Toos/Koos Werkloos op zoek naar een baan, deel 10

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 23:32

heeyy ik meld me ook! ik heb nu wel een baantje maar ben opzoek naar iets anders. mocht je erg nieuwschierig zijn wat de reden is dat ik weg ga staat mijn pb open.

ik heb nu gesolliciteerd bij de albert heijn in mijn buurt als vakkenvuller en ben ontzettend nieuwschierig! de AH verdient 2 keer zoveel als wat ik nu verdien maar lijkt me ook gewoon heel gezellig. vakkenvullen is misschien niet het leukste werk, maar ik denk dat je het zelf vooral ook leuk moet maken. ik weet ook vrij zeker dat het een stuk gezelliger zal zijn als waar ik nu werk.

ik doe geen uitspraken over waar ik werk, want ik wil het bedrijf niet zwart maken hier in dit topic, maar mocht je nieuwschierig zijn mag je me een pb sturen.

binnen nu en 2 weken hoor ik iets van de AH en ik hoop heeeel erg dat ik uitgekozen word!

bowena_84

Re: Toos/Koos Werkloos op zoek naar een baan, deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 23:45

De functie is locatie assistente op een dagbesteding.
Ik heb nu een gebroken wit shirtje, wit/grijs gestreept colbert, een lichte recht model jeans en lichte (soort creme/beige) korte laarsjes met een klein hakje. Als alternatief voor het colbert, wat ze dus te formeel vonden heb ik een creme kleurig vestje.
Als je wil kan ik je wel een foto via pb sturen?

Spannend its_daantjee, ik zal voor je duimen!

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 23:50

dankjewel ! ben zelf ook duimen aan het draaien. ik wil zo graag :')

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 23:53

Dagbesteding is nog vrij ruim. Wat voor categorie mensen is t? Zoals je t nu presenteert zou ik t colbert nemen. Anders heb je helemaal een lichte kledingcombi aan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 23:57

Colbert kan je echt achterwege laten. :j

Heb je een relatief net effen shirt met lange of driekwart mouw, het liefst donker?

Verder geen overdreven kettingen en oorbellen en zo. Dat werkt niet met jouw doelgroep.

Ik werk zelf in jeans met sneakers en vaak dus een donker shirt. Nou moet je natuurlijk niet helemáál casual gaan maar te netjes is gewoon niet nodig. Eerder uitstralen dat je van aanpakken weet. :j

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 00:08

De doelgroep is cliënten met een EMB (ernstig meervoudige beperking)
Ik zelf vond het colbert niet zo formeel staan maar kan me wel vinden in wat Lente zegt. Ik zal eens in mijn kledingkast graven.
Sieraden draag ik sowieso alleen bij gelegenheden en ik weet uit het verleden dat sieraden met deze doelgroep geen combi is (een cliënt had een keer mijn navelpiercing te pakken gekregen := )

Afbeelding
Afbeelding

Toch even ter verduidelijking. Let niet op de rommel en de kaartjes hangen nog aan de kleren :') Heb ze gisteren gekocht. Maar wil natuurlijk niet uitstralen dat ik te 'formeel' of een 'tutje' ben en inderdaad meer wat Lente zegt dat ik van aanpakken weet/houd :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 00:25

Als je nou een donker shirtje onder dat best hebt is het perfect in mijn ogen.

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 00:27

Dan ga ik dat nog even fixen, dankjewel!!

Rawr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 01:59

Janine1990 schreef:
Succes vandaag!!

Nog bedankt, wie weet heeft het geholpen want ik heb na beide gesprekken een baan aangeboden gekregen. _O-

Nu een dilemma; kies ik voor vastigheid en een veilige functie waarbij ik minder betaald krijg maar waar heel veel groeipotentieel qua functie en salaris is of kies ik voor een geweldig salaris in een functie met veel vrijheid maar ook een flinke investering in tijd en geld van mezelf waarbij weinig ontwikkeling voor de toekomst mogelijk is. (Kan er niet te diep op in gaan, maar de branche is optiek)

Ik neig sterk naar de eerste optie en wil de tweede optie gebruiken om bij de eerste een beter startsalaris te bewerkstelligen maar ik heb eerder met dat bijltje gehakt en toen verloren waardoor ik destijds de gewenste functie aan mijn neus voorbij zag gaan.
Erg lastig deze situatie en op dit moment weet ik even niet hoe ik moet aanpakken. :n

@bowena_84
Sorry om het met de dames hier oneens te zijn maar dat vest kun je niet dragen naar een sollicitatiegesprek, tenzij specifiek is aangegeven dat je je casual kleedt. De combinatie die je op de tweede foto draagt is een flets geheel en is totaal vergetelijk. Je verhaal en motivatie kunnen nog zo goed zijn maar met die kleding sta je al 1-0 achter als je een gesprek in gaat. Je eerste tenue is netjes maar niet té netjes voor de functie waar je op solliciteert, alhoewel ik persoonlijk niet zou kiezen voor een strak wit ondershirt dat onflatteuze lijnen trekt richting de buikregio. Een donkerdere bijpassende kleur zou al een wereld van verschil maken. Je hebt een goed figuur, zorg dat je kleding dit reflecteert. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 02:06

Je bent al gauw te netjes voor werken met EMB ;)

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 03:02

Voor het werk misschien wel, maar het lijkt mij heel normaal om voor een sollicitatiegesprek extra je best te doen. Ik zou de eerste outfit ook echt niet formeel noemen, wel netjes en verzorgd. Ik sluit me dan ook aan bij Rawr: de blazer met een shirt dat wat mooier valt, lijkt mij een goede outfit.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 08:37

Oh wat goed Rawr! Nu heb je weer een andere lastige situatie :D .

