Eigen bedrijf, wie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Barvrouwke

Re: Eigen bedrijf, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 18:24

@julien, ik heb de link net in m'n onderschrift gezet.

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 19:02

Ik weet niet of het hier al is genoemd, maar ik heb een eventuele tip voor mensen met bijvoorbeeld een webwinkel.

Als je je aanmeld bij www.parcelinternational.nl, kun je op een goedkopere manier pakketjes verzenden. Bijkomend voordeel is dat je de factuur per e-mail krijgt, mét BTW. Als je pakketzegels gebruikt, heb je geen profijt van BTW. Wel goed opletten, je moet de factuur binnen een paar dagen betalen, anders betaal je 15 euro administratiekosten.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 15:51

holly schreef:
Juul hoe heb jij het allemaal aangepakt?
Eerst een paar duizendjes gespaard, of gewoon naar de markt gegaan voor een lappie stof en karton en met 10 euro de start gemaakt?
Kortom, hoe pak je het aan, een "kledinglijn" op te zetten?

Wannabe2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 16:37

Zo heel het topic uitgelezen :j
Veel gelezen over de websites. Vind het zowiezo al knap als je dat kan maken, heb er zelf (nog) geen kaas van gegeten.

Ik wil iets voor mezelf (waarschijnlijk met een partner) op gaan starten in de ruitersportartikelen waarschijnlijk. Er zijn bij ons in Zeeland best een aantal ruitersportzaken, maar eigenlijk zijn ze het net niet (mijn mening en eigenlijk ook vele andere). In mijn huidige baan (als medisch secretaresse inmiddels 10 jaar bij dezelfde baas) heb ik het ook niet echt meer naar m'n zin en het is nooit m'n droombaan geweest.

Hoe we dit allemaal vorm gaan geven weten we nog niet helemaal en dus wordt het eerst eens tijd om inderdaad een ondernemingsplan op te gaan stellen. Het staat dus allemaal nog heel erg in de kinderschoenen en zijn nu nog ideeën, maar wel hele serieuze.
Ik loop er zelf al jaren mee, maar idd de financiële middelen zijn een struikelblok. Ik wil het in eerste instantie ook gaan opstarten naast m'n huidige baan en als het eenmaal loopt, in welke vorm dan ook, kan ik hopelijk m'n baan opzeggen.

Wat ik graag zou willen weten. Hebben jullie nog tips hoe een ondernemingsplan op te stellen (voorbeelden ofzo)? Ik moet zeggen dat ik het nog best een lastige klus vind en het eigenlijk best moeilijk vind hoe ik moet beginnen.

En misschien ook tips hoe ik het beste marktonderzoek zou kunnen gaan doen?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 16:41

Ik heb via via het ondernemingsplan van de KvK ter beschikking gekregen. Deze kan je helemaal invullen en weet je precies wat er allemaal in moet komen te staan. (via de KvK niet meer beschikbaar)

Als je deze wilt hebben, moet je even je e-mail adres PB'en, dan mail ik het ondernemingsplan naar je (geldt ook voor andere die eventueel interesse hebben!). Alleen ben ik inderdaad ook nog opzoek naar een voorbeeld ondernemingsplan, om eens in te kijken en hoe mensen bepaalde onderdelen verwoord hebben.

Lijkt me wel onwijs leuk een eigen ruitersportzaak, dat heb ik ook lang gewild! :) Veel succes er in ieder geval mee!

Lovepaints

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 16:52

http://www.ondernemingsplan-maken.nl/
http://www.bedrijfopzetten.nl/eigen-bed ... emingsplan

Hier staan ook wat voorbeelden van verschillende ondernemingsplannen. Misschien is er iets voor iemand bij?!

@jojet :Hoe denk je een ruitersportzaak naast je baan te combineren? Qua openingstijden bedoel ik dan?
En de investering? Maar als het plan goed is wil een bank misschien wel goed meedenken=financieren.
Het lijkt mij ook leuk een eigen ruitersportzaak. Succes!

Wannabe2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 16:59

Lovepaints schreef:
http://www.ondernemingsplan-maken.nl/
http://www.bedrijfopzetten.nl/eigen-bed ... emingsplan

Hier staan ook wat voorbeelden van verschillende ondernemingsplannen. Misschien is er iets voor iemand bij?!

@jojet :Hoe denk je een ruitersportzaak naast je baan te combineren? Qua openingstijden bedoel ik dan?
En de investering? Maar als het plan goed is wil een bank misschien wel goed meedenken=financieren.
Het lijkt mij ook leuk een eigen ruitersportzaak. Succes!

