't leed dat een baan zoeken, maar niks kunnen vinden heet #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 15:47

29-5 gesolliciteerd op een hele leuke functie. Zou uiterlijk met 3 weken wat horen. Kreeg vandaag een brief dat de 1e selectieronde met gesprekken al is geweest en ik werd bedankt voor de interesse -O-.
Vanmorgen ook een aanvaring gehad op het werk :o. Begin het gezeur ook een beetje zat te worden over het (van te voren!) bekende feit dat ik op donderdagmiddag paard rij. (NB: dit is voor mij therapie) Maar goed, volgende week is de carrousel demonstratie en daarna kan ik op een andere tijd gaan rijden. Zaterdag wil de teamcoach even een "face-to-face" gesprek hebben met mij over o.a. dat paardrijden, de uren, het werk en over mij in het algemeen.... Ben benieuwd <<)

Edit: die aanvaring ging overigens vanmorgen om 740 uur niet over het paardrijden maar over het feit dat ik nog 20 minuten moest wachten op mijn postbakken terwijl de rest al aan het werk was. Daar baalde ik genoeglijk van!!!!
Laatst bijgewerkt door patpen op 21-06-12 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: 't leed dat een baan zoeken, maar niks kunnen vinden heet #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 15:48

Patpen, wat flauw!!! Waar zeurden ze dan over, over dat je eerder stopte ofzo?

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 15:54

Ja, ik begin op de donderdag om 6 uur maar ga om uiterlijk 11 uur weg. Dan kan ik me thuis even omkleden en nog even zitten en eten. Terwijl bij het gesprek in februari gezegd is dat de eindtijd rond 930-1000 zou liggen. Dat blijkt dus niet waar te zijn... Volgens contract werk ik 12 uur, in werkelijkheid nu zo'n 14-15 uur. Teamcoach zegt dat ik 13 uur in de min sta, terwijl volgens mijn berekening ik ruim 7 uur in de plus sta :?

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 16:00

annastasia schreef:
Netam89 schreef:
Mochten er mensen wezen die in de buurt van Eerbeek/Loenen/Apeldoorn wonen bij ons op het werk (Smurfit Kappa) zoeken ze nog een directiesecretaresse. Mensen kunnen de vacature vinden bij uitzendbureau Adecco.

Het gaat om een parttime functie van 20 uur per week. Niveau MBO+/HBO en minimaal vijf jaar ervaring op dit gebied.

En die functie is niet vanuit het Noorden uit te voeren?

Deze functie is niet vanuit het noorden in te vullen. Dit omdat het betreft om een functie voor directiesecretaresse MNL.
Het gaat dan om de vestigingen Loenen/Eerbeek/Soest. Het hoofdkantoor van deze drie vestigingen zit in Eerbeek.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 16:04

En als iemand nou bereid is zover te reizen? Of eventueel te verhuizen?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 16:07

Falona schreef:

Dan zou ik gewoon reageren en dan ook vermelden dat je bereid bent te verhuizen ;-)

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 16:10

Het is niet voor mij, maar ik vind het een beetje kort door de bocht om op basis van locatie te zeggen of iemand wel of niet in aanmerking komt voor die functie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 16:10

Patpen, kijk uit met je uren hoor bij de post - bij mij werd er toentertijd heel veel pauze afgetrokken, die ik helemaal niet hield. Of er was héél veel post, waardoor ik er langer over deed... Volgens hun telden die uren gewoon mee en moest ik even doorgeven hoe laat ik dan echt klaar was. Nou, daar werd echt niks meer voor gerekend hoor qua salaris. Da´s ook de reden dat ik uiteindelijk gestopt ben.

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 16:19

Falona schreef:

Ik weet dat ze hier willen dat mensen affiniteit met het bedrijf hebben. Mensen uit de omgeving weten waar het bedrijf voor staat en wat er gemaakt wordt etc. Mensen uit het noorden kunnen wel gewoon reageren op de vacature mits je cv en sol.brief heel goed aansluiten wordt je wellicht wel uitgekozen. Ik moet er nog wel even bijvermelden dat de sluitingsdatum 27 juni is.

