aan het stoeien hoe en wanneer ik mijn wajong zal vermelden. Het juiste moment zal zich waarschijnlijk vanzelf aandienen maar ook dat wil ik wel graag goed brengen. Vorig jaar heb ik tijdens een gesprek op de vraag waarom heb je wajong de vraagsteller compleet overdonderd, dat wil ik graag voorkomen :)

Euhm, dus zoals je ziet, ik kan redelijk goed uitgebreid reageren :')

Ikke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 13:24

Ik heb vanmiddag een sollicitatiegesprek. Ben zo nerveus! Ik moet in een pitch van 10 minuten vertellen wie ik ben, waarom ik heb gesolliciteerd en waarom ik geschikt ben voor de functie. Daar ben ik vreselijk slecht in!

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 13:47

Janine1990 schreef:
its_daantjee schreef:

Dan werk je dus zwart...

Want een oproepcontract mag niet meer.

Dit klopt niet de oude oproep contracten zijn nog gewoon geldig. Alleen nu krijg je geen 0 uren contracten meer

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 14:06

nou ik heb vanmiddag het gesprek! ik hou jullie op de hoogte :+

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 14:49

0-uren contract mag ook nog steeds, een werkgever komt daarmee alleen niet meer zonder meer onder de loondoorbetalingsverplichting uit. En in bepaalde beroepsgroepen mag het niet meer.

Veel succes Bowena, ikke en its_daantjee! En uiteraard ook voor anderen, mocht ik die vergeten zijn.

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 19:06

ik heb zelf aangegeven dat he top het werk niet gaat en dat ik er mee of wil houden. ik spring in maart bij waar nodig is en zodra de nieuwe mensen zijn ingewerkt stop ik er mee. heb bijna ook al weer nieuw werk gevonden bij de supermarkt, dus gaat helemaal goed komen!

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 21:22

Fijn dat je het zo uit heb kunnen praten en hebt kunnen regelen. Ook heel netjes dat je nog bij springt!

Ik ben heul benieuwd hoe de eerste werkdag van Janine is geweest :))

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 23:32

Bedankt voor het verbeteren dames! Ik kreeg ook al een PB'tje van iemand.
Kwam er niet meer aan toe om het nog even uit te zoeken!

Mijn eerste werkdag was erg leuk! Nog niet te ingewikkelde werkzaamheden, moet eerst het bedrijf en dergelijke wat beter leren kennen. Erg gezellige collega's en er wordt enorm gewezen op je eigen verantwoordelijkheid. Als je per week 1 dag gaat lopen lanterfanten, prima, als je werk maar af komt. Dat vind ik erg fijn... Ik ga van 8 tot half 5 werken en daarin heb ik gewoon een half uur pauze.
Vorige werk was van 8 tot 5 met twee keer een kwartier, die ik nauwelijks kon nemen. Half uur pauze in de middag mochten we ook niet langer maken. En best wel een werkdruk, die ik niet waar kon maken door gebrek aan structuur in een plan, naar mijn idee.

Hier natuurlijk veel meer sociale omgang, meer zoals ik vroeger in mijn bijbaantje heb gehad op kantoor.

Nu lekker weekend en volgende week er weer vol tegenaan!

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 09:03

Janine1990 schreef:
0 uren contract bestaat sinds vorig jaar juli niet meer... Mag niet worden gegeven.
Ik weet niet hoe het zit met lopende contracten.

Je bent in zo'n geval niet verplicht er nog langer te werken, de werkgever moet alleen een boete betalen aan jou.

0 uren contracten mogen nog wel hoor. Je ziet genoeg bedrijven die gewoon nog werken of gaan werken met een 0 uren contract.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 09:04

Lol Stamper, als je het bericht boven je van Janine had gelezen had je ook gezien dat ze gezegd had bedankt voor het verbeteren :')

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 12:36

Ikke, hoe ging het gesprek?
Janine, goed om te horen dan het bevalt!
Itsdaantje, fijn dat het nu is uitgesproken, kun je je goed op de toekomst concentreren.

Mijn gesprek van donderdag was prettig, ben ook uitgenodigd voor een volgend gesprek, dus het gaat de goede kant op.

