[Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LiannePuthzy

Re: [Centraal] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 10:49

Les is idd (afhankelijk van welke instructeur ik heb) best leuk :')

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 10:52

Is dit ook voor E achter B?

Ik mag morgen, heb mijn rijbewijs nu 7,5 jaar, na zo'n 80.000km en heel wat gespaarde centjes toch maar het EB halen... Heel erg spannend!! Instructeur vind dat ik het makkelijk haal, zelf ben ik bang om te zakken.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 11:40

Vertrouw op je instructeur ;)

Nustice

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 12:16

LiannePuthzy schreef:

Als je morgen les van Le hebt: doe hem de groetjes! :D

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 12:27

Nustice schreef:
LiannePuthzy schreef:

Als je morgen les van Le hebt: doe hem de groetjes! :D

Is goed, haal alleen wel steeds le en Roy door elkaar :')

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 12:37

Eloya schreef:
Net mn 2e officiele les gehad haha,
ging wel weer goed! rotondes blijf ik lastig vinden met schakelen remmen en weer optrekken. maar verder schakel ik al volledig zelfstandig en remmen en gas ook. vandaag wat moeilijkere wegen gehad hier in het buitengebied, wel weer lekker gereden

en ik vind het zó leuk haha, had verwacht dat ik heel erg zenuwachtig zou zijn in de auto maar vind het zo leuk en ontspannen.

Opvallend toch dat er zoveel verschil in zit per rijschool. Ik mag straks weer, heb nu 2x 1,5 uur gereden, en ik ga vanmiddag pas schakelen (rij volgens de RIS methode)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 12:39

Ik denk dat het heel persoonsgebonden is wat het beste voor je werkt. Sommige mensen pikken het wat sneller op en die gaan gelijk alles zelf doen, anderen hebben er wat meer aan om gewoon rustig aan stapje voor stapje dingen toe te voegen. Mijn zusje heeft nu 5x gereden en die ging nu de snelweg op, maar wel met heel veel hulp van haar instructeur. Zij vindt het heel eng en voor haar werkt het dus beter om iedere keer een klein beetje toe te voegen ipv gelijk zelf gaan proberen. Ik wou juist zo snel mogelijk zo veel mogelijk zelf doen, ook omdat ik het totaal niet eng vond.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 12:41

LadyMadonna schreef:
Eloya schreef:
Net mn 2e officiele les gehad haha,
ging wel weer goed! rotondes blijf ik lastig vinden met schakelen remmen en weer optrekken. maar verder schakel ik al volledig zelfstandig en remmen en gas ook. vandaag wat moeilijkere wegen gehad hier in het buitengebied, wel weer lekker gereden

en ik vind het zó leuk haha, had verwacht dat ik heel erg zenuwachtig zou zijn in de auto maar vind het zo leuk en ontspannen.

Opvallend toch dat er zoveel verschil in zit per rijschool. Ik mag straks weer, heb nu 2x 1,5 uur gereden, en ik ga vanmiddag pas schakelen (rij volgens de RIS methode)

Ik heb wel daarvoor ook 2 proeflessen ergens anders gehad waar ik ook heb geschakeld. Dus had wel iets gevoel. Maar ik pak het snel op blijkt. En doe graag dingen zelf Wel heb ik soms nog wel hobbels hoor haha. Ben geen super talent

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 12:51

Ik moest mijn eerste les al schakelen; 11 keer afgeslagen :')

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 13:03

Iedere rijschool, instructeur en leerling is anders en heeft een andere aanpak nodig.

Ik heb heel lang bij een rijschool gewerkt die heel snel door de techniek heen ging en dus vaak de eerste les al liet schakelen. Ging prima, hard werken, hoog slagingspercentage.
Ik werk nu bij een rijschool die eea meer in stappen doet en dus meer tijd neemt voor de techniek, werkt ook prima, rustiger voor de leerling, zelfde aantal uren en heel hoog slagingspercentage.
Dus ja, er is niet te zeggen wat beter is denk ik. Als je jezelf er maar goed bij voelt en je niet opgejaagd voelt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 13:10

Grappig om te lezen zeg...

Ik had voor mijn eerste les al twee keer gereden met vader en vriend... Dan heb je weinig keus dan zelf te schakelen :') Maar ook ik mocht gewoon meteen mijn eerste les gaan schakelen. Naar een wat rustiger plek gereden, daar gewisseld en rijden maar. Instructeur hield gewoon ook de voet bij de koppeling zodat ik het kon leren voelen. Simulator doet mijn rijschool ook niet aan.

Nu zit ik weer bij dezelfde rijschool en rij ik in een automaat. Dat is flink wennen als je in al die jaren zelf schakelt. Schakelen is leuk, maar ik ben ook zo'n racemaniak bij het stoplicht :')

Oooh en een troost... Vorige week moest mijn auto voor APK, kreeg ik een leenauto mee die veel ouder is dan mijn auto en compleet ander merk, met waardeloze koppeling. En die liet ik ook 5 keer afslaan voordat ik wegreed hoor...