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 16:24

annastasia : Om je vraag te beantwoorden ''Heb al wel snel een ontvangstbevestiging gehad, maar verder nog niets gehoord. Zou dat positief zijn of niet''.

Bij ons wordt standaard een ontvangstbevestiging verzonden. Wanneer we bij voorbaat al weten dat de persoon niet aansluit bij de functie krijgt deze meteen een afwijzing. Wanneer iemand interessant is ,wordt de sollicitatiebrief bewaard en wordt er gekeken welke andere genodigden zich hebben aangemeld. Vanuit daar gaan ze de sollicitaties verder afwegen...

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 16:29

Netam89 schreef:
Falona schreef:

Ik weet dat ze hier willen dat mensen affiniteit met het bedrijf hebben. Mensen uit de omgeving weten waar het bedrijf voor staat en wat er gemaakt wordt etc. Mensen uit het noorden kunnen wel gewoon reageren op de vacature mits je cv en sol.brief heel goed aansluiten wordt je wellicht wel uitgekozen. Ik moet er nog wel even bijvermelden dat de sluitingsdatum 27 juni is.

Het bedrijf is hier in de buurt ook gevestigd, dus ook wij weten waar het bedrijf voor staat ;-)

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 16:49

Ffortuna schreef:
Patpen, kijk uit met je uren hoor bij de post - bij mij werd er toentertijd heel veel pauze afgetrokken, die ik helemaal niet hield. Of er was héél veel post, waardoor ik er langer over deed... Volgens hun telden die uren gewoon mee en moest ik even doorgeven hoe laat ik dan echt klaar was. Nou, daar werd echt niks meer voor gerekend hoor qua salaris. Da´s ook de reden dat ik uiteindelijk gestopt ben.

Waarom denk je dat ik het van begin af aan heb bijgehouden ;). Dit is niet de 1e keer dat ik gezeur heb over uren hoor... En nee, die extra uren worden niet uitbetaald maar je kunt ze opnemen ipv een verlofdag. Over de pauze wordt niet gesproken. Iedereen kan om 8 en 10 uur pauze nemen en eigenlijk houdt iedereen zich aan de 10 minuten die je krijgt. Ik schrijf ook op het rooster hoe laat ik weg ga, dus waar hij die negatieve uren vandaan haalt, is mij een raadsel!!! Zit sinds vorige week op een andere wijk en maak nu dus 14-15 uur pw. Maar die donderdag is gewoon drama. Té veel post, zieken, vakantie, nieuwe die ingewerkt moeten worden, noem maar op. De andere 2 dagen red ik het wel met 4 uur maar op donderdag is er meer post dan op de andere dagen. Vandaar ook het gezeur dat ik om 11 uur weg ga terwijl mijn wijk dan nog niet klaar is :\

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 17:04

@Annastasia, ik denk niet dat je conclusies kunt trekken uit hoe snel je iets hoort. Een ontvangstbevestiging is inderdaad vaak al snel verstuurd, een eventuele afwijzing of uitnodiging kan snel of minder snel volgen.

Ik ben aangenomen *\o/* Per 1 juli ben ik weer een halfjaar onder de pannen.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 17:35

Gefeliciteerd Westernfreak!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 18:07

Door alle goede berichten hier ook maar aan het solliciteren geslagen. Helaas heb ik nog niet helemaal mijn diploma (mist certificaat handelen in kritieke situaties wegens gebrek aan ervaring in de objectbeveiliging). Heb vandaag dus gelijk 5 sollicitaties gedaan. ;)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 08:03

Hey gefeliciteerd westernfreak! Wat en waar??

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 09:32

-:(- -:(- -:(- -:(-

Een afwijzing binnen

Helaas moeten wij je meedelen dat wij niet voldoende aanknopingspunten zien om je uit te nodigen voor een gesprek. De reden hiervoor is dat je opleiding en werkervaring niet voldoende aansluiten op het door ons gewenste profiel.

Vacature omschrijving (startersfunctie).
Citaat:
Je haalt bij ons het beste uit jezelf als je een analytische denker bent. Binnen onze samenstelpraktijk adviseren we klanten op basis van hun cijfers. Jouw interpretaties daarvan helpen hen optimale resultaten te behalen. Met de klant bespreek je hoe hij omzetstijging, bedrijfsgroei en andere toekomstplannen financieel kan realiseren. Hoe beter je de klant en zijn business kent, hoe scherper jouw analyses en adviezen. We hechten dan ook veel waarde aan je inlevingsvermogen.