Ikke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 13:07

Lieke schreef:
Ikke, hoe ging het gesprek?
Janine, goed om te horen dan het bevalt!
Itsdaantje, fijn dat het nu is uitgesproken, kun je je goed op de toekomst concentreren.

Mijn gesprek van donderdag was prettig, ben ook uitgenodigd voor een volgend gesprek, dus het gaat de goede kant op.

Het gesprek ging naar mijn idee goed. Maar ik ben helaas niet door naar de tweede ronde. Zij vonden het een positief gesprek. Ik straalde volgens hen power en enthousiasme uit, maar ik had toch te weinig specifieke ervaring en dan zou ik teveel tijd kosten om in te werken helaas. :(

Fijn dat jouw gesprek goed ging en dat jij wel naar een tweede gesprek mag! Ik duim voor je!

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 14:19

inderdaad! en ik ging bij de supermarkt een sollicitatie formulier halen, en toen wilde de bedrijfsleider meteen een gesprek inplannen, nog voor ik het formulier had ingevult :) dus dat gesprek is volgende week!

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 18:42

Super Lieke dat je op 2e gesprek mag!
Jammer Ikke8 dat je niet door mag :( Maar het compliment kun je wel in je zak steken!
Jij heb dan ook geluk its_daantjee! Dat gaat vlot haha.

Klinkt als een leuke eerste werkdag Janine! Dat zijn ook de betere werktijden, fijn zeg. En ook heerlijk dat je zelf zo je werk kan en mag indelen :j Geniet van je weekend.

Ik had een tijd terug gesolliciteerd bij een tandarts. Die zocht een tandarts assistente liefst met diploma en ervaring maar bood de vacature ook aan als leerbaan waarbij de opleiding deels door hem betaald werd. Vandaag een brief(!!!) van hem gekregen met helaas een afwijzing. Maar de brief was echt persoonlijk met ook een hele nette reden. Was er best een beetje ondersteboven van haha. Normaal krijg je een simpele mail of zelfs helemaal geen reactie. Vind dit heel bijzonder!

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 12:01

Ik meld mij ook als werkzoekende! In januari afgestudeerd als psychologe (WO bachelor), nu werkzaam als administratief medewerker op een huisartsenpraktijk (12 uur in de week). Dit is echter tijdelijk en een uur reizen vanaf mijn huis, dus voor ernaast of erna zoek ik iets nieuws. In september begin ik met een masteropleiding en voor de tussentijd zoek ik dus een (tweede) baan die aansluit op mijn studierichting en interesse.
Toevallig net drie leuke vacatures gezien, dus vanmiddag besteed ik aan het schrijven van motivatiebrieven. Iemand tips hoe ik ervoor zorg dat mijn brief er nu wel tussenuit springt? :)

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 12:52

Welkom Unseen. Poeh een uur reistijd, respect! Ik zou dat niet volhouden. Wel fijn dat je al passende vacatures gevonden hebt! Ik heb me goed in gelezen over een goede openingszin, maar ja wat is dat dan weer precies. Ik heb er echt een week op zitten broeden en heb er nu een die bij mij past en waarvan ik denk dat die wel interesse zou kunnen wekken. Verder ben ik een beetje een noob op het gebied van solliciteren maar probeer ik iedere brief zo goed mogelijk te personaliseren aan de werkgever en vacature.

Echt zo stom maar sinds ik vorige week het telefoontje van de uitnodiging gekregen heb zie ik geen enkele passende, interessante of leuke vacature meer haha. Misschien een teken. Hoop alleen als het hem morgen niet word ze erna wel weer komen :') Ben nog in afwachting op een reactie van een procedure bij een werkgever waar ik ook echt graag aan de slag zou willen, dus daar heb ik ook nog stiekem hoop op :=
Heb een vreselijk weekend achter de rug met zoveel pijn dat ik staat was of mezelf knock out te slaan of naar de HAP te kruipen en morfine te eisen. Voel vandaag nog de naweeën dus ik houd me lekker rustig en hoop dat ik morgen kwiek en fit ben! Ik laat me door niets of niemand tegen houden, ik moet en zal gaan knallen :))