[Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: [Centraal] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 19:23

Wat is jullie ervaring met de TTT eigenlijk? Mijn instr. stuurt er niet op aan omdat hij het zonde van je geld vind, en omdat als je zakt voor je examen, de vrijstelling die je krijgt als je je ttt doet, komt te vervallen...

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 19:27

Het wisselt per leerling maar meestal doe ik hem wel. Scheelt duidelijk zenuwen omdat ze er al een keer geweest zijn.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 19:33

Mijn instructeur raadde me aan om het wel te doen, zo kan je ook alvast mee maken hoe het is om toch al een 'soort van' examen te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 21:29

NoorW schreef:
Ik kom even binnenvallen. Ik ben namelijk nogal in de stress vanwege autorijles. Ik heb nu denk ik zo'n 35 tot 40 uur gereden, en mijn rijexamen staat nu al een tijdje gepland op 3 mei. Dat is vlak voordat ik anderhalve maand weg ga, dus ik kan geen herkansing doen daarvoor mocht ik niet in 1 keer slagen. Ik heb ook nog een TTT op 25 april, dus dat is iig fijn. Maar nu heb ik het idee dat ik het gewoon niet ga halen. Allebei de examens staan ook echt om 8:00 's ochtends gepland... dus echt middenin drukke spits. Ik kan op zich prima rijden, maar af en toe wordt ik onzeker in bepaalde situaties en dan ga ik twijfelen en doe iets doms, ook gun ik mezelf soms niet genoeg tijd om rustig iets te doen omdat ik altijd bang ben dat ik het andere verkeer tot last ben. Ik heb tot mijn rijexamen in elk geval nog 1 keer per week les en ik ga proberen nog elke week een tweede les erbij te plannen, maar dat is bijna niet te doen met hoeveel ik momenteel werk en mijn bijrijdpaarden. Ik weet ook niet echt wat ik hier nou mee wil bereiken, maar het moest even van mijn hart. Het is nu nog precies 1 maand weg, maar ik stress me dus nu al helemaal dood :(

De enige manier waarop je die zenuwen bij jezelf weg kan nemen is als je meer rijdt.. Klinkt heel stom maar ik was voor m'n afrijden echt enorm zenuwachtig om bv een druk gelijkwaardig kruispunt op te rijden. Dat kwam er dus keihard uit tijdens m'n afrijden en ik heb het niet gehaald. Nu heb ik er een paar lessen mee geoefend, gewoon van kruispunt naar kruispunt rijden, en nu gaat het heel goed. Ik zou dus toch proberen om nog een aantal lessen te nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 21:32

LadyMadonna schreef:
Wat is jullie ervaring met de TTT eigenlijk? Mijn instr. stuurt er niet op aan omdat hij het zonde van je geld vind, en omdat als je zakt voor je examen, de vrijstelling die je krijgt als je je ttt doet, komt te vervallen...

Mijn instructeur vindt het zonde omdat je op de bijzondere verrichtingen niet kan zakken op het examen. Daar bedoelde hij mee dat je niet gelijk zakt als je niet in 1 keer perfect inparkeert (zo lang je het maar veilig en netjes doet). Hij zei wel dat het soms kan helpen bij mensen die onzeker zijn en voor wie het fijn zou zijn om al een keer 'examen' te doen voordat je daadwerkelijk afrijdt, zodat ze weten hoe het is. Maar hij gaf zelf eerlijk aan dat hij het geldklopperij vindt voor veel mensen.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 21:43

Sorry dat ik binnen komt valen

Maar als je geen ttt doet , dan moet je al die handelingen toch doen tijdens je examen?

Heb liever de ttt dan alles bij je examen in

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 21:44

doezel2 schreef:

Maar als je geen ttt doet , dan moet je al die handelingen toch doen tijdens je examen?

Bij de ttt moet je die vrijstelling wel halen, als je die niet haalt moet je gewoon tijdens je examen de bijzondere verrichtingen doen :)
En ook als je voor je examen zakt, dan komt dat ook te vervallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 21:45

Ik moest bij m'n examen idd inparkeren en keren, maar het maakte me eigenlijk niet zo heel erg veel uit. Je kan er toch niet op zakken, als je het gewoon netjes en veilig doet. Maakt niet uit of je er 9 keer over doet om in te parkeren of 1 keer, als je maar goed blijft kijken.