Ik wil wel wat minder gaan werken, maar m'n vastigheid nog niet helemaal op gaan geven. En aangezien ik hoogst waarschijnlijk met een partner aan de slag ga, kunnen we het redelijk combineren. Verder als het echt een zaak wordt, dan zullen de openingstijden anders zijn dan de reguliere (aangezien veel mensen overdag ook werken). We zijn er alleen nog niet uit hoe willen gaan beginnen..... (party's, webshop, kleine winkel, megastore, we hebben dromen, maar ze moeten wel te realiseren zijn). En natuurlijk speelt wat we kunnen financieren en eventueel met een bank rond kunnen krijgen ook een grote rol. Vandaar het staat allemaal nog heel erg pril in de kinderschoenen, maar we gaan het proberen te realiseren, maar eerst eens kijken of het haalbaar is.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 18:21

Barvrouwke schreef:
feronia-online.com: Ik mis wat in de kleurensamenstelling op je site. Het toont een beetje muf,
het geitenwollen-sokken idee komt bovendrijven. Het mag wat frisser tonen, je houdt zelf immers ook
van een fris/vers dineer, lijkt mij?
De verzorgingsproducten zal ik persoonlijk zelf op m’n eigen site promoten, wanneer je de klant naar een
andere site laat klikken, stuur je hem eigenlijk weg. De klant is zich waarschijnlijk aan het oriënteren en
is wellicht ook door middel van doorklikken bij jou terecht gekomen?
Op de nieuwe site zijn nieuwe indrukken te zien en is jou site zo weer ‘vergeten’. Zonde.

Beetje laat, maar alsnog heel erg bedankt voor je input!

Schrok wel van je benoeming 'muf' dus ben een gaan kijken of er wat frissere ontwerpen mogelijk zijn binnen het pakket. Maat helaas blijf ik bij deze uitkomen omdat ik de kleurstelling wel heel passend vind (een beetje de kleur van de jacht en van de natuur). Had liever een witte achtergrond gehad, want dan kon ik ook wat makkelijker beeldmateriaal invoegen. Nu zit ik met plaatjes/ foto's met een witte achtergrond en dat vind ik veel te veel 'plakplaatje'.

Lastig is ook om de lijn van mijn website te kopieren, om te gebruiken voor visitekaartjes, nieuwsbrieven etc. Maar dat is dan net de afweging die ik moet maken tussen een duurder betaalde website en drukwerk, of zelf aanmodderen.

Goede tip betreffende die doorklikmodus. Zal daar zeker eens naar omkijken! Tegelijk gaat het daarbij om producten die niet lopen en eigenlijk ook niet hoeven lopen, omdat het geen business is. Ik kán het bestellen bij mijn leverancier, vandaar eigenlijk dat het vermeld staat ;)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 02:38

Zo, dit is een latertje. Ik maak goed gebruik van mijn vrije dagen :D

Heb m'n website helemaal omgegoten in een nieuw ontwerp, fotomateriaal erbij, sommige teksten wat aangepast, ben benieuwd wat jullie er nu van vinden!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 08:16

Veel mooier chubby! +:)+

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 08:26

Jojet hou je er rekening mee dat wanneer je een echte winkel begint, je even uitzoekt of de openingstijden uberhaupt wel afwijkend mogen zijn? Daar zijn namelijk regeltjes voor.
Dit geld dus ook voor openingstijden op feest en zondagen.

Oh poeh Chubby, dat verschil is groot zeg.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 08:32

Anoniem schreef:
vraagje....hoe zijn jullie trouwens begonnen/op het idee gekomen om voor jezelf te beginnen?
Is dat omdat je dat altijd al wilde,of omdat je er toevallig inrolde(via via bijvoorbeeld).

Bij mij borrelt het nu,al komt er nog niks concreets. Maar dat geeft niet,komt vanzelf(of niet).

Ik ben op zoek naar het gat in de markt, al jaren..... maar het komt gewoon nog niet....

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 08:34

Ik kom net in dit topic binnenrollen, leuk zeg en maar AL te nuttig want wat een tips heb ik al voorbij zien komen. Wist niet dat er zo´n topic was op bokt!

Zelf heb ik 4 jaar een "hobbybedrijfje". Dat was een beetje uit nood geboren, ik had een opleiding gedaan (alternatieve geneeswijzen) maar je moet er dan ook iets mee doen anders verloopt je diploma en dat vond ik te jammer. Dus naast mijn fulltime baan ben ik toen maar gewoon begonnen, heel kleinschalig, dus hobbymatig zeg maar. Meer kon ook niet, want dat redde ik niet naast mijn gewone baan.

