Juffen en meesters verzamelen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 22:25

Bamorka schreef:
Ik ga trouwens vrijdag m'n eerste zelfstandige kringgesprek houden voor een opdracht op school, het moet over een thema gaan.
Ik heb gekozen dat ik het thema Pesten/Plagen wil doen.
Iemand nog leuke/originele vragen hiervoor? :D

Ik heb al; waarom zou iemand gepest kunnen worden, ben je zelf gepest/heb je gepest, wat kun je er tegen doen e.d.
Heb ook al een aantal vragen als: hoe kun je pesten/plagen herkennen, het verschil ertussen.

Ben je zelf gepest is te 'heftig/persoonlijk' in een kring, denk dat je die vraag er beter uit kan halen.

Plofklassen vind ik ook niet ten goede van het onderwijs... Maakt het.juist slechter. Of er zouden 2 leerkrachten per klas moeten komen, maar dat is weer te duur.xD... Pfffd rare regering..

mayniac_val

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 22:27

Of meer onderwijstijd, maar dat zit er ook niet echt in.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 22:36

Hier hebben ze gelukkig de havo zo ingedeeld dat er maar 20 of 21 lln in de klas zitten, werkt echt heel fijn! Scheelt zeker wel, je kunt veel meer je aandacht verdelen of net even die individuele leerling verder helpen..

Morgen bij al mn klassen een herhalingslesje doen, mensen nog originele werkvormen (of minder originele) nog ideeen?
Volgende week alvast 1 ouder op gesprek, spannend voor het eerst!

Bamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:53

Anoniem schreef:
Bamorka schreef:
Ik ga trouwens vrijdag m'n eerste zelfstandige kringgesprek houden voor een opdracht op school, het moet over een thema gaan.
Ik heb gekozen dat ik het thema Pesten/Plagen wil doen.
Iemand nog leuke/originele vragen hiervoor? :D

Ik heb al; waarom zou iemand gepest kunnen worden, ben je zelf gepest/heb je gepest, wat kun je er tegen doen e.d.
Heb ook al een aantal vragen als: hoe kun je pesten/plagen herkennen, het verschil ertussen.

Ben je zelf gepest is te 'heftig/persoonlijk' in een kring, denk dat je die vraag er beter uit kan halen.

Plofklassen vind ik ook niet ten goede van het onderwijs... Maakt het.juist slechter. Of er zouden 2 leerkrachten per klas moeten komen, maar dat is weer te duur.xD... Pfffd rare regering..

Het is voor groep 4, zijn heel open naar elkaar, ik ga er ook niet te diep op in :)

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 18:46

Saintelette schreef:
Hier hebben ze gelukkig de havo zo ingedeeld dat er maar 20 of 21 lln in de klas zitten, werkt echt heel fijn! Scheelt zeker wel, je kunt veel meer je aandacht verdelen of net even die individuele leerling verder helpen..

Morgen bij al mn klassen een herhalingslesje doen, mensen nog originele werkvormen (of minder originele) nog ideeen?
Volgende week alvast 1 ouder op gesprek, spannend voor het eerst!

Coöperatief? Een spel laten maken van de lesstof?
Een soort van quiz?

Liekess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 18:57

@ Bamorka
Als inleiding een verhaaltje over pesten voorlezen en daarmee een gesprek beginnen? Dan komen ze er een beetje in, als je direct het onderwerp start en er gewoon over begint te praten hebben ze niet echt een aanknopingspunt denk ik.
Wat ik een keer met de klas heb gedaan tijdens een gesprek over pesten en plagen, is een poster (gekleurd A3 vel) met wat de kinderen hun 'rare dingen' waren.
Eerst voerde ik een gesprek over wat we doen als we anderen kinderen (hun gewoontes, kleding etc) raar vinden. We kwamen erop uit dat pesten daar best vaak vandaan komt, het raar/anders vinden van anderen en diegene daarmee pesten of plagen.
Vervolgens vertelde ik dat eigenlijk iedereen wel iets raars of aparts heeft, omdat we allemaal uniek zijn. Ik begon met 'rare' dingen van mezelf (ik zing heel vals, ik ben bang voor kippen, soms kijk ik boos terwijl ik het niet bedoel.. etc). Als je zelf begint komen de kinderen vanzelf met dat soort dingen over zichzelf, en ze herkennen ook weer dingen van elkaar.
Na het gesprek mochten ze allemaal iets geks van zichzelf op de poster schrijven. Om het wat op te leuken mochten ze hun eigen vingerafdruk met vingerverf naast hun 'quote' zetten. Zo staat hun naam er niet op (misschien vinden ze het gênant tegenover andere groepen) maar is het wel echt iets van henzelf.
Heel erg leuk om in de klas te hangen, en altijd handig om naar terug te wijzen als er weer een opmerking door de klas vliegt!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 20:32