Je werkzaamheden bestaan uit:
■ Het uitvoeren van voorbereidende administratieve werkzaamheden ten behoeve van de jaarrekening van de klant.

■ Uitzoeken en ordenen van financiële stukken, het controleren, coderen en inboeken van aanleverde gegevens en facturen.

■ Verrichten van andere administratieve werkzaamheden.

■ Optimaal interpreteren van cijfers door je cijfermatig inzicht slim toe te passen.

■ In nauwe samenwerking met collega's uit andere vakgebieden, signaleren van mogelijkheden.

Profiel
■ Je bent contactueel sterk, zelfstandig, klantgericht en hecht veel waarde aan professionaliteit en collegialiteit.

■ Daarnaast heb je bij voorkeur een afgeronde HBO opleiding Bedrijfseconomie (BE), Accountancy (AC) of Hogere Agrarische School (HAS).

■ Je hebt affiniteit met de agrarische sector, dit kan door bijvoorbeeld je jeugd op een boerderij te hebben doorgebracht.

■ Vanzelfsprekend begeleiden we je in deze startersfunctie optimaal.

Nee, ik heb geen afgeronde HBO HAS opleiding, heb er wel een aantal jaren gezeten, en bezit wel degelijk HBO niveau. Functie waar ik nu zit is ook op HBO werk- en denkniveau.
Maar ik heb wel degelijk bedrijfskundige vakken gehad. Bovendien doe ik wekelijks uitzoeken van financiele stukken, en orden deze ook.
Tevens verricht ik op ons eigen agrarisch bedrijf alle administratieve werkzaamheden.

Ik vind het dus ook een afwijzing van niets. Ben eigenlijk in staat om een specifiekere afwijzing te vragen.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 09:43

Heb je ook op je CV staan dat je het diploma niet behaald hebt?
Ik laat dat op mijn CV in het midden. Een oplettende lezer kan het eruit halen, bij mijn middelbare school staat immers dat ik het diploma behaald heb en bij mijn HBO staat er niks achter.
Een wat minder oplettende lezer komt er pas achter op een gesprek, maar is dan al helemaal overdonderd door mijn persoonlijkheid en kennis van zaken waardoor ze niet meer om me heen kunnen :D

Waarschijnlijk is het trouwens gewoon een standaard afwijzingsbriefje. Hetgeen ze zeggen is 9 van de 10 keer toepasbaar bij een afwijzing. Ik zou gewoon bellen en vragen of ze je wat specifieker kunnen zeggen waarom je afgewezen bent. Je kan er altijd van leren!

Als ik zo, met de weinige info die ik heb, de vacature en jou ervaring naast elkaar leg dan vermoed ik dat er gewoon genoeg keus was in mensen die beter aansluiten. Mensen die wel een afgeronde opleiding hebben en/of die ook op een administratiekantoor ervaring hebben met de administratie van een argrarische onderneming.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 10:02

Dat is wel een goeie, ik ga het direct uit m'n CV halen ;-)

Vacature staat al vanaf februari op de site.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 10:09

Als dat diploma echt een eis is zal het je alsnog geen baan opleveren, maar het vergroot je kansen om op gesprek te komen en in een gesprek kan je jezelf pas echt verkopen.

Vreemd dat ze je afwijzen terwijl ze ogenschijnlijk veel moeite hebben een geschikt iemand te vinden. Misschien moet je jezelf tijdens dat telefoongesprek nog wat extra proberen te verkopen? Refereren aan hoe lang de vacature al online staat en dat jij van mening bent dat je echt een aanwinst bent en dat graag in een gesprek wilt toelichten?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 10:16

tja, dat had ik ook al in mijn motivatie vermeld. Maar ik zal nog eens even telefonisch contact opnemen.

Citaat:
■ Daarnaast heb je bij voorkeur een afgeronde HBO opleiding Bedrijfseconomie (BE), Accountancy (AC) of Hogere Agrarische School (HAS).