Nu houdt de fulltime baan onverwachts op en word ik dus een beetje in het diepe gegooid. Ik moet nu kiezen: OF weer solliciteren in mijn oude branche (wil ik eigenlijk niet), OF van de duikplank springen en het bedrijf echt serieus gaan opzetten (met een winkel erbij).

Weet alleen nog niet wat het UWV ervan gaat vinden, die moet ik wel mee hebben anders ga ik het niet redden denk ik.

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 08:45

@dc, jouw idee is idd op dit moment nog enorm breed, geef het de kans om tot volle rijkdom te komen, zodat je een sterk concept kunt neerzetten. Je zou dus wat brainstorm werk, of sparren met een bekende of professional, kunnen doen en wat vooronderzoek zodat je idee wat meer vorm krijgt.
@Yucca, kan me 100% in jouw woorden vinden, ook ik denk de eerste x ontzettend lang over zaken na zoals algemene voorwaarden, factuur en offerte. Wat heb je nu gedaan met het boek?
@Chubby, kan me voorstellen dat het moeilijk is om de vastigheid los te laten, zeker als je toch nog vanalles wil en er toch nog wat andere factoren meespelen. Is het geen optie om part-time te beginnen? Wow, jij hebt er wel werk van gemaakt, ziet er direct een struk frisser uit! Ik zou nog een logo op elke pagina bovenaan terug laten komen en voor mijn gevoel oogt de rechterkant nog wat leeg.
@barvrouwke, uitgebreide feedback!
@Jojet, ik heb je even een PB gestuurd.
@Morris, tsja dat zoekt iedereen ;-)
@HannahFrouk, wat doe je precies met je hobbybedrijfje? Volgens mij zou je het UWV best kunnen overtuigen van het opzetten van een eigen bedrijf, mits jij dit sterk weet te onderbouwen.

Ik bedacht me trouwens deze week, nu we toch al een heel aantal pagina's aan het kletsen en tips geven zijn:

Is er misschien animo om in het najaar (eind september/oktober) misschien een netwerkmeeting (of boktmeeting, hoe je het ook wilt noemen :P) te organiseren? Ik heb hier evt. wel ideetjes voor :-)

Nala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 09:00

Goedemorgen!

Ik heb nog niet het hele topic doorgelezen, maar wilde toch vast reageren ( bijlezen ga ik zeker nog doen!)

Ik ben vanaf januari dit jaar medevennoot geworden in het bedrijf van mijn ouders en broer. Wij hebben momenteel 3 winkels in feestartikelen ( waarvan 1 net afgelopen zaterdag geopend is) en een groothandel in feestartikelen. Ik doe voornamelijk werk in de ghroothandel, en af en toe sta ik in 1 van onze winkels.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 09:03

jaggie schreef:
@Yucca, kan me 100% in jouw woorden vinden, ook ik denk de eerste x ontzettend lang over zaken na zoals algemene voorwaarden, factuur en offerte. Wat heb je nu gedaan met het boek?

Uiteindelijk kwamen ze het boek toch nog iets eerder ophalen dan verwacht, dus ik had net de factuur en nabestellingslijst uitgeprint en toen was er geen tijd meer :Y) . Anders had ik nog een naamsvermelding op de achterkant gedaan, zoals ik voorstelde.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 09:13

Jaggie, ik ben voor!
Chubbie, had de vorige site niet gezien maar ik vind dit wel smaakvol hoor!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 09:39

[quote="jaggie
@HannahFrouk, wat doe je precies met je hobbybedrijfje? Volgens mij zou je het UWV best kunnen overtuigen van het opzetten van een eigen bedrijf, mits jij dit sterk weet te onderbouwen.
[/quote]

Het is een praktijkje in alternatieve geneeswijzen. Dat loopt verder goed, zij het in het heeeeel klein (je hebt nu eenmaal niet zoveel nieuwe aanmeldingen als je jezelf niet echt bekend maakt en ik heb maar 10-20 uur per week beschikbaar voor alle werkzaamheden inclusief patienten). Ik zou dat graag laten groeien want ik begin best lekker in mijn rol te groeien zeg maar (ik begon nogal onzeker van eigen kunnen, maar dat is inmiddels wel over). Bovendien zou ik willen uitbreiden met een reformwinkeltje. Ik heb daar nl best ruimte voor, ons huis is daar geschikt voor (ook qua bestemmingsplan) en zou daarvoor niet veel te hoeven investeren.

