Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yucca

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 14:25

Probleem met delen is dat ik zelf niet goed kan zien wie er allemaal gedeeld hebben. Dus moet ik uit al mijn likes een naam kiezen en dan kijken op hun pagina/timeline of ze het bericht openbaar gedeeld hebben.

Ik ga geen iig geen energie meer steken in likes krijgen, Facebook is heel moeilijk te doorgronden en ik krijg niet het idee dat meer likers ook meer exposure betekend. Dan maar een klein aantal likers, maar die dit wel doen omdat ze mijn bedrijf leuk vinden.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 14:29

Ik ben er idd ook mee gestopt Yucca. In het begin kon ik heel duidelijk merken, dat meer Likes ook voor meer exposure zorgde. Nu zie ik bijna per maand de activiteit teruglopen. Ik had ook al gelezen dat Facebook stukje bij beetje van de gratis reclame voor bedrijven af wil. Er wordt voorspeld dat het niet heel lang meer zal duren voor je standaard moet betalen om je berichten zichtbaar te maken op de timeline van je volgers. Je moet nu wel ontzettend veel Likers hebben, willen je berichten nog wat impact hebben.

Als mensen m'n pagina uit zichzelf Liken vind ik dat hartstikke leuk, dat zijn mensen die oprecht interesse hebben. Wellicht dat ik nog wel eens een keer een actie op ga zetten, maar op dit moment steek ik liever tijd en energie in dingen die mij meer opleveren.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 16:28

Daar ben ik het helemaal mee eens! Ik heb nu wel een advertentie campagne gestart om de actie voor mijn 5 jarig bestaan wat body te geven, maar ook ik heb het gevoel dat het sterk terug loopt. Sowieso kun je ook niet meer van de statistieken aan: Bericht heeft 2 mensen bereikt, maar wel 4 likes... Jaja

Daarnaast, om eerlijk te zijn ben ik zelf ook wel een beetje klaar met Facebook. Probeer de tijd op facebook echt terug te brengen, op de groepen na dan, want het brengt me niets en eigenlijk word ik er ook niets wijzer van of zo...

Maar ik heb in maart wel gemerkt dat een advertentie (dat is iets anders als je bericht promoten) wel een goed bereik heeft, zeker omdat je daar ook veel meer kunt aangeven! Veel specifieker je doelgroep bereiken! Dus misschien is dat iets voor je.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 20:06

Ik heb ook gemerkt dat Facebook terugloopt en ik ga dus niet meer echt investeren in Facebook als het aankomt op het vergroten van het aantal likes. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat de e-maillijst belangrijk is, maar dat verschilt natuurlijk per branche.

Ik zit trouwens te brainstormen over het organiseren van een shopping party (beurshal, leuke stands, kortingen, muziek, hapje, drankje etc.). Ik had het idee even op mijn Facebookpagina gegooid en bijna 100 likes en 30+ reacties. Dat deed het wel heel goed!

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 01:00

Maar als FB het niet meer is, wat doen jullie dan om grote groepen te bereiken?

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 08:56

Daar maak ik me ook wel eens 'zorgen' over Holly! FB is zo makkelijk en mij heeft het de afgelopen jaren echt veel geholpen, daar ben ik van overtuigd.
Het is inderdaad zo dat je bereik kleiner wordt, maar van zodra mensen liken of reageren schiet het wel weer de lucht in.. Het wordt dus steeds meer iets wat viraal gaat, ipv sowieso te verschijnen op de tijdlijn..
Zelf zijn we nu recent begonnen met Snapchat voor de zaak, maar daarmee zijn de mogelijkheden natuurlijk een stuk beperkter. Ik ben benieuwd wat het volgende wordt!

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 09:29

Holly en Mallootje, jullie hebben beiden een super grote fan-base op Facebook, ik kan me voorstellen dat het voor jullie nog steeds werkt. Jullie verkopen ook producten die super geschikt zijn voor promotie op Facebook en waar mensen graag meedoen aan acties. Ik heb zelf het gevoel dat Facebook over zijn hoogtepunt heen is, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat heb meteen niks meer voor je kan doen. Mensen zijn ondertussen zó gewend aan Facebook in hun leven dat ze, denk ik, niet met zijn allen er opeens mee stoppen.

Ik wil me deze zomer gaan richten op artikelen op andere websites, zoals die van een bruidsmodezaak uit Arnhem die een hele populaire blogpagina heeft. Als je bruidjes hebt met jurken van daar kan je daar een blog over insturen (geloof ik). Dus dat wil ik eens uitzoeken.

