Op eigen houtje een taal leren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

vanspeijk

Re: Op eigen houtje een taal leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 16:14

Ik heb vrijdag een afspraak met iemand die lessen Spaans aanbiedt en die rondom lastige roosters kan werken. 't Zou dan alleen wel via Skype moeten, dus of dat wat wordt weet ik niet..

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 16:14

Ik voel me altijd zo schuldig als dit topic weer omhoog komt. _O-
Japans is echt aan het afzakken maar er zijn ook zo weinig voor mij fijne manieren om het te leren die niet super duur zijn. Hoop dat duolingo snel komt met japans.

Gefeleiciteerd Mirjam! ik ben helemaal niet jaloers. :D

WithinYuuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 18:21

Hoi, ik meld me hier ook! Ik ben een poosje geleden begonnen met IJslands leren, maar dat heb ik al best een tijdje laten versloffen :o Ook zou ik graag nog een keer Chinees/Koreaans/Japans leren, alleen ik kan niet kiezen dus dat stellen we nog maar even uit xD Ik gebruik eigenlijk geen apps (zijn er niet voor IJslands lol), maar natuurlijk wel icelandiconline.is en wat andere externe bronnen. Ook kijk ik televisie, luister ik radio en gebruik ik toch apps, namelijk HelloTalk en Tandem om met natives te praten :)

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 22:08

Tnx! Ik ben inmiddels in Denemarken en merk wel echt dat ik veel kan verstaan van het Deens nu, in tegenstelling tot toen ik hier in de zomer was. Wel praten ze vaak erg snel haha, maar met een beetje moeite als ze iets langzamer praten, dan versta ik echt al veel. Als ik hier wat gesettled ben, ga ik straks ook gewoon de Deense tv aanzetten en dan komt het vast wel goed :) En als de registratie eenmaal door is, kan ik officiële Deense lessen krijgen - dan hoor ik alleen niet meer in dit topic thuis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 11:39

Al een lange tijd stil in dit topic, hoe gaat het met jullie? Ik ben nu een beetje mijn Engels aan het opkrikken, en ik heb besloten dat ik ga beginnen aan Koreaans. Ik luister heel veel Koreaanse muziek, dus het lijkt me echt tof om een klein beetje ervan te verstaan. Ik denk alleen dat het echt een ramp word, maar goed, als je het niet probeert.. :') Eerst beginnen met het alfabet, ik ben internet al aan het afspeuren voor goede site's, ben benieuwd. Mijn doel is nu gewoon om het echt vol te houden, ik heb me veel dingen de neiging om goed te beginnen, en dan na een maand of 2 gewoon te stoppen. (gebrek aan zelfdiscipline..)

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 11:57

[***] schreef:
Al een lange tijd stil in dit topic, hoe gaat het met jullie? Ik ben nu een beetje mijn Engels aan het opkrikken, en ik heb besloten dat ik ga beginnen aan Koreaans. Ik luister heel veel Koreaanse muziek, dus het lijkt me echt tof om een klein beetje ervan te verstaan. Ik denk alleen dat het echt een ramp word, maar goed, als je het niet probeert.. :') Eerst beginnen met het alfabet, ik ben internet al aan het afspeuren voor goede site's, ben benieuwd. Mijn doel is nu gewoon om het echt vol te houden, ik heb me veel dingen de neiging om goed te beginnen, en dan na een maand of 2 gewoon te stoppen. (gebrek aan zelfdiscipline..)

Ik heb precies hetzelfde, super frustrerend. Ook heb ik nog het probleem dat er weinig goede programma's/sites zijn waarmee je japans kan leren, zonder dat je 5 verschillende sites met 5 verschillende methodes hebt. Human japanese staat nog steeds op nr 1 maar die is gewoon duur. :( Duolingo is ook al jaren bezig met japans maar die komt maar niet uit, wat wel te snappen is, het werkt gewoon net iets anders dan andere talen.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 12:04

Ik ook, en ik heb dat al zoooo vaak gehad. Daarom kijk ik ook met heel gemengde gevoelens naar dit topic. :(

In ieder geval heb ik nu een goed excuus om mijn tijd niet aan het leren van vreemde talen te besteden: ik moet aan mijn dissertatie. Mijn Duits zal er wel op vooruit gaan, het komende jaar, maar dat is geen nieuwe taal voor me...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 12:14