Oooh, troost 2, er zijn genoeg mensen die echt niet kunnen schakelen en die dan een apart rijbewijs krijgen. Als je namelijk afrijdt in een automaat krijg je een andere code. Ga je daarna BE doen in een schakel, mag je ook gewoon weer rijden in schakel. Was nieuwsgierig hoe dat zat :P Ken iemand die dus echt niet kan schakelen. Gek genoeg was het een familietrekje, haar twee zusjes konden er ook niets van en hebben met veel moeite een regulier rijbewijs gehaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 13:15

Je kan afrijden in een automaat, dan krijg je een rijbewijs voor een automaat maar mag je na een paar jaar (5 volgens mij?) alsnog in een schakelauto rijden.

Ook hier nooit in een simulator gereden en mocht mijn eerste les al gelijk zelf vanalles ondernemen. Eerst op een parkeerterrein een beetje wennen met gas geven en remmen, beetje schakelen en daarna gewoon over de openbare weg en door het centrum van Utrecht naar huis. Was even een beetje stressen maar ik vond het wel een voordeel dat de volgende les in een rustiger deel gelijk al een stuk soepeler ging. Was direct niet meer echt bang voor ander verkeer.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 13:21

Volgens mij is dat niet meer zo Emmaa_! https://www.cbr.nl/vademecum/index.asp?pageid=142 daar staat
Citaat:
De kandidaat die later alsnog een rijbewijs B zonder automaatbeperking wil verkrijgen, moet een praktijkexamen afleggen met een motorvoertuig voorzien van een koppelingspedaal.

Ik heb m'n eerste les wel wat zelf geschakeld, inderdaad ook op een industrieterrein wat kunnen wennen :j Ik vond het wel een fijne aanpak zo, mijn instructeur nam ook flink de tijd voor de techniek en dan heb ik altijd wel als heel positief ervaren.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 13:21

Emmaa_ schreef:
Je kan afrijden in een automaat, dan krijg je een rijbewijs voor een automaat maar mag je na een paar jaar (5 volgens mij?) alsnog in een schakelauto rijden.

Ook hier nooit in een simulator gereden en mocht mijn eerste les al gelijk zelf vanalles ondernemen. Eerst op een parkeerterrein een beetje wennen met gas geven en remmen, beetje schakelen en daarna gewoon over de openbare weg en door het centrum van Utrecht naar huis. Was even een beetje stressen maar ik vond het wel een voordeel dat de volgende les in een rustiger deel gelijk al een stuk soepeler ging. Was direct niet meer echt bang voor ander verkeer.

Hmm, mijn instructeur zei dat dit niet mogelijk is, omdat je op je examen niet kon laten zien dat je kan multitasken... Lijkt me niet dat je dat zonder controle van een examinator dan ineens wel mag...

Maar misschien is dat voorheen wel zo geweest? Eerder had je het ook anders voor het A rijbewijs.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 13:25

Volgens mij is dat niet meer zo, dat je na zoveel jaar wel in een schakel mag rijden.. Zo begreep ik 't ieder geval. Ik moet dus uiteindelijk nog een keer wat lessen nemen en afrijden als ik toch in een schakel wil rijden. Aangezien ik heb afgereden in een automaat door mijn beperkingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 13:25

Ik weet het alleen van m'n tante, die heeft afgereden in een automaat maar mag ondertussen wel in een schakelwagen rijden. Denk dus inderdaad dat die wetgeving dan is aangepast, is ook alweer een hele tijd geleden.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 14:19

Janine1990 schreef:
Oooh, troost 2, er zijn genoeg mensen die echt niet kunnen schakelen en die dan een apart rijbewijs krijgen. Als je namelijk afrijdt in een automaat krijg je een andere code. Ga je daarna BE doen in een schakel, mag je ook gewoon weer rijden in schakel. Was nieuwsgierig hoe dat zat

Ik ben benieuwd waar je deze informatie vandaan hebt want ik werd wel even geprikkeld door je bericht en heb contact opgenomen met het CBR hoe dit zit, daar moesten ze ook even zoeken maar inmiddels zijn we eruit.
Als je een B-rijbewijs automaat hebt mag je inderdaad wel lessen en afrijden in een BE combi schakel en krijg je een BE rijbewijs zonder beperking MAAR! Je BE rijbewijs is geldig voor de aanhanger en voor het trekkend voertuig is je B rijbewijs in principe lijdend en dus mag je alleen in een automaat combi rijden. Het klopt dus niet wat je zegt dat als je examen doet in een schakel BE dat je dan meteen mag schakelen, dan moet je eerst examen doen in de B schakel.