Ook wil ik dit jaar een guerrilla achtige marketing actie doen, maar hoe precies weet ik nog niet. :+ Voor mijn part ga ik op een koopzondag in een hartenpak door de binnenstad lopen om goodies uit te delen of zoiets..haha!

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 09:35

Oooh je bedoelt zeker Arnhemse meisjes :D Die website is heel gaaf, ook al wil ik helemaal niet trouwen :p

Ik denk ook dat Facebook nu inderdaad nog heel handig kan zijn, maar ik weet nog niet zo snel welke andere kanalen interessant zijn. Ik zit daar nog over na te denken :+

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 10:04

Klopt Connie! Heb een bruid gehad met een knalrode jurk dus hoop dat dat een leuke is om te plaatsen. Moet het bruidspaar natuurlijk ook wel willen (want het is vaak vanuit hun geschreven).

Op Pinterest zit wel echt mijn doelgroep (jonge vrouwen) dus daar wil ik meer mee gaan doen. Hier kan ik goed foto's van mezelf pinnen en zo 'vanzelf' laten verspreiden.

Edit: om meteen daad bij het woord te voegen, heb ik naast mijn privé pagina ook een bedrijfspagina op pinterest aangemaakt, maar nu moet ik een gebruikersnaam kiezen met maximaal 15 tekens. Fotograafvandeliefde is dus te lang, fotograafvdliefde ook.... hoe zouden jullie het verder afkorten? Moet natuurlijk nog wel een beetje herkenbaar blijven...

Fotograafliefde
Fotogrvdliefde

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 10:31

FB doe ik ook geen acties meer mee. Werkt voor geen meter meer. Tenzij je gaat betalen via van die bedrijven maar of dat echte likes zijn???

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 11:09

FB acties heb ik nooit gedaan, werkt toch niet. Niets is zo vluchtig als een "like".
Mond-aan-mond doet het wel goed, niets is beter dan een klant die aan een ander zegt: "daar kan je het krijgen" en je daarbij tagt.
Een fotowedstrijd wil ik wel nog doen. Omdat die foto' s ook weer een zwaan-kleef-aan effect hebben.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 11:26

Wat ik nu doe naast FB, is bloggen, pinterest, nieuwsbrieven sturen en binnenkort ga ik ook beginnen met acties in de omgeving. Hier in Amersfoort weet bijna niemand van mijn bestaan, maar ik heb nu al een paar leuke klanten gehad doordat ik met mensen aan de praat was geraakt in het park. Daar moet ik dus echt meer mee gaan doen, want het stikt hier van de mensen met huisdieren. Als ik alleen al kijk naar onze straat, hier heeft bijna iedereen wel een hond en/of kat.

Ik werk ook samen met een magazine, waar ik elke editie met een product in de "shop hoek" sta en ik werk samen met anderen ondernemers in mijn netwerk. Ik ben dus (gelukkig!) niet afhankelijk van FB, maar ik vind het wel een leuk medium, dus ik blijf er nog wel tijd in stoppen. Ik snap FB trouwens ook wel, bedrijven hebben super lang gratis reclame kunnen maken en overal waar je kijkt kost het geld om je boodschap of producten te promoten. Bedrijven weten inmiddels wat de impact van FB kan zijn, dus ze zouden bij FB wel gek zijn om alles nog steeds gratis weg te blijven geven.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 11:42

Pinterest en er was toch nog zoiets? Kan niet op de naam komen.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 11:45

Instagram? Zelf vind ik dat vooral leuk voor foto's vanaf de mobiel. En eigenlijk vind ik dat als fotograaf niet representaties genoeg, vandaar dat ik voor Pinterest kies.

Leuk dat je het noemt Joyce: heb zelf het gevoel dat mensen content-moe zijn/worden omdat er zo verschrikkelijk veel voorbij komt op social media. Het zijn allemaal vlugge triggers en het moet niet te serieus zijn. Juist als je je nu qua marketing zou richten op real-life contact denk ik dat je weer op een leuke manier in contact kan komen met je doelgroep. Precies wat jij dus verteld Joyce! Ik geloof er ook echt in, vooral in een dienst als fotografie, dat mensen niet kopen puur en alleen om wát je levert, maar hoe hij/zij het allemaal ervaart. En dat heeft naast hoe je je neerzet ook te maken met hoe je bent en omgaat met de klant.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 11:52

Instagram doe ik ook, maar meestal deel ik die foto's op Facebook. Op mijn Instagram account loopt privé en zakelijk namelijk door elkaar ;)

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 11:52

Nee die bedoel ik (volgens mij) niet. Zal even zoeken.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 11:54

Instagram bedoel ik. Oogt qua layout veel als FB.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 12:12

Ik heb FB vooral om foto's te delen en als communicatie.