Ik denk dat ik mijzelf gewoon op iets moois trakteer als ik het 3 maanden vol houdt ofzo. Ik wil echt zo graag meerdere talen kunnen, maar dat gaat natuurlijk niet vanzelf. Dus ik moet echt een stok achter de deur hebben om er gewoon echt voor te gaan, en niet na een tijdje weer af te haken.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 12:22

Mijn Russisch gaat best goed eigenlijk. Helaas heb ik gewoon erg weinig tijd. Met name het lezen gaat snel vooruit, maar dat is ook het makkelijkst te oefenen.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 13:25

[***] schreef:
Ik denk dat ik mijzelf gewoon op iets moois trakteer als ik het 3 maanden vol houdt ofzo. Ik wil echt zo graag meerdere talen kunnen, maar dat gaat natuurlijk niet vanzelf. Dus ik moet echt een stok achter de deur hebben om er gewoon echt voor te gaan, en niet na een tijdje weer af te haken.

"Als ik het vol houdt"? Wel op je Nederlands blijven letten hè. :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 13:35

Ik heb de applicatie duolingo ook gedownload... nu twijfelen welke taal ik ga leren :D

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 14:41

Maar leer je nou daadwerkelijk een taal met Duolingo? Volgens mij blijft het toch een beetje bij hele algemene beginselen. Een kennis van mij is net in Nederland komen wonen en heeft de Duolingo-app uit, maar je kan hem echt niet volgen. Je leert wel hele specifieke en niet zo heel nuttige dingen. Voor een gesprek althans niet. En de grammatica ook niet echt goed.

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 14:52

Ik heb het Deens tot nu toe via Duolingo geleerd en versta hier inmiddels echt al veel. Het is voor mij in ieder geval een goede start voor het begrip van het gesproken en geschreven Deens ;) Terugpraten doe ik toch nog voornamelijk in het Nederlands, vooral omdat mijn uitspraak nog zeer matig is. Typend kom ik wel al aardig eind. Grammatica kreeg ik via de website wel mee, maar via de app niet - dat blijft voor mij een sterk minpunt van de app, het niet laten zien van de stukken uitleg. Nou is het Deens puur qua zinsopbouw niet de moeilijkste taal om te leren.

Qua specifieke / nuttige dingen: zeker de eerste lessen lijken niet erg nuttig, maar je moet ergens beginnen. Uiteindelijk als je de hele tree gehad hebt, zit er toch een nette basis in. Het blijft een gratis site/app, daar kan je niet van verwachten dat je er een taal volledig netjes van leert. Er zullen vast ook grote verschillen zitten tussen de verschillende talen, qua diepte, grammaticale uitleg en "nuttigheid".

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 15:08

[***] schreef:

안녕하세요 ~~
Het alfabet is niet zo heel moeilijk, in ieder geval veel makkelijker dan Chinees xD. Ik heb nu net een semester in Zuid-Korea achter de rug. Had, zoals ik eerder in dit topic schreef, zelfstandig willen beginnen, maar dat is m niet geworden. Hier in Incheon wel Korean lvl1 gevolgd ^^. Maar geloof me, ik versta nog steeds geen K-pop haha. Niet meer dan Mianhae of Saranghae ;). Gaat wel wat meer tijd in zitten. Vond het wel heel leuk om te leren, maar zelfde had ik met Chinees.

Edit:
Wij gebruiken boeken (Engels basis) die speciaal hiervoor zijn gemaakt door Seoul National University ^^. Ik studeer in Incheon, maar dit schijnt naar het zeggen hier wel t beste boek te zijn. Heet Active Korean.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 15:26

Ik zou niet verwachten dat je na een cursusje duolingo vloeiend en op hoog niveau een taal spreekt, maar het geeft wel een goede basis. Het is vooral fijn dat je mensen hoort spreken ipv alleen geschreven woord zoals op veel sites of boeken.
Ik ben ooit begonnen met de cursus Spaans, nog niet eens tot de helft gekomen maar daarna kon ik ineens veel beter gesprekken van mijn Portugese schoonfamilie volgen (of iig in grote lijnen). En dat is dan niet eens dezelfde taal.
Nu zal dat misschien ook deels aan mij liggen, ik ben goed in talen en heb er veel gevoel voor dus pik snel dingen op. Uit oefeningen op duolingo kan je best gevoel voor grammatica krijgen bijv. door herhalingen etc. alleen focust het (in de app dan) niet zo op de regels, thans die worden niet zo uitgebreid uitgelegd.
Vind het zelf het fijnst om qua grammatica uit boeken te werken en apps zoals duolingo te gebruiken voor spraak, verstaan en ontwikkelen van taalgevoel.
Voorbeeld van Memrise daar doe ik Russisch en heb de basis van werkwoordsvervoegingen al vrij snel meegekregen zonder dat er de uitleg bij zat, maar simpelweg omdat het steeds net andere zinnen zijn. Dan ga je vanzelf de verbanden zien en toepassen.
Maar iedereen leert natuurlijk anders.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 17:54