Is je les over pesten gelukt?

Nog een kleine week mensen, dan kunnen we even bijtanken :+

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 23:18

Hihi! Ik zie altijd enorm uit naar de kerstvakantie :) Al die hysterische weken zonder ritme... Word ik als juf niet gezelliger van. :o

Hier in de stad is het de gewoonte om de laatste dag voor de vakantie de stad in te gaan voor een drankje en een bijkletsmomentje met collega's van andere scholen. Is er bij jullie ook zoiets?

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 10:59

Wij hebben vrijdag eerst kerstontbijt met de kids en 's middags is er iets voor ons georganiseerd.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 11:04

Ik heb zelfs mijn kerstontbijt met de kids zelf moeten regelen. Ze waren wel superenthousiast, dus dat is leuk. 's Middags is er borrel voor ons, maar ik mag terug naar de tandarts voor mijn zenuwbehandeling.... joepie.

Duimen jullie even voor me; ik zit met een doodzieke kat die deze week al 3 keer bij de dierenarts heeft gezeten en ik ga zo meteen weer |(

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 11:09

Wij moeten zelf boodschappen doen :Y)

Oh gadverdamme, succes :(:)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 11:23

Wij ook, ik heb een hele lijst gemaakt en leerlingen nemen allemaal iets daarvan mee. Supergezellig.

Vrijdagavond wezen schaatsen met mijn mentorklas, wat was dat leuk zeg. Wat hadden die kids het naar hun zin, heerlijk. Ook tweedeklasleerlingen van me waren gekomen toen ze hoorden dat ik ging schaatsen, vonden ze gezellig. Superleuk :D

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 17:51

Wij hebben alleen maandag en dinsdag nog les.
Woensdag is er dan een actiedag + personeelsborrel. Daarna begint de vakantie! Heerlijk!

Ik zit er te twijfelen om nog een jaar extra te studeren, zodat ik dan mijn minor kan gaan doen.
Voor de opleiding, ik zit in het LIO jaar (NHL geschiedenis), moet je zoveel dingen doen, dat ik echt niet aan mijn minor vakken toe kom.
Ik probeer wel naar colleges te gaan, maar het is verspilde moeite als je alleen maar denkt aan slapen! :z
Volgend jaar zou ik dan alles voor mijn minor kunnen doen. Die colleges zijn alleen op vrijdag, dus rest van de week zou ik full time kunnen werken.
Meer mensen die hun minor een jaar uitstellen of iets dergelijks?

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 17:52

Wij houden vrijdag op school een high tea met de kinderen. En dinsdagavond hebben wij een kerkdienst.

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 17:54

Ik heb dinsdagavond schoolfeest van de onderbouw! Super leuk! :):)

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 17:54

Goof schreef:
Ik heb zelfs mijn kerstontbijt met de kids zelf moeten regelen. Ze waren wel superenthousiast, dus dat is leuk. 's Middags is er borrel voor ons, maar ik mag terug naar de tandarts voor mijn zenuwbehandeling.... joepie.

Duimen jullie even voor me; ik zit met een doodzieke kat die deze week al 3 keer bij de dierenarts heeft gezeten en ik ga zo meteen weer |(

:(:)

Eilandmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 18:50

Wij hebben nog aardig normale week.. mooi toetsen en film kijk lessen gepland. Donderdag kerstmarkt 1e jaars, en vrijdag kerstborrel voor ons.

