Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Eloya schreef:Net mn 2e officiele les gehad haha,
ging wel weer goed! rotondes blijf ik lastig vinden met schakelen remmen en weer optrekken. maar verder schakel ik al volledig zelfstandig en remmen en gas ook. vandaag wat moeilijkere wegen gehad hier in het buitengebied, wel weer lekker gereden
en ik vind het zó leuk haha, had verwacht dat ik heel erg zenuwachtig zou zijn in de auto maar vind het zo leuk en ontspannen.
LadyMadonna schreef:Eloya schreef:Net mn 2e officiele les gehad haha,
ging wel weer goed! rotondes blijf ik lastig vinden met schakelen remmen en weer optrekken. maar verder schakel ik al volledig zelfstandig en remmen en gas ook. vandaag wat moeilijkere wegen gehad hier in het buitengebied, wel weer lekker gereden
en ik vind het zó leuk haha, had verwacht dat ik heel erg zenuwachtig zou zijn in de auto maar vind het zo leuk en ontspannen.
Opvallend toch dat er zoveel verschil in zit per rijschool. Ik mag straks weer, heb nu 2x 1,5 uur gereden, en ik ga vanmiddag pas schakelen (rij volgens de RIS methode)
Citaat:De kandidaat die later alsnog een rijbewijs B zonder automaatbeperking wil verkrijgen, moet een praktijkexamen afleggen met een motorvoertuig voorzien van een koppelingspedaal.
Emmaa_ schreef:Je kan afrijden in een automaat, dan krijg je een rijbewijs voor een automaat maar mag je na een paar jaar (5 volgens mij?) alsnog in een schakelauto rijden.
Ook hier nooit in een simulator gereden en mocht mijn eerste les al gelijk zelf vanalles ondernemen. Eerst op een parkeerterrein een beetje wennen met gas geven en remmen, beetje schakelen en daarna gewoon over de openbare weg en door het centrum van Utrecht naar huis. Was even een beetje stressen maar ik vond het wel een voordeel dat de volgende les in een rustiger deel gelijk al een stuk soepeler ging. Was direct niet meer echt bang voor ander verkeer.
Janine1990 schreef:Oooh, troost 2, er zijn genoeg mensen die echt niet kunnen schakelen en die dan een apart rijbewijs krijgen. Als je namelijk afrijdt in een automaat krijg je een andere code. Ga je daarna BE doen in een schakel, mag je ook gewoon weer rijden in schakel. Was nieuwsgierig hoe dat zat
Emmaa_ schreef:Je kan afrijden in een automaat, dan krijg je een rijbewijs voor een automaat maar mag je na een paar jaar (5 volgens mij?) alsnog in een schakelauto rijden.
Janine1990 schreef:Maar misschien is dat voorheen wel zo geweest? Eerder had je het ook anders voor het A rijbewijs.
Cynn schreef:Volgens mij is dat niet meer zo, dat je na zoveel jaar wel in een schakel mag rijden.. Zo begreep ik 't ieder geval. Ik moet dus uiteindelijk nog een keer wat lessen nemen en afrijden als ik toch in een schakel wil rijden. Aangezien ik heb afgereden in een automaat door mijn beperkingen.
Emmaa_ schreef:Ik weet het alleen van m'n tante, die heeft afgereden in een automaat maar mag ondertussen wel in een schakelwagen rijden. Denk dus inderdaad dat die wetgeving dan is aangepast, is ook alweer een hele tijd geleden.
Polly schreef:Janine1990 schreef:Oooh, troost 2, er zijn genoeg mensen die echt niet kunnen schakelen en die dan een apart rijbewijs krijgen. Als je namelijk afrijdt in een automaat krijg je een andere code. Ga je daarna BE doen in een schakel, mag je ook gewoon weer rijden in schakel. Was nieuwsgierig hoe dat zat
Ik ben benieuwd waar je deze informatie vandaan hebt want ik werd wel even geprikkeld door je bericht en heb contact opgenomen met het CBR hoe dit zit, daar moesten ze ook even zoeken maar inmiddels zijn we eruit.
Als je een B-rijbewijs automaat hebt mag je inderdaad wel lessen en afrijden in een BE combi schakel en krijg je een BE rijbewijs zonder beperking MAAR! Je BE rijbewijs is geldig voor de aanhanger en voor het trekkend voertuig is je B rijbewijs in principe lijdend en dus mag je alleen in een automaat combi rijden. Het klopt dus niet wat je zegt dat als je examen doet in een schakel BE dat je dan meteen mag schakelen, dan moet je eerst examen doen in de B schakel.
Polly schreef:Klopt, je B rijbewijs blijft leidend.
EN met een B schakelrijbewijs mag je automaat rijden dus dat is geen beperking.
Fair schreef:Ik heb net rijles gehad na mijn mislukte examen. Het ging enorm goed en dat heeft me gelukkig weer zelfvertrouwen gegeven! Ik hoop zo dat het de 2e keer wel gaat lukken!