Emmaa_ schreef:

Helaas, die regel is afgeschaft. Als je van automaat naar de schakel wil zal je opnieuw moeten afrijden in een schakelauto. Dit gebeurd regelmatig overigens, dan heb je nog een aantal lessen nodig in de schakel en kan je daarna regulier B examen doen.

Janine1990 schreef:
Maar misschien is dat voorheen wel zo geweest? Eerder had je het ook anders voor het A rijbewijs.

Voorheen kreeg je bij de lichte categorie inderdaad een beperking voor 2 jaar maar inmiddels moet je opnieuw praktijkexamen doen als je naar een zwaardere categorie wil.

Cynn schreef:
Volgens mij is dat niet meer zo, dat je na zoveel jaar wel in een schakel mag rijden.. Zo begreep ik 't ieder geval. Ik moet dus uiteindelijk nog een keer wat lessen nemen en afrijden als ik toch in een schakel wil rijden. Aangezien ik heb afgereden in een automaat door mijn beperkingen.

Klopt helemaal

Emmaa_ schreef:
Ik weet het alleen van m'n tante, die heeft afgereden in een automaat maar mag ondertussen wel in een schakelwagen rijden. Denk dus inderdaad dat die wetgeving dan is aangepast, is ook alweer een hele tijd geleden.

En ook dat klopt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 14:25

Polly schreef:
Janine1990 schreef:
Oooh, troost 2, er zijn genoeg mensen die echt niet kunnen schakelen en die dan een apart rijbewijs krijgen. Als je namelijk afrijdt in een automaat krijg je een andere code. Ga je daarna BE doen in een schakel, mag je ook gewoon weer rijden in schakel. Was nieuwsgierig hoe dat zat

Ik ben benieuwd waar je deze informatie vandaan hebt want ik werd wel even geprikkeld door je bericht en heb contact opgenomen met het CBR hoe dit zit, daar moesten ze ook even zoeken maar inmiddels zijn we eruit.
Als je een B-rijbewijs automaat hebt mag je inderdaad wel lessen en afrijden in een BE combi schakel en krijg je een BE rijbewijs zonder beperking MAAR! Je BE rijbewijs is geldig voor de aanhanger en voor het trekkend voertuig is je B rijbewijs in principe lijdend en dus mag je alleen in een automaat combi rijden. Het klopt dus niet wat je zegt dat als je examen doet in een schakel BE dat je dan meteen mag schakelen, dan moet je eerst examen doen in de B schakel.

Instructeur gevraagd, misschien heb ik hem verkeerd begrepen hoor.
Wel gek, want in principe heb je dan toch wel gewoon laten zien dat je kan multitasken? Wordt je B dan niet meteen omgezet?

En nu vraag ik me af, mag ik dan met mijn gewone B, maar BE automaat wel een auto-aanhanger combi rijden met een geschakelde auto?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 14:26

Ik gok dat dezelfde regel dan opgaat en dat het rijbewijs dat je hebt voor je B dan leidend is. Als jij een B hebt in een hangeschakelde en je BE in een automaat gereden hebt geldt het rijbewijs dat je hebt voor het trekkende voertuig ipv het rijbewijs voor het rijden met aanhanger.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 15:14

Klopt, je B rijbewijs blijft leidend.

EN met een B schakelrijbewijs mag je automaat rijden dus dat is geen beperking.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 16:13

Ik ben op de rijksweg geweest :=
Omdat ik zei dat dat ik dat eng vond, rotzak ~~}>

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 16:14

Ik heb net rijles gehad na mijn mislukte examen. Het ging enorm goed en dat heeft me gelukkig weer zelfvertrouwen gegeven! Ik hoop zo dat het de 2e keer wel gaat lukken!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 16:19

Polly schreef:
Klopt, je B rijbewijs blijft leidend.

EN met een B schakelrijbewijs mag je automaat rijden dus dat is geen beperking.

Gelukkig! Ik wist dat ik automaat mocht rijden. En in principe haal ik het natuurlijk voor de trailer, alleen is het ook wel handig als ik in mijn eigen auto een karretje kan trekken.

Wat is de rijksweg? O:)

Ik moest laatst in Groningen voor het Universiteitsgebouw langs met aanhanger :') Dat is echt in de binnenste binnenstad zeg maar. Ik vond het eigenlijk wel stoer. Allemaal mensen kijken :')

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 16:21

Fair schreef:
Ik heb net rijles gehad na mijn mislukte examen. Het ging enorm goed en dat heeft me gelukkig weer zelfvertrouwen gegeven! Ik hoop zo dat het de 2e keer wel gaat lukken!

Ach, en al haal je het niet een 2e keer... Dat is ook helemaal niet erg! (ik ken een jongen die uiteindelijk een speciaal examen heeft gedaan, is ook helemaal niets ergs aan hoor!)

Je doet nu een investering voor de rest van je leven! Echt leren rijden doe je toch pas als je het papiertje hebt gehaald.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 16:40

Rijksweg = snelweg