Ik zou zelf ook voor de blazer gaan. Vind het zo absoluut niet formeel. Maar ik draag zelf ook regelmatig een blazer met een shirt erover op een normale dag.
Persoonlijk heb ik ook altijd het idee dat je je beter iets aan de formele kant kunt kleden dan net iets te casual.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 09:44

Ik vind de blazer optie absoluut niet te formeel. Zou er idd wel een ander shirt onder doen, maar vind het een mooiere optie dan het vestje :)

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 11:15

Rawr, super zeg, gefeliciteerd. Ik zou qua baan kiezen voor de baan die je het leukste lijkt qua werksfeer en ontwikkelmogelijkheden. Fijn werken is imo veel belangrijker dan het salaris (mits het wel een eerlijk salaris is).
Bowena, ik zou ook voor de blazer gaan. Ik vind het niet echt formeel, maar juist veel vlotter staan dan het vest.

Vanmiddag ook een gesprek, spannend, de baan lijkt me echt erg leuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 12:58

Ik begrijp jullie wel hoor :j

Maar als ik kijk wat bij ons de reacties zijn op de sollicitanten... Dan is er toch een duidelijke voorkeur voor casual. Omdat de twijfel ontstaat of je wel geschikt bent voor het werken met de doelgroep. Of je het niet onderschat. Bang bent vies te worden.

Maar uiteindelijk geeft het gesprek zelf toch altijd de doorslag hoor.

Yonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 13:34

Ik volg al een tijdje in stilte het topic, heb eerder ook gereageerd. Helaas sinds deze week weer helemaal werkeloos en dus zeer dringend op zoek naar een baan. Afgestudeerd orthopedagoog maar op een groep werken (gehandicaptenzorg/ jeugdzorg) vind ik ook leuk. Afgelopen tijd gewerkt op een kinderdagcentrum met kindjes met een ontwikkelingsachterstand. Aantal kindjes begeleid met moeilijk verstaanbaar gedrag en autisme. Dus als iemand tips of ideeën heeft? Graag!

Ik lees wat positieve berichten! Janine en Rawr gefeliciteerd! Ik zou denk ik ook voor optie 1 gaan Rawr. Onderhandelen is absoluut niet mijn sterke punt dus tips daarover laat ik aan andere over..

Ik snap wat jij zegt over de kleding Lente maar je doet toch niet hetzelfde aan naar een sollicitatiegesprek als naar je werk? Ik ben helemaal voor een spijkerbroek, niet te formeel etc. maar ik vind die blazer voor een gesprek eigenlijk heel geschikt. Ik zou denk ik wel voor een donkerder shirtje kiezen. Zou er eventueel nog een meeloopdag volgen dan vind ik het een ander verhaal en zou ik inderdaad gaan voor een outfit die praktisch is en vies mag worden. Maar ik lees dan de meningen hierover verschillen, dus dat maakt het niet makkelijker voor Bowena.

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 13:56

Ik waardeer de reactie's écht enorm! Maar het maakt het inderdaad niet makkelijker :') Ik kan me compleet vinden in wat Lente zegt, vooral omdat ik al eerder met de doelgroep gewerkt heb en je idd met je minste nette kloffie aan het werk gaat want er gebeuren nog wel eens ongelukjes op vele gebieden. Ik kan me helaas ook niet meer herinneren wat ik toentertijd aan had op gesprek.
Maar ik kan me ook goed aansluiten bij de rest, je doet op een eerste gesprek natuurlijk een beetje extra je best. Voor mij voelt de blazer ook niet te formeel. Ik heb gelukkig nog tot dinsdag om te stoeien met mijn outfit!
Ik ga in ieder geval kijken voor een ander/donkerder shirt!
Ik vind de tips echt heel fijn en het compliment op mijn figuur kwam ook wel even binnen :o Bedankt daarvoor!

Het ironische is dat ik de dag ná het sollicitatie gesprek een workshop kleur en styling heb waarbij je kleur en kledingadvies krijgt :')

Verder wil ik Rawr feliciteren, wat tof! Ik kan me je twijfel heel goed voorstellen. Tips heb ik niet voor je want ik ben een ramp in knopen door hakken en onderhandelen := Ik persoonlijk zou voor de veilige optie 1 kiezen.
Lieke, heel veel succes vandaag op gesprek!
Vervelend Yvonne dat je nu werkeloos bent :( Ik hoop dat je heel snel weer iets nieuws bent. Als ik het zo zie ben je flexibel binnen je werkveld dat is natuurlijk positief!