Ik ben al bezig met een bedrijfsplan, heb ook al marktonderzoek gedaan en een financieel plaatje gemaakt, maar het zou een probleem kunnen zijn dat ik dit bedrijfje al 4 jaar draaiende heb. Volgens de normen BEN je dan natuurlijk al een bedrijf. Dus ik weet niet of ze dat wel doen.

Ik ben nog niet begonnen met het UWV traject, maar breng het wel meteen in het eerste gesprek ter sprake denk ik. Het wordt voor mij sowieso heel lastig om werk te vinden dat even goed betaalt als mijn huidige baan ... simpel gezegd: gaat niet lukken! Dus misschien is dat voor het UWV een extra stimulans om me mijn bedrijf te gunnen met een half jaar voorschot-ww.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 10:09

Jeetje klinkt wel heel erg leuk HannahFrouk!! Alleen voor mens? Of ook voor dier?

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 10:20

Ik ben therapeut alleen voor mensen hoor.

Maar in de winkel wil ik ook graag een lijn voor hond, kat en paard. Bijvoorbeeld de belangrijkste producten van de Groene Os. Omdat ik zelf ook nogal in de honden en paarden zit, vind ik dat wel een logische. En bovendien zijn die producten moeilijk bij andere zaken te kopen.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 10:54

Chubby schreef:
Zo, dit is een latertje. Ik maak goed gebruik van mijn vrije dagen :D

Heb m'n website helemaal omgegoten in een nieuw ontwerp, fotomateriaal erbij, sommige teksten wat aangepast, ben benieuwd wat jullie er nu van vinden!

Zo, die is positief veel veranderd zeg! :)
Ziet er zo ook veel professioneler uit, goed werk! :)

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 11:00

Sluit ik me bij aan!
Mag van mij nog wel meer afbeeldingen in, maar hij is inderdaad aanzienlijk beter :j

Wannabe2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 12:20

holly schreef:
Jojet hou je er rekening mee dat wanneer je een echte winkel begint, je even uitzoekt of de openingstijden uberhaupt wel afwijkend mogen zijn? Daar zijn namelijk regeltjes voor.
Dit geld dus ook voor openingstijden op feest en zondagen.

Oh poeh Chubby, dat verschil is groot zeg.

Ok, bedankt, ga ik zeker uitzoeken. Wil nl. op die manier wat meer service bieden (als het allemaal gaat lukken dus ;) )

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 15:42

@ Chubby, ziet er veel beter uit! Super :)
@ Friesepaardenopfok, jammer dat je maar zo'n klein deel van mijn beeldscherm benut voor je website! Vroeger werden de websitetjes nog wel eens zo klein gemaakt, maar eigenlijk zie je dat tegenwoordig niet meer.. Voor de rest wel functioneel. Maar ik zou meer foto's willen zien.. ;)

hitmanhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 16:33

Barvrouwke schreef:
Hitmanhoeve; De achtergrond van de website toont wat “in elkaar geplakt” misschien kun
je de overgangen vloeiender krijgen?
Onderaan de pagina’s staat <prev en next> volgensmij had dit in de onderbalk moeten staan
(in die houten bordjes bij het paardje) Verder mist die text een opmaak.
Ik denk dat, dat een positionerings probleempje is?
Bij de influenza enting; zal ik ‘datum onbekend’ weghalen en er een +/- datum neerzetten.
Nu klinkt het zo van, doen we wel een keertje, als het me uitkomt….
Je ent toch 1x per jaar, dus je weet ongeveer wanneer dat wezen zal.
De weidegroepen, is een lange lijst geworden, waarbij wij ervan moeten uitgaan dat een lege regel
betekend dat de volgende groep begint. Misschien nummeren en evt met een tabel werken, zodat
je meerdere groepen naast elkaar kan zetten?

@ Barvrouwke -> Dank je voor het checken van mijn site! Ik zal jouw opmerkingen proberen aan te passen. Zoals je misschien wel door hebt, beheer ik de site niet zelf. Teksten aanpassen en nieuwe tapbladen toevoegen is geen probleem. Maar kleuren veranderen, posities veranderen en meer van deze wat technischere onderwerpen heb ik geen idee van hoe dat moet. De titel boven in de site is er indd ingeplakt en nog steeds niet aangepast naar hoe het wel zou moeten... Binnenkort maar even met de hosting overleggen :) Hetzelfde geldt over <prev en next>. Afschuwelijk eigenlijk dat dat er in staat. Het is een Nederlandse site :?
De influenza entingen zijn het hele jaar door. Aangezien het een pensionstal is en er paarden komen en gaan is het niet mogelijk om maar een keer in het jaar een enting te doen. Maar dit kan sowieso beter geupdate worden naar een +- datum.