Liever op m'n examen inparkeren en keren dan 220 euro extra uitgeven voor een TTT als ik heel eerlijk ben.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 21:47

SophieFT schreef:
doezel2 schreef:

Bij de ttt moet je die vrijstelling wel halen, als je die niet haalt moet je gewoon tijdens je examen de bijzondere verrichtingen doen :)

Ja. Dat was ik vergeten te zeggen haha. Dus eigenlijk is het geldklopperij( tenmisnte als het niet in je pakket zit ( als dat dan kan). Maar ok wel handig ok hem te halen

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 21:49

doezel2 schreef:
SophieFT schreef:

Ja. Dat was ik vergeten te zeggen haha. Dus eigenlijk is het geldklopperij( tenmisnte als het niet in je pakket zit ( als dat dan kan). Maar ok wel handig ok hem te halen

Ik heb hem wel gedaan (en gehaald), maar het heeft mij verder alleen maar stress opgeleverd :')

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 21:51

Tijdens je regulier examen die je max twee bijzondere verrichtingen

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 21:56

Emmaa_ schreef:
Liever op m'n examen inparkeren en keren dan 220 euro extra uitgeven voor een TTT als ik heel eerlijk ben.

Hoeveel :wow:???!!! Nou dan word er lekker aan verdiend door de rijschool zeg maar
Wat kost een examen dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 22:08

Polly schreef:
Emmaa_ schreef:

Hoeveel :wow:???!!! Nou dan word er lekker aan verdiend door de rijschool zeg maar
Wat kost een examen dan?

Bij de rijschool waar ik les kost een TTT 220 en een examen 230 incl uur 'voorrijden'.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 22:12

Bij mijn rijschool is ttt los 180 euro, bij mij zit het in het pakket

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 22:14

Mijn oude rijschool TTT los €235 + €42 voor gebruik auto...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 22:15

Hier ttt ook iets van €200 (kan het precies niet vinden omdat ze met pakketten werken)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 22:19

Hier ook rond de €200. Ik doe het inderdaad niet omdat ik het enorm zonde van m'n geld vind :) (heb ook geen zenuwen of examenstress, en het examen met de motor ook al gehad dus weet "wat mij te wachten staat")

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 22:23

Jeumig :wow:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 22:41

Tsja, ik zit hier randje Randstad en autorijden is gewoon niet goedkoop. De rijschool waar ik nu les is nog aanzienlijk goedkoper dan waar ik in Utrecht reed (en dan heb ik het niet over een paar tientjes maar gewoon 1/3e). Heb in de eerste instantie 1000 euro betaald voor 20u les incl afrijden en 12 uur theoriecursus, maar dat is wel excl TTT.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 23:06

Ja maar als ik prijzen als bovenstaande ga rekenen voor een ttt en een examen dan kan ik ook wel voor een tientje minder per uur gaan rijden hoor. Linksom of rechtsom moet er bij elke rijschool geld binnenkomen en of dat nou via de lesprijs is of het examengeld, elke rijschoolhouder moet eten en de hypotheek betalen en dat gaat niet als er geld in je zaak bij moet.

Mag ik vragen wat je per uur betaald? Jouw prijs is namelijk hoger als de onze als je de ttt uit het pakket haalt :=
Evt per pb mag ook hoor.
Laatst bijgewerkt door Polly op 03-04-17 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 23:09

Oh dat snap ik prima hoor, maar voor zover ik weet liggen de prijzen buiten de randstad een stuk lager dan erin. Als ik vergelijk met klasgenoten die niet in de randstad opgegroeid zijn en met 17 al hun rijbewijs hebben gehaald betaal ik in ieder geval idioot veel.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 23:13

ik les hier in het oosten en sommige hier vragen ook best veel.
ik ben nu tevreden met de prijs die ik betaal en ik hoop dat ik het dan gewoon haal XD maar heb er tot nu toe wel goed gevoel over.
Maar mede door de kosten heb ik daarom ook tot bijna mijn 19e gewacht omdat ik het zelf moet betalen. met 17 was dat echt niet gelukt en nu is het ook nog krap aan

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 23:14

Uurprijs was eigenlijk meer een algemene vraag, ik schrik er echt van wat rijscholen vragen voor examen en ttt, zeker als je weet wat de tarieven van het cbr zijn :\

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 23:17

ik betaal omgerekend met mijn pakket van 30 uur en ttt en praktijkexamen dacht ik 41 euro per les van een uur.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 23:37

Ik weet geeneens wat een examen ofzo kost :')
Alleen de lesprijs per uur en de pakketprijzen staan op hun site, men ouders betalen dus maak me der ook niet zo druk om