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 14:14

bowena_84 schreef:
Ik waardeer de reactie's écht enorm! Maar het maakt het inderdaad niet makkelijker :') Ik kan me compleet vinden in wat Lente zegt, vooral omdat ik al eerder met de doelgroep gewerkt heb en je idd met je minste nette kloffie aan het werk gaat want er gebeuren nog wel eens ongelukjes op vele gebieden. Ik kan me helaas ook niet meer herinneren wat ik toentertijd aan had op gesprek.
Maar ik kan me ook goed aansluiten bij de rest, je doet op een eerste gesprek natuurlijk een beetje extra je best. Voor mij voelt de blazer ook niet te formeel. Ik heb gelukkig nog tot dinsdag om te stoeien met mijn outfit!
Ik ga in ieder geval kijken voor een ander/donkerder shirt!
Ik vind de tips echt heel fijn en het compliment op mijn figuur kwam ook wel even binnen :o Bedankt daarvoor!

Het ironische is dat ik de dag ná het sollicitatie gesprek een workshop kleur en styling heb waarbij je kleur en kledingadvies krijgt :')

Verder wil ik Rawr feliciteren, wat tof! Ik kan me je twijfel heel goed voorstellen. Tips heb ik niet voor je want ik ben een ramp in knopen door hakken en onderhandelen := Ik persoonlijk zou voor de veilige optie 1 kiezen.
Lieke, heel veel succes vandaag op gesprek!
Vervelend Yvonne dat je nu werkeloos bent :( Ik hoop dat je heel snel weer iets nieuws bent. Als ik het zo zie ben je flexibel binnen je werkveld dat is natuurlijk positief!

Is het overigens mogelijk om de broekspijpen in de laarsjes erbij te doen? Ik denk dat dat ook wat vlotter zou staan. :)

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 16:26

MonaLieske schreef:
Voor het werk misschien wel, maar het lijkt mij heel normaal om voor een sollicitatiegesprek extra je best te doen. Ik zou de eerste outfit ook echt niet formeel noemen, wel netjes en verzorgd. Ik sluit me dan ook aan bij Rawr: de blazer met een shirt dat wat mooier valt, lijkt mij een goede outfit.

Ik ben het hier ook mee eens, zeker op een sollicitatiegesprek beter over- dan underdressed. Ik draag op mijn werk ook geen nette kleding, maar had me voor de sollicitatie toch zeker wel netjes aangekleed hoor.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 17:58

Ik loop op mijn werk in een slobberig ok-pak, maar ga niet in mijn oude kloffie naar een gesprek.
Hoewel ik bij mijn huidige baan informeel ging kennismaken en toen direct werd aangenomen :+ In mijn spijkerbroek met nette polo :P Naar de solicitatie- en toelatingscommissie toen trouwens wel netjes een Colbert op zwarte broek aangehad ;)

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 18:02

ik vrees dat ik na morgen ook werkloos ben...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 18:10

Super Rawr!! Gefeliciteerd! Ik zou persoonlijk ook voor de eerste optie gaan. En even kijken wat ze je zelf willen bieden? Maar ik heb daar niet echt ervaring mee.

Iedereen bedankt voor de felicitaties! Ik weet de vragen niet meer echt, maar kom bij een pensioenfondshouder te werken. Redelijk brede functie en veel groeimogelijkheden binnen dat bedrijf. Heel erg veel zin in, mag morgen al beginnen! *\o/*
Lekker voor 40 uur per week! Dus dat is ook erg fijn!

Bowena, ik vind beide opties goed, ik zou alleen kiezen voor een blouse/tuniek onder het vestje of de blazer (en inderdaad donker). Omdat dat net iets speelser is naar mijn idee. Als je je in het gesprek presenteert zoals je je hier presenteert, dan zit het volgens mij hartstikke goed hoor!

Wat betreft de algemene discussie over kleding in een sollicitatiegesprek, vind ik lastig te bepalen. Gezien mijn opleiding is een pak vaak een optie en gewoon op net. Maar in de functie zelf ga ik ook gewoon op netjes. Ik vind dat zelf ook wel zo leuk :)
Ik kan me echter voorstellen dat het in andere functies een beetje anders ligt...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 18:10

its_daantjee schreef:
ik vrees dat ik na morgen ook werkloos ben...

Hoezo na morgen ineens?
Wist je dat nog niet?

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 18:18

nee... net telefoontje gehad. wil er nog niet te veel over kwijt, maar ik moet vanavond op gesprek komen. als ik iets kwijt kan na vanavond dan deel ik het !

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 18:21

Hmmm, als je een contract hebt, moet je maar wel even goed letten op je rechten en plichten.
Want als je morgen ineens op straat staat, terwijl je contract dan ook is afgelopen, dan komt er iets niet helemaal goed ;)

Misschien ook verstandig om het even met je ouders te bespreken? :)