Verder gebruik ik Twitter, Google+, Instagram en Pinterest voor hetzelfde.

Mijn reclame is mond tot mond en soms wat via advertenties die ik heel soms op bokt plaats of op MP.

Nieuwsbrieven gebruik ik te weinig en zou ik echt meer moeten doen. Maak er alleen te weinig tijd voor vrij.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 12:24

hmm interessant om te lezen allemaal.
naast facebook gebruik ik voornamelijk ook instagram, maar dan niet met het oogpunt om er dingen te koop aan te bieden. Ik toon er vaak foto's van tijdens het werk, maar ook andere dingen waar ik me mee bezig hou. ik weet het niet zo... ik doe inderdaad zelf nooit mee aan van die like & share dingen, maar zie het wel vaak langskomen.
ik probeer wel om regelmatig iets te schrijven op mijn FB en hierbij ook af te wisselen tussen reclame voor mijn spullen en gewoon een ludieke post. Een pagina die enkel (en teveel) reclame maakt, hangt mij in elk geval mijn kl* uit en werkt voor mij dus net omgekeerd...

Verder ben ik nu een soort 'tijdlijn' aan het bijhouden. Ik markeer nu telkens de momenten waarop ik verneem dat er ergens binnen mijn doelgroep een feest/ speciale periode/... is. Zo gaan er vrij veel patches naar de VS en daar hebben ze bv. 'black friday', iets wat wij hier niet kennen, maar als je ook verzend naar de VS kan het wel interessant zijn om daar rekening mee te houden. En ook moederdag, dat valt in NL en BE niet samen blijkbaar :).
op die manier wil ik een tastbaar plan krijgen van wat ik wanneer moet doen om op tijd te zijn met promo's/ de juiste producten

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 13:32

Ik denk dat Social Media voornamelijk het medium voor contact met particulieren blijft. Dus als dat je doelgroep is, dan is het goed. Ik ben nu dan wel een campagne aan het houden via FB en later dit jaar ga ik nieuwe diensten lanceren en die moeten wel heel erg gepromoot worden op FB enz. Maar dat is ook vooral voor particulieren.
Mijn zakelijke klanten komen echt alleen via Google en netwerken!

Instagram vind ik vooral fijn omdat je er heel gemakkelijk foto's kunt delen en die direct op zowel Twitter als Facebook kunt zetten, maar echt voor zakelijke oogpunt zet ik dat niet in. Pinterest wel, voor dezelfde reden als Yucca!

Maarre, Holly en Mallootje, er waren toch ook promotie mogelijkheden voordat FB kwam? :P

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 13:50

Zeker, maar het ging over de terugloop van FB en ik vroeg me toen af, wat gebruiken jullie er nog naast. Zowel op internet als erbuiten.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 13:52

Toen had ik de zaak nog niet, dus ik heb altijd met FB gewerkt ;)

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 15:05

Er zal toch wel weer een opvolger komen voor facebook?
Veel mensen in mijn omgeving hebben hun account verwijdert. Superactief ben ik er ook niet mee.
Pinterest zakelijk heb ik ook, maar ook alleen voor de goede foto's. Maar ook hier ben ik niet superactief.

Mijn meeste orders komen nog steeds via ebay wat nog steeds stijgende is.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 15:41

Ik gebruik FB ook alleen om weer eens mijn naam in de rondte te slingeren. Voor mijn voedingssupplementen gebruik ik het wel om een acuteel dingetje onder de aandacht te krijgen. Denk aan Omega 3 en 6 in het verhaar seizoen, electrolyten al shet heel warm is en zo. Maar concreet is daar nog nooit iets uit gekomen.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 16:01

Leuk om te lezen dit, wij lopen tegen hetzelfde aan met facebook. Wij gebruiken nog twitter ernaast, maar hier komen voornamelijk zakelijke contacten uit voort, particulieren bereik je nauwelijks tot niet is mijn idee.

Ben benieuwd hoe het zich ontwikkeld!