Fenrir schreef:
Ik zou niet verwachten dat je na een cursusje duolingo vloeiend en op hoog niveau een taal spreekt, maar het geeft wel een goede basis. Het is vooral fijn dat je mensen hoort spreken ipv alleen geschreven woord zoals op veel sites of boeken.
Ik ben ooit begonnen met de cursus Spaans, nog niet eens tot de helft gekomen maar daarna kon ik ineens veel beter gesprekken van mijn Portugese schoonfamilie volgen (of iig in grote lijnen). En dat is dan niet eens dezelfde taal.
Nu zal dat misschien ook deels aan mij liggen, ik ben goed in talen en heb er veel gevoel voor dus pik snel dingen op. Uit oefeningen op duolingo kan je best gevoel voor grammatica krijgen bijv. door herhalingen etc. alleen focust het (in de app dan) niet zo op de regels, thans die worden niet zo uitgebreid uitgelegd.
Vind het zelf het fijnst om qua grammatica uit boeken te werken en apps zoals duolingo te gebruiken voor spraak, verstaan en ontwikkelen van taalgevoel.
Voorbeeld van Memrise daar doe ik Russisch en heb de basis van werkwoordsvervoegingen al vrij snel meegekregen zonder dat er de uitleg bij zat, maar simpelweg omdat het steeds net andere zinnen zijn. Dan ga je vanzelf de verbanden zien en toepassen.
Maar iedereen leert natuurlijk anders.

Spaans en Portugees hebben toch best een aantal woorden die erg op elkaar lijken of vergis ik mij nu?

Ik leer ook via memrise maar er staat soms bij de plaatjes wel uitleg bij. Maar inderdaad zoals je zegt zie je vaak zelf wel verbanden of overeenkomsten bij werkwoord vervoegingen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 18:03

Nee hoor dat klopt. Maar het blijft wel een andere taal natuurlijk (over het algemeen is voor veel mensen Portugees een stuk lastiger, heeft oa andere klanken. Ik vind Spaans iig makkelijker :P )

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 19:13

Fenrir schreef:
Nee hoor dat klopt. Maar het blijft wel een andere taal natuurlijk (over het algemeen is voor veel mensen Portugees een stuk lastiger, heeft oa andere klanken. Ik vind Spaans iig makkelijker :P )

Ik heb het een keer gehoord, klinkt inderdaad wel anders ja. Ik weet niet of het moeilijker is maar vind Spaans qua grammatica tot nu toe nog niet heel lastig hahah.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 19:34

Wacht wel met Portugees leren tot je goed Spaans kent, in verband met woorden door elkaar halen.

WithinYuuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 20:46

Hmm Koreaans wil ik ook nog graag een keer leren, als daar goede recourses voor worden gevonden (behalve die boeken, ook bedankt daarvoor!) hoor ik het graag :o Gelukkig bestaat er voor IJslands zoiets als Icelandic Online :D

_LiliM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 14:47

Hoi ik meld mij hier ook! Ik wil dolgraag Arabisch leren maar weet niet echt hoe ik dit op kan leren. Iemand ervaring ermee?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 18:39

Ik heb vandaag het woordenboek van gebarentaal gekregen :') ben benieuwd :D

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 23:31

_LiliM_ schreef:
Hoi ik meld mij hier ook! Ik wil dolgraag Arabisch leren maar weet niet echt hoe ik dit op kan leren. Iemand ervaring ermee?

Ik leer het met een groepje. Er zijn wel zelfstudieboeken maar de taal is zo anders dat een paar lesjes wel fijn zijn.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 23:43

Via duolingo kan je alleen engels aanklikken?

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 23:55

savannah030x schreef:
Via duolingo kan je alleen engels aanklikken?

Quote mezelf even, voor Nederlands sprekenden kan je alleen Engels leren.. hoe zit dit?