Daphne, jaar langer zou ij gewoon doen. K heb jaar extra voor lio gedaan ook nhl nou... gelukkig heb ik anita omgepraat om de les van vrijdag niet door te laten gaan hihi. Kerstborrel is veeeeeel belangrijker :D

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 19:25

Mijn klassen hebben helaas nog een s.o. Dinsdag als laatste les :/ niet echt een leuke afsluiter maarja.. Moet zo ivm de planning..
Vrijdag hebben ze kerstviering en ieder leerjaar doet iets andere, 1e klas met hulphonden, 2e klassen gaan helpen in verzorgingstehuizen en 3e klas iets met stop aids nou.. Allemaal goede initiatieven!

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:15

miinynke schreef:
Wij hebben nog aardig normale week.. mooi toetsen en film kijk lessen gepland. Donderdag kerstmarkt 1e jaars, en vrijdag kerstborrel voor ons.

Daphne, jaar langer zou ij gewoon doen. K heb jaar extra voor lio gedaan ook nhl nou... gelukkig heb ik anita omgepraat om de les van vrijdag niet door te laten gaan hihi. Kerstborrel is veeeeeel belangrijker :D

Ja, ik kreeg het mailtje dat de les van vrijdag uitvalt. Goed gedaan! ;)
Ik vind zo zonde om nog een jaar door te gaan, omdat ik tot nu toe gewoon alles heb gehaald, zonder vertraging.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 23:11

Een jaar vertraging of een minder goed resultaat bij je minorvakken is eigenlijk een beetje je dilemma als ik het goed lees. Een jaartje extra is echt geen ramp en als je meer slapend dan wakker in de colleges zit...maar als je het gevoel hebt dat je het nog wel even vol gaat houden zo en niet echt moeite hebt met de minorvakken, zou ik het wel proberen vol te houden. De combinatie werken + studeren valt soms ook tegen ;)

Goof, hoe is het nu met de kat? :(:)

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 23:17

Westernfreak schreef:
Een jaar vertraging of een minder goed resultaat bij je minorvakken is eigenlijk een beetje je dilemma als ik het goed lees. Een jaartje extra is echt geen ramp en als je meer slapend dan wakker in de colleges zit...maar als je het gevoel hebt dat je het nog wel even vol gaat houden zo en niet echt moeite hebt met de minorvakken, zou ik het wel proberen vol te houden. De combinatie werken + studeren valt soms ook tegen ;)

Goof, hoe is het nu met de kat? :(:)

Ja, ik wil mijn minor wel goed afronden.
Het is een vakverdiepende minor, dus erg veel leeswerk waardoor ik er nu niet aan toe kom.
De combinatie is wel prettig, mocht ik nog voor mijn eerstegraad gaan.
Maar denk idd dat ik er een jaartje langer over ga doen, heb ik nu al iets meer rust en tijd om mij volledig op de LIO te richten. :)

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 09:09

Maar is het dan niet zonde om de vakverdiepende kennis van je minor niet toe te kunnen passen in je afstuderen? :)*
Zo maar een zijstraat hoor, ik snap je eigen overweging ook :j

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 11:18

Saintelette schreef:
Mijn klassen hebben helaas nog een s.o. Dinsdag als laatste les :/ niet echt een leuke afsluiter maarja.. Moet zo ivm de planning..
Vrijdag hebben ze kerstviering en ieder leerjaar doet iets andere, 1e klas met hulphonden, 2e klassen gaan helpen in verzorgingstehuizen en 3e klas iets met stop aids nou.. Allemaal goede initiatieven!

_/-\o_ Dat soort dingen zouden alle klassen moeten ervaren! Wat goed zeg!

kelliiee1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 11:52

Zijn er hier mensen die de lerararenopleiding basisonderwijs (pabo) hebben gedaan op 1 van de volgende scholen:
- InHolland Alkmaar
- Stenden Leeuwarden.
- Marnixacademie Utrecht

Wie kan mij iets vertellen over deze scholen?
Hoe wordt er lesgegeven, hoe zijn jouw ervaringen met de school?

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 12:06

InHolland is sowieso een no-go, staat slecht aangeschreven :n