Staat niet dat het een harde eis is.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 10:39

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 11:27

Pfff, gister sollicitatiegesprek gehad, maar in totaal zijn er 8 mensen uitgenodigd. Het lijkt me een super leuk bedrijf en een super leuke functie die perfect bij mij aansluit, maar ik kon echt geen hoogte krijgen van mijn gesprekspartners.

Met sommige dingen heb ik denk ik wel punten gescoord, maar heb denk ik hier en daar ook wel wat kansen gemist om mezelf te promoten. Ik had het gesprek pas om 20:45u 's avonds, dus ik was niet meer zo helder als ik eerder op de dag zou zijn, merkte dat ik moeilijker antwoord kon geven op de vragen dan ik normaal van mezelf gewend ben.

Zaten ook echt wel rottige vragen bij. De eerste vraag was wat me opviel toen ik de praktijk binnen stapte (ik dacht alleen maar, goh, mooie praktijk! En verder was ik aan het zoeken naar wie ik moest hebben voor het gesprek en heb ik de praktijk niet uitgebreid bekeken). De 2e vraag was: Wat zou je willen veranderen aan de praktijk? Sjonge, hoe kan je dat nou beantwoorden als je net 10 min. binnen bent... Zo lastig! Maar ik had wel 2 goede antwoorden: Iemand achter de balie zetten, want die was leeg en dat ziet er toch wat raar uit, mensen willen graag een aanspreekpunt hebben, vooral als ze ergens voor het eerst binnen komen. Het 2e punt was dat ik een stuk tekst op hun website had gevonden met rare zinnen erin, klopte van geen kant. Dus daar had ik een print screen van gemaakt, uitgeprint en meegenomen. Dus bij die vraag pakte ik het briefje, schoof ik dat naar voren en zei ik "Deze fouten heb ik op de website gevonden, dus dat zou ik in ieder geval graag willen veranderen".

En ik kreeg nog wat van die lastige vragen: noem wat punten die wij in de vacature hebben vermeld, waarvan jij dacht daarom ga ik erop reageren en vertel ons waarom die punten op jou van toepassing zijn. Ik had die vacature voor ik weg ging nog 2x gelezen, maar ik wist echt niet meer uit mijn hoofd wat er precies in stond, dus daar had ik veel sterker op willen antwoorden. Veel vragen die ze stelden kwamen ook op hetzelfde neer, bijv. wat mijn kwaliteiten zijn op werkgebied en dat kwam praktisch op hetzelfde neer als de punten die ik op moest noemen uit de vacature. Ze vroegen ook waar je me 's nachts voor wakker kon maken, dat heb ik onderaan mijn CV staan, dus dat zei ik ook (want die hadden ze voor hun neus liggen). Dekte hij het af met zijn hand, zei hij: Nee ik wil het van jou horen, som maar wat dingen op die je op je CV hebt staan. Ik moest opeens weer keihard denken wat ik er allemaal neer had gezet, terwijl ik mn CV 's ochtends ook nog door had gelezen.

Ik hoop echt heel erg dat ik een goede indruk heb gemaakt, maar omdat ik geen hoogte kreeg van mn gesprekspartners en er dus ook niet echt interactie ontstond, vond ik het heel lastig in te schatten... Volgende week hoor ik in elk geval meer.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 11:31

Westernfreak *\o/*

Joyce: Dat is balen, maar soms is een gesprek ook zo lastig in te schatten... Zo heb ik een paar hele leuke gesprekken gehad (IMO) maar dan was het toch niet zo achteraf.

Annastasia: Succes, ik had denk ik niet zo achter die baan aangegaan, maar dat ben ik.

_Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 13:20

wat een vraag zeg waar zou je me snachts voor wakker kunnen maken... dat heeft toch niks meer met een sollicitatie te maken...!
Ik ben vandaag bij de post geweest maar ik ga het niet doen het zou ook als tijdelijke vakantiekracht zijn. Dus laat maar lekker lopen. Aan de telefoon gaven ze nog aan dat ik voldeed aan hun eisen en toen ik daar zat en zei dat ik op zaterdag niet kon viel haar dat toch wel tegen! Waarom nodig je me dan uit dat wist